Fulltext

Detecting the Level of Addiction of Kindergartens’ Children to Electronic Games in Diyala Generate

الكشف عن مستوى إدمان أطفال الرياض على الألعاب الالكترونية في محافظة ديالى

Adnan Al- Mahdawi / Ansam Ayad Ali عدنان المهداوي / انسام ايادعلي

Al-Fatih journal مجلة الفتح
ISSN: 87521996 Year: 2019 Volume: 15 Issue: 78 Pages: 21-45
Publisher: Diyala University جامعة ديالى

Abstract

Children adore electronic games. They spend a lot of their time, which might reach to the extent of being addiction, on playing them because of the elements of excitement and challenge. Addiction to electronic games forms a great threat to children and can lead to psychological disorders because children spend most of their time playing. These games cannot build social relationships among individuals.The current research aims to identify:1) The level of addiction of kindergartens’ children to electronic games.2) The level of addiction of kindergartens’ children to electronic games depending on the gender variable (male - female).3) The comparison of the level of addiction of kindergartens’ children to electronic games according to the residential area in the cities of "Baquba and Al- Khalis".To achieve this, the researchers adopted the analytical descriptive approach, where a measure of addiction to electronic games was built and obtained the validity and stability. The exploratory sample reached to 20 children randomly selected and re-tested.The main sample consisted of (160) children (boys and girls) and randomly selected from four kindergartens, two from Baqouba district and two from Al-Khalis district; 20 children from each kindergarten. To tackle with the data of the research, the researchers adopted a number of the statistical means and the statistical package for social sciences SPSS. The following are the results:1) There are no statistically significant differences between playing electronic games and addiction.2) There are no statistically significant differences between playing electronic games according to the residential area in "Al- Khalis and Baquba" districts.3) There are statistically significant differences between playing electronic games and sex in favor of males.In the light of these results, the researchers came up with a number of recommendations and suggestionsRecommendations:1) Directing the official authorities and the relevant regulatory bodies to pay attention to the dangers of electronic games and to establish controls and conditions for their use by children, similar to the countries of the world.2) Alert the family "parents" to the physical, emotional and social risks of addiction to electronic games.Suggestions: 1) Conducting an explanatory study to reduce addiction to electronic games.2) Conducting a study to determine the level of spread of electronic games among children in advanced ages (9-12) years, for example in Diyala governorate.

يعشق الأطفال الألعاب الالكترونية إذ ينفقون الكثير من وقتهم فيها لما تقدمه من عناصر إثارة والتحدي وقد تصل الى حد الإدمان، فالإدمان على الألعاب الالكترونية يشكل تهديد كبير للأطفال ويمكن ان يؤدي الى اضطرابات نفسية لان الأطفال اصبحوا يقضون معظم وقتهم في اللعب فيها، وهذه الألعاب لا يمكن ان تبني علاقات اجتماعية بين الافراد.يهدف البحث الحالي الى التعرف:- 1-مستوى إدمان أطفال الرياض على الألعاب الالكترونية.2-موازنة مستوى إدمان أطفال الرياض على الألعاب الالكترونية وتبعا للمنطقة السكنية في مدينتي" بعقوبة ،الخالص".3-مستوى إدمان أطفال الرياض على الألعاب الالكترونية تبعا لمتغير الجنس (ذكور- اناث).وللتحقق من ذلك اعتمد الباحثان المنهج الوصفي إذ جرى تم بناء مقياس لإدمان الاطفال على الألعاب الالكترونية وتم التحقق من صدق وثبات المقياس، وقد بلغت عينة البحث الاستطلاعية (20) طفل تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وجرت عليهم إعادة الاختبار.اما عينة البحث الرئيسية بلغت (160) طفل وطفلة جرى اختيارهم من اربع رياض اثنان من قضاء بعقوبة واثنان من قضاء الخالص بطريقة عشوائية بواقع (20) طفل وطفلة من كل روضة، ولمعالجة بيانات البحث تم الاعتماد على عدد من الوسائل الإحصائية والحقيبة الإحصائية (spss) للوصول الى النتائج التالية :-1-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين لعب الألعاب الالكترونية والادمان.2-لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين لعب الألعاب الالكترونية وتبعا للمنطقة السكنية قضاء" الخالص ،بعقوبة".3-توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين لعب الألعاب الالكترونية والجنس لصالح الذكور.وفي ضوء هذه النتائج خرج الباحثان بعدد من التوصيات والمقترحات من التوصيات 1-توجيه الجهات الرسمية والأجهزة الرقابية ذات العلاقة على الانتباه لمخاطر الألعاب الالكترونية ووضع ضوابط وشروط لاستخدامها من قبل الأطفال أسوة بدول العالم.2-تنبيه الاسرة "الإباء والامهات "على المخاطر الجسمية والانفعالية والاجتماعية بسبب الإدمان على الألعاب الالكترونية.ومن المقترحات 1-اجراء دراسة تجريبية للتخفيف من الإدمان على الألعاب الالكترونية.2-اجراء دراسة لمعرفة مستوى انتشار الألعاب الالكترونية لدى الابناء في اعمار متقدمة (9-12) سنة مثلا في محافظة ديالى.

Keywords

Addiction --- Kindergartens’ Children --- إدمان، أطفال الرياض