Fulltext

Job Loyally commitment of Agricultural Extensions in Al-Anbar Govern ate

واقع الالتزام الوظيفي للمرشدين الزراعيين في محافظة الأنبار

Hameed Rasheed al-Dulaimi حميد رشيد الدليمي

ANBAR JOURNAL OF AGRICULTURAL SCIENCES مجلة الأنبار للعلوم الزراعية
ISSN: PISSN: 19927479 / EISSN: 26176211 Year: 2009 Volume: 7 Issue: 3 Pages: 232-239
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Abstract

لغرض النهوض والارتقاء بواقع العملية الإدارية للمؤسسات الزراعية في محافظة الأنبار فقد استهدفت الدراسة التعرف على واقع المرشدين الزراعيين ودرجة التزامهم الوظيفي في المحافظة ، واثر بعض العوامل المستقلة على ذلك ، وشملت الدراسة المرشدين الزراعيين كافة والبالغ عددهم (109) موزعين على (13) شعبة زراعية بالإضافة إلى المرشدين العاملين في مقر مديرية الزراعة واختارت الدراسة عينة عشوائية مكونة من (33) مبحوثا مثلت ما نسبته (30%) واعتمد مقياس للالتزام الوظيفي من النوع المتدرج الخماسي مكون من (50) فقرة مثلت مجالات الالتزام الوظيفي للمرشدين الزراعيين ، حيث تراوحت درجة الالتزام بين (صفر- 200) درجة .جمعت البيانات بواسطة استمارة استبيان وزعت على الشعب الزراعية عن طريق بريد مديرية زراعة الأنبار ، لغرض الحصول على البيانات .خلصت الدراسة إلى أن المستوى العام للالتزام الوظيفي للمرشدين الزراعيين كان متوسطا ويميل إلى الانخفاض حيث بينت الدراسة أن (76%) من المبحوثين كان التزامهم الوظيفي بين المتوسط والمنخفض . وأظهرت الدراسة وجود علاقة ارتباط معنوية مع جميع العوامل الشخصية للمرشدين (العمر، عدد سنوات الخدمة، التحصيل الدراسي، المنصب الوظيفي). وتضمنت الدراسه عدد من التوصيات يرى الباحثون أنها قد تسهم في تطوير كفاءة الأداء للمرشدين الزراعيين في المحافظة.

In order to get give rise and development to management operation for the Agricultural foundations in AL-Anbar Govern ate, the aim of this study is to know their desire and Loyalty to their jobs and the effects of certain independent factors in that loyalty. The study consisted all Agricultural extensions (Number 109) distributed on (13) local extension office, this includes workers of the agricultural directory. Random sample of (30%) of the total (109): i.e. (33) extension’s.A layout sheet was done with five scales consisted 0f (50) items to represent their loyalty to their jobs. The degree of loyalty was ranged from (0-200) degree. Questionnaires sheet was used to collect data. Results can be summarized as follow. The general Loyalty of these extensions (76%) was at medium but with an affinity to decline also, results showed a significant correlation to all independent factors (age, years, of employment, scientific level, and job responsibility). This study recommended certain things that may be part in the adequacy and development of extension’s in the govern rate.

Keywords

Loyally commitment --- Agricultural --- Extensions --- Al-Anbar Govern ate --- واقع --- الالتزام الوظيفي --- مرشدين الزراعيين --- محافظة الأنبار