Fulltext

The alter nans of sign transformation between local and universal in the Iraqi theatre,"Romeo and Juliet in Baghdad" as a symbol

تبادلية تحول العلامة بين العالمية والمحلية في المسرح العراقي عرض روميو وجولييت في بغداد –انموذجاً –

Haider Hassan Ubaid حيدر حسن عبيد --- Lateef Idan Subuh لطيف عيدان صبح

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 95-108
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The research deals with the exchange of the transformational mark from the universal to the local in the theatrical presentation through the processing of the output in the production of a message and a technical communication letter, thus making the process of reading the speech and recognizing it by taking into account the different cultural differences, customs and rituals in each country, region, The problem of the research focused on the following question: What are the requirements for the flag in terms of its transformation between the global and local in the read-out?And then the importance of research to determine the requirements and mechanisms used in the follow-up of the mark in terms of its interplay and transformation between global and local in the Iraqi theater.and stop at the limits of substantive research in the presentation of theatrical play, which employed the mark its transformations and reciprocity of these transformations as a presentation in (2012) and then the definition of terms and procedural definition.The second section deals with the concept of the mark, its essence, its transformation, the method of work and the symbolic exchange between one culture and another, and the second: the aesthetic preoccupation of the substitution of the mark in the exegative reading and the effect that the shifting mark leaves between the local and the local.Through the theoretical framework, the researcher reached a number of indicators that it applied to the selected sample through the research procedures. It included the research procedures on the research community and its boundaries and took a model for a selected sample from the research community to see the possibility of operating theoretical framework indicators on this sample, (Romeo and Juliet in Baghdad) and then move to the research tools in order to start the analysis of the sample based on the descriptive approach in the analysis process and test the theoretical framework indicators and their effectiveness in the aesthetic, technical and technical workAt the end of the research, the researcher reached the results, including that theatrical presentation is to employ what can be employed from the arts, cultures, sciences and modern international or local techniques in order to produce a speech based on the harmony of thought and form to produce a content of a unique nature, taking into account the local culture of each region, And the international presentations of the transformations and the symbolic exchanges that are appropriate to that culture in order to create the greatest possible impact on the recipient. Conclusions, recommendations and sources. يتناول البحث التبادل في العلامة المتحولة من العالمية الى المحلية في العرض المسرحي من خلال المعالجة الاخراجية في انتاج رسالة وخطاب فني تواصلي واضعاً عملية قراءة الخطاب والتعرف عليه من خلال مراعاة الاختلاف الثقافي والعادات والطقوس المحلية الخاصة في كل بلد , منطقة او اقليم ويبداء البحث في تحديد ، مشكلة البحث وتمحورت في الإجابة عن التساؤل الآتي : ما الاشتراطات الخاصة بالعلامه من حيث تحولها بين العالمية والمحلية في القراءة الاخراجية ؟ومن ثم أهمية البحث لتحديد الاشتراطات والاليات المستخدمة في متابعة العلامة من حيث تبادليتها وتحولها بين العالمية والمحلية في العرض المسرحي العراقي.وبالتوقف عند حدود البحث الموضوعية في تناول عرض مسرحي والذي وظف العلامة وتحولاتها وتبادلية تلك التحولات كعرض في عام (2012) ومن ثم تعريف المصطلحات والتعريف الاجرائي.وبعدهاالإطار النظري ، وقسم الى مبحثين ، يستعرض المبحث الاول : مفهوم العلامة وماهيتها وتحولها . وطريقة الاشتغال والتبادل العلاماتي بين ثقافة واخرى وجاء المبحث الثاني : الاشتغال الجمالي لتبادلية تحول العلامة في القراءة الاخراجية. وما هو التأثير الذي تتركه العلامة المتحولة بين العالمية والمحلية على المتلقي. ومن خلال الاطار النظري توصل الباحث الى عدد من المؤشرات التي طبقها على العينة المختارة من خلال اجراءات البحث فقد اشتمل على اجراءات البحث على مجتمع البحث وحدوده واخذ نموذج لعينة منتخبة من مجتمع البحث ليرى امكانية اشتغال مؤشرات الاطار النظري على هذه العينة المتكونة من نموذج واحد هو مسرحية (روميو وجولييت في بغداد) وفي نهاية البحث توصل الباحثان الى النتائج ومنها ان العرض المسرحي عبارة عن توظيف ما يمكن توظيفه من فنون وثقافات وعلوم وتقنيات حديثة عالمية او محلية من اجل انتاج خطاب يعتمد على التناغم بين الفكر والشكل لانتاج مضمون ذات طابع متفرد مراعين فيه الثقافة المحلية لكل منطقة وكيفية تكييف النصوص والعروض العالمية للتحولات والتبادلات العلاماتية التي تلائم تلك الثقافة من اجل خلق اكبر تاثير ممكن على المتلقي وبعدها الاستنتاجات والتوصيات والمصادر