Fulltext

Use of Certain Treatments in the Salt Stress Relief in the Growth and production of Wheat Varity Sham 6 ( Triticum aestivum L. )

استخدام بعض المعاملات في تخفيف الإجهاد الملحي في نمو وإنتاج الحنطة صنف شام 6 ( Triticum aestivum L. )

محمد رضا عبد الأمير عبود أحمد كريم عباس

Euphrates Journal of Agriculture Science مجلة الفرات للعلوم الزراعية
ISSN: 38752072 Year: 2013 Volume: 5 Issue: 3 Pages: 245-259
Publisher: Al-kasim University جامعة القاسم الخضراء

Abstract

This Study carried out in uncovered plastic house at College of Agriculture – University of Babylon on 20.11.2011 in pots at soil salinity (4.36ds.m-1) . Three levels of salinity of irrigation water were used( 2,4 and 8 ds.m-1) to study the use of some treatments ( Gibberelline&Potassium ) in the salt stress relief on wheat varity Sham6 . results showed that high levels of salinity of irrigation water increase uptake of plant from elements Na+,Ca+2 and Mg+2 and decrease uptake of K+ and the ratio of K+,Ca+2 and Mg+2 to Na+ . Also increased the protein percentage in the grain and the amount of proline in plant tissues . Plant content pigment of chlorophyll was not affects by increase salinity levels of irrigation water . these salt levels reduct the grain yield . add Gibberelline and potassium removed studied parameters and thus increased the tolerant of wheat to salt stress.

الخلاصة : أجريت الدراسة في البيت البلاستيكي الغير المُغطى التابع لكلية الزراعة - جامعة بابل بتاريخ 2011.11.20 وذلك في أصص وبتربة ذات ملوحة 4.36 ديسي سيمنز.م-1 وباستخدام ثلاثة مستويات من ملوحة مياه الري هي 2 و 4 و 8 ديسي سيمنز.م-1 لدراسة استخدام بعض المعاملات (الجبرلين والبوتاسيوم) في الحد من تأثير الإجهاد الملحي على نبات الحنطة صنف شام6 . أظهرت النتائج أن مستويات الملوحة العالية من مياه الري أدت إلى زيادة امتصاص عناصر الصوديوم والكالسيوم والمغنسيوم وانخفض امتصاص البوتاسيوم وكذلك نسب عناصر البوتاسيوم والكالسيوم والمغنسيوم إلى الصوديوم ، كما زادت من نسبة البروتين في الحبوب وكمية البرولين في النسيج النباتي في حين لم يتأثر محتوى النبات من صبغة الكلوروفيل بزيادة مستويات الملوحة لمياه الري كما إن هذه المستويات الملحية أدت إلى اختزال في حاصل الحبوب ، وان إضافة الجبرلين والبوتاسيوم حسن من المؤشرات المدروسة وبالتالي زادت من تحمل الحنطة للإجهاد الملحي .