Fulltext

Rhythm in Traditional Facades a Lanes of the old Mosul City

الإيقاع في الواجهات التقليدية للأزقة في مدينة الموصل القديمة

hussain salmaan albutani حسين سلمان البوتاني --- talat ibraheem alani طلعت إبراهيم العاني

Iraqi Journal of Architecture & Planning المجلة العراقية لهندسة العمارة والتخطيط
ISSN: 26179547 / 26179555 Year: 2010 Volume: 6 Issue: 19-20-21 Pages: 256-276
Publisher: University of Technology الجامعة التكنولوجية

Abstract

Maintaining the characteristic and identity is considered of great importance to today's architecture because it as an extension of the architecture of the past and a bridge to the architecture of the future. Rhythm is an important component in dedicating the architectural characteristic and identity as the comprehension of the basic fundamentals that have contributed in creating and maintaining architecture, are inspired by the characteristic that occupies a prominent place in architecture. Thus, the study is an attempt to expound the essential terms and basic fundamentals that are a pivot of rhythm in faced design in the old Mosul city. These terms are represented by relations and systems of (unit and variety, gradation, and contrast). The study concluded that the rhythm controlling the design of these facades is more or less based on the components stated and more obvious and that the (Mosulian) architecture in special, has attached importance to the rhythm aspect is designing external facades which is clearly noted proving that this architecture possesses integrated thoughts in designing his architecture either in his interior facades or his external facades. This is a good indication of intellectual maturity of the (Mosulian) architecture in producing integral architecture with peculiarity embodied in one of the aspects of architectural designs which is rhythm.

أن الحفاظ على الخصوصية و الهوية أمر بالغ الأهمية لتكون عمارة اليوم امتدادا" لعمارة الأمس و جسرا" لعمارة الغد، و الإيقاع (Rhythm) هو جزء مهم من تكريس الهوية المعمارية، حيث بفهم المبادئ الأساسية التي ساهمت في خلق العمارة و ديمومتها يكون الاستلهام بما يحقق خصوصية العمارة و التي تشغل مكانا" بارزا" في الممارسة المعمارية، و لهذا جاء موضوع البحث كمحاولة لاستكشاف المفردات الجوهرية و القواعد الأساسية التي يرتّكز عليها الإيقاع، حيث يوضح البحث مجموعة من المفردات التي يرتكز عليها الإيقاع في تصميم الواجهات التقليدية للأزقة في مدينة (الموصل القديمة) ، وهذه المفردات تمثلت بعلاقات و أنظمة (الوحدة والتنوع – التدرج - التناقض) ، يوضح البحث من خلال استنتاجاته أن الإيقاعية التي تحكم تصميم هذه الواجهات قد استندت على المفردات سالفة الذكر بشكل متفاوت، إلا أنها كانت بشكل عام واضحة الحضور، فضلا" على ذلك يوضح البحث، أن المعمار المسلم بشكل عام و المعمار (الموصلي) بشكل خاص، قد اهتم بتصميم الواجهات (الخارجية) من ناحية خاصية الإيقاع و كان ذلك واضح جدا" و هو دليل على أن هذا المعمار كان يمتلك فكرا" متكاملا" في تصميم عمارته سواء في الداخل (الواجهات الداخلية) أو في الخارج (الواجهات الخارجية) كما أوضح البحث، وهذا مؤشر جيد على مدى النضوج الفكري الذي يمتلكه المعمار (الموصلي) في إنتاج عمارة متكاملة ذات خصوصية متميزة، و قد تجلّى ذلك في احد مفاهيم التصميم المعماري ألا وهو الإيقاع . الكلمات الدالة : الإيقاع ، الواجهات التقليدية ، الأزقة ، الموصل القديمة .

Keywords

Rhythm --- Traditional facades --- Lanes --- Old Mosul --- الإيقاع ، الواجهات التقليدية ، الأزقة ، الموصل القديمة