Fulltext

structure form in Sharif Mohieddin Haider musical composition

بناء الشكل في القطع الموسيقية للشريــف محــي الديــن حيــــدر

Mohammed A.Jabbar محمد عبد الرضا

al-academy مجلة الاكاديمي
ISSN: 25232029 18195229 Year: 2018 Issue: 89 Pages: 339-356
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Sharif Mohieddin Haider worked on the composition of musical instruments of Oud, which differs from the traditional forms known as (Bachraf, Samaa'i, Lunga, etc.), but it is not clear in building its form. This study Treating this issue By revealing the structural structure of the musical form of these Musical compositions.The importance of this research is that it provides an academic scientific study on the important subject of Musical compositions forms and the way of construction, It helps players and students In the study of Arabic music, if they want to write according to their musical form.This research dealt with two topics in its theoretical framework (The oud instrument in Iraq and the role of Sharif Mohieddin Haider in her musical renaissance), And (form in music). The research also studied samples randomly selected, Represented Some of the Sharif Muhiuddin Haider’s compositions, Through its analysis of a standard designed to achieve the objective of the study, To arrive a set of Results and conclusions, Of which, The most of the Muhieddin Haider’s compositions for oud, Do not go beyond the simple Western forms known as Ternary Form, The results also showed the Sharif Muhiuddin Haider has keeping away from the eastern Maqam in his Musical composition, He focused on diatonic Scale such as Nehund and Ajam عمل الشريف محيي الدين حيدر على تأليف قطع موسيقية لآلة العود مختلفة عن الأشكال التقليدية المعروفة مثل (البشرف، والسماعي، واللونگا، وغيرها)، لكنها غير واضحة المعالم في بناء شكلها الموسيقي (Form)، وهذه الدراسة تعالج هذا الموضوع، وذلك بالكشف عن هيكلية بناء الشكل الموسيقي لهذه القطع. وتكمن أهمية البحث في انه يقدم دراسة علمية أكاديمية عن موضوع مهم وهو أشكال القطع الموسيقية وطريقة بنائها، إذ يساعد الطلبة والعازفين في دراسة الموسيقى العربية، بحال إقبالهم على التأليف على وفق أشكال موسيقاها الآلية. وقد تناول البحث في إطاره النظري مبحثين، هما (آلة العود بالعراق ودور الشريف محيي الدين حيدر في نهضتها الموسيقية)، و(الشكل في الموسيقى)، كما درس البحث عينات اختيرت بطريقة عشوائية مثلت المجتمع المتمثل بقطع الشريف محيي الدين الموسيقية، من خلال تحليلها بمعيار صمم لتحقيق هدف الدراسة، ليخلص إلى مجموعة من النتائج والاستنتاجات، من أبرزها، ظهور أن أغلب قطع الشريف محيي الدين حيدر الموسيقية لآلة العود لا تخرج عن إطار الأشكال الغربية البسيطة المعروفة كالشكل الثلاثي (Ternary Form). كما أظهرت النتائج ابتعاد الشريف عن المقامات الشرقية التي تحتوي على ربع الدرجة الموسيقية، عند تأليف هذه القطع، اذ ركز على مقامات النهاوند والعجم