جدول المحتويات

مجلة آداب المستنصرية

ISSN: 10860258
الجامعة: الجامعة المستنصرية
الكلية: الاداب
اللغة: Arabic and English

This journal is Open Access

حول المجلة

تأسست مجلة آداب المستنصرية عام 1976 وكانت في بداية اصدارها تمثل الاصدار الوحيد للجامعة المستنصرية, اذ كانت تسمى حينذاك ب (مجلة الجامعة المستنصرية), وتعد مجلة آداب المستنصرية من المجلات العلمية التي تعنى بالبحوث الانسانية وهي من المجلات المحكمة المعترف بها في الترقيات العلمية وتعضيد البحوث , تصدر المجلة بحوثها باللغات العربية والانكليزية والفرنسية, وتتم طريقة تقييم البحوث عن طريق ارسالها الى ثلاثة مقوميين من ذوي الالقاب العلمية.

Loading...
معلومات الاتصال

journalofarts@yahoo.com

جدول المحتويات السنة: 2010 المجلد: العدد: 53

Article
Impact of the Gender System on the Translatability of Personification in Literary Texts
أثر النظام الجنس على ترجمتها من التجسيد في النصوص الأدبية

Loading...
Loading...
الخلاصة

Personification is a figure of speech in which objects are given human qualities. This rhetorical device, per se, may cause particular difficulties for the translator when rendering a literary text between languages that belong to two remote cultures. The difficulties encountered may arise from a number of linguistic and extra-linguistic factors. The present paper deals with the potential effect of the gender system on the translatability of personification .It is to examine the hypothesis that the gender system would significantly affect the translation of personifications within literary texts. The study has found that translators usually take their mother tongue gender system as their perspective to comprehend the ST personification. They are also restricted by the TL gender system to a great extent, impeding them from arriving at TL meaning equivalents of references to the objects in the SL. Therefore, The gender system shapes to a great extent both processes of comprehension and translation of personification in literary texts. تجسيد شخصية من الكلام في الأشياء التي تعطى الصفات الإنسانية. هذا الجهاز البلاغي، في حد ذاته، قد يتسبب في صعوبات خاصة بالنسبة للمترجم عند تقديم النص الأدبي بين اللغات التي تنتمي إلى ثقافتين بعيد. قد تنشأ عن الصعوبات التي يواجهها عدد من العوامل اللغوية والاضافي لغوية. هذه الورقة تتناول التأثير المحتمل للنظام بين الجنسين في ترجمتها من تجسيد، وهي لفحص فرضية أن النظام بين الجنسين من شأنها أن تؤثر بشكل كبير على ترجمة التجسيد في النصوص الأدبية. وقد وجدت الدراسة أن المترجمين وعادة ما تستغرق جنسهم اللسان نظام الأم كما وجهة نظرهم على فهم تجسيد ST. وتقتصر أيضا من قبل نظام TL بين الجنسين إلى حد كبير، التي تعرقل لهم من الوصول إلى معنى المعادل TL من الإشارات إلى الكائنات في SL. ولذلك، فإن نظام الأشكال بين الجنسين إلى حد كبير على حد سواء عمليات الفهم وترجمة تجسيد في النصوص الأدبية.

الكلمات الدلالية


Article
Poetic image in the poetry of Ibn Qaysrani
الصورة الشعرية في شعر ابن القيسراني

المؤلفون: Israa Khalil Fayyad إِسراء خليل فياض
الصفحات: 1-84
Loading...
Loading...
الخلاصة

There are many studies that examined the hair of the sixth century AH, and stood at the poets stopped short or detailed to the RPR-century of the characteristics of excellent technical and objective. The son Qaysrani one of the poets of this century who did not take a moment bumper of the study despite the RPR qualities of objectivity and of Art, all the sources that have said - including the source, who collected his hair investigator indicated to him a quick reference as the stops are brief and the public at some of the benefits objective and technical. كثيرة هي الدراسات التي درست شعر القرن السادس الهجري ، ووقفت عند شعرائه وقفه موجزة او مفصلة لما أمتاز به هذا القرن من خصائص فنية وموضوعية متميزة . ويُعد ابن القيسراني واحداً من شعراء هذا القرن الذي لم يأخذ حظه الوافر من الدراسة على الرغم مما امتاز به من صفات موضوعية وفنية متميزة، فكل المصادر التي ذكرته - ومنها المصدر الذي جمع شعره محققاً اشارت اليه اشارة سريعة إذ كانت وقفات موجزه وعامة عند بعض المزايا الموضوعية والفنية .

الكلمات الدلالية


Article
Overcoming difficulties In translating idioms FROM ENGLISH INTO ARABIC
التغلب على الصعوبات في ترجمة المصطلحات من الإنكليزية إلى العربية

المؤلفون: Ghusoon Subhi Khalil غصون صبحي خليل
الصفحات: 1-16
Loading...
Loading...
الخلاصة

The aim of the present paper is to shed some light on the main reasons which make idiomatic expressions such a thorny issue, not only for learners of English, but also for translators. To overcome this difficulty, three strategies have been suggested; making it possible for the translator to adopt the one he sees most suitable in the given text under translation. However, emphasis is given to cultural substitution in which the meaning is given priority over the form in favour of preserving the cultural flavour of the target language. والهدف من هذه الورقة هو إلقاء بعض الضوء على الأسباب الرئيسية التي تجعل من العبارات الاصطلاحية مثل هذه القضية الشائكة، ليس فقط بالنسبة لدارسى اللغة الانجليزية، ولكن أيضا بالنسبة للمترجمين. للتغلب على هذه الصعوبة، وقد اقترحت ثلاث استراتيجيات، مما يجعل من الممكن للمترجم لاعتماد واحد يراه الأنسب في النص الوارد تحت الترجمة. ومع ذلك، يتم التركيز على استبدال الثقافية التي تعطى معنى الأولوية على شكل لصالح الحفاظ على النكهة الثقافية للغة الهدف.

الكلمات الدلالية


Article
"Much Madness is the Divinest Sense": Madness in Charlotte Perkins Gilman's "The Yellow Wallpaper"
"الجنون الكثير هو Divinest تحسس": الجنون في "خلفية صفراء" شارلوت بيركنز جيلمان في

المؤلفون: Maysoon Taher Muhi ميسون طاهر محي
الصفحات: 1-17
Loading...
Loading...
الخلاصة

It was commonly reflected in the literature of 19th century that men assumed any stress in a woman's life was the direct result of her having acted outside of her domestic sphere . If a woman tried to partake in "male" activities, such as writing, or go beyond the norm, it was sure to have an ill effect on her, because she was designed to act solely as mother, wife and home-maker.وقد انعكس ذلك بشكل شائع في أدب القرن 19 أن الرجال يفترض أي ضغط في حياة المرأة كان نتيجة مباشرة لبلدها بعد أن عملت خارج المجال الداخلي لها. إذا حاولت امرأة للمشاركة في أنشطة "الذكور"، مثل الكتابة، أو تتجاوز المعايير، كان من المؤكد أن يكون لها تأثير على سوء لها، لأنها كانت مصممة على التصرف وحدها هي كزوجة وأم والمنزل صانع.

الكلمات الدلالية


Article
Performatives and Constatives in Arabic: A Pragmalinguistic Analysis
Performatives وConstatives في اللغة العربية: تحليل Pragmalinguistic

المؤلفون: Rabea Amir Salih ربيع امير صالح
الصفحات: 1-20
Loading...
Loading...
الخلاصة

The aim of this paper is twofold.First,it pragmatically describes constatives and performatives in Arabic.Second,it tries to survey the linguistic expressions that Arabic makes use of to express illocutionary meanings. والهدف من هذه الورقة هو twofold.First، فهو يصف بشكل عملي constatives وperformatives في Arabic.Second، فإنه يحاول مسح التعبيرات اللغوية أن اللغة العربية يجعل من استخدام للتعبير عن المعاني illocutionary.

