Fulltext

Allergic bronchopulmonary aspergillosis with tuberculosis like lesion: A case report

الرشاشيات القصبي التحسسي مع مرض السل مثل آفة: تقرير حالة

Yaarub I . Salih --- Samet. E . Kasim

The Medical Journal of Tikrit مجلة تكريت الطبية
ISSN: 16831813 Year: 2008 Volume: 2 Issue: 142 Pages: 143-144
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

Aspergillus is a member of molds, commonly known as filamentous fungi. It is predominantly found in the Northern hemisphere, especially in autumn and winter season. In this report we present a young male patient who referred to Tikrit Teaching Hospital with persistent cough, large amount viscid sputum, fever and shortness of breath for three months. Before his referring to the Hospital, he diagnosed in the Primary Health Care Centre as a case of Pulmonary Tuberculosis and anti-tuberculous drugs have been prescribed to him for more than one month without any improvement. After complete history taking, thorough physical examination in the hospital, chest X ray, CT scan and sputum examination were done which proved the diagnosis of allergic bronchopulmonary aspergillosis (ABPA)

الرشاشيات هو عضو في قوالب، والمعروف باسم الفطريات الخيطية. تم العثور على معظمها في نصف الكرة الشمالي، وخصوصا في فصل الخريف وفصل الشتاء. في هذا التقرير نعرض المريض الشباب الذكور الذي أشار إلى المستشفى التعليمي في تكريت مع استمرار السعال، البلغم لزج مبلغ كبير حمى، وضيق في التنفس لمدة ثلاثة أشهر. لقد تم وصفه من قبل في اشارة الى المستشفى، وقال انه تم تشخيصها في مركز الرعاية الصحية الأولية باعتبارها حالة من حالات الدرن الرئوي والعقاقير المضادة للدرن له منذ أكثر من شهر واحد من دون أي تحسن. بعد أخذ التاريخ الكامل والفحص البدني شامل في المستشفى، وصدره وأجريت الأشعة السينية، والاشعة المقطعية وفحص البلغم الذي أثبت تشخيص داء الرشاشيات القصبي الرئوي التحسسي (ABPA)

Keywords

Allergic bronchopulmonary aspergillosis with tuberculosis like lesion: A case report --- الرشاشيات القصبي التحسسي مع مرض السل مثل آفة: تقرير حالة