Table of content

Mosoliya studies

دراسات موصلية

ISSN: 18158854
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly magazine published every three months interest published research on the city of Mosul of all the scientific, cultural and people and heritage

Loading...
Contact info

009647481705925
unmomosc21@yahoo.com
almokhtar20042003@yahoo.com

Table of content: 2012 volume: issue:35

Article
Chronicler Prof. Ahmed Qasim Aljawm'aa and his efforts in the field of history and archeology of the Islamic
الأستاذ الدكتور أحمد قاسم الجمعة وجهوده في مجال التاريخ والآثار الإسلامية

Loading...
Loading...
Abstract

Ahmed Qasim Aljawma'a considered one of the most prominent professors of Islamic monuments in Iraq universities of with input multiple research and exploration, study and collection of monuments of archeological, over more than 40 years through the posts of conferences, seminars, books and scientific research, this study deals of his contributions to science in the areas of Islamic monuments and research in the history of Islamic civilization. يعد أ.د. احمد قاسم الجمعة من ابرز اساتذة الاثار الاسلامية في الجامعات العراقية وله اسهامات متعددة في مجال البحث والتنقيب والدراسة والتحصيل للاوابد الاثرية، على امتداد اكثر من 40 سنة، من خلال المشاركات بالمؤتمرات والندوات والمؤلفات والبحوث العلمية، وهذه الدراسة تناولت جوانباً من اسهاماته العلمية في مجالي الاثار الاسلامية، والبحث في تاريخ الحضارة الاسلامية.


Article
Mosul Rulers during the Saljuk Period According to Ibn-al–Athir's (Died 630A.H/1232 A.D)AL kamil fi Al Ta'rlkh
حكام الموصل في العصر السلجوقي من خلال كتاب الكامل في التاريخ لابن الأثير (ت630هـ/1232م)

Loading...
Loading...
Abstract

Multiple and diverse historical resources dealt with the history of The Saljuks in Mosul (489-521 A.H) ,presenting various information that depend on topics which those resources concentrated on , they could be classified into both( the general histories ,"annals") ,and (the history of cities and families ruled cities when they were under the control of The Saljuks). It is likely to say that most of those resources concentrated on the history of the main Saljuks in particular .Ibn Ibn-al–Athir's work differs from any other historical resources that studies the Saljuks era either in Iraq or in Persia. Moreover, it reveals valuable information about the Saljuks in those areas ,as well as information which is related to the rulers of Mosul in the Saljuk era which has never been mentioned by many historical resources Although Ibn-al–Athir's book AL kamil is considered to be one of general histories book, it gives detailed, information about the rulers of Mosul during the Saljuk Finally, the study also investigates historical backgrounds. and their political struggles with other adjacent forces is also what such study aims to deal with.يتناول البحث دراسة حكام الموصل من خلال كتاب الكامل في التاريخ لابن الأثير، وقد وقع الاختيار على هذا المؤرخ لكونه عاش معظم حياته في الموصل، ولابد انه اخذ بنظر الاعتبار انه عندما تناول حكام الموصل في هذه المدة فلابد له أن يولي هذا الموضوع اهتماما كبيرا بهذه المعلومات التي قد لا نجدها في مصادر تاريخية أخرى سابقة أو معاصرة له، ومن دون شك أن ابن الأثير اعتمد على المصادر المكتوبة لكونه غير معاصر لفترة البحث، آخذا بنظر الاعتبار أن هذه المصادر تؤيد وجهة نظر السلطة الحاكمة في الموصل، فضلاً انه من غير الممكن إن مؤلفي هذه المصادر هم بالأصل مع هذه السلطة، وليس بالضد منها، من هنا لابد من طرح سؤال غاية في الأهمية وهو كيف تعامل المؤرخ مع الأحداث في حالة غياب القرب الزمني ؟ فهل كان ابن الأثير انتقائيا في اعتماده على المصادر التي أرخ بها أحداثه؟ وما طبيعة تلك المصادر؟ وهل بنى ابن الأثير وجهة نظره على تلك المعلومات التي قدمتها المصادر التاريخية؟


Article
Tempers the people of Mosul in the texts intercountry centuries (3-8A.H/9-14A.C)
طباع أهل الموصل في النصوص البلدانية (القرن 3-8هـ / 9-14م)