الكلمات الدلالية


Article
Contemporary developments in the relations of Turkey - "Israeli"
التطورات المعاصرة في العلاقات التركية – "الإسرائيلية"

المؤلفون: Ahmed Abd Ismail احمد عبد إسماعيل
الصفحات: 1-21
Loading...
Loading...
الخلاصة

The Multi-Turkish relations, "Israel" of the important topics of interest to the Arab region, as reflected in these relations positively and negatively by the general and the Palestinian issue in particular. As far as the subject of study in Turkey and "Israel," the two parties who have territorial ambitions in the region based on the expansion and proliferation, it formed a favorable opportunity for both to establish cooperative relationships. In the early nineties of the last century has created a development in relations between the two parties are different from past years, especially after the Gulf War and the collapse of the Soviet Union, and the start of the settlement process in the Middle East, creating a new opportunity for Turkey to strengthen its cooperation with Israel, whether in the political, military and economic. Through our study to the issue of Turkish relations - "Israel", we decided to study the historical background of the evolution of these relations. The study was divided into four phases The first phase - Turkish relations, "Israel" for the period 1948-1980 The second phase, they included the U.S. - Turkish relations, "Israel" for the period 1980-1990, and the third phase included the U.S. - Turkish relations, "Israel" for the period 1990-2000, the fourth stage included the nature of relations between the two countries in the Third Millennium.يعدّ موضوع العلاقات التركية "الإسرائيلية" من المواضيع المهمة التي تهم المنطقة العربية، إذ تنعكس هذه العلاقات سلباً وإيجاباً عليها بشكل عام وعلى القضية الفلسطينية بشكل خاص. وبقدر تعلق موضوع الدراسة بتركيا و "إسرائيل" هذين الطرفين اللذين لهما طموحات إقليمية في المنطقة مبنية على التوسع والانتشار، فشكل ذلك فرصة مؤاتية لكليهما لإقامة علاقات تعاونية. وفي بداية التسعينيات من القرن المنصرم قد أوجدا تطوراً في العلاقات بين الطرفين تختلف عن السنوات الماضية، وخاصة بعد حرب الخليج وانهيار الاتحاد السوفيتي، وبدء عملية التسوية في الشرق الأوسط، مما أوجد فرصة جديدة لتركيا لتعزيز تعاونها مع إسرائيل سواء في المجال السياسي والعسكري والاقتصادي. ومن خلال دراستنا لموضوع العلاقات التركية – "الإسرائيلية"، ارتأينا من دراسة الخلفية التاريخية لتطور هذه العلاقات. ولقد تم تقسيم الدارسة إلى أربعة مراحل تضمنت المرحلة الأولى العلاقات التركية – "الإسرائيلية" للمدة 1948-1980 أما المرحلة الثانية فأنها تضمنت العلاقات التركية – "الإسرائيلية" للمدة 1980-1990، والمرحلة الثالثة تضمنت العلاقات التركية – "الإسرائيلية" للمدة 1990-2000، وتضمنت المرحلة الرابعة طبيعة العلاقات بين البلدين في الألفية الثالثة.

الكلمات الدلالية


Article
Shaykh al-Isfahani law And his political positions until 1921
شيخ الشريعة الأصفهاني ومواقفه السياسية حتى عام 1921

المؤلفون: Ikhlas Lafta Ahryz إخلاص لفته حريز
الصفحات: 1-30
Loading...
Loading...
الخلاصة

Although there are several academic studies that addressed the role of religious authority and political positions in Iraq's modern history and contemporary, but it did not address all the characters that have had roles and political positions, and the sheikh of law Isfahani was one of them, as it is one of the flags who knew the science and piety, intelligence and RPR for other scholars of his contemporaries had of being inclusive of Sciences mental and transmission along with his two teams of Muslim jurisprudence and conversations and of its allocation and Mtonha Ptvassiarham and, in addition to continuing to approach the religious authority to pursue jihad against the British occupation. One of those who preferred to use the method of peaceful negotiation with the British occupiers to save the blood of Iraqis, knowing the big difference between the two parties before resorting to armed confrontation with them. على الرغم من تعدد الدراسات الأكاديمية التي تناولت دور المرجعية الدينية ومواقفها السياسية في تاريخ العراق الحديث والمعاصر ، الا أنها لم تتناول جميع شخصياتها التي كان لها أدوارا ومواقف سياسية، وشيخ الشريعة الأصفهاني كان واحداً منهم ، اذ انه احد الأعلام الذين عرفوا بالعلم والورع والذكاء وامتاز عن غيره من العلماء المعاصرين له بكونه كان جامعاً للعلوم العقلية والنقلية إلى جانب إحاطته بفقه الفريقين من المسلمين وأحاديثهم وبإسنادها ومتونها وبتفاسيرهم ، إلى جانب استمراره على نهج المرجعية الدينية في مواصلة الجهاد ضد الاحتلال البريطاني . وكان من أولئك الذين فضلوا استخدام أسلوب التفاوض السلمي مع المحتل البريطاني لحفظ دماء العراقيين لعلمه الفارق الكبير بين الطرفين قبل اللجوء إلى الصدام المسلح معهم.

الكلمات الدلالية


Article
Fertility levels and spatial distribution in the rural province of Qadisiyah
مستويات الخصوبة وتوزيعها المكاني في ريف محافظة القادسية

المؤلفون: Zina Khaled Hussein زينة خالد حسين
الصفحات: 1-31
Loading...
Loading...
الخلاصة

Is the fertility of the most important variables that directly affect the population size, structure and development of age and gender. It is known that variables directly affecting the population size and composition are (fertility, mortality and migration), but numerous studies indicated that the variable fertility is the most effective in the population growth under conditions of unusual where there are no epidemics satisfactory Aouhrob lead to the deaths of collective or movement of a mass exodus .تعد الخصوبة من أهم المتغيرات التي تؤثر بشكل مباشر في حجم السكان ونموهم وتركيبهم العمري والنوعي. والمعروف أن المتغيرات المباشرة التي تؤثر في حجم السكان وتركيبهم هي (الخصوبة والوفيات والهجرة), غير إن الدراسات العديدة أشارت الى إن متغير الخصوبة هو الاكثر فعالية في نمو السكان في ظل ظروف إعتيادية لا توجد فيها أوبئة مرضية اوحروب تؤدي الى وفيات جماعية او حركة هجرة جماعية.

الكلمات الدلالية


Article
Population growth in the Arab region And its impact on measuring the degree of social evolution
نمو السكان في المنطقة العربية وأثره في قياس درجة التطور الاجتماعي

المؤلفون: Sawsan Sabih Hamdan سوسن صبيح حمدان
الصفحات: 1-24
Loading...
Loading...
الخلاصة

Prepare a study of population growth of important studies since it constitutes the input key of the Economic and Social Planning of any society, and helps in the detection of potential environmental problems, economic, social, and thus give early warning of the decision makers or planners to develop policies, procedures and precautions to avoid these problems. تعد دراسة النمو السكاني من الدراسات المهمة كونها تشكل المدخلات الرئيسة للتخطيط الاقتصادي والاجتماعي لأي مجتمع، كما تساعد في الكشف عن احتمالية حدوث مشكلات بيئية واقتصادية واجتماعية، وبذلك تعطي إنذاراً مبكراً لمتخذي القرار، أو المخططين لإعداد سياسات وإجراءات وقائية لتفادي حدوث تلك المشكلات.

الكلمات الدلالية


Article
Intertextuality in the poetry of Ahmad Mattar
التّناص في شــعر أحمـد مطـر

