Fulltext

Geographical Analysis of Spinsterhood in Shatt Al-Arab District and its Effects and Methods of its Treatment in 2017

التحليل المكاني للعنوسة في مدينة شط العرب وتأثيراتها وسبل معالجتها لعام 2017

م.د.مرتضى مظفر سهر الكعبي

Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية
ISSN: 18172695 Year: 2018 Volume: 43 Issue: 4 Pages: 289-318
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Abstract

The phenomenon of spinsterhood is one of the important social issues that have expanded after the political change in Iraq in 2003 and the occurrence of economic, social and cultural changes and alien Western habits invaded the Iraqi society. However, in return this phenomenon is kept silent, which has become ambiguous to the families on the one hand and successive governments on the other. This is due to his association with women in the first place since women make up one half of the society. Because of the sensitivity of this phenomenon in Iraqi society, including the Shatt Al-Arab District with the conservative rural social education, the research is to identify the main causes and social impacts experienced by women in the Shatt Al-Arab District under the political changes from a purely geographical perspective. With the research supplemented by a range of effective solutions, some of which fall on the designated bodies and the others fall on the woman and her family.

تعد ظاهرة العنوسة أحد المواضيع الاجتماعية المهمة التي اتسع صداها بعد التغير السياسي في العراق لعام 2003 وحدوث تغيرات اقتصادية واجتماعية وثقافية وعادات غربية دخيلة اصابت المجتمع العراقي ، لكن بالمقابل لا زال الصمت والتكتم على هذا الظاهرة التي انتابها الغموض من الاسر من جهة والحكومات المتعاقبة من جهة اخرى ، ويعزى ذلك لارتباطها بالنساء بالدرجة الاولى التي تعد نصف المجتمع ، ولحساسية هذه الظاهرة عند المجتمع العراقي ومنها مدينة شط العرب ذات التنشئة الاجتماعية الريفية المحافظة ، لهذا جاء البحث ليسلط الضوء على حجم هذه الظاهرة في مدينة شط العرب والوقوف على ابرز الاسباب والتأثيرات الاجتماعية التي تعاني منها النساء في ظل التغير السياسي من منظور جغرافي بحت ، مع رفد البحث بمجموعة من الحلول الناجعة البعض منها يقع على عاتق الجهات المعنية والجانب الاخر يقع على عاتق العانسة واسرتها .

Keywords

: spinsterhood reasons --- spinsterhood --- social characteristics of insults --- عانس أسباب العنوسة ،الخصائص الاجتماعية للعانسات،أثار العنوسة