@Article{, title={Averus classification of the proof according to ontology and cause./ An analytic comparative study. تصنيف ابن رشد البرهان على أساس الوجود والسبب (دراسة تحليلية مقارنة)}, author={Ni`amah Mohammed Ibraheem نعمة محمد إبراهيم and . Hader abdul- Zahra Al- Khaza`ly. حيدر عبد الزهرة رحيم الخزعلي}, journal={Kufa Journal of Arts مجلة اداب الكوفة}, volume={1}, number={19}, pages={13-40}, year={2014}, abstract={Averus has a criterion for classsifying evidence, and this factor is the motivation for classifying the evidence in to its main branches other than its secondary onse, because the secondary classes have their owm bases which are different from the main ones. The researcher studies both typed of classification in this paper.According to this, the title of the paper becomes (Averus Classification of evidence according to Being and Reason: An analytic comparative study). It is clear that the researcher uses three basic methods in this study: descriptive, analytic and comparative comparative methods,

إنّ من أهم النتائج التي توصل إليها الباحث في هذه الدراسة هي ما يأتي:-1- إنّ ابن رشد يصنف البرهان على ثلاثة أصناف رئيسة هي برهان الوجود وبرهان السبب والبرهان المطلق.2- إنّ ابن رشد يشترط أربعة شروط للبرهان المطلق.3- إنّ ابن رشد يصنف برهان الوجود على صنفين فرعيين اثنين، أحدهما هو برهان ذوات الأوساط، والآخر هو برهان غير ذوات الأوساط.4- إنّ ابن رشد يصنف برهان غير ذوات الأوساط على صنفين فرعيين، أحدهما هو برهان الوجود المكون من أوساط منعكسة، والآخر هو برهان الوجود المكون من أوساط غير منعكسة.} }