Loading...
Loading...
الخلاصة

Title of thesis:intertextuality in Ahmad Mattar’s poetry Introduced by Abdul-muneam Jabbar Obaid The research of (intertextuality) in the poetry is considered one of the important studies that refers to the poet’s originality, the depth of his culture and the good use to the different elements in his intertextuality . The nature of the creator is joined with previous creations works .we do not fined a music piece dislike all music or painting dislike the all. As the human can not form his world alone without the influence of his society .as well as he cant make his creation separately . he need to previous creations in order to be in high spirit of creation . Ahmed Matter is a poet has large presence in the modern Arabic poetry .the poet represent the extent for the pioneers period in contemporary Arabic poetry .he has a group of poetic works which get about five hinderers pages and the (intertextuality) is available in his poetry from different resources such as Quran,poetry,and prose . Intertextuality with Quran can be divided into three parts: 1.dirct Quranic which is not modification. 2.dirct Quranic which is modification. 3.indirect Quranic which is modification. We study this phenomenon on tow levels ,the first is called (Thurea of the text ) that explain the text .and will be the key for it.the second is called (main structure) that represent the poem . intertextuality with Quran is so much in his poetry . Intertextuality with poetry that deals with the ancient Arabic and contemporary Arabic poetry .he benefits from both equality .he choose the famous lines and the meanings which is closed for himself and his Subject. Intertextuality with pros was very various such as prophet talking ,popular story,speech,song,poletical speech,athletic. Either the shapes of intertextuality are three : 1.external intertextuality 2.enternal intertextuality 3.musical intertextuality, he was very distinctive in this style . intertextuality is found greatly in all kinds of poetry .we can not imagine any text or poem without intertextualiy .no one has the ability to create anew thing as a pure . The linguistic concept of text don’t join with denotation meaning at the Arab because it depend on the a appearance and height and the concept of the text as a web in a west. The theft , quotation , object and implication don’t represent the roots for intertextuality concept. The origin of intertextuality in the modern concept is considered a western in its originality .the method to deal with the text and its resources is called (Altabanin ) that means the difference among strictures. عنوان الرسالة: التناص في شعر أحمد مطر لل قدم عبيد الجبار عبد muneam ويعتبر هذا البحث من (التناص) في الشعر واحدة من الدراسات الهامة التي تشير إلى أصالة الشاعر، وعمق ثقافته، واستخدام جيد لعناصر مختلفة في التناص له. وانضم لطبيعة الخالق مع الأعمال الإبداعية السابقة، ونحن لا تغريم قطعة موسيقى يكرهون كل الموسيقى أو الرسم يكرهون جميع. كما أن الإنسان لا يمكن أن تشكل عالمه وحده دون تأثير مجتمعه. فضلا عن انه غير قادر على جعل خلقه على حدة. انه بحاجة الى ابداعات السابقة من أجل أن يكون في روح عالية من الخلق. أحمد المواد شاعر له حضور كبير في الشعر العربي الحديث. الشاعر تمثل مدى للفترة الرواد في الشعر العربي المعاصر. لديه مجموعة من الأعمال الشعرية التي تحصل على نحو خمس صفحات hinderers و(التناص) هو متاح له في شعر من موارد مختلفة مثل القرآن، والشعر، والنثر. ويمكن تقسيم التناص مع القرآن الكريم إلى ثلاثة أجزاء: 1.dirct القرآنية التي لا تعديل. 2.dirct القرآني الذي هو تعديل. 3.indirect القرآني الذي هو تعديل. علينا أن ندرس هذه الظاهرة على مستويات الجر، يسمى الأول (Thurea من النص) التي تفسر النص. وسوف يكون المفتاح لتسمى على الجميع الثاني (الهيكل الرئيسي) التي تمثل قصيدة. التناص مع القرآن الكريم هو في الكثير من شعره. التناص مع الشعر الذي يتعامل مع الشعر القديم عربي والمعاصرة. يستفيد من كل من المساواة. اختار له خطوط الشهيرة والمعاني التي أغلقت لنفسه وموضوعه. وكان التناص مع الايجابيات مختلف جدا مثل الحديث النبي، قصة شعبية، والكلام، وأغنية، خطاب poletical والرياضية. اما أشكال التناص ثلاثة: 1.external التناص 2.enternal التناص التناص 3.musical، وكان مميزا جدا في هذا النمط. تم العثور على التناص بشكل كبير في جميع أنواع الشعر. لا يمكننا أن نتصور أي نص أو قصيدة دون intertextualiy. لا أحد لديه القدرة على خلق شيء من جديد على أنه محض. المفهوم اللغوي للنص لا تنضم مع المعنى دلالة على العربية لأنها تعتمد على المظهر وارتفاع ومفهوم النص بوصفه نسيجا في الغرب. والسرقة، والاقتباس، وجوه، وضمنا لا تمثل الجذور لمفهوم التناص. ويعتبر أصل التناص في المفهوم الحديث غربية في أصالته. يتم استدعاء أسلوب للتعامل مع النص ومواردها (Altabanin) وهذا يعني الفرق بين القيود.

الكلمات الدلالية


Article
Arab Alvsih (Read in concept)
العربيُّ الفصيحُ (قراءة في المفهوم)

Loading...
Loading...
الخلاصة

Despite the apparent stability of the term eloquence and the concept of Arab Alvsih in Blog heritage, and built upon studying modern, can claim that this is understood by the need to re-consider, in light of the defended theses ancient in it, and overlaps in the fields of knowledge influenced the direction guidance Grzia, led to the contradiction with Maiard of it, and making it linguistically and Sama to a particular age and people with their own eyes, and a particular time. Which govern the evolution of language and Tnamea, it is not a real justification of the language, but the power of eloquence and authority of the institution to the fields of knowledge in the Arab heritage. Has sought the search, to the extent Atagueth that Wigley concept in the light of the Quran, and the fact of language, to explore its mechanisms and Mujhath, and monitor the movement that led to the Hakmath in the Qur'anic text, and text language, together, show the impact of such governance, and what is built , in the formulation of perceptions of the Arab world for the past and recently. على الرغم من الاستقرار الظاهري لمصطلح الفصاحة و مفهوم العربي الفصيح في المدونة التراثية ، وما بُني عليها عند الدارسين المحدثين ، يمكن الزعم أن هذا المفهوم به حاجة إلى إعادة نظر ، في ضوء تدافع مقولات القدماء فيه ، وتداخله في حقول معرفية أثرت في توجيهه توجيهاً غرضياً ، أفضى إلى تناقضه مع مايراد منه ، وجعله وسماً لغوياً لعصرٍ بعينه وأناسٍ بأعينهم و زمانٍ بعينه . الأمر الذي تحكم بتطور اللغة و تناميها ، من غير مسوغ لغوي حقيقي ، سوى سطوة مؤسسة الفصاحة وسلطتها على الحقول المعرفية في التراث العربي . وقد سعى البحث ، على قدر إطاقته إلى أن يجلي المفهوم في ضوء القرآن الكريم ، و الواقع اللغوي ، لسبر آلياته و موجهاته ، ورصد الحراك الذي أفضى إلى حاكميته في النصّ القرآني ، و النصّ اللغوي ، معاً ، وتبيان أثر هذه الحاكمية ، و ما يُبنى عليها ، في صياغة تصورات العربي عن العالم قديماً و حديثاً .

الكلمات الدلالية


Article
Self torn Study in the literature of the Iraqi Diaspora Novel (under the sky of the Copenhagen model)
الذات الممزقة دراسة في أدب المهجر العراقي رواية (تحت سماء كوبنهاغن أنموذجا)

