Fulltext

Histopathological Effects of Some Bacillus thuringiensis Strains on Mid-Gut of Potato Tuber Moth Larvae Phthorimaea operculella (Zell.) (Gelechiidae , Lepidoptera)

التأثيرات الهستوباثولوجية لبعض سلالات البكتريا Bacillus thuringiensis في المعي الأوسط ليرقات عثة درنات البطاطا Phthorimaea operculella (Zell.)

Nazar M. Al-Mallah نزار مصطفى الملاح

Tikrit Journal of Pure Science مجلة تكريت للعلوم الصرفة
ISSN: 18131662 Year: 2008 Volume: 13 Issue: 2 Pages: 178-182
Publisher: Tikrit University جامعة تكريت

Abstract

The tissue sections of mid-gut larvae of potato tuber moth Phthorimaea operculella (Zell.) treated with LC50 concentration of Bacteria strains B. thuringiensis alesti, aegypti, kurstaki used in this study showed that the treatments cause destruction to epithelial cells of mid-gut canuls of the separation of longitudinal and circular muscles of epithelial layers, besides, the destruction of the basement membrane and peritrophic membrane and the great number of gaps among cells as a result of destruction of desosomes. This effect on the function of mid-gut was one of the principal causes which led to the inhibition of digestion process and absorption of food which caused death to the larvae after a short period of treatment.

أظهرت المقاطع النسيجية في المعي الأوسط ليرقات عثة درنات البطاطا Phthorimaea operculella (Zell.) أن التراكيز النصفية القاتلة من سلالات البكتريا Bacillus thuringiensis alesti و B. thuringiensis aegypti و B. thuringiensis kurstaki قد سببت تحطماً في الخلايا الطلائية للقناة الهضمية الوسطى وانفصال الطبقتين العضليتين الطولية والدائرية عن الطبقة الطلائية ، فضلاً عن تحطم الغشاء القاعدي والغشاء الحول غذائي وكثرة الفسح بين الخلايا نتيجة لتكسر الروابط الخلوية ، وأن هذا التأثير في تركيب ووظيفة المعي الأوسط كان من أحد الأسباب الرئيسة التي أدت إلى تثبيط عملية الهضم وامتصاص الغذاء أو توقفها مما أدى إلى موت اليرقات بعد فترة وجيزة من المعاملة.