Fulltext

The metaphoric problem of topography In the scenario of war films

الإشكالية الاستعارية للطبوغرافيا في سيناريو الأفلام الحربية فيلم Furyأنموذجا

Ihab yassin taha إيهاب ياسين طه

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 123-138
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

The study of topography most important studies and depth of any literary or artistic text and occupy the thinking of many who work in art at generally. There is hardly any film scenario from description in general of the indispensable elements of the composition and place one. So the place starts form since the scriptwriter begins to view the result of the description begins to feature the emergence of there are simple operations in the scenario soon to receive growth as a final achievement in the film. The description of the place begins to take on an allegorical character as a language version in the script, soon translated into another language, the language of the picture. Which in turn complement the creative ring of cinematic art and have a significant impact in terms of content and methodology and installation in it and so we know the real meaning of the full meaning behind the core and show the strength of description of the metaphorical place and seek to reveal the structure and functions and then full knowledge of how they operate within the context of the film footage. Accordingly the nature of the research required that the researcher divide the current study into five chapters:1-Methodological Framework for Research: stating the research problem, which was: How can spatial description (topography) bring metaphorical meanings outside the text of a script?2-Theoretical framework and previous studies: where the theoretical framework that was Includes: •The first topic: The metaphor and the cinematic concept•The second topic: Metaphor and topology in the scenario.3-Search procedures: The Search procedures as adopted researcher descriptive analytical method.4-Sample analysis: analyzed a sample in which the researcher and his research was not (Fury) director (David Ayer).5-Results and conclusions: Output researcher set of results from the analysis tool developed by his research. With a set of conclusions that explain the goals of his research تكاد تكون دراسة الطبوغرافيا من أهم الدراسات وأعمقها لأي نص أدبي أو فني ويشغل تفكير الكثير ممن يشتغلون في الفن عموماً. ولا يكاد يخلو أي سيناريو فيلم سينمائي من الوصف بصورة عامة لعناصر التكوين التي لا غنى له عنها والمكان أحدها، لذا فان المكان يبدأ بالتكون منذ أن يبدأ كاتب السيناريو بوضع مشاهده نتيجة الوصف فتبدأ ملامحه بالبروز فيكون هناك إشتغالات بسيطة في السيناريو ما تلبث أن تلقى نموا كمنجز نهائي في الصورة السينمائية. فيبدأ وصف المكان يأخذ طابع استعاري كصيغة لغوية في السيناريو ما تلبث أن تترجم بلغة أخرى وهي لغة الصورة. والتي بدورها تكمل الحلقة الإبداعية للفن السينمائي ولها تأثير كبير من حيث المضمون والمنهج والتركيب فيها. عليه حتى نعلم المعنى الحقيقي الكامل وراء المعنى الجوهري ونبين قوة وصف المكان الاستعاري والسعي وراء الكشف عن بنيته ووظائفه ومن ثم المعرفة التامة في كيفية اشتغالها داخل سياق اللقطات الفلمية. وعلى هذا اقتضت طبيعة البحث أن يقوم الباحث بتقسيم الدراسة الحالية على خمسة اقسام وهي:1-الإطار المنهجي للبحث جاء فيه مشكلة البحث التي كانت ما هي النقاط الرئيسة التي من خلالها تكتسب الاستعارة المكانية شرعية وجودها ضمن سياق مختلف تماما عن طبيعتها الداخلية أي بنيتها، وهل هي تغييب فعلي للمكان الرئيس؟2-الإطار النظري الذي كان يحوي:المبحث الأول: الاستعارة والمفهوم السينمائيالمبحث الثاني: الاستعارة والطبوغرافيا في السيناريو3- إجراءات البحث: إذ اعتمد الباحث المنهج الوصفي التحليلي4-تحليل العينة: حلل فيها الباحث عينة بحثه وكانت فلم (Fury) للمخرج (ديفيد آير)5-النتائج والاستنتاجات: خرج الباحث بمجموعة من النتائج انطلاقا من تحليله وأداة بحثه التي وضعها. مع مجموعة من الاستنتاجات التي توضح أهداف