Loading...
Loading...
الخلاصة

A lot of talk, and conflict in recent times, about the term (Literature Diaspora) and Ajtrah another term last, the literature of exile, while others spoke about literature Diaspora new, and despite the multiplicity of labels, we did not find the newly expanded and monitoring panacea for Literature Diaspora Iraqi, new or old, The creators of Diaspora Literature Mames is seeking to benefit from the Trathin; Heritage, which carried him with them in their migration, which is the heritage of their nation, and the heritage of the nation that Astotnoha, it was natural to see the different levels of theory and creativity. According to this we can talk about three forms of literature Almhhr; literature associated with the first generation (Gibran, Naima, Abu Madi ... and others) and literature generation who emigrated after that and created a generation different (Saadi Youssef, Fadhil Al-Azzawi, and Blend-Haidari ... and others) and characterized this generation that he was born in an incubator of change that was part of the formation literati first generation, and is thus linked to movements of renewal European before his emigration, with such third-generation children of immigrants, who were born and silenced Thelok language other than Arabic, and the Arab a second language to life. Thus, we can taste Furman creativity is absent, and Fouad Altkrli, and Jinan Jassim Halawi ... In storytelling, and Saadi Youssef, Fadhil Al-Azzawi, and Sargon Boulos ... in the hair, as well as votes creative the other in these fields or in the fields of creativity other, represents a natural evolution of their own experience on the one hand, and to experience creative in their community of Iraq on the other hand, continued to place in the novel and poetry of this generation is the space Iraqi dialogued creative and experienced living memory, from here we see that the literature diaspora known under true to allegiance, and like a natural evolution of the Movement of Arab literature in the Arab countries, but with this novel that we prepare a model to create the third generation, we will see there is a fundamental shift Theme has emerged as the conflict of identity, and literature were busy to the relationship with the other more than Bhawwarh internal concern as it was before. As well as the fact that the writer observed the march of social transformation for this segment (children of immigrants), who was born in the countries of destination, they are in terms of nationality belong to this strange space, while identity was torn between two worlds; world of birth and the world of memory. So, we found that the term diaspora literature acquires new properties with the birth of such work. As that written previous work makes it no different from the acts of non-migrants only place the birth of the text (writing) and the nature of Matherath, and this has an impact at the critical social, or psychological, but it has not Tstouh of the place, and the relationship of the other what would constitute signs Maúzh. Find sought to highlight these two things in the reading of the novel, both technical and substantive.كثرَ الحديث، والتنازع في الآونة الأخيرة، حول مصطلح (أدب المهجر) واجترح البعض مصطلحا آخر، هو أدب المنفى، فيما تحدث آخرون عن ادب المهجر الجديد، وبرغم تعدد التسميات، لم نجد حديثا موسعا ولا رصدا شافيا لأدب المهجر العراقي، جديده أو القديم، وكان ماميّز أدب مبدعي المهجر هو سعيهم للافادة من تراثين؛ التراث الذي حملوه معهم في هجرتهم، وهو تراث أمتهم، وتراث الأمة التي استوطنوها، فكان من الطبيعي أن نرى مغايرة في مستويي التنظير والابداع. على وفق هذا يمكن أن نتحدث عن ثلاثة أشكال من أدب المهحر؛ الأدب المرتبط بالجيل الأول (جبران، نعيمة، ابو ماضي...وغيرهم) وأدب الجيل الذي هاجر بعد ذلك وشكلوا جيلا مختلفا (سعدي يوسف، وفاضل العزاوي، وبلند الحيدري...وغيره) وما ميّز هذا الجيل أنه ولد في حاضنة التغيير التي كان جزءا من تشكيلها أدباء الجيل الأول، ومن ثم فهو على صلة بحركات التجديد الأوربي قبل هجرته، فيما مثّل الجيل الثالث أبناء المهاجرين، من الذين ولدوا وأفواهم تلوك لغة أخرى غير العربية، وكانت العربية لغتهم الثانية في الحياة. وبذا يمكن أن نعد ابداع غائب طعمه فرمان، وفؤاد التكرلي، وجنان جاسم حلاوي... في القص، وسعدي يوسف، وفاضل العزاوي، وسركون بولص...في الشعر، فضلا عن الاصوات المبدعة الآخرى في هذه الميادين أو في ميادين الابداع الاخرى، يمثل تطورا طبيعيا لتجربتهم الخاصة من جهة، وللتجربة الابداعية في مجتمعهم العراقي من جهة أخرى، وظل المكان في رواية وشعر هذا الجيل هو الفضاء العراقي يحاوره المبدع ويعيشه ذاكرة حية، من هنا نرى أن أدب المهجر المعروف ظل وفيا لانتمائه، ومثّل تطورا طبيعيا لحركة الأدب العربي في الاقطار العربية، لكن مع هذه الرواية التي نعدها أنموذجا لإبداع الجيل الثالث، سنرى ثمة تحولا أساسيا في الثيمة إذ برز صراع الهوية، وانشغل الأدب بالعلاقة مع الآخر أكثر من انشغاله بحواره الداخلي كما كان عليه الأمر من قبل. فضلا عن كون الكاتبة رصدت مسيرة التحول الاجتماعي لهذه الشريحة (ابناء المهاجرين) التي ولِدت في بلدان المهجر، فهي من حيث الجنسية تنتمي لهذا الفضاء الغريب، فيما تمزقت الهوية بين عالمين؛ عالم الولادة وعالم الذاكرة. لذا وجدنا أن مصطلح أدب المهجر يكتسب خصائص جديدة مع ولادة أعمال مثل هذا العمل. إذ ان خطية الاعمال السابقة تجعلها لا تختلف عن اعمال غير المهاجرين إلا بمكان ولادة النص (كتابته) وطبيعة مؤثراته، وهذا له أثره عند الناقد الاجتماعي، أو النفسي، في حين لم تستوح من المكان، والعلاقة بالآخر ما يمكن أن يشكل علامات مائزة. سعى البحث لإبراز هذين الأمرين في قرائته للرواية على المستويين الفني والموضوعي.

الكلمات الدلالية


Article
Modulated grammar And guidance in the Holy Quran
التضمين النحوي وتوجيهاته في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
الخلاصة

It is not easy to search on a common theme addressed in the literature and Tdarsth minds and pens research and scrutiny, colorful words which lay scattered; so that what is commonly taught to those concerned might think he had not left the center of which has not received the study and research. However this has opted to go into the sea so hard .. With the difficulty and complexity of Msaleckh Hzonh came this research examines a prominent issue in the lesson grammar. Received attention from the presence of ancient and modern, and authored the research and studies, despite Antaptha of problems, and implications of the ramifications of minor glitches in the opinions and guidance and to identify conceptsفليس من السهل البحثُ في موضوع شائع تناولته المؤلفات وتدارسته العقول والاقلام بحثاً وتمحيصاً ، وتعددت الأقوال فيه وتناثرت ؛ ذلك أنَّ ما شاع درسه قد يُخيّل إلى المعنيين أنه لم يبق محور فيه لم يحظَ بالدراسة والبحث . ومع هذا فقد آثرت الخوض في بحر ذلك الصعب .. مع صعوبة مسالكه ووعورة حزونه فجاء هذا البحث الذي يتناول بالدراسة قضية بارزة في الدرس النحويّ . نالت عنايةً من لدن القدماء والمعاصرين ، وأُلّفت فيها البحوث والدراسات على الرغم ممّا انتابتها من مشكلات ، واعترت مضامينها من تشعبات في الآراء والتوجيهات وتحديد المفاهيم

الكلمات الدلالية


Article
Arabic alphabet and the sounds and vocabulary
العربية أصواتها وحروفها ومفرداتها

المؤلفون: Musa Jafar Aharkane موسى جعفر الحركاني
الصفحات: 1-16
Loading...
Loading...
الخلاصة

The number of Arabic letters of the alphabet in twenty-nine characters when Sibawayh (180 e) (1), and twenty-eight characters at the radiator (285 e) (2), because they differ in several characters hamza is an independent, however, were not better than a number alphabets of other languages ​​at all, language of the Armenians the number of letters thirty-six characters, but if you Tammeltha found some letters which look similar to each other a lot as far as the similarity by Arab and Za in the language of the Arabs (3), and the Russian language the number of letters of thirty-five characters (4), but with this increase does not amount to meet Palmforeig Arab voice on the musical divisions because many of these characters are not redundant but different movements for a single character.يبلــــغ عدد حــــروف الهجـــاء في العربية تسع وعشرون حرفاً عند سيبويـــه (180هـ) (1) ، وثمانيــــة وعشرون حرفا ً عند المبرد (285 هـ) (2) ، لأختلافها في عد ّ الهمزة حرفا ً مستقلا ً وهي مع ذلك لم تكن أوفر عددا ً من أبجديات اللغات الأخرى مطلقا ً ، فلغة الأرمن يبلغ عدد حروفها ستة وثلاثين حرفا ً إلا أنكَ إذا تأملتها وجدت بعض الحروف التي فيها يتشابه بعضها ببعض كثيرا ً على حد تشابه الضاد والظاء في لغة العرب (3) ، واللغة الروسية يبلغ عدد حروفها خمسة وثلاثين حرفا ً (4) ، ولكنها مع هذه الزيادة لا تبلغ مبلغ العربية في الوفاء بالمخارج الصوتية على تقسيماتها الموسيقية لأن كثيرا ً من هذه الحروف الزائدة ليست إلا حركات مختلفة لحرف واحد .

