Fulltext

Frustration in Sport and its Influence on the Performance of Advanced Athletes on the Middle-distance run, Long-Distance Run and Sprints

الاحباط الرياضي وعلاقته بالإنجاز لدى لاعبي المسافات القصيرة والمتوسطة والطويلة في العاب القوى المتقدمين

Abdul Abbas Abdul RazzaqAbbood عبد العباس عبد الرزاق عبود

Sciences Journal Of Physical Education مجلة علوم التربية الرياضية
ISSN: 19920695 Year: 2016 Volume: 9 Issue: 4 Pages: 26-40
Publisher: Babylon University جامعة بابل

Abstract

The psychological factors of sporters has become an important concern of sport psychologists, for sport offers a great opportunity to observe the human behavior. In order to set out the limits of these psychological factor, all efforts were focusses on being as objective as possible.Sport psychology plays a great role in solving many problems concerning the sporters themselves and their performance, and its effect is greater on individual sports rather than team sports. In individual sports, the player has to depend on his own abilities and capabilities, meanwhile this responsibility might be shared between the members of the team in team sports (dividing it over the players will lessen the psychological burdens of each individual player).The purposes of this research are:1- Identifying sport frustration for the advanced athletes of season 2014-20152- Pointing out the achievements of the advanced athletes on the middle-distance run, long-distance run and sprints.3- Identifying the relation between the sporters' frustration and their achievements in athletics.

قد زاد الاهتمام بين علماء النفس الرياضي حول اهمية قياس الجوانب النفسية للاعب ، وأن المجال الرياضي هو معمل خصب لدراسة السلوك الإنساني واستمرت الجهود نحو المزيد من الموضوعية في القياس النفسي في المجال الرياضي لوضع ابعاد القياس التي يمكن عن طريقها بذل الجهد لتحقيق الانجازات. وجد من خلال المتابعة العلمية ان لعلم النفس الرياضي الدور الكبير في معالجة مشكلات كثيرة جداً تهم الرياضيين والمستوى المنشود لهم لجميع الفعاليات الرياضية ، ولهذا العلم التأثير المباشر في الألعاب الفردية عنه في الألعاب الفرقية ذلك لان الالعاب الفردية توجب من اللاعبين الاعتماد على القدرات والقابليات الشخصية في حين ان ذلك ممكن أن يكون بمسؤولية مشتركة في الفعاليات الفرقية وتوزيع المسؤولية يقلل من الاعباء النفسية على لاعبي الفعاليات الفرقية عنها في الفعاليات الفردية . ويهدف البحث الى :1- التعرف على الاحباط الرياضي لدى لاعبي العاب القوى المتقدمين للموسم 2014-2015.2- التعرف على انجاز لاعبي العاب المسافات القصيرة والمتوسطة والطويلة المتقدمين . 3- التعرف على العلاقة بين الاحباط الرياضي والانجاز لدى لاعبي العاب القوى .

Keywords

Sport frustration --- Achievements --- Sprints --- Athletics --- الاحباط الرياضي ، بالإنجاز ، المسافات ، العاب القوى