@Article{, title={The role of Mr.Abdul Supreme Al- mossawi AL- sabzeuari in scientific And political life دور السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري في الحياة العلمية والسياسية 1911 ــــ 1993 م}, author={جاسم محمد إبراهيم اليساري}, journal={journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء}, volume={12}, number={4}, pages={50-71}, year={2014}, abstract={MR.Abdul descendeb top moussawi sabzevear of an ancient family science and loot them sciences weighted later moved to the possession of mash had settled ten years he emigrated to nataf in 1348ah/1929 and taking attan dance porominent scientistslike MR,Abual-hasan al-musawi hsfahani and sheikh mohammed Hussein alnauana zia and sheikh hragi until ha reached ahigh degree of lslamic sciences the scientists saw his diligence which is not to exceed twenty – second of age and continued his scitific lesson not to leave until the year 1365/1946 and aftar that degan to research and teaching differed from the other number of lessons where he had two three lessons in juris prudence end the third in assets it also behind alarge number literature and graduated on his hands conste llation of scientis it also has had aclear impast on the political conflict with the baathist Regime,such as the sanctity of his fatwa occupation of Kuwait.As well as aclear role in evaluating and directing The rebels in the popular uprising Returned to him many of the enrolled from different after the death Of Mr.Hakim,Mr.Al,Khoei (sanctified th eir secrets) andhis death was in 16.2.1993.8 zero in1414

ينحدر السيد عبد الأعلى الموسوي السبزواري من أسرة عريقة بالعلم ، ونهل منها علومه الحوزوية ، بعد ذلك أنتقل إلى حوزة مشهد المقدسة ، وأستقر فيها عشر سنوات بعدها هاجر إلى النجف الأشرف عام 1348هـ/1929م ، وأخذ الحضور على أبرز علمائها ، أمثال السيد أبو الحسن الموسوي الأصفهاني ، والشيخ محمد حسين النائيني ، والشيخ ضياء العراقي حتى بلغ درجة عالية من العلوم الإسلامية ، وشهد له العلماء بالإجتهاد وهو لا يتجاوز الثانية والعشرين من العمر وواصل سيرته العلمية بعدم ترك الدرس حتى سنة 1365هـ /1946م وبعد أن شرع بالبحث والتدريس ، أختلف عن غيره بعدد الدروس حيث كانت له ثلاث دروس أثنان في الفقه وثالث في الأصول ، كما خلف عدد كبير من المؤلفات وتخرج على يديه كوكبة من العلماء ، كما كان له أثر واضح في الصراع السياسي مع النظام البعثي ، مثل فتواه بحرمة أحتلال الكويت ، فضلاً عن دوره الواضح في تقويم وتوجيه الثوار في الأنتفاضة الشعبانية رجع إليه العديد من المقلدين من مختلف البلدان ذات الوجود الشيعي بعد وفاة السيد الحكيم والسيد الخوئي ( قدس سرهم) وكانت وفاته في 16/2/1993م / 8 صفر 1414هـ.} }