TY - JOUR ID - TI - Valle-Inclán y su dialogo especial en el teatro esperpéntico /Luces de Bohemia como ejemplo بايه انكلان و حواره الخاص في المسرح الاسبيرتيني،مسرحية أضواء بوهيميا أنموذجا AU - Hadeel Adel Kamal هديل عادل كمال AU - Layla fadil Hassan ليلى فاضل حسن PY - 2014 VL - IS - 29 SP - 184 EP - 203 JO - Journal of the College of Languages مجلة كلية اللغات SN - 20479279 25203517 AB - Ramón Valle Peña is a poet, novelist and playwright, one of the most important and the the most prominent writers in the twentieth century belongs to the modern literature in Spain and influenced by the movement of his generation (98) . Born in Villanueva de Arosa in 1866 and died in Santiago de Compostela in 1936. Don Ramón del Valle-Inclán his name that appeared in the majority of of his literary produccion in the modern period and beyond, the most prominent of his plays (lights of Bohemia) in 1920,the Iberian circle in1927 and Tyrant Banderas in 1927 which considered of the most famous novels in his time his production characterized in its first disclosure the significant of art and literary beauty. The importance of inventing a way in which the rules leads in to musical sound and create an important role to take him to the top of a prominent place among the modern writers,and make him a prose writer of great importance. Inclán has shown in all of his books the depth language and the ability to explore the meanings and diving in its seas, and this produced in the form of prose seems monotonous movement-oriented in its tone or strangeness. Inclán the most elegant writer in Spanish literature and one of the leading artists in writing in delicate and original language. He wrote (Lights of bohemia) according " el esperpento" style, which it is, distortion of landscapes and the usage of a language which it is a mixture of slang and gipsy dialects from one side and cultural words that related to the elite class from other side. It is a formulated image for the Madrilenian society who failed to keep away from the cycle of political failures which reflected negatively on their life closer to the theatre of absurd, where the ambiguity of meanings

يعد رامون خوسية سيمون باي بينينا شاعر وروائي وكاتب مسرحي اسباني من أهم وابرز كتاب الأدب الاسباني في القرن العشرين ينتمي إلى تيار الحداثة الأدبي في اسبانيا كما ظهر في أواخر أعماله تأثره بحركة جيل 98. ولد في فيانويفا دي اروسا في عام 1866 وتوفي في سانتياجو دي كومبوستيلا في1936. رامون ديل بايي انكلان هو الاسم الذي ظهر به في غالبية أعماله في فترة الحداثة و ما بعدها ، من أبرز أعماله المسرحية أضواء بوهيميا في عام 1920 و العجلة الأيبيرية 1927 و تعتبر تيرانو بانديراس في عام 1927 من أشهر أعماله الروائية. تميز إنتاج بايه إنكلان في أعماله الأولى بالكشف عن أهمية الفن والجمال الأدبي. وتأتي أهميته من ابتكاره أسلوباً يؤدي فيه القواعد الموسيقية والتصويرية دوراً مهماً تجعله يتصدر مكانة مرموقة بين الكتاب المحدثين، وتجعله كاتباً نثرياً ذا أهمية كبيرة. وقد أبدى إنكلان في أعماله كلها تعمقاً في معرفة اللغة وقدرة على سبر المعاني والغوص في بحورها، وعلى هذا فإن إنتاجه النثري يبدو على شكل حركة رتيبة موجهة نحو الغنائية أو نحو الغرابة. لهذا كله يعد واحداً من أفضل الكتاب الأسبان في القرن العشرين، وذلك لجمالية أسلوبه العصري ولأناقة صوره الهجائية. ويعد بايه إنكلان في الأدب الإسباني واحداً من كبار فناني اللغة برقته وأصالته. أما أعماله المسرحية فلها مكانة رائدة في القرن العشرين. ومع انتشار المسرح البرجوازي في زمنه استطاع أن يحقق نجاحاً في تجديده، لا لنظرته الجريئة للواقع الإسباني فحسب بل لأصالته وقوته التعبيرية. كتب مسرحية اضواء بوهيميا على طريقة الاسبيربينتو و هو النثر الأقرب إلى مسرح العبث حيث غموض المعاني و تشويه المناظر و الاستعانة بلغة هي مزيج من اللهجة العامية و الغجرية و اللغة المثقفة التي لا يستخدمها سوى الناس النخبة، و ذلك لصياغة صورة ساخرة و مستهجنة للمجتمع المدريدي الذي فشل في الخروج من دوامة الإخفاقات السياسية فانعكست عليه سلبا. ER -