TY - JOUR ID - TI - (Love and Love) in the light of the significance of Quranic (حبَّ وعشقَ) في ضوء الدلالة القرآنية AU - Nibras H. Mhawesh نبراس حسين مهاوش AU - Hasan M. Al-akeely حسن منديل العكيلي PY - 2014 VL - 25 IS - 1 SP - 7 EP - 18 JO - Journal of the College of Education for Women مجلة كلية التربية للبنات SN - 16808738 2663547X AB - Thanks allah and peace be upon our prophet muhammed and upon his family and his followers…… Love means in holy quran what comes to people s mind nowadays and what it inspired its signi ficence is related with sensual desire and it means adore and passion .by the waythe word (ishiq) adore wasn’t mentioned in holy quran which means that both of their bases are farfrom each oiter in m eaning. The significance of love means virtue while adore means the excess and desire so adore is dis praised . as al askari said (died 395h )between love and adore.adore is the strain of desire to get the purpose from lovers if it was ahuman who intended to make love affairs. Today both of love and adore changed in their meaning as their sighificancaes are about from each other in the contemporary expression so they use the word love for adore love syhonyms. As a quran expression is not like that whevev man is advanced loves with his mind but whenever man is being low he loves with his senses .as quran expressions both of their significances are related with the universe strncture goodneaa ,gift, worshiping and love goodness. So all hearts love and satisfied with al might god worshiping allah stand on three bases:love,fair,hope. Which differs from loving desire and preferring it and keeping on to get it in the sufi philosophy the word is called for the god fear ingness loving god and religious mau.

الحمد لله ربّ العالمين و الصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه وسلم.تنأى دلالة مادة: (حبّ) في القرآن الكريم عمّا يتبادر إليه الذهن لدى الناس اليوم وما توحيه إذ ترتبط دلالتها بالشهوة الحسية، وهي دلالة (عشق) لذلك لم ترد لفظة العشق في القرآن الكريم. مما يدلل إن الجذرين ينأيان عن بعضهما في الدلالة. ففي دلالة حبّ عفة وفي عشق افراط وشهوة لذا العشق مذموم. قال أبو هلال العسكري (ت 395هـ) الفرق بين العشق والمحبة: إن العشق شدة الشهوة لنيل المراد من المعشوق إذا كان إنسانا والعزم على مواقعته عند التمكن منه(1). أما اليوم فقد أصاب اللفظتين ( الحبّ والعشق) تغير دلالي، إذ تكاد تقترب دلالتهما في التعبير المعاصر من بعضهما البعض إذ تطلق لفظ الحبّ على العشق فعدا من المترادف. أما في التعبير القرآني فغير ذلك كما سنرى.وكلما ارتقى الإنسان أحبّ بعقله، وكلما هبط مستوى الإنسان أحبّ بحواسه، أما في التعبير القرآني، فترتبط دلالتهما بالبناء الكوني وبالخير والعطاء والعبادة والحبّ الالهي الروحي، فالله تعالى تحبه القلوب وتسكن إليه, وترضى به ، وعبادته تقوم على أصولٍ ثلاثة : المحبّة ، والخوف ، والرجاء. خلاف حب الشهوات وايثارها والحرص على تحصيلها. وفي الفلسفة الصوفية تطلق لفظة المُحِبّ على : التقي ، الورع، المحبّ لله.وقد وردت مادة (حبب) ومشتقاتها في ( 95) موضعا في القرآن الكريم بدلالات مختلفة. ER -