TY - JOUR ID - TI - Al-Musta'li Imamate And The Mean Of Proofing Critical & analytic study for both documents " Guidance & Compulsion" إمامة المستعلي ووسيلة اثباتها دراسة تحليلية نقدية لوثيقتي " الهداية والارغام " AU - Dr. Haider M.Abdullah Al-Karbalaee د. حيدر محمد عبد الله الكربلائي PY - 2014 VL - 13 IS - 6 SP - 7 EP - 26 JO - Al-Bahith Journal مجلة الباحث SN - 22223002 2790220X AB - We have reviewed already in four categories " Al-Musta'li Imamate And The Mean Of Proofing Critical & analytic study for both documents " Guidance & Compulsion" , we would like to explain the following : --The Fatimites gave the imamate great position and become quern pivot which centralized most of their faith after prophecy and Monotheism .They regarded Imamate one of the basis of religion and its cornerstone , rather faith .- The Fatimates regarded imamate as source of gratitude, because imamate is leading the world and discover the reality , and they made from the existence of imam necessity for every time to teach the ignorant . They associate imamate with infallibility .- both documents " Guidance & Compulsion" are regarded important official documents from Fatimites time because it is focus on first faith & political division affected the Fatimites caliphate after the death Al-Fatimi caliphate Al-Mustansir ( 427-487 A.H / 1035 -1094 A.D ) .- The research proved that the date of writing those two documents is (516 A.H / 1122A.D ) and not ( 518 A.H /1124 A.D ) as some historians said .- they showed that if more that text made by imam for more than a son , the last text should be taken only in the time of his death , because it is necessary to all texts. - It shows also the writer of both documents focused on explanation , because the made leaning depends on the interpretation of the Quran verses in the way of explanation and confirming that only their imams were the preservers and the inheritors of these explanations ; therefore they attributed the interpretation to the Prophet and the call him articulator and the task of explanation only for imam ..- We have reached through the research to the point that Nazariat – Ismaelists nature is secession movement , split from fatimiyat caliphate and from the headquarters of Fatimiyat – Ismaeliyat call due to an issue regarding Ismaeliyat Imamate

استعرضنا بالمباحث الأربع " امامة المستعلي ووسيلة اثباتها دراسة تحليلية نقدية لوثيقتي " الهداية والارغام " وقد تبين لنا الاتي:-اعطى الفاطميون الإمامة مركزاً مرموقاً وغدت قطب الرحى الذي تدور عليه مجمل عقائدهم، بعد النبوة والتوحيد، فالإمامة عندهم احد اركان الدين ودعامته بل هي الايمان بعينه.-جعل الفاطميون من الإمامة، هي مصدر العرفان، لان الإمامة هي قيادة العالم وكشف الحقيقة ، ووجود الامام ضرورة يقتضيها كل عصر حتى لايبقى العلم جاهلاً، وربطو الإمامة بالعصمة.-تعد وثيقي الهداية والارغام من اهم الوثائق الرسمية التي وصلتنا عن العصر الفاطمي ، لانها تسلطا الضوء على اول انشقاق عقائدي وسياسي اصاب الخلافة الفاطمية، وهو الانقسام الذي حدث بعد موت الخليفة الفاطمي المستنصر (427-487هـ/ 1035-1094م).-اثبتنا من خلال البحث ان تاريخ كتابة الوثيقتين هي سنة (516هـ/ 1122م) وليس كما ذهب اليه المؤرخين بقولهم انها كتبت سنة (518هـ/ 1124م).-تبين لنا من خلال دراستنا للوثيقتين ان الفاطميون يذهبون انه اذا صدر عن الامام أكثر من نص لاكثر من ولد فانه لايؤخذ الا بالنص الاخير الذي صدر عن الامام وقت نقلته وانتقاله إلى الدار الاخرة، لانه بنظرهم يوجب على كل النصوص.-كذلك تبين لنا ان كاتب الوثيقتين اخذ بجانب التأويل، لانهم يجعلون التعليم مبنياً على تفسير الآيات القرآنية بطريق التأويل بل يؤكدون ان ائمتهم دون غيرهم هم الحفظة الوارثون لهذه التأويلات، لهذا جعلوا التفسير للنبي وسموه الناطق ومهمة التأويل للامام.-توصلنا من خلال البحث ان جوهر طبيعة الاسماعيلية النزارية لاتعدو ان تكون حركة اسماعيلية انشقاقية، انشقت عن جسم الخلافة الفاطمية وعن مقر قيادة الدعوة الاسماعيلية الفاطمية بسبب مسألة وراثة الإمامة الاسماعيلية. ER -