Fulltext

A Study of Modality and Point of View in Some Selected Short Stories

دراسة الصيغية ووجهة النظر في بعض القصص القصيرة المختارة

Ayad Abdul Razaq Abood

Journal of Basra researches for Human Sciences مجلة ابحاث البصرة للعلوم الأنسانية
ISSN: 18172695 Year: 2018 Volume: 43 Issue: 4 Pages: 1-16
Publisher: Basrah University جامعة البصرة

Abstract

This study explores how point of view and modality systems are presented in fiction. It applies the Simpson's Model (1993) of Point of View to analyzing three different short stories. The short stories chosen for analysis are Edgar Allan Poe's "The Fall of the House of Usher", Ernest Hemingway's "The Last Good Country", and Gustave Flaubert's "A Simple Heart". The study displays how modality systems are very important and helpful to show the position of the narrator to the fictional world and to the minds of the characters in it. The researcher addresses the following issues: the narrative mode of the story, the dominant type of modal shading, the position of the narrator, whether inside or outside the story

تستكشف هذه الدراسة كيفية تمثيل وجهة النظر وأنظمة الصيغية في الادب القصصي. يطبق الباحث إنموذج وجهة النظر لسمبسون (1993) لتحليل ثلاث قصص قصيرة مختلفة. القصص المختارة للتحليل هي: "انهيار منزل آشر" للكاتب ادغار الآن بو و " آخر بلد جيد" للكاتب أرنست همنغواي و "قلب بسيط" للكاتب غوستاف فلوبيرت. تظهر الدراسة أهمية وفائدة أنظمة الصيغية في معرفة موقع الراوي من العالم الخيالي وعقول الشخصيات فيه. يتناول الباحث القضايا التالية: الوضع السردي للقصة، النوع المهيمن من التظليل المشروط، موقع الراوي فيما إذا كان داخل او خارج القصة. تبدأ الدراسة بتعريف وجهة النظر من خلال عرض المنظورات المختلفة للرواة في القصة ومن بعد ذلك تعرف الصيغية بأنواعها الأربع. يتم بعد ذلك توضيح إنموذج سمبسون مع تظليلاته المختلفة، الإيجابية والسلبية والحيادية، قبل تطبيقه لتحليل القصص القصيرة الثلاث. تنتهي الدراسة بملاحظات ختامية توصل اليها الباحث خلال تحليله للقصص الثلاث ذاكرا الوضع السردي لكل قصة والتظليل الشرطي الذي يعتمده الكاتب وكيف يمكن ان يسهم كل ذلك في فهم القصة وأسلوب الكاتب وتوصيف الشخصيات

Keywords

modality --- Narrator --- Point of View --- Simpson --- Epistemic --- Deontic --- Boulomaic