@Article{, title={السياق في البلاغة العربية القديمة تداولياً}, author={امل عبد الجبار كريم الشرع}, journal={Journal of University of Babylon مجلة جامعة بابل}, volume={23}, number={1}, pages={11-21}, year={2015}, abstract={Pragmatics (Al-Tadawuliya) deals with the texts as a subject of study.It is interested in two sides:-The first one is represented by the study of language as the only means to serve the reaction .-The second one is represented by the observance of the discipline of its use. The determination of these meanings is to be achieved only through the context and what language refers to, because language , being directed ,refers to the discourse situation , and the interpretations it bears contribute to the description or telling ….''. This is confirmed by Levinstein's famous statement which says, ''do not ask me about the meaning ,but ask me about the use.'' This is because the use is the qualifying determiner of the intended meanings . The Creative texts have a pragmatic pleasure acquired out of the side hidden in the technical construction .To some extent ,interpretive curiosity a reader has , is experimented by the availability of information and by what mental and cultural understanding that the memory makes available , to be treated by the memory through its reaction with the givens and knowledge of the addressee .This can be achieved only by knowing the context ,as the internal context of a text reacts with its external context leading to the contribution to the interpretation of uttered . As for the rhetoricians , their interest in the con text has some out of their speech on the situation and on the meaning of the situation , the saying and the speech acts .This has been affirmed by the pragmatical studies which tackle the essence of the text and the con text showing their reaction on to the intentionality as pragmatics can not be achievable without an obserrance of the context.

إن التداولية تتناول النص بوصفه موضوعا للدراسة، وتهتم بجانبين:الجانب الأول: يتمثل في دراسة اللغة لأنها الوسيلة الوحيدة في خدمة التفاعل.والثاني:يتمثل في مراعاة المجال ألاستعمالي لها، وتحديد هذه المعاني لا يتم إلا من خلال السياق وما تحيل عليه اللغة لأن اللغة، بتوجيهها تدل على وضعية الخطاب وما تشير إليه من تأويلات تساهم في الوصف، أو الأخبار.......،وهذا ما تؤكده المقولة الشهيرة (ليفنشتاين) (لا تسألني عن المعنى واسألني عن الاستعمال)، إذ إن الاستعمال هو المحدد النوعي للمعاني المقصودة.إن النصوص الإبداعية فيها لذة تداولية من خلال الجانب المخفي في البناء الفني الى حد ما يختبر الفضول التأويلي لدى القارئ التداولي انطلاقا من توفير المعلومات وما توفره الذاكرة من مخزون ثقافي وذهني تعالجه الذاكرة بتفاعلها مع معطيات ومعارف المخاطب. وهذا لا يتم إلا من خلال معرفة السياق، إذ يتفاعل السياق الداخلي للنص مع السياق الخارجي مؤديا إلى الإسهام في تأويل الملفوظ.أما البلاغيون فقد جاء اهتمامهم بالسياق من خلال حديثهم عن المقام، وعن معنى المقام، والمقال والأفعال الكلامية، وهذا ما تؤكده الدراسات التداولية في دراستها عن ماهية النص والسياق وتفاعلهما وصولا إلى المقصدية، إذاً لا تتم التداولية من دون السياق.} }