Fulltext

Conclusion Imagination in the Andalusian Romantic Poetry from the conquest to the end of the 4th century of Migration

الخيال في شعر الغزل الأندلسي من الفتح حتى نهاية القرن الرابع الهجري

Dr. Nada Askar Mahmood أ.م.د. ندى عسكر محمود

Alustath الاستاذ
ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2013 Volume: 1 Issue: 205 Pages: 145-162
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Imagination had a vital role in writing Andalusian poetry at the time, eapecially in the depicting the beloved, addressing her, and expressing the poets longing for her, These poets tmagination was innovative and creative, they used the interpretive which incur prorated while they depicted for us the Abdalusuan poets feelings and emotions, presenting an elegant art that expressed their psychology, moods and fertile imagination. This was what we found in the poems, excerpts and prologues of the most prominent Andalusian romantic poets like, Bin Abd Raboh, Yahya bin Al-Hakam Al-Ghazal Momin bin Saeed and Abdullah bin Mahmood Al-Hakam. This imagination played a major role in the writing of Andalusian romantic poetry at that time and it was the filed that this poetry chose to depict, address, and long for the beloved after meeting became impossinle.

كان للخيال دور بارز في شعر الغزل الأندلسي في تلك الفترة، وذلك في تصوير المحبوب ومخاطبته ، وبث الأشواق إليه، فكان الخيال الابتكاري، والخيال التأليفي، أو المؤلف، فضلاً عن استخدامهم للخيال البياني أو التفسيري، وقد امتزجت تلك الأخيلة وهي تصور لنا عواطف الشعراء ومشاعرهم، مقدمة أدباً راقياً معبراً عن نفسية، ومزاج الشعراء الأندلسيين الغزليين، وسعة خيالهم، وهذا ما وجدناه في قصائد ومقطعات ومقدمات شعر الغزل الأندلسي لدى أبرز شعراء الغزل مثل، الشاعر ابن عبد ربه، ويحيى بن الحكم ، وهكذا أدى الخيال دوراً كبيراً في الشعر الغزلي الأندلسي في تلك المدة، فكان الميدان الذي لجأ إليه الغزل في تصوير الحبيبة، وبث الشوق، والحنين إليها، بعد أن عـز اللقاء .