Fulltext

الاندماج الوظيفي ودوره في تعزيز الرضا الوظيفي (دراسة لآراء عينة من العاملين في مستشفى ابن الأثير والخنساء في محافظة نينوى)

د. ناهدة إسماعيل الحمداني --- ريم سعد علي الجميل

Buhuth Mustaqbaliya Scientific Periodical Journal مجلة بحوث مستقبلية
ISSN: 90110681 Year: 2011 Volume: 4 Issue: 4 Pages: 55-82/عدد36
Publisher: Al-Hadba University College كلية الحدباء الجامعة

Abstract

Employees Involvement forms one of the main administrative concepts, which attracts the attention of many researchers for its positive impact on many variables. For this reason, the research aims at showing the nature of the relationship and the effect of employees Involvement in enhancing the employee' satisfaction depending on two basic hypotheses tested in Ebn Al-Atheer and Al-Khansa hospitals. Questionnaire is used as a method for collecting data. 50 employees have submitted to it. Different statistical ways have been adopted for testing the hypotheses of the research.The study has come up with a conclusion, that there is a correlation and spiritual relation for the employees' involvement in increasing employee's satisfaction. At the end of the research, a list of suggestions is given. The most important one is to provide training courses for the employers of the hospitals under the study in order to enrich and develop their performance, a matter that will be reflected on their satisfaction in work.

الملخصيشكل الاندماج الوظيفي أحد المفاهيم الإدارية التي لاقت اهتمام العديد من الباحثين الإداريين نظراً لإثارة الايجابية في الكثير من المتغيرات المنظمية الأخرى. واستناداً إلى ذلك هدف البحث إلى بيان طبيعة العلاقة والتأثير للاندماج الوظيفي في تعزيز الرضا الوظيفي معتمداً في ذلك على فرضيتين أساسيتين اختبرتا في مستشفى أبن الأثير والخنساء, واعتمدت الاستبانة بوصفها أداة رئيسة لجمع البيانات إذ تم استقصاء آراء (50) عاملاً, ولأجل اختبار فرضيات البحث استعملت العديد من الأساليب الإحصائية لذلك. وبناءً على وصف متغيرات البحث وتشخيصها واختبار فرضياته توصل البحث إلى نتيجة مفادها وجود علاقة ارتباط وتأثير معنوية للاندماج الوظيفي في تعزيز الرضا الوظيفي.واختتم البحث بمجموعة من المقترحات من أبرزها إقامة دورات تدريبية للعاملين جميعهم في المستشفيات المبحوثة لغرض تنمية مستوى أدائهم وتطويره وانسجامهم بالوظيفة وبالتالي ينعكس على رضاهم عن العمل.