Fulltext

اثر تكرار النسخ في زيادة القدرةعلى الكتابة وحسن الخط في المرحلة الابتدائية

م. ثامر نجم عبود

Journal of Al-qadisiya in arts and educational sciense مجلة القادسية في الاداب والعلوم التربوية
ISSN: 25196162 Year: 2010 Volume: 9 Issue: 2 Pages: 251-258
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Abstract

Writing is an important art of anylanguage. It is the means by which onecan express his feelings and ideas,discover others ideas and registers eventsand information for such reasons,calligraphy has been give importantattention by Arabic linguists to showmerits and demerits of this art of writingand to explore ways of improving it.Among the most important previousstudies relater to this topic are that ofHajras (1978) on preparatory schools and that of Atiya (1987) on the intermediateschool. The present study deals with theeffect of repeated copying of the readingmaterial in improving pupils handwriting

تمثل الكتابة إحدى فروع اللغة العربية الأساسية, فهي وسيلة من وسائل الاتصال التي بوساطتها يمكن للفرد أن يعبر عن أفكاره ومشاعره، وأن يقف على أفكار غيره وتسجيل ما يود تسجيله من حوادث ووقائع.
ونظراً لأهمية الكتابة فقد خصها المعنيون بمزيد من البحث والدراسة بقصد الكشف عن نقاط الضعف بها وبيان مشكلاتها، إذ أكدت بعض الدراسات وجود مشكلات وضعف في القدرة على الرسم الصحيح للكلمات وهذا ما أشارت اليه دراسة (هجرس : 1978) في المرحلة الابتدائية، ودراسة (عطية : 1987) في المرحلة المتوسطة.
إن الكتابة لا تكون مفهومة المعنى إلا بخط واضح متقن، لان قواعد الخط هي ضوابط هندسة الكلمات، فإتباعها يحول دون اللبس والغموض.