Fulltext

Alienation and its relationship to psychological feeling of unity among a sample of students of preparatory school of Fallujah city

الاغتراب النفسي وعلاقته بالشعور بالوحدة النفسية لدى عينة من طلاب المرحلة الإعدادية في قضاء الفلوجة

م.د منتهى محمد مخلف م.م صباح حسن فرحان

University of Anbar Sport and Physical Education Sciences مجلة جامعة الانبار للعلوم البدنية والرياضية
ISSN: 20749465 Year: 2013 Volume: 2 Issue: 8 Pages: 319-337
Publisher: University of Anbar جامعة الانبار

Abstract

The topic of alienation considerable attention by researchers because of its importance in the life of the individual and because it represents a stake of the individual to enjoy sound mental health. And that the issue of overlap with a lot of alienation and psychological aspects of social, economic and political, to make The man researchers to study this issue and to identify the relationship of psychological feeling of unity of the phenomenon of great importance to this segment of society.Where the goal of research is to reveal the relationship between alienation and loneliness mental sample of students of preparatory school of Fallujah city, as the goal to know the differences in the degree of alienation and unity psychological among students in scientific disciplines and humanity. The study sample consisted of (50) students from the dormitories at the Congregation for the Doctrine was pulled at random. The researchers used a measure of psychological alienation to Salah ALjamaay (2007) measure of loneliness and psychological Russell (1996), this study has found the following results:1 - A statistically significant correlation between psychological alienation and unity of psychological preparatory stage.2- There is no statistically significant difference in psychological alienation and unity among students of scientific and literary branches The researchers concluded in the light of these results to a number of conclusions, proposals and recommendations for future research.

حظي موضوع الأغتراب أهتماماً كبيراً من قبل الباحثين لما له من أهمية في حياة الفرد ولكونه يمثل المحك لإستمتاع الفرد بصحة نفسية سليمة. وأن تداخل موضوع الأغتراب مع الكثير من الجوانب النفسية والأجتماعية والأقتصادية والسياسية،جعل الباحثان يهتمان بدراسة هذا الموضوع والتعرف على علاقته بالشعور بالوحدة النفسية لما لهذه الظاهرة اهمية كبيرة لدى هذه الشريحة من المجتمع.حيث هدف البحث إلى الكشف عن العلاقة بين الاغتراب والشعور بالوحدة النفسية لدى عينة من طلاب في المرحلة الاعدادية في محافظة الانبار- قضاء الفلوجة المركز، كما هدف إلى معرفة الفروق في درجتي الاغتراب والوحدة النفسية بين الطلاب في الفرع العلمي والأدبي .وقد تكونت عينة الدراسة من (50) طالب من المرحلة الاعدادية الفرع العلمي والأدبي . وقد استخدما الباحثان مقياس الاغتراب النفسي لصلاح الدين الحمد الجماعي (2007) و مقياس الشعور بالوحدة النفسية لراسيل (1996) ،وقد توصلت هذه الدراسة إلى النتائج التالية :1-وجود علاقة ارتباط دالة إحصائيا بين الاغتراب النفسي والوحدة النفسية لدى طلاب المرحلة الإعدادية2-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الاغتراب والوحدة النفسية بين طلاب في الفرع العلمي والأدبي. وتوصل الباحثان في ضوء هذه النتائج الى عدد من الاستنتاجات والمقترحات والتوصيات لبحوث مستقبلية في هذا المجال.