Fulltext

Morphological possibility in the Holy Quran and its impact Semantic (CAFTA) model

الاحتمال الصرفي في القرآن الكريم وأثره الدلاليّ (كِفاتا) أُنموذجا

أ.م.د. كاطع جارالله سطام

Alustath الاستاذ
ISSN: 0552265X 25189263 Year: 2014 Volume: 1 Issue: 208 Pages: 23-46
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Praise be to Allah and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad , The God of the good and virtuous , and after Shall be deemed to multi - faceted issue of linguistic analysis of certain common and familiar in the Arab studied which raged - at different levels - the methods and multi - faceted passport or faces - sometimes - the same question . As well as the matters of dispute raged them in the course of linguistic analysis . And زخرت written explanation words of the Koran that carried the people of interpretation and explanation on several meanings banking فانتخب search of the word and one is ( كفاتا ) in the verse: { Did not make the earth كفاتا } [ Posts: 25], it felt sufficient to detect shed light on this phenomenon in the words of commentators and opinions that varied in a manner disclosed that one of them when dealing with text understood it is not notified to the minds of others , and this is your understanding emerges from a look interpreter to the pillars of the context in which is formed in which the meaning of words , and the culture of the interpreter and configure innate or acquired , as determined - accordingly - the nature of the receipt , hence the multiple meaning in the eyes of one or interpreter has a number of commentators leads to multiplicity in the analysis and may be in interpretation , as different understand the meaning Pachtlavhm themselves or different corners of context from one position to another . The multi - cast shows what disclose the culture of each and every one of them , between those facets Alrkik that the veto does not need to bother much , including sober تلقفه the others standing ovation and appreciation. And multi -faceted that have been made in the interpretation of the significance of ( cuffs ) Sta reached analyzed Srvia analysis in order to stay in the manner envisaged by the Quranic expression from. And the extension of say in significance taking into account built on ( active ), which Inmaz diverse connotations in the words of Arabic, and fitted recombinant Kef and ta -na , as well as touch the differences semantic minute between ( cuffs ) and its analogues in the Koran , which received the effects of seconds in the verses make the earth , which is ( Mat , ذلول , mattress, the decision , the cradle - mulch ) , memorize search to be ( cuffs ) name of what Ikvt the things which comprising the collected , a sense of the vessel in which accommodates what saves it , so the name of the machine like Aldmam and belt. And (CVT ) out of true, indicates that the collection included , of saying : ceased thing , If Dmmth to you . And thankfully before and after .

يعد تعدد الأوجه في تحليل مسألة لغوية معينة أمرا شائعا ومألوفا في درس العربية الذي احتدمت فيه – على اختلاف مستوياته - أساليب الجواز وتعدد الأوجه أو الوجوه - أحيانا - في المسألة الواحدة. وكذا احتدمت فيه مسائل الخلاف بينهم في أثناء التحليل اللغوي . وزخرت كتب التفسير بالألفاظ القرآنية التي حُملت لدى أهل التأويل والتفسير على عدّة معان صرفية فانتخب البحث منها لفظة واحدة هي (كفاتا) في قوله تعالى: {أَلَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ كِفَاتًا} [المرسلات:25] ، رأى أنها كافية لعرض أقوال المفسرين وآرائهم التي تعدَّدت على نحو يفصح عن أن أحدا منهم عندما يتناول نصّا ما يفهم منه أمرا لا يخطر على بال آخرين ، وهذا الفهم الخاص ينبثق من نظرة المفسر إلى أركان السياق الذي يتشكل فيه معنى الألفاظ ، ومن ثقافة ذلك المفسر وتكوينه الفطري أو المكتسب إذ تتحدد – تبعا لذلك - طبيعة تلقّي المفسّر للنص ، ومن هنا يتعدّد المعنى في نظر المفسر الواحد أو لدى جملة من المفسرين فيؤدي ذلك إلى تعدّد في التحليل وتجوز في التأويل ، إذ يختلف فهم المعنى باختلافهم أنفسهم أو باختلاف أركان السياق من موضع إلى آخر . وقد يظهر بين أوجههم المتعددة ما يعكس ثقافة كلّ منهم فبين تلك الأوجه الركيك الذي لا يحتاج نقضه إلى عناء كبير ، وبينها الرصين الذي تلقفه الآخرون بحفاوة وتقدير. والأوجه المتعددة التي قيلت في تأويل دلالة (كفات) بلغت ستّا حللت تحليلا صرفيا بغية الوقف على الوجه الذي توخاه التعبير القرآني من بينها. وذلك ببسط القول في دلالتها مراعيا بناءَها على (فِعال) الذي ينماز بتنوع دلالاته في ألفاظ العربية ، وتركيبها المؤتلف من الكاف والفاء والتاء ، فضلا عن تلمّس الفروق الدلالية الدقيقة بين (كفات) ونظائره في القرآن الكريم التي وردت مفاعيل ثواني في آيات جعل الأرض ، وهي (بساط ،ذلول ،فراش ،قرار ،مهد - مهاد)