Fulltext

The effect of the cold atmospheric plasma on the number of platelets

دراسة تأثير بلازما الضغط الجوي الباردة على عدد الصفائح الدموية

Ansam Q.Gadhban أنسام قاسم غضبان --- Khalid J. Khalil خالد جمعة خليل --- Hamid H. Murbat حامد حافظ مربط

Iraqi Journal of Physics المجلة العراقية للفيزياء
ISSN: 20704003 Year: 2019 Volume: 17 Issue: 41 Pages: 58-66
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

This study includes the direct influence of (single & multi) dose of Cold Atmospheric Plasma (CAP) on the no. of platelets for mice for different exposure time (15, 30, 60, and 120) sec. the influence of CAP on mice was measured after 1, 2, 3, 7, and 14 day from exposure.The results obtained in this study indicate that the effect of low doses of CAP on platelets was stimulatory effect in the first few hours from exposure (1day) but the high dose was inhibitory, It was found that after two weeks of exposure that the number of platelets became normal comparable to the control one, and this indicates that plasma effect was removed after this period.

تشمل هذه الدراسة التأثير المباشر للجرعة (المفردة والمتعددة) من الـ CAP على عدد الصفائح الدموية للفئران لفترة التعرض المختلفة (120, 60, 30, 15) ثانية, حيث تم قياس تأثير CAP على الفئران بعد (14, 7, 3, 2, 1) يوم من التعرض.تشير النتائج التي تم الحصول عليها في هذه الدراسة إلى أن تأثير الجرعات المنخفضة من الـ CAP على الصفائح الدموية كان تأثيرًا تحفيزيًا في الساعات الأولى من التعرض (يوماً واحداً) ولكن عند الجرعة العالية كان تثبيطًا، وتبين بعد أسبوعين من التعرض أن عدد أﺻﺑﺣت اﻟﺻﻔﺎﺋﺢ اﻟدموية اصبح طبيعيا ﻣﻘﺎرﻧﺔ ﺑﺎﻟﺳﯾطرة، وھذا ﯾﺷﯾر إﻟﯽ إزاﻟﺔ اﻟﺗﺄﺛﯾر اﻟﺑﻼزﻣﺎ ﺑﻌد ھذه اﻟﻔﺗرة.

Keywords

Cold atmospheric plasma --- floating electrode- dielectric barrier discharge --- platelets --- single dose --- multi dose.