الكلمات الدلالية


Article
Insurgency in the poetry of Alahtaih Causes and consequences Study of psychological and social perspective
التَمرُدْ فيِ شِعْر الحُطيئه أسبابه ونتائجه دراسة من المنظور النفسي والاجتماعي

Loading...
Loading...
الخلاصة

Still the human soul is the right of the things vague in many respects not proved, on the one case or a clear path, man is subject to the social and economic factors, political, and psychology make the psyche is not stable, they are things that can not be subjected to testing laboratory which clearly disclose this or that illness ((He knew self still love compared to improvements in the rest of science, and that most of the questions stands signs Astvhamha about this science, is still floating looking for a convincing answer. the study of human strenuous, arduous and thorny require the efforts and opinions are many and complex)). (1 ) May find psychiatrist difficulty in reaching the reservoirs psychology of people who are under his care, let alone people who separates between us and them hundreds of years, Studying Mental any poet of the era before Islam be extremely difficult to post the apartment, and the difficulty of detection Mknunat the same do not know only a little bit of news we read poems about a party مازالت النفس الإنسانية تعد بحق من الأمور المبهمة في كثير من جوانبها لعدم ثبوتها على حالة واحدة أو مسار واضح، فالإنسان يخضع لعوامل اجتماعية واقتصادية وسياسية وسايكولوجية تجعل نفسيته غير مستقرة، فهي من الأمور التي لا يمكن إخضاعها للفحوص المختبرية التي تكشف بوضوح عن هذا المرض أو ذاك ((فعلم النفس لا يزال يحبوا مقارنة بالتطور الحاصل في باقي العلوم، وان معظم الأسئلة التي تنتصب علامات استفهامها حول هذا العلم، لا تزال عائمة تبحث عن إجابة مقنعة. إن دراسة الإنسان مضنية وشاقة وشائكة تحتاج إلى جهود وأراء كثيرة ومتشعبة)).(1) وقد يجد الطبيب النفساني صعوبة في الوصول إلى مكامن نفسية الأشخاص الذين هم تحت عنايته، فما بالك بأناس تفصل بيننا وبينهم مئات السنين، فالدراسة النفسية لأي شاعر من شعراء عصر ما قبل الإسلام تكون أمراً في غاية الصعوبة لبعد الشقة، وصعوبة الكشف عن مكنونات نفس لا نعرف إلا قليلاً من أخبارها ونقرأ طرفاً من أشعارها

الكلمات الدلالية


Article
Son Fort Seville Objective study of art
ابــن حصــن اﻺشــبيلي دراسة موضوعية فنيّة

المؤلفون: Salma Salman Ali سلمى سلمان علي
الصفحات: 1-33
Loading...
Loading...
الخلاصة

The aim of this study, sent to the biography of the poet, and the revival of its production to join the convoy poets of his time, to be a poet in the production of this reach of the hands of researchers and scholars who are looking in the poetry of that period developed in the life of Andalusian literature. The research reveals them for a new or draw their attention to something insignificant or had witnessed the fact is lost and disappeared.تهدف هذه الدراسة ، إلى بعث سيرة الشاعر ، وإحياء إنتاجه لينضم إلى قافلة شعراء عصره، ليكون إنتاج هذا الشاعر في متناول أيدي الباحثين والدارسين الذين يبحثون في شعر تلك الفترة المتقدمة من حياة أدبنا الأندلسي . وقد يكشف البحث لهم عن جديد أو يلفت انتباههم إلى أمر ذي بال أو حقيقة ضاع خبرها واندثر .

الكلمات الدلالية


Article
Spelling words when Alahtaih study and a glossary
ألفاظ الهجاء عند الحطيئة دراسة ومعجم

Loading...
Loading...
الخلاصة

Spelling of topics-old hair, as the oldest purpose of poetry is praise, praise, and what was described based on the acclaimed qualities of good and lovely in the eyes of his contemporaries, was the spelling on the contrary, as described Almhjo other than those sorts of lovely offices. We discussed this study deals with spelling words at the most prominent poet of poets known as edema spelling of others, which Alahtaih has told us to walk employers and historians, biographical news and Jokes for Alahtaih wonderful and it is spelled and attributes, narrows the place mentioned. الهجاء من الموضوعات القديمة قِدَم الشعر، إذ أن أقدم أغراض الشعر هو المديح, ولمَّا كان المديح يعتمد على وصف الممدوح بصفات حسنة ومحببة في عرف معاصريه , كان الهجاء على العكس من ذلك، إذ يُوصَف المهجو بخلاف تلك الخلال المحببة الحميدة . وبَحْثُنَا هذا يتناول دراسة ألفاظ الهجاء عند شاعر من أبرز الشعراء المعروفين بصفة الهجاء وذم الآخرين، وهو الحطيئة وقد روى لنا المؤرخون وأرباب السِّيَر والتراجم أخباراً وطرائف عجيبة عن الحطيئة وهجائه وصفاته , يضيق المقام عن ذكرها .

الكلمات الدلالية


Article
Indicative budget Between the term visual grammar and cuffy
موازنة دلالية بين المصطلح النحوي البصري والكوفي

Loading...
Loading...
الخلاصة

What concerns us in our search and this is the term as it is known that the two schools for special terms CPO Vertio yen that are offering those terms in the independent research and judge the significance of them and get to where we are is important in all this is not who is more correct? But it is important to clarify and review the important aspect of Arabic grammar and the significance and try to find possible issues that perhaps we apply semantics to the application that needs to offer by way of Arabic Almknonp gems that are not implemented. والذي يهمنا في بحثنا هذا هو المصطلح وكما هو معروف ان للمدرستين مصطلحات خاصه بكليهما فأرتئأ ينا ان نعرض تلك المصطلحات في بحث مستقل وان نحكم الدلالة بينهما ونصل الى ما توصلنا اليه والمهم في هذا كله هو ليس من هو الاصح؟ وانما المهم ان نوضح ونستعرض لجانب مهم من جوانب النحو العربي ودلالته ونحاول ان نجد موضوعات ممكن ان نطبق علها علم الدلالة الذي يحتاج الى تطبيق لنعرض عن طريقه جواهر اللغة العربية المكنونة التي لا تنفذ .

الكلمات الدلالية


Article
Image of the martyr in the poetry Ka'b bin Malik
صورة الشهيد في شعر كعب بن مالك

المؤلفون: Hana Fadel Salman هناء فاضل سلمان
الصفحات: 1-36
Loading...
Loading...
الخلاصة

Islam's message was a turning point in the life of the Arabs, including all levels, political, intellectual, economic, and social ... And Islam, this newcomer handled the details of Arab life, including hair, has taken Islam as appears from the face of it an aggressive stance of the hair, especially hair that was directed against Islam and Muslims, on the one hand, on the other hand normal Islam is the hair that does not call for morality and noble values high, this situation has been on the side which wander in every valley, and the distance of the act of sayingكانت رسالة الإسلام نقطة تحول في حياة العرب شملت جميع الأصعدة , السياسية والفكرية , والاقتصادية , والاجتماعية ... والإسلام هذا القادم الجديد عالج أدق تفاصيل الحياة العربية بما فيها الشعر , فقد اتخذ الإسلام كما يبدو من ظاهر الأمر موقفاً عدائياً من الشعر ولاسيما الشعر الذي كان يوجه ضد الإسلام والمسلمين , هذا من ناحية ومن ناحية أخرى عادى الإسلام الشعر الذي لا يدعو إلى الأخلاق النبيلة والقيم العالية , كان هذا الموقف منصباً على الجانب الذي يهيم في كل واد , والذي ينأى قائله عن الفعل

الكلمات الدلالية


Article
Dialectic of self / other in the critical discourse of modern Iraqi Study budget
جدلية الذات / الآخر في الخطاب النقدي العراقي الحديث دراسة موازنة

المؤلفون: Khalil Shirzad Ali خليل شيرزاد علي
الصفحات: 1-25
Loading...
Loading...
الخلاصة

We have released many of the critics and practitioners in the field of literary criticism - especially classics of them - on the concept of (self), and the corresponding any (other), the position of Aydleweuge, does not find its justification simple in what can be accepted the rationale and justification in the completed critical scientific and rational. May have been at the forefront of the reasons for these critics to the compliance of such a position, is a political conflict, which entailed a conflict between the position Aydlewaoggio self, and the other (western) concept in most of them. And self-evident to say that the reservoir of this political conflict / Alaydleweuge, stemmed from the gap of civilization large and vast that found the Arabs themselves, after they were covering in a deep sleep, extended from the fall of Baghdad in 656 AH / 1258 AD, down to the threshold of the nineteenth century, when endowed with the the roar of cannon (Napoleon Bonaparte), only to find themselves, may have fallen behind in many centuries of civilization, can not be bridged easily, unless they acquaint themselves with their forces diaspora intellectual and mental. ...لقد صدر كثيرُ من النقّاد والمشتغلين في حقل النقد الأدبي -ولاسيّما الكلاسيكيون منهم- حول مفهوم (الذات) , وما يقابله أي (الآخر) , عن موقف ايدلويوجي , لا يجد له مسوّغاً بسيطاً في ما يمكن قبوله من مسوّغات ومبررات في المنجز النقدي العلمي الرصين. وربمّا كان في مقدمة الأسباب التي دعت هؤلاء النقّاد الى الامتثال لهكذا موقف , هو الصراع السياسي , الذي استتبع صراعاً ايدلويوجياً بين الموقف الذاتي, والآخر (الغربي) في مفهوم أكثرهم. وبدهي القول أن مكمن هذا الصراع السياسي / الايدلويوجي , نبع من الهوّة الحضارية الكبيرة والشاسعة التي وجد العرب أنفسهم فيها, بعد أن كانوا يغطوّن في سبات عميق , امتد من سقوط بغداد سنة 656هـ / 1258 م , وصولاً الى أعتاب القرن التاسع عشر , حينما هبّوا على هدير مدافع (نابليون بونابرت) , ليجدوا أنفسهم, قد تخلفوا عن ركب الحضارة قروناً عديدة, لا يمكن ردمها بسهولة ويسر, ما لم يلمّوا شتات قواهم الفكرية والذهنية.

