Fulltext

Iraq and Project OF Providing Jordan With Euphrates' Water

العراق ومشروع تزويد الأردن بمياه نهر الفرات

. AL-Abbassy rayyan Thannon, ريّان ذنون العباسي

Regional Studies دراسات اقليمية
ISSN: 18134610 Year: 2012 Issue: 27 Pages: 152-187
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Abstract

river has received The Jordanian proposal to get some part of water of the Euphrates acceptance by Iraqi government which showed desire to implement such a project through a pipeline for this purpose; and assigned it to many international companies to draw the related studies and designs: but the political factors and financing issues hindered both states to fulfill what was agreed about . However, Jordan was counting on implementing the project to solve water problem that the country went through since 1980's .

قت الفكرة التي طرحها الأردن على العراق من أجل تزويده بجزءٍ من مياه نهر الفرات، قبولاً من قبل الحكومة العراقية التي أبدت رغبتها في تنفيذ هذا المشروع عبر مد أنابيب تستخدم لهذا الغرض، مكلفةً عدة شركات عالمية لوضع الدراسات والتصاميم الخاصة به، لكن العوامل السياسية ومسائل التمويل وقفت عائقاً أمام البلدين لتحقيق ما كان قد اتفقا عليه بشأنه، رغم أن الأردن كان يعّول كثيراً على تنفيذ هذا المشروع من أجل حل أزمته المائية التي كان يعاني منها في ثمانينات القرن الماضي.

Keywords

. Iraq and supplying Jordan with water --- supplying Jordan with water of Euphrates River --- water supply project. --- العراق وتزويد الأردن بالمياه، تزويد الأردن بمياه نهر الفرات، مشروع تزويد المياه