Fulltext

The histopathological changes at skin of German shepherd dogs associated with ringworm infection in directorate of K9 in Al-Diwanyia province.

التغيرات النسجية المرضية في جلد الكلاب البوليسية (كلب الراعي الالماني) المصابة بالقوباء الحلقية في مديرية الكلاب البوليسية في محافظة الديوانية

H.Kh.Ul.Al-Karagoly حسن خلف عليوي القره غولي

Al-Qadisiyah Journal of Veterinary Medicine Sciences مجلة القادسية لعلوم الطب البيطري
ISSN: 18185746 23134429 Year: 2014 Volume: 13 Issue: 1 Pages: 48-51
Publisher: Al-Qadisiyah University جامعة القادسية

Abstract

The current study was conducted to exam the histopathological changes of skin of German shepherd dogs suffering from ringworm infection. It may be the first study on this breed of dog in the Al-Diwanyia province. Seven German shepherd dogs from directorate of K9 in Al-Diwanyia province suffering from skin lesion were used in this study. Highly contaminated fur of infected dogs was cultured on Sabouraud’s dextrose agar (SDA). A five mm shaved biopsies of skin from all cases were taken from lesions present on shoulder region and after routine processes histological technique to evaluate the histopathological changes. The result were revealed that the colonies of Microsporum canis was flat, spreading, white to faint creamy-coloured with a dense buffy, granular to coarsely fluffy to hairy surface with radial grooves, and the histopathological exam of skin were showed presence of hyperkeratosis, spongiosis and marked dermal edema, skin bullae in the epidermal layer and accumulation of collagen fibers found of spores and hyphae of Microsporum in the stratum basale layer of epidermis and infiltration of eosinophils in the dermis layer directly beneath the basal layer of epidermis.

أجريت الدراسة الحالية لفحص التغيرات النسجية المرضية للجلد في الكلاب البوليسية التي تعاني من عدوى القوباء الحلقية. ربما تكون هذه الدراسة هي الدراسة الاولى على هذه السلالة من الكلاب في محافظة الديوانية. واستخدمت في هذه الدراسة سبع كلاب من نوع (كلب الراعي الألماني) وهي كلاب بوليسية من مديرية الكلاب البوليسية في محافظة الديوانية ( (K9 كانت تعاني من آفات جلدية.. جمعت العينات في وعاء داكن اللون، وأخذ بعض الشعر من خلال نتف خصلة من الشعر في منطقة الافة باستخدام الملقط. زرعت عينة الشعر الملوثة والتي جمعت مسبقاً من الكلاب المصابة على وسط السابرويد . و أخذت خزعات جلدية بحجم خمسة ملمتر من جميع الحالات من الآفات الموجودة على منطقة الكتف، وبعد اجراء عمليات التقانات النسجية الروتينية ، لفحص التغيرات النسجية المرضية في الجلد. واظهرت نتائج الزرع على وسط السابرويد أن مستعمرات البويغاء الكلبية مسطحة ومنتشرة ذات لون مائل من الأبيض الخافت الى اللون القشدي، مع سطح محبب إلى رقيق يحتوي على مظهر مشعر مع اخاديد شعاعية، اما فيما يتعلق بالتغيرات النسجية المرضية للجلد فقد أظهرت وجود فرط التقرن وانتفاخ في منطقة البشرة ووذمة ملحوظة في ادمة باطن الجلد، مع تراكم ألياف االغراوين كما وجدت خيوط و ابواغ الفطر في خلايا الطبقة القاعدية من البشرة مع ارتشاح خلايا الحمضات في طبقة الأدمة مباشرةً تحت الطبقة القاعدية من ادمة باطن الجلد.

Keywords

skin histopathological alterations --- ringworm infection --- German shepherd dog. --- التغيرات النسجية المرضية للجلد، عدوى القوباء الحلقية، كلب الراعي الألماني.