Fulltext

Estimation of Land Surface Temperature using MODIS Thermal Infrared and weather station Data in Iraq

تخمين درجة حرارة سطح الارض بأستخدام معطيات كل من القمر موديس ضمن المدى الحراري و المحطات الارضية لقياس المتغيرات المناخية في العراق

مالك رشيد عباس --- 1بهارين بن أحمد

journal of kerbala university مجلة جامعة كربلاء
ISSN: 18130410 Year: 2014 Volume: 12 Issue: 3 Pages: 113-118
Publisher: Kerbala University جامعة كربلاء

Abstract

Recently Iraq experienced many environmental problems, caused by global climate changes. Therefore, it is important to monitor the real change in temperature. In order to achieve this goal, it requires a very large network of ground stations. MOD11A1 product is a tile of daily LST product (land surface temperature) at 1 km spatial resolution with a reasonable accuracy that needs to be improved. By a statistical model that relates ground truth temperature with result of LST from MODIS data it is possible to generate a correction algorithm. Lumping all daily average data of six Iraqi cities over three years a regression line that correlate، daily average truth ground temperature (TG) with daily average LST obtained from MODIS data. This correlation can be used to get a better estimation to the average daily truth temperature for any area within 1 km2 resolution in Iraq region for any given MODIS average daily LST of this area.

يعاني العراق وخصوصا في الفترة الأخيرة من مشاكل بيئية عدة، متأثرا بالتغيرات البيئية العالمية. لذلك توجد ضرورة لمراقبة التغيرات في درجة الحرارة. ولتحقيق هذا الهدف ينبغي توفر شبكة كبيرة من المحطات الأرضية لقياس الحرارة. يوفر منتج القمر الصناعي موديس (MOD11A1) معطيات على المستوى اليومي لدرجة حرارة سطح الأرض لأرض العراق وأن أصغر مساحة يتحسس درجة حرارتها القمر موديس هي 1كم. أن دقة هذه القراءات ليست عالية جدا وتحتاج إلى طريقة تحسن من دقتها. يمكن تحسين هذه القراءات من خلال اعتماد موديل إحصائي وبخط انحدار يربط العلاقة بين قراءات القمر موديس مع قراءات حقيقية لمحطات قياس أرضية. تم في هذا البحث أعتماد قراءات معدلات حرارة يومية لستة مدن عراقية وعلى مدى ثلاث سنوات وبربطها بالقراءات المناظرة لها من معطيات القمر موديس والحصول على علاقة يمكن استخدامها للحصول على تخمين أفضل لدرجة الحرارة الحقيقية لأي بقعة في العراق من معرفة المعدل اليومي لدرجة حرارة سطح الأرض والمعطاة بواسطة القمر موديس.

Keywords

LST --- MODIS --- Thermal infrared.