الكلمات الدلالية


Article
Attendance and its relationship to some of the existential variables The extension educators
الحضور الوجودي وعلاقته ببعض المتغيرات لدى المرشدين التربويين

Loading...
Loading...
الخلاصة

Is the profession of educational guidance of the professions of humanitarian and educational at the same time and practicing counselor plays an important role in achieving the educational goals the public, in order to refine the character of students and the integration of their psychosocial, social, mental, and that is counting some of the profession of educational guidance from professionals difficult and arduous and dangerous because it deals with human nature, and with the a large segment of the community that is the segment of studentsتعد مهنة الإرشاد التربوي من المهن الإنسانية والتربوية في آن واحد ويمارس المرشد التربوي دوراً هاماً في تحقيق الأهداف التربوية العامة, وذلك لصقل شخصية الطلبة وتكامل نموهم النفسي والاجتماعي والعقلي, ولهذا عد البعض مهنة الإرشاد التربوي من المهن الصعبة والشاقة والخطرة لأنها تتعامل مع طبيعة الإنسان, ومع شريحة واسعة من أبناء المجتمع تلك هي شريحة الطلبة

الكلمات الدلالية


Article
The impact of the fear factor at the level of performance in jumping on the horse opened "for students Research and descriptive Students on the Institute of Teachers in the province of Salah al-Din
أثر عامل الخوف على مستوى الأداء في القفز على الحصان فتحا" للطالبات بحث وصفي على طالبات معهد إعداد المعلمات في محافظة صلاح الدين

المؤلفون: Sondos Mohammed Sa'eed سندس محمد سعيد
الصفحات: 1-13
Loading...
Loading...
الخلاصة

he impact of the fear factor at the level of performance in jumping on the horse opened to female students associated with physical activity of cases psychological such as fear and its effect on athletic performance of students and research aims to study the fear factor at the level of performance when you cross the horse opened and includes the imposition of research meant the fear factor a negative impact on the level of performance when crossing the horse opened in artistic gymnastics and sample students stage the fourth and fifth at the Institute of the parameters in the Salahuddin province, and concluded the study on the most important causes of fear among students is the lack of security and the presence of one school only with the increase in the number of students per class and the absence of fear in patients and the study recommended the need to emphasize the theoretical aspects Ahmat and how to take advantage of the laws affecting the optimal performance of the movement.أثر عامل الخوف على مستوى الأداء في القفز على الحصان فتحا للطالبات يرتبط النشاط الرياضي بالحالات النفسية كالخوف وما له من تأثير على الأداء الرياضي للطالبات ويهدف البحث إلى دراسة عامل الخوف على مستوى الأداء عند عبور الحصان فتحا ويتضمن فرض البحث عنى عامل الخوف يؤثر سلبيا على مستوى الأداء عند عبور الحصان فتحا في الجمناستك الفني وعينة البحث طالبات المرحلة الرابعة والخامسة في معهد المعلمات في محافظة صلاح الدين واستنتجت الدراسة على أهم أسباب الخوف لدى الطالبات هو عدم الأمان ووجود مدرسة واحدة فقط مع زيادة عدد الطالبات في الصف الواحد وعدم وجود حالات خوف بشكل مرضي وأوصت الدراسة على ضرورة التأكيد على اهميت الجوانب النظرية ومدى لاستفادة من القوانين المؤثرة على الأداء الأمثل للحركة .

الكلمات الدلالية


Article
Phèdre entre L´innocence et la culpabilité
فيدرا بين البراءة والشعور بالذنب

المؤلفون: AHMED MAHMOUD MOHAMED AMEN احمد محمود محمد
الصفحات: 1-21
Loading...
Loading...
الخلاصة

Il est impératif de dire, d'abord, que Racine aborde dans cette tragédie la problématique du dérèglement passionnel comme une force destructive qui dégrade et consume, corps et âme, les personnages qu'elle envahit. Il montre que ľaveuglement des passions, la dérive des désirs, la tentative mortelle d'atteindre un bonheur possible en dépassant toutes les lois, provoquent une issue mortelle. « Dire ou ne pas dire » tel est le problème tragique, pour la reine Phèdre, qui va déterminer tout son comportement et qui met à ľépreuve sa morale. C'est une mise en valeur de ľattrait de ľinterdit, du « fruit défendu » à ses yeux. Cette recherche se veut une étude critique et psychocritique* du comportement de Phèdre, aussi bien qu'une mise en lumière entre la culpabilité et l'innocence. لا بد من القول، أولا، أن هذه المأساة في راسين يعالج مشكلة dysregulation العاطفي كقوة مدمرة أن ينهار والحروق، والجسد والروح، من يغزو حرفا. فإنه يدل على أن المشاعر ľaveuglement، والرغبات الانجراف، ومحاولة مميتة للتوصل إلى السعادة ممكن متجاوزا كل القوانين وتتسبب في النتيجة المميتة. واضاف "القول أو لا يقول" هذه هي المشكلة المأساوية للفيدرا الملكة، والذي يحدد كل ما قدمه من أعمال والتي تجعل من ľépreuve المعنوية. هذا هو تعزيز ľinterdit ľattrait، "فاكهة محرمة" في عينيه. هذا البحث هو دراسة سلوك psychocriticism حاسم * فيدروس، فضلا عن وأبرز ما بين الذنب والبراءة

الكلمات الدلالية


Article
Avarice et Amour dans Eugénie Grandet de Balzac
جشع والحب في Grandet أوجيني بلزاك في

Loading...
Loading...
الخلاصة

Au fond, l’esprit de Balzac est l’un des grands esprits littéraires ayant pris la charge de faire changer la vie française convenablement avec les principes de la révolution française. C’est un esprit de l’idéal et de l’humanité qui attire, par la grandeur de ses idées, l’ensemble des chercheurs pour en essayer la decouvrir. Nous aussi, nous allons voir de près cet esprit humain afin d’essayer de faire la mise en œuvre de certaines conceptions sociologiques et psychologiques de ce grand auteur de La Comédie Humaine ; c’est l’œuvre des œuvres qui aborde les dramaturges de la transformation de la vie sociale française à l’époque. في الأساس، وروح بلزاك هو واحد من العقول أدبي كبير تولى الحياة الفرنسية إلى تغيير مناسب مع مبادئ الثورة الفرنسية. بل هو روح المثالية والإنسانية التي تجذب، من عظمة أفكاره، جميع الباحثين في محاولة لاكتشاف ذلك. سنرى قريبة جدا من العقل البشري في محاولة لجعل تنفيذ بعض الأفكار الاجتماعية والنفسية للمؤلف كبير من الكوميديا ​​البشرية، هو العمل الذي يتناول أعمال الكتاب المسرحيين التحول من المجتمع الفرنسي في ذلك الوقت.

