Fulltext

Evaluation of the isolation and identification methods for Helicobacter pylori bacterium, isolated from peptic ulcer patients

تقييم طرائق عزل وتشخيص جرثومة Helicobacter pylori المعزولة من مرضى القرحة المعدية

Eman Yousif Thanoon AL-Noaimi1, Amera Mahmood Al-Rawi2 ايمان يوسف ذنون1 اميرة محمود الراوي2

kirkuk university journal for scientific studies مجلة جامعة كركوك - الدراسات العلمية
ISSN: 19920849 / 26166801 Year: 2017 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 1-17
Publisher: Kirkuk University جامعة كركوك

Abstract

This study was evaluated the isolation and identification of H.pylori using conventional methods of histological biopsy for 60 patients with different ages from 10-75 years old for both sexes with stomach and duodenal ulcers using urease test and classical culture. The biopsy samples were collected using laparoscopic. The endoscopy for patients was undergone by a specialist doctor and under local anesthesia and it has also been investigating the bacterial antigen in stool samples of patients with questionable caught the infectious ulcers and adopted phenotypic tests and biochemical diagnosis of the germ. The study showed the efficiency of rapid urease test in screening for H.pylori where the efficiency shown in 41 tissue biopsy and were given the best results in the routine culture where isolated 44 isolates of H.pylori from patients under study. When screening for bacterial antigen exit showed positive results for 34 out of 100 stool samples with proportion 34%.

هدفت الدراسة الى تقييم طرق عزل وتشخيص جرثومة H.pylori بالطرق المعتمدة على الخزعة النسيجية لـ ( 60 ) مريضا من فئات عمرية مختلفة تراوحت ما بين 10 إلى 75 ولكلا الجنسين من مرضى القرح المعدية والاثني عشري باختباري اليوريز السريع والزرع الروتيني، تمثلت العينات التي جمعت من المرضى بخزعتين نسيجية بوساطة الملقط الخاص بجهاز الناظور. اجريت عملية التنظير للمرضى من قبل الطبيب المختص وتحت التخدير الموضعي, كما تم التحري عن مستضد الجرثومة في 100 عينة خروج من مرضى مشكوك باصابتهم بالقرح المعدية واعتمدت الاختبارات المظهرية والكيموحيوية لتشخيص الجرثومةوبينت الدراسة كفاءة اختبار اليوريز السريع في التحري عن جرثومة H.pylori حيث أظهر كفاءته في الكشف عن وجود الجرثومة في 41 خزعة نسيجية واعطيت نتائج افضل في الزرع الروتيني حيث عزلت 44 عزلة لجرثومة H.pylori من المرضى قيد الدراسة. وعند التحري عن مستضد الجرثومة من الخروج اظهرت نتائج موجبة عند34 من أصل 100عينة خروج وبنسبة34 %.

Keywords

H.pylori rapid urease test --- routine culture --- screening for bacterial antigen. --- H.pylori، فحص اليوريز السريع، الزرع الروتيني، الكشف عن مستضد الجرثومة من الخروج.