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to identify the temperament and qualities of the people of the Mosul, as was described in the texts intercountry centuries (3-8A.H/ 9-14A.C) with the geographic location and climate impact on the mood of the people of the city in the mild natures and instincts ,and excelled the people of Mosul good character and screen their faces and soft words and good virtues ,and characteristics to help strangers and poor people and visitors coming to the city ,as well as the existence of certain customs and traditions ,religious practices and social personality that characterized the people of Mosul. يهدف البحث إلى التعرف على طباع وصفات أهل الموصل كما جاء وصفهم في النصوص البلدانية بين القرنين(3-8هـ/9-14) م إذ كان للموقع الجغرافي والمناخ تأثير على مزاج أهل المدينة في اعتدال طباعهم وسجاياهم، كما امتاز أهل الموصل بحسن خلقهم وبشاشة وجوههم ولين كلامهم وطيب فضائلهم، ومن خصائصهم مساعدة الغرباء والزوار والفقراء الوافدين إلى المدينة، فضلا عن وجود بعض العادات والتقاليد والممارسات الدينية والاجتماعية التي ميزت شخصية أهل الموصل.


Article
Jahamiyyah And The Attitude Of The Hanbalis OF Mosul Towanls It Till The End Of The 4th Gentaru A.H
الجَهمية وموقف حنابلة الموصل منها حتى نهاية القرن الرابع الهجري

Loading...
Loading...
Abstract

Mosul Was not far the intellectual debate that dominated the Islamic world since the second (A.H) the eighth century A.D. because of the emergence of strange ideas in Islam after communicating with different nations with different religion ,al heathen philosophies, Jahmiyyiah was one of the deterministic sects, the ideas of this sect overlapped with those of other sects like Mَutazila and the attempt by some Abbasid caliphs to force such thinking on people. consequently, the attitude of hanbils of Mosul towards Mَutazila does not differ from their attitude toward Jahamiyyiah, the research reveals the existence of a group of hanbils of Mosul who are regarded an extension of the hanbils of Baghdad and who clearly resisted Jahamiyyiah in Mosul.لم تكن مدينة الموصل بعيدة عن الجدل الفكري الذي ساد العالم الاسلامي منذ مطلع القرن الثاني للهجرة/الثامن للميلاد، نتيجة دخول أفكار غريبة على الاسلام بعد الاحتكاك بأمم مختلفة ذات ديانات وفلسفات وثنية، وكانت الجهمية وهي احدى الفرق الجبرية الخالصة جزءاً من ذلك الجدل الفكري وحنابلة الموصل لهم موقف منها، في حين ان أفكار الجهمية تداخلت مع أفكار الفرق الأخرى مثل المعتزلة، ومحاولة بعض الخلفاء العباسين تبني الفكر ألمعتزلي وفرضه على الناس، وبالتالي فان موقف حنابلة الموصل من المعتزلة لا يختلف عن موقفهم من الجهمية، اذ كشف البحث عن وجود مجموعة من حنابلة الموصل هم امتداد لحنابلة بغداد ساهموا بشكل واضح في التصدي للجهمية في الموصل.


Article
Assets Fitness diplomatic work (diplomatic etiquette) During the era of modern Assyrian (911-612 BC).
أصول لياقة العمل الدبلوماسي (الاتكيت الدبلوماسي) خلال العصر الآشوري الحديث (911-612 ق.م )

Loading...
Loading...
Abstract

Ancient Iraqi civilization is well Known as the earliest and most developed human civilization . This could be observed in the various achievements of this civilization. Some of these achievements regarded as a creative works that desearve a lot of study and investigation . The rules and protocols of diplomatic career is one of them which is most obvious in ancient Iraqi civilization than any other one . The establishment of rules that organize International relations and political systems through the diplomatic career reflects to alrage extent the human value and progressive ethics of the ancient Iraqi society and late Assyrian in particular . أصبح مؤكداً أن الحضارة العراقية القديمة بكل مراحلها ، تمثل أول وأرقى الحضارات البشرية المعروفة من خلال انجازاتها الفكرية المختلفة . ولكن هناك إبداعات في تلك الحضارة كان يجب الوقوف عندها وسبغ أغوارها لما لها من انعكاسات ذو طابع مختلف مثل اصول اللياقة والاتكيت في العمل الدبلوماسي . فالانجازات الحضارية قد نلمسها ونعرفها عند شعوب وأمم قديمة أخرى لكن اصول ومراسيم اللياقة في العمل الدبلوماسي له معاني أخرى معنوية واعتبارية قد لا يضاهيها من انجازات الحضارة العراقية القديمة انجاز . غير أن ارساء وابتكار اللياقة في تنظيم العلاقات الدولية والسياسية من خلال العمل الدبلوماسي يعكس القيمة الانسانية والمعاني الأخلاقية والأدبية الراقية للمجتمع العراقي القديم عموماً والأشوري الحديث خصوصاً .


