Fulltext

SENSE JUDGMENT IN HOLLY KORAN MEANING FOR ALFARAA: DISPLAY AND ANALYSIS AND

الأحكام الذوقية عند الفراء - عرض وتحليل

DR.FATIMA NADHIM AL-ATTABI أ.م.د. فاطمة ناظم العتابيّ

Alustath الاستاذ
ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 205 Pages: 127-144
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Alfaraa is considered key of the Kofi school of reality, and he is owner of the famous book composed in Koran meaning, the fame did not came from its immense and its comprehension for most of Holly Koran verses only, but for the depth accuracy of analysis it and accuracy and its subjective also. Alfaraa was alone and every thing; for his opinions, and the way of displaying and even its expressions and its idioms in which contributed but ales. Among these special expressions, what we are called by (sense judgement) which considered by Dr.Ahmed maki Alansari from its expression characteristics which mentioned in a lot of his compiles. And others refer to them that:’’ fair judgment known by Alfaraa”,and we mean his saying ( Ahab Aliay) and( Ajaba Aliay), and( Laashtaheha) and others. And theses expression mentioned in about fifty subjects, and most of these subjects Alfaa did not find sense .judgments in indifferent way, but he depended on a clear explicit justifications, and in few cases, he depended on hidden justifications, but the reader could deducted them easily

يعدُّ الفراء رأس المدرسة الكوفية على وجه الحقيقة وصاحب أشهر سفر ألف في معاني القرآن، شهرة لم تأت من ضخامته واستيعابه لأغلب آيات الكتاب الكريم فحسب، بل من عمق التحليل فيه ودقته وموضوعيته أيضا. ولقد كان الفراء متفردا في معانيه بكلِّ شيء؛ بآرائه، وبطريقة عرضه وحتى بتعبيراته ومصطلحاته الخاصة التي قد لا يشاركه فيها إلا القلة. ومن هذه التعبيرات الخاصة ما اصطلحنا عليه (الأحكام الذوقية)، التي عدَّها د. أحمد مكي الأنصاري من خصائصه التعبيرية التي جاءت في كثير من مؤلفاته. وأشار غيره إليها بأنها: (حكمٌ لطيفٌ عُرِف به الفراء)، ونعني بها قوله : (أحبُّ إليَّ)، و(أعجبُّ إليَّ)، و (لا أشتهيها) ونحوها. وقد وردت هذه الألفاظ في قرابة الخمسين موضعا، وفي أغلب هذه المواضع لم يلق الفراء أحكامه الذوقية على عواهنها بل استند فيها إلى مسوغات واضحة جلية، وفي مواضع قليلة استند إلى مسوغات خفية ولكن القارئ يستطيع استشفافها بسهولة ويسر.