Fulltext

Awareness Marketing Role in Promoting Consumer Protection Diagnostic Study Of A Consumer Units Sample In The Governorate of Dahuk - Iraq

دور الوعي التسويقي في تعزيز حماية المستهلك دراسة تشخيصية لعينة من الوحدات الاستهلاكية في محافظة دهوك- العراق

Drman S. SadK درمان سليمان صادق --- Muyasar A. Hassan ميسر احمد حسن

TANMIAT AL-RAFIDAIN تنمية الرافدين
ISSN: 1609591X Year: 2014 Volume: 36 Issue: 115 Pages: 21-41
Publisher: Mosul University جامعة الموصل

Abstract

The aim of current research is to study the marketing awareness and its impact on consumer protection, when the market of Kurdistan region in general and the market of Dohuk Governate, in particular has become an open market for imported products as well as many local products, moreover the absence of the supervision and quality control, and this will reflected in one way or another on consumer protection, and also the physical and psychological damage through a number of deceptive marketing practices, either in production, or distribution, or promotion, or in pricing. And the marketing deception under the current circumstances became an ordinary and commercial style at the same time, regardless to the consumer social responsibility and ethics should be adopted by the producers or distributors, and others. In order to reach and cover the theoretical framework of the research, The researchers designed a questionnaire including the two dimensions of the study with some options covering that dimensions. And (67) copies of that questionnaire were distributed on a number of consumption units in the Dohuk Governate, and after data collecting and analyzing, the research concluded a set of results in which the most important as following:1. The level of education and income are the most important factors that influencing consumer awareness for the families researched.2. As the greater awareness of the families examined, there were an increased degree of protection from physical and psychological damages that affected them.3. The families examined need protection, in addition to the role of the state and non-governmental organizations that play a major role in educating consumers and protect them from damage incurred by their ignorance in the use of products, and exploit of producers of that ignorance to supply products not conforming to the specifications.

هدف البحث دراسة الوعي التسويقي وأثره في حماية المستهلك بعد أن أصبحت سوق إقليم كردستان بشكل عام وسوق محافظة دهوك بشكل خاص مفتوحة أمام المنتجات المستوردة، فضلاً عن الكثير من المنتجات المحلية التي غابت عنها الرقابة والسيطرة النوعية وهذه تنعكس بطريقة أو بأخرى على حماية المستهلك والإضرار به ماديا أو معنويا من خلال عدد من الممارسات التسويقية الخادعة سواء في الإنتاج أو التوزيع أو الترويج أو التسعير، وأصبح الخداع التسويقي في ظل الظروف الحالية ظاهرة اعتيادية وتجارية في الوقت ذاته من دون النظر إلى المستهلك والمسؤولية الاجتماعية والأخلاقية المفروض تبنيها من قبل المنتجين أو الموزعين وغيرهم.وحتى نصل إلى تغطية الإطار الميداني للبحث قام الباحثان بتصميم استمارة استبيان متضمنة بعدي الدراسة وبعدد من الخيارات تغطي تلك الأبعاد وتم توزيعها على عدد من الوحدات الاستهلاكية في محافظة دهوك بلغ عددها (67) وحدة استهلاكية وبعد تفريغ البيانات وتحليل نتائجها توصل البحث إلى مجموعة من الاستنتاجات تجسدت أهمها بالآتي: 1. إن مستوى التعليم والدخل يعدان عاملين مهمين في التأثير على الوعي الاستهلاكي للأسر المبحوثة.2. كلما زاد الوعي التسويقي للأسر المبحوثة زاد من درجة حمايتهم من الأضرار المادية والمعنوية التي تلحق بهم .3. تحتاج الأسر المبحوثة إلى من يقوم بحمايتهم، فضلا عن دور الدولة والمنظمات غير الحكومية التي تؤدي دوراً كبيراً في توعية الزبائن وحمايتهم من الأضرار التي تلحق بهم لجهلهم في استخدام المنتجات، واستغلال المنتجين لذلك الجهل بضخ منتجات غير مطابقة للمواصفات .

Keywords

marketing awareness --- consumer protection --- الوعي التسويقي، حماية المستهلك.