الكلمات الدلالية


Article
Pour une pratique de l’enseignement/apprentissage de la littérature : le texte poétique et romanesque
للممارسة التعليمية / التعلمية الأدب: النص رومانسية وشاعرية

المؤلفون: Khaled S. Hussein خالد حسين
الصفحات: 1-18
Loading...
Loading...
الخلاصة

The objective of this study is less define literature as to give some constituent features of the literary text. We try to highlight the points that make a literary text didactic support, because our goal is to prove that certain features of the literary text makes it an excellent teaching resource. We chose this approach in the poetic text and fictional text as didactic support for the teaching / learning of French language, because, nowadays, the literary text starts to earn his place in the education abroad. Indeed, we multiplied the entries in the text and diversified operating practices of the literary text. الهدف من هذه الدراسة هو تحديد ل بعض الملامح المكونة للنص الأدبي. نحاول أن نسلط الضوء على النقاط التي تجعل من النص الأدبي وسيلة تعليمية ، لأن هدفنا هو لاثبات ان ميزات معينة من نص أدبي تجعل منه موردا تعليمية ممتازا اخترنا في هذه الدراسة النص الشعري والنص الروائي كوسيلتين تعليميتن لتدريس اللغة الفرنسية ، لأنه ، في الوقت الحاضر ،بدا النص الأدبي ياخذ مكانه في التعليم في الخارج.

الكلمات الدلالية


Article
"Philosophy and the Environment" Towards the vision of contemporary philosophical
" الفلسفة والبيئة " نحو رؤيا فلسفية معاصرة

المؤلفون: Sally Muhsen Latif سالي محسن لطيف
الصفحات: 1-28
Loading...
Loading...
الخلاصة

Philosophy associated with the environment are closely linked, it is the mother of science and the respect of Ecology to study the interactive relationships between organisms and their environment, ie, examine the relations of organisms and to find consensus among themselves. And philosophy to achieve this consensus and harmony, as it can create the environment a moral and aesthetic nature makes the show so that the human mind were involved, not only the task of philosophy to achieve this compatibility, but you deal with problems faced by the environment.ترتبط الفلسفة بالبيئة ارتباطاً وثيقاً ، فهي أم العلوم ويختص علم البيئة بدراسة العلاقات التفاعلية بين الكائنات الحية وبيئتها ، أي دراسة علاقات الكائنات الحية وايجاد التوافق فيما بينها . والفلسفة تحقق هذا التوافق والانسجام ، اذ أنها تستطيع خلق بيئة منظمة ذا طبيعة أخلاقية وجمالية بحيث تجعل ابداء العقل الإنساني يمارس دوره ، ولا تقتصر مهمة الفلسفة على تحقيق هذا التوافق بل تقوم بمعالجة المشكلات التي تواجهها البيئة .

الكلمات الدلالية


Article
The philosophy of justice in the old thought Alravedana -
- فلسفة العدالة في الفكر الرافديني القديم -

المؤلفون: Nidal Thaker Athab نضال ذاكر عذاب
الصفحات: 1-29
Loading...
Loading...
الخلاصة

The research was to show, how the wording of the concept and the cause of justice and the value and philosophy within the framework of thought Alravedini, was adopted in the writing of research on the analytical method in the follow-up of historical texts has been research in five main areas: -- The first axis: - The first signs to indicate to the idea of justice is in the first two attempts to define the concept of justice and the statement of the foundations upon which, either section was to address the issue of justice in different angles so as to know whether justice or very mean? How was the circulation of a moral, political, social and philosophical? The second axis is: - can be searched in the position of justice in the civilization of Mesopotamia, in order to find out achieved by the old Iraqi in the matter of justice, and what levels? And how it was applied? While the third axis: - justice between the will of the gods and human action, in order to figure out what is the role of human action in the justice? And how the gods created the will and strength to uphold justice. And the fourth axis: - which was under the title of justice in the law and the laws of Mesopotamia has been allocated to discuss the justice within the secular laws, and the extent of its presence in the documentation and legislation. While the fifth axis: - was looking for justice in the fact of the elements of civilization. We have come through this study, to see that justice gives the meaning of truth, righteousness and justice are on the road to the right, which is the dividing line between the individual and its rights and obligations, and justice meet with the law as a set of binding rules governing the conduct of individuals in society and a spirit of the body, and in social terms is justice against injustice, and in the field of philosophical inquiry, philosophers see that justice is one of the good things that seek to achieve morality of human beings and the basis of equality and principle to mediate between the parties to the excessive, negligence, and justice in the first two aspects to moral philosophers, since it believed it was the virtue of justice The second law, the fact that the individual was a member of a group linked to its members and links to different relations, and justice in Mesopotamia did not come out with these two frameworks we have found justice in the civilization of Mesopotamia, close to the legal aspect, as the Iraqis achieved advanced standards in لقد جاء هذا البحث لبيان ، كيف كانت صياغة مفهوم وقضية العدالة وقيمتها وفلسفتها ضمن اطار الفكر الرافديني ، وقد اعتمدت في كتابة البحث على المنهج التحليلي في متابعة النصوص التاريخية وقد كان البحث في خمسة محاور اساسية :- المحور الاول :- جاء لبيان البوادر الاولى لفكرة العدالة وهو في قسمين الاول يحاول تحديد مفهوم العدالة وبيان الاسس التي تقوم عليها ، اما القسم الثاني فكان معالجة قضية العدالة في زواياها المختلفة وذلك لمعرفة ما اذا كانت العدالة غاية ام وسيلة ؟ وكيف تم تداولها من الناحية الاخلاقية والسياسية والاجتماعية والفلسفية ؟ اما المحور الثاني :- فيبحث في موضع العدالة في حضارة وادي الرافدين , وذلك لمعرفة ما حققه العراقي القديم في موضوع العدالة , وماهي مستوياتها ؟ وكيف تم تطبيقها ؟ بينما كان المحور الثالث :- في العدالة بين ارادة الالهة والفعل البشري , وذلك لمعرفة ماهو دور الفعل البشري في العدالة ؟ وكيف هيأت الالهة ارادتها وقواها للتمسك بالعدالة . ثم المحور الرابع :- الذي كان تحت عنوان العدالة في شريعة وقوانين وادي الرافدين وقد خصص للبحث في العدالة ضمن القوانين الوضعية , ومدى حضورها في الوثائق والتشريعات . بينما المحور الخامس :- كان يبحث في العدالة في كونها من مقومات الحضارة . وقد توصلنا من خلال هذه الدراسة , لمعرفة ان العدالة تعطي معنى الحق , والعدالة هي الاستقامة على طريق الحق , وهي الحد الفاصل بين ما للفرد وما عليه من حقوق وواجبات , والعدالة تلتقي مع القانون باعتباره مجموعة القواعد الملزمة التي تنظم سلوك الافراد في المجتمع وهي بمثابة الروح للجسد , ومن الناحية الاجتماعية يعد العدل ضد الظلم , وفي مجال البحث الفلسفي , يرى الفلاسفة ان العدالة هي احدى الامور الخيرة التي تسعى الاخلاق لتحقيقها للبشر وان اساسها المساواة ومبدأها التوسط بين طرفي الافراط والتفريط , والعدالة عند الفلاسفة جانبان الاول اخلاقي , اذ يرى العدالة انها فضيلة والثاني قانوني , في كون الفرد عضوا في جماعة يرتبط افرادها بعلاقات وروابط مختلفة , وان العدالة في وادي الرافدين لم تخرج عن هذين الاطارين مع اننا وجدنا العدالة في حضارة وادي الرافدين اقتربت من الجانب القانوني اذ حقق العراقيون مستويات متقدمة في صياغة القوانين , وان العدالة لديهم هي حلقة وصل بين ارادة الالهة والفعل البشري , اذ يعد الملك مكلف بتطبيق العدالة لأنه يجسد ارادة الالهة , وان العدالة جاءت ضمن القانون الوضعي , اي ضمن شريعة مطبقة , وقد جاءت الامثلة التي جسدت العدالة كثيرة مثل شريعة حمورابي وغيرها , وهي جزء من متطلبات ومقومات الحضارة .

