Fulltext

التشفير الدلالي لاداء الممثل في العرض المسرحي العراقي

russil kadim oda راسل كاظم عوده

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2016 Issue: 77 Pages: 63-74
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Alachtgalat process semantic encoding carried out by the actor inside the theater to deliver the intellectual sense, and social, as well as the aesthetic to the recipient, the fact that the code is the function is operated relationship in accordance with the prior intent to deliver the implications of a particular intent, too, and the fact that encryption is the best way to transfer messages in system theater, where should the actor that has the ability to create images (sensory) or intellectual new in human consciousness on the basis of conversion of impressions collected from reality and re technically formed inside the theater, allowing the recipient to arrange these marks to obtain the meaning that lies in them. So he came to answer the question follows: How can the representative of the performance today produces blades recipient can then decode the implications, understand and communicate with them.Search section according to the following: where identified the problem of the research and its importance and its objectives and its borders and then the investigator should define the term blades in order to correct the search, then the theoretical framework came across two sections: the first, for semantic encoding and most prominent divisions theorists of the encryption process and the relationship of the code give indications. The second section dealt engage in semantic of the blade in the work of actor and how to establish a cipher. Find out after the set indicators can be a tool for the analysis of the sample. And then came the analysis in which the researcher eating a play (Romeo and Juliet in Baghdad) Sample. analysis. After analysis of the number of search results the most important output: - (for movement and gestures actor Representative building Chwira are references to a multi-cultural, psychological and social level of the character, they also contribute to enhancing the dramatic act and push it ahead). Then a list of sources relied upon in the search and finally the title and abstract in English

يتلخص البحث في الاشتغالات العملية للتشفير الدلالي التي يقوم بها الممثل داخل العرض المسرحي لايصال المعنى الفكري, والاجتماعي, فضلا عن الجمالي الى المتلقي, كون الشفرة هي علاقة دوال مشتغلة وفق قصد مسبق لايصال مدلولات بقصد معين ايضا، وكون التشفير هي الطريقة الامثل في نقل الرسالات في منظومة العرض المسرحي, حيث ينبغي على الممثل ان يمتلك القدرة على خلق صور(حسية) او فكرية جديدة في الوعي الانساني على اساس تحويل الانطباعات المجمعة من الواقع واعادة تشكيلها فنيا داخل العرض المسرحي بما يسمح للمتلقي ان يقوم بترتيب تلك العلامات لاستحصال المعنى القابع فيها. لذا فقد جاء للاجابة على التساؤل الاتي: كيف يمكن للممثل ان ينتج شفرات ادائية يستطيع المتلقي بعدها من فك دلالاتها وفهمها والتواصل معها. وقسم البحث وفق الاتي: حيث حددت مشكلة البحث واهميته وهدفه وحدوده ومن ثم قام الباحث بتحديد مصطلح الشفرات كي يستقيم البحث، ثم جاء الإطار النظري عبر مبحثين: الاول، عن التشفير الدلالي وأبرز تقسيمات المنظرين لعملية التشفير وعلاقة الشفرة بالدلالة. اما المبحث الثاني فقد تناول الاشتغال الدلالي للشفرة في عمل الممثل وكيفية تاسيس الشفرات. بعدها خرج البحث بمجموعة مؤشرات يمكن ان تكون اداة لتحليل عينة البحث. ومن ثم جاء التحليل الذي تناول فيه الباحث عرض مسرحية (روميو وجوليت في بغداد) كعينة للتحليل. وبعد التحليل خرج البحث بعدد من النتائج اهمها: - (لحركة وايماءات الممثل بناء تشفيري متعدد فهي احالات الى المستوى الثقافي والنفسي والاجتماعي للشخصية، كما انها تسهم في تعزيز الفعل الدرامي ودفعه نحو الامام، فكمية الحركة والدفق الايمائي يعد منظومة تشفير تكشف عن الدلالات المنظوية عبرها). بعدها قائمة بالمصادر التي اعتمد عليها في البحث واخيرا عنوان وملخص البحث باللغة الانكليزية