Article
Structure of narrative discourse in the stories of Anwar Abdel Aziz (a study in the irrigated)
بنية الخطاب السردي في قصص أنور عبد العزيز (دراسة في المروي له)

Loading...
Loading...
Abstract

the structure of the narrative is a language message afford a imagined world of events that form building a novelist Etjazbh a party to the consignment language which the narrator and narrated to him, the organized system of integrated relationships and ties the internal regulating mechanism of operation of components feature all three together, starting from the narrators and methods of their story and answer the question: narrated to him: What happened? How happened? This research is an attempt to delve into (narratee) and revealed in the stories of Anwar Abdel Aziz in his short stories (light of the grass). تعد البنية السردية رسالة لغوية تحمل عالماً متخيلاً من الحوادث التي تشكل مبنى روائياً يتجاذبه طرفا الإرسالية اللغوية أي الراوي والمروي له ، لتنتظم بمنظومة متكاملة من العلاقات والوشائج الداخلية التي تنظم آلية اشتغال المكونات الروائية الثلاثة مع بعضها ابتداءا ًمن الرواة وأساليب روايتهم وإجابتهم عن سؤال المروي له: ماذا حدث؟ كيف حدث؟ ويعد هذا البحث محاولة للولوج الى (المروي له) والكشف عنه في قصص أنور عبد العزيز من خلال مجموعته القصصية (ضوء العشب).


Article
The Traditional Medicine-Familiar Inherited Career in Mosul City (An Anthropological Study)
الطب الشعبي مهنة عائلية متوارثة في مدينة الموصل (دراسة انثروبولوجية)

Loading...
Loading...
Abstract

This research try to focus on some families who practicing The traditional medicine on the local level in Mosul .It aims at determining the causes which stand behind adherence of some Mosuli families to their careers by relying on their opinions. The researcher depends upon an anthropological and case-study methods as principal means and his sample was deliberated involved eight individual cases containing the general social characteristicses. The researcher also relied on an interview as a main way to collecting some information and data about the society under the discussion , In addition to collecting information from the old concerning the investigated society. As a matter of fact, the researcher distributed questionnaire in field study as well as his uses of simple and complex observations. The research reached the fact that there are in Mosul some traditional medicine doctors who attempting to continue their careers which they inherited from their fathers and antecedents for a lot of reasons such as gaining money, fame or they concerning these careers as a social, economical, cultural and religious practices. يسعى البحث إلى التركيز على العوائل المعروفة في مجال ممارستها للعلاج الشعبي على المستوى المحلي لمجتمع مدينة الموصل، ويهدف للتوصل إلى أهم الأسباب التي تقف وراء تمسك العوائل المعروفة بالطب الشعبي كمهنة حتى الآن من وجهة نظر أفراد هذه العوائل "المعالِجين"، وقد اعتمد الباحث على المنهج الانثروبولوجي ومنهج دراسة الحالة كمناهج أساسية في الوصول إلى نتائج البحث، وقد كانت عينة البحث قصدية تكونت من ثمان حالات فردية تحمل الخصائص العامة والاجتماعية لمجتمع البحث، وقد استخدم الباحث المقابلة كأداة رئيسة للحصول على بعض البيانات والمعلومات الخاصة بمجتمع البحث، واعتمد كذلك على الإخباريين من المعمرين للحصول على معلومات تراثية قديمة فيما يخص مجتمع البحث، وقد أعد الباحث ورقة أسئلة تتضمن مجموعة من التساؤلات الخاصة بالمجال الميداني للبحث، فضلاً عن استخدامه الملاحظة البسيطة والملاحظة بالمشاركة في بحثه. وقد توصل البحث إلى أن العديد من المعالِجين بالطب الشعبي يحاولون الحفاظ على ما توارثوه من آبائهم وأجدادهم في هذا المجال بحثاً عن الشهرة والسمعة، ومنهم من استمر عليها لكونها مصدر رزقه الوحيد، فضلاً عن تعلق الأمر بمضامين دينية واجتماعية وثقافية واقتصادية أخرى .


