Fulltext

Aesthetical Utilization of Sound in film of Alfred Hitchcock

التوظيف الجمالي للصوت في افلام الفريد هيتشكوك

HIKMAT MUTTASHR MAJEED حكمت مطشر مجيد البيضاني

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2016 Issue: 77 Pages: 89-106
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

This research deals with the nature of the aesthetic employment of wool in the Alfred Hitchcock films, as this director is characterized by rich his experience that dealt with the photo film days of silent film and managed efficiently in the construction of his films, as well as when the audio input The Hitchhiker employ sound aesthetic ways still emulated so far. So I rely researcher this subject and the division of research into four chapters, such as the first quarter included the methodological framework which dealt with the problem of research and the importance of research, and the goals of the research, as well as the limits of research and finally determine the terms.The second chapter includes theoretical framework and previous studies, where the researcher by dividing it into two sections dealt with the two search for a unique cinematic experiences Hitchcock as well as actors in his ways aesthetic Employment sound in all of his movies. In the end, without indications researcher discussed the results of a theoretical framework.Chapter III, action research, where the researcher will select two films of Hitchcock movies and are not birds and film rear window, and analyzed the sample is based on indicators that came out of the theoretical framework. Finally, in the fourth quarter researcher took a series of findings, conclusions and seal Find a range of sources

يتناول هذا البحث طبيعة التوظيف الجمالي للصوف في أفلام الفريد هيتشكوك، اذ يتميز هذا المخرج بتجربته الثرية التي تعاملت مع الصورة السينمائية أيام السينما الصامتة ونجح بطريقة فاعلة في بناء افلامه، كذلك حينما دخل الصوت قام هيتشكوك بتوظيف الصوت بطرق جمالية مازال يحتذى بها لحد الان . لذا أعتمد الباحث هذه الموضوع وقام بتقسيم البحث الى اربعة فصول ، مثل الفصل الاول تضمن الاطار المنهجي والذي تناول مشكلة البحث واهمية البحث ، واهداف البحث ، وكذلك حدود البحث وأخيرا تحديد المصطلحات . أما الفصل الثاني فقد شمل الاطار النظري والدراسات السابقة ، حيث قام الباحث بتقسيمة الى مبحثين تناول فيهما البحث التجارب السينمائي للفريد هيتشكوك وكذلك طرقه الفاعلة في التوظيف الجمالي للصوت في جميع افلامة . وفي النهاية دون الباحث مؤشرات بحثه وهي نتائج الاطار النظري . الفصل الثالث ، اجراءات البحث ، حيث قام الباحث بأختيار فلمين من افلام هيتشكوك وهما فلم الطيور وفيلم النافذة الخلفية ، وقام بتحليل العينة بناءاً على المؤشرات التي خرج بها من الاطار النظري . وأخيراً في الفصل الرابع خرج الباحث بمجموعة من النتائج والاستنتاجات وختم البحث بمجموعة المصادر