Fulltext

Digital Orthophoto Production Using Close-Range Photographs for High Curved Objects

انتاج الصور ذات الاسقاط العمودي باستخدام تقنية المسح التصويري ذو المدى القريب لاجسام ذات سطوح معقدة

Fanar Mansour Abed فنار منصور عبد

Journal of Engineering مجلة الهندسة
ISSN: 17264073 25203339 Year: 2015 Volume: 21 Issue: 3 Pages: 142-157
Publisher: Baghdad University جامعة بغداد

Abstract

Orthophoto provides a significant alternative capability for the presentation of architectural or archaeological applications. Although orthophoto production from airphotography of high or lower altitudes is considered to be typical, the close range applications for the large-scale survey of statue or art masterpiece or any kind of monuments still contain a lot of interesting issues to be investigated.In this paper a test was carried out for the production of large scale orthophoto of highly curved surface, using a statue constructed of some kind of stones. In this test we use stereo photographs to produce the orthophoto in stead of single photo and DTM, by applying the DLT mathematical relationship as base formula in differential rectification process. The possibilities and the restrictions of the used programs for the extraction of digital surface model & orthophoto production were investigated. The accuracy of the adjusted images using the digital differential rectification package, are checked using 3 check points and the RMSE was computed in 3-dimensions. Conclusions for usefulness and reliability of this test for such special applications were derived.

ان الصور ذات الاسقاط العمودي تعتبر احد قابليات الوصف الدقيقة والمهمة في الكثير من التطبيقات وخاصة المعمارية وتطبيقات علم الاثار. فعلى الرغم من ان الصور ذات الاسقاط العمودي المستحصلة عن طريق المسح التصويري الجوي سواء كانت الصور المستخدمة ملتقطة من ارتفاعات عالية او واطئة يمكن ان نعتبرها صور مثالية ، الا ان تطبيقات استحصال الصور ذات الاسقاط العمودي من صور ارضية ذات المدى القريب وبمقياس كبير والملتقطة لاهداف تمثل اي نوع من انواع التماثيل او التحف الفنية (كالقطع الاثارية مثلا) ، لا تزال تحتاج الى الكثير من التجارب والمحاولات الخاصة بمسالة دقة مواقع النقاط على هذه الاهداف. ولهذه الاسباب تم اعداد هذا البحث والمتمثل بانتاج صورة ارضية ذات اسقاط عمودي وبمقياس كبير لهدف يتكون من نوع من انواع التماثيل والمصنوع من احد انواع الاحجار والذي يتميز بسطحه الحاوي على الكثير من المعالم الحادة والكثيرة الانحناءات وذلك من خلال التقاط صورتين للهدف (يمنى ويسرى) من على بعد مناسب للحصول على منطقة تداخل بين الصورتين من اجل الحصول على البعد الثالث. ان الية العمل في هذا البحث اعتمدت على استخدام زوج الصور في انتاج الصورة ذات الاسقاط العمودي بدلا من الطريقة الشائعة والمتمثلة في استخدام صورة واحدة وDTM. حيث تم العمل في هذا البحث من خلال تطبيق الموديل الرياضي للتقويم التفاضلي بالاعتماد على التحويل الخطي المباشر (DLT).

Keywords

photogrammetry --- close-range --- orthophoto --- DLT --- المسح التصويري --- المدى القريب --- الصور ذات الاسقاط العمودي --- معادلات التحويل الخطي