Article
THE OLD AND RECENT GOLDMITH PROFESSION IN MOSUL CITY
حرفة الصياغة قديما وحديثا في مدينة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

The goldsmith profession is one of the public profession that is subjected to changes in the methods, industrial styles and tools used for performance, just as other life joints were changed. The aim of the present work is to give a clear picture on this profession, how it was and how it comes at the present time through knowing all the details of this profession in Mosul city as an example of this study. The most important fact that this study revealed is that the machineries the use of electricity and the already made casts were replacing the manual work. The imported already worked gold items stood the first compared with locally worked gold.إن حرفة الصياغة من الحرف الشعبية التي تعرضت إلى تغييرات في طرق وأساليب الصناعة والأدوات المستخدمة فيها مثلما تعرضت بقية مفاصل الحياة إلى هذا التغيير، وهذا البحث جاء ليعطي صورة واضحة عن تلك الحرفة كيف كانت وكيف أصبحت من خلال الإلمام بكل تفصيلات الحرفة في مدينة الموصل كنموذج للدراسة، ومن أهم ما توصل إليه البحث إن المكننة الحديثة والكهرباء والقوالب الجاهزة حلت محل العمل اليدوي وكذلك احتل الذهب المصاغ والمستورد المكانة الأرقى مقارنة بالذهب العراقي المحلي.


Article
The social climate in school life Anthropological study in a school in Mosul
المناخ الاجتماعي في الحياة المدرسية دراسة أنثروبولوجية في إحدى مدارس الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

A school is an educational institution representing a cultural edifice in the society as it performs many and different functions via it’s administrative , scientific , and educational staffs who they work hard to create generations to lead the society institutions through raising them socially , educationally , and scientifically. It works in two directions : the first one is within the framework of the educational co-ordination to elevate the school position amongst other educational institutions , whereas the second one is within social construction of society , because it is part of the educational organization. Thus , it will embrace many social operations resulting from the interaction of a group of material and moral factors. Accordingly , the researcher preferred to do this paper to highlight the social reality in schools , including social operations and interactions amongst its individuals and group depending on a network of social relationships. Moreover , they create a specific social climate which might from a framework for the causal relationship between school and society. The researcher depends on the anthropological methodology will all its rules and tools through the researchers co-existence with the research society , in addition to the case study methodology after the selection of research community. This paper includes three sections along with preface and conclusion. The paper concludes, among other conclusions , that a school is a social and educational institution characterized by an integral and social organization along with supportive roles performing different functions at the level of individual , group , institution, and community. Besides, there is a mutual causal relationship between the school and community with its different organizations and institutions. تعد المدرسة مؤسسة تربوية وتعليمية، وتمثل صرحا حضاريا في المجتمع لما تؤديه من وظائف متعددة ومتنوعة من خلال أداء كوادرها الإدارية والعلمية والتربوية، تعمل على صناعة أجيال تقود مؤسسات المجتمع من خلال تنشئتهم تنشئة اجتماعية وتربوية وعلمية. وتعمل باتجاهين، الأول ضمن إطار النسق التربوي لرفع مكانة المدرسة بين المؤسسات التربوية والتعليمية الأخرى، أما الثاني فيكون ضمن البناء الاجتماعي للمجتمع بوصفها جزءا من النسق التربوي. إذن ستكون وعاءا للعديد من العمليات الاجتماعية الناتجة عن تفاعل مجموعة من العوامل المادية والمعنوية. وعليه ارتأى الباحث القيام بهذا البحث وذلك للوقوف على الواقع الاجتماعي في المدرسة، وما يتضمنه من عمليات اجتماعية وتفاعلات بين أفرادها وجماعاتها، قائمة على شبكة من العلاقات الاجتماعية، والتي تخلق مناخا اجتماعيا معينا قد يشكل إطارا للعلاقة السببية بين المدرسة والمجتمع. واعتمد الباحث على المنهج الانثروبولوجي بقواعده وأدواته من خلال معايشة الباحث لمجتمع البحث، وكذلك منهج دراسة الحالة بعد اختيار مجتمع البحث. وتضمن البحث ثلاثة مباحث مع مقدمة وخاتمة. وتوصل البحث إلى عدد من النتائج منها، أن المدرسة تعد مؤسسة اجتماعية تعليمية تربوية ذات تنظيم اجتماعي متكامل ومتساند الأدوار تؤدي عدة وظائف على مستوى الفرد والجماعة والمؤسسة والمجتمع، وكذلك هناك علاقة سببية تبادلية بين المدرسة والمجتمع بأنساقه ومؤسساته المختلفة.

Table of content: volume: issue: