Fulltext

Evaluation of Some Biochemical Markers in Patient's with Polycystic Ovarian Syndrome

تقييم بعض الدالات البايوكيميائية لدى مريضات متلازمة تكيس المبيض

Farah T. O. Al-Jumaili فرح تركي عريبي الجميلي --- Aqeel Jafar Naji عقيل جعفر ناجي --- Thamer Mutlag Jasim ثامر مطلك جاسم

Jornal of Biotechnology Research Center مجلة مركز بحوث التقنيات الاحيائية
ISSN: 18151140 Year: 2015 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 37-45
Publisher: Al-Nahrain University جامعة النهرين

Abstract

The present study aims to detect several biochemical markers associated with PCOS (Polycystic ovary syndrome) in Iraqi women comparing the results with control normal fertile women and also studying the effect of obesity on the same biochemical markers. Ninety eight women with PCOS, 51 non-obese [body mass index (BMI) less than 25 kg/m2] and 47 obese (BMI >25 kg/m2) were enrolled for the study. Each group of them was compared forty normal fertile women as control group matched for each in age and BMI. The first part of this study was devoted to the measurement of Body Mass Index (BMI) and Waist Hip Ratio (WHR), subdivided PCOS according to the body mass index, and measurement of fasting insulin, fasting glucose, Homeostatic Model Assessment (HOMA), HbA1c and lipid profile. A significant differences was found in HbA1c (P≤0.0001) VLDL (p≤0.0001), triglyceride (p≤0.05) and cholesterol (p≤0.05) between obeses and lean PCOS patients. Insulin serum level (P≤0.0001) was highly significantly increased in obeses PCOS patients as compared to obeses control, the serum insulin (P≤0.0001) also significantly increased in lean PCOS women when compared with lean control. There was a significant differences between HOMA (P≤0.05) in obeses PCOS patients than in the obese control group and between obese and lean women PCOS patients.

تهدف الدراسة الحالية إلى دراسة بعض المعلمات البيوكيميائية في متلازمة تكيس المبيض لدى النساء العراقيات ومقارنة النتائج مع مجموعة من النساء ذوات الإنجاب الطبيعي وكذلك دراسة تاثير السمنة على هذه البيوكيميائية: تضمنت الدراسة الحالية جمع 98 عينة من المصابات بمتلازمة تكيس المبيض51 مريضة نحيفة (محتوى الجسم من الكتلة اقل من 25 كغم/م2 ) و 47 مريضة بدينة (محتوى الجسم من الكتلة أعلى من 25 كغم / م2). كل مجموعة قورنت مع مجموعة من النساء ذوات إنجاب طبيعي كمجموعة سيطرة تطابق مجاميع المرضى بالعمر وبمحتوى الجسم من الكتلة (BMI ) .الجزء الاول من هذه الدراسة تضمن قياس محتوى الجسم من الكتلة (BMI) و نسبة قياس الخصر الى الورك,مجموعة مريضات متلازمة تكيس المبيض قسمت الى مجاميع فرعية اعتمادا على محتوى الجسم من ألكتله وتم قياس الانسولين الصيامي ,الكلوكوز الصيامي, HOMA و الهيموغلوبين وشريط الدهون ,واظهرت النتائج ان هناك فرق معنوي في الهيموغلوبين فئة سي(P≤0.0001) ,معدل البروتين الدهني المنخفض جدا(p≤0.0001) , والكلسريد الثلاثي (p≤0.05) الكولسترول ((p≤0.05 بين مجاميع البدينات والنحيفات من مجموعة المريضات وان هناك فزق معنوي كبير في معدل الانسولين(P≤ 0.0001) في المريضات البدينات عند مقارنتها مع مجموعة السيطرة من النحيفات و هناك زيادة معنوية كبيرة في الانسولين المصلي (P≤ 0.0001) في النساء النحيفات المريضات عند مقارنتها مع مجموعة السيطرة من النحيفات وان هناك اختلاف معنوي ما بين HOMA (P≤0.05) في المريضات البدينات عنه في البدينات من مجموعة السيطرة وما بين النساء البدينات والنحيفات المريضات بالمتلازمة.

Keywords

PCOS --- Obesity --- Obese Patients. --- متلازمة تكيس المبيض --- السمنة --- مرضى السمنة