Fulltext

Employing lighting to express the cinematic personality duplication

توظيف الإضاءة في التعبير عن ازدواجية الشخصية السينمائيــة

Haider Abd Al Ganne Jabory حيدر عبد الغني جبوري

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 167-180
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Represents light a sovereign and importance in cinematography element of what possessed the physical characteristics make it a sharp image detail or opaque, or any other form as he wants the director, Valdu away from the main function, which emerged with the beginnings of cinema, any access to endanger the proper and good, the Alachtgalat dramatic and psychological are deepened performance lighting and functioned in adjacent with the shadows, all the two complement each other, which affects the image details or even the ability to express their personal depths or the social and psychological same place, and this prompted the researcher to determine the search in the following address: (employing lighting to express their personal duplicating film) the researcher has to divide his research, and contains the methodological framework on the research problem formulated The importance and goals aimed at detecting modes of employing lighting to express their personal cinematic duality, and the limits of research and determine the terms.contains the theoretical framework and included a three Anoanat President are: First topic: The lighting concept and engage .....The second topic: the personal in film The third topic: lighting and psychological reaction to the film character The researcher came to indicators of the theoretical framework relied upon as a tool for the analysis of the sample, and then dealt with previous studies that Ti_akl with the subject of his research research measures have contained the research methodology chosen by the researcher to suitability nature of research is descriptive method that involves the analysis, and then the sample that was selected Qsidia, and search tool, and the unit of analysis, and the sincerity of the tool. The fourth quarter included the sample analysis process. findings and conclusions he has reached a researcher to several findings and conclusions يمثل الضوء عنصر ذا سيادة واهمية في التصوير السينمائي لما يتملكه من خواص فيزيائية تجعل من الصورة حادة التفاصيل او معتمة، او اي شكل اخر كما يريده المخرج، فالضوء بعيداً عن وظيفته الاساسية التي ظهرت مع بدايات السينما، اي الحصول على تعريض مناسب وجيد، فان الاشتغالات الدرامية والنفسية هي من عمقت من اداء الاضاءة واشتغاله بشكل ملاصق مع الظلال، فكل منهما يكمل الاخر، وهو ما يؤثر في تفاصيل الصورة او حتى القدرة في التعبير عن اعماق الشخصية او اجتماعية ونفسية المكان نفسه، وهذا ما دفع الباحث الى تحديد بحث في العنوان الاتي: (توظيف الاضاءة في التعبير عن ازدواجية الشخصية السينمائية) وقد قام الباحث بتقسيم بحثه على خمسة فصول , وقد احتوى الاطار المنهجي على مشكلة البحث التي صيغت على شكل التساؤل الاتي: كيف يمكن توظيف الاضاءة في التعبير عن ازدواجية الشخصية السينمائية؟ والاهمية، والاهداف التي ترمي الى الكشف عن كيفيات توظيف الاضاءة في التعبير عن ازدواجية الشخصية السينمائية، وحدود البحث وتحديد المصطلحات.وقد احتوى الاطار النظري على ثلاث عنوانات رئيسة هي:المبحث الاول: الاضاءة.....المفهوم والاشتغال والمبحث الثاني: الشخصية في الفيلم السينمائيولقد خرجت الباحث بمؤشرات من الاطار النظري التي اعتمد عليها كأداة لتحليل العينة، ثم تناول الدراسات السابقة التي تتشاكل مع موضوع بحثه.اجراءات البحث وقد احتوى على منهج البحث الذي اختاره الباحث لملائمته طبيعة البحث هو المنهج الوصفي، ومن ثم عينة البحث التي تم اختيارها قصدياً، واداة البحث، ووحدة التحليل، وصدق الاداة. والفصل الرابع ضم عملية تحليل العينة.وصولاً الى النتائج والاستنتاجات فقد توصل الباحث الى عدة نتائج واستنتاجات أهمها: بعد تحليل العينة المختارة تم التوصل لجملة من النتائج والاستنتاجات والتوصيات والمقترحات وختم بقائمة المصادر والمراجع وملخص باللغة الانكليزية