Fulltext

استخدام العمليات البايوكيمياوية في معالجة الحمأة

The Use of Biochemical Processes in Sludge Treatment

محمد سالم شهاب

Tikrit Journal of Engineering Sciences مجلة تكريت للعلوم الهندسية
ISSN: 1813162X 23127589 Year: 2012 Volume: 19 Issue: 1 Pages: 54-61
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

The feasibility of using combination of effective microorganism (EM1) and conventional chemical conditioner was evaluated in this study to assess and discern the dewatering properties of the secondary sludge that produced from wastewater treatment plant of the medical assembly in Mosul city. Conventional coagulants such as lime, Alum, and ferrous sulfate, six doses for each coagulant type i.e)5- 30)(10 - 60 (and (25 -150mg/l( respectively, were used in the sludge conditioning processes for enhancement of the sludge dewatering capacity. The characteristics of conditioned sludge, such as specific resistance of filtration (SRF (were determined at each dose.Experimental results indicated that effective microorganism seeds have a passive effect on SRF value which was about %) 71.4(and (%75(in lime and ferrous sulfate respectively.While in Alum conditioning process a significant effect on SRF reduction was accomplished which was about %)-47.9( and (- %32.8( for effective microorganism and Alum dose increments respectively. The best Alum dosage, for minimum SRF 0.98348×10 12 m /kg, was 60 mg/l at 1 % of effective microorganism.

تم في هذه الدراسة تقييم إمكانية استخدام مزيج من الأحياء المجهرية الفعالة (EM1) وبعض أنواع المخثرات الكيمياوية التقليدية في تحسين كفاءة نزع الماء من الحمأة الناتجة عن محطة معالجة المطروحات السائلة في المجمع الطبي لمدينة الموصل.حيث تم استخدام الجير، الشب وكبريتات الحديدوز كمخثرات تقليدية في عمليات تكييف الحماة بواقع ست جرع تراوحت مابين (5-30)،(10-60) و(25- 150 ملغم/لتر) لكل نوع على التوالي، إذ تم حساب معامل مقاومة الحمأة لنزع الماء عند كلا من هذه الجرع.بينت النتائج المختبرية أن للأحياء المجهرية الفعالة تأثير سلبي على معامل نزع الماء من الحمأة حيث كان معامل التأثير بحدود(71.4%) و(75%) لكل من الجير وكبريتات الحديدوز على التوالي . بينما كان للشب تأثيرا ملحوظا في تقليل قيمة هذا المعامل حيث كان معامل التأثير بحدود(49.9- %) و (32.8- %)عند زيادة تركيز كل من الأحياء المجهرية الفعالة وجرع الشب على التوالي.كانت الجرعة المثلى للشب والتي أعطت اقل قيمة لمعامل نزع الماء مساوية لـ 1012× 0.98348 م/كغم,مساوية لـ 60 ملغم / لتر عند 1% من تركيز الأحياء المجهرية الفعالة.

Keywords

Sludge dewatering --- sludge chemical conditioning --- factor of specific resistance to filtration --- SRF. --- نزع الماء من الحمأة ،التكييف الكيمياوي للحمأة ،معامل المقاومة النوعية للترشيح.