الكلمات الدلالية


Article
Islamist views in the contemporary idea of ​​the difference
آراء إسلامية معاصرة في فكرة الاختلاف

المؤلفون: Ra'ed Jabbar Kadhim رائد جبار كاظم
الصفحات: 1-24
Loading...
Loading...
الخلاصة

Occupied the subject of disagreement a large area in the size of the studies and writings and research of intellectual, cultural, religious, international, Arab and Islamic, and especially after the emergence of globalization and the spread of means of communication and revolution, technological, information and knowledge the Great, which invaded the whole world, which transcended the geographical boundaries of the States, trying to find the unity of mankind falls under the thought and one culture, despite the geographical differences, sexual, national, linguistic and intellectual in the nature of man. We are not concerned here to give the position of globalization or statement mindsets around, as far as we mean a statement interesting thinkers and intellectuals today, the idea of ​​difference, this idea that we are in a dire need to study, awareness and adoption and the statement of philosophy, both marked with the positive, which means (diversity and multiplicity, transformation and change), or the negative side, which means (the lack of agreement and disagreement and conflict) Konya and intellectually.احتل موضوع الاختلاف مساحة كبيرة في حجم الدراسات والكتابات والبحوث الفكرية والثقافية والدينية،عالمياً وعربياً وإسلاميا ،وخاصة بعد ظهور ثقافة العولمة وانتشار وسائل الاتصال والثورة التكنلوجية والمعلوماتية والمعرفية الكبرى ،التي اجتاحت العالم بأجمعه ،والتي تخطت الحدود الجغرافية للدول،محاولة إيجاد وحدة بشرية تنضوي تحت فكر وثقافة واحدة،رغم الاختلاف الجغرافي والجنسي والقومي واللغوي والفكري الموجود في طبيعة الإنسان. ولسنا معنيون هنا بإعطاء موقف من العولمة أو بيان المواقف الفكرية حولها ،بقدر ما نعنى ببيان اهتمام المفكرين والمثقفين اليوم بفكرة الاختلاف ،هذه الفكرة التي نحن اليوم بأمس الحاجة إلى دراستها ووعيها وتبنيها وبيان فلسفتها،سواء بجانبها الايجابي التي تعني(التنوع والتعدد والتحول والتغير) أو جانبها السلبي الذي يعني (الخلاف وعدم الاتفاق والصراع) كونيا وفكرياً.

الكلمات الدلالية


Article
(Form for the session proposed guidelines for the development of good manners in the ninth grade primary students in Baghdad)
( نموذج لجلسة إرشادية مقترحة لتنمية حسن الخلق لدى طالبات الصف التاسع الأساسي في بغداد )

المؤلفون: Shatha Ghazi Ali شذى غازي علي
الصفحات: 1-24
Loading...
Loading...
الخلاصة

The creation is reserved Alsjah and self-creation is the case with the human actions do not heedlessly choice. And creation may be some people in the instinct and of course some of them for Nokia Elabariyadh and diligence. And bad manners is to make the ugly beautiful and keeping the bad manners phenomena are many and various forms indicated by the bad manners, like treatment of ills and treatment lies in the knowledge of him, a good attitude and knowledge of his virtues and methods of acquisition. Means doing good and refraining from harming dew and the probability of harm or make the ugly beautiful and keeping a good attitude and methods of creation, a source of acquisition and ways had to show it.إن الخلق هو الطبع والسجية والخلق هو حال النفس بها يفعل الإنسان أفعاله بلا روية ولا إختيار. والخلق قد يكون عند بعض الناس غريزة وطبعا وفي بعضهم لايكون إلابالرياضة والإجتهاد . وسوء الخلق هو بذل القبيح وكف الجميل ولسوء الخلق ظواهر عديدة وصور شتى تدل عليه ولسوء الخلق علاج كغيره من الأدواء وعلاجه يكمن في معرفة ضده وهو حسن الخلق ومعرفة فضائله وطرق إكتسابه . وحسن يعني بذل الندى وكف الأذى وإحتمال الأذى أو بذل الجميل وكف القبيح ولحسن الخلق الخلق طرق تبعث على إكتسابه وسبل تعين على التحلي به .

الكلمات الدلالية


Article
Killed the mother of a newborn baby prevention of shame
قتل الام لطفلها حديث الولادة اتقاء للعار

Loading...
Loading...
الخلاصة

That is no doubt that the research in the laws and regulations and what they contain matters relating to the essence of the life of the individual and the community is interesting and difficult at the same time. And deserve to roll all the specialized legal for sleeves to look at that and seek to uncover what intensify the mystery and find solutions, reasonable and Alalmahlma Ichkeul them or to highlight the places and the defect disorder and find a reasonable solution because Tkonhzh perfect laws and regulations in each of the Provisions of the provisions. It is well known that the topics of criminal law are many, whether the year of it, or your many and wide, so I chose the murder of the mother to her newborn, which carried by a serial killer as my research because it topic related to the subject of a key in the criminal law, but a murder can also be expanded. Has provided the majority of laws for this crimeان مما لاشك فيه ان البحث في القوانين والتشريعات وما تحتويه من مسائل تتعلق بصميم حياة الفرد والمجتمع لامر مشوق وصعب في الوقت ذاته.ويستحق ان يشمر كل متخصص قانوني عن ساعد الجد في البحث في ذلك والسعي الى كشف ما يكثفها من غموض وايجاد الحلول المعقوله والعلميةلما اشكل منها او تسليط الضوء على اماكن الخلل والعيب وايجاد الحلول المعقولة لان تكونهذه القوانين والتشريعات مثاليه في كل ما تتضمنه من احكام. ومن المعلوم ان مواضيع القانون الجنائي كثيرة سواء العام منه او الخاص كثيرة وواسعة لذا فقد اخترت جريمة قتل الام لطفلها حديث الولادة والذي حملت به سفاحا كما لبحثي ذلك لانه موضوع يتصل بموضوع اساسي في القانون الجنائي الا وهو القتل العمد كما ويمكن التوسع فيه . وقد نصت غالبية القوانين على هذه الجريمة

الكلمات الدلالية


Article
rends substantive messages university in the field of information and libraries for the period from 2003-2007: an analytical study
الاتجاهات الموضوعية للرسائل الجامعية في مجال علم المعلومات والمكتبات للفتره من 2003-2007: دراسة تحليلية

المؤلفون: Amal Fadhil امل فاضل --- Rana Adnan رنا عدنان
الصفحات: 1-13
Loading...
Loading...
الخلاصة

Is the thesis one of the main sources of important information due to its scientific and keep up with scientific and technological developments taking place and the findings of scientific and proposals are added to build science and Althss alike, has seen specialty information science and libraries in recent years, great attention to and overlap with other sciences , to face the scientific development and keep pace with the continuing need Almojta and the profession alike, so this study was to reveal what areas studied are the most prominent and substantive directions to him for the time being for the purpose of contributing to the control of this product and the definition and explanation of its features and characteristics ofتعد الرسائل الجامعية احد اهم مصادر المعلومات المهمة لما تتميز به من العلمية ومواكبة التطورات العلمية والتكنولوجية الجارية وما تتوصل اليه من نتائج علمية ومقترحات تعد اضافه بناءه للعلم والتحصص على حد سواء ، فقد شهد تخصص علم المعلومات والمكتبات في السنوات الاخيرة اهتماما كبيرا وتداخلا مع غيره من العلوم ، ليواجه التطور العلمي المستمر ويواكب حاجة المجتع والمهنة على حد سواء ، لذا جاءت هذه الدراسة لتكشف ماهي المجالات المدروسة وما هي ابرز الاتجاهات الموضوعية له في الوقت الحاضر لغرض المساهمة في السيطرة على هذا النتاج والتعريف بخصائصه ومميزاته وسماته

الكلمات الدلالية


Article
Websites of the public codes
المواقع الالكترونية لمدونات الجمهور

Loading...
Loading...
الخلاصة

Blogs are one of the most public media Agheirmaclfah and more media freedom of expression and the greatest democracy and the most ease and success in the world and here in the research objectives: - 1. Shed light on the side of a free media (codes of the public). 2. The definition of the most important websites for hosting the Hawalta of blogs. 3. With an indication of the most important characteristics and elements of codes and standards of the public. 4. Finally, an evaluation of a specialized Mdontin Jmahiritin (Code of Arab librarians and code d. Talal Zuhairi) Used in the research case study approach to a Mdontin Jmahiritin (Code of Arab librarians and code d. Talal Zuhairi In conclusion, research found that the codes of the public are different from sites other normal in terms of the application of common standards for Web sites and that the goal is to increase transparency and democratic media office, we find it necessary to comply with the simplest or the minimum of those standards if Governa of content to be free does not mean that does not comply with the technical side of the site and find some kind of interdependence between the pages of the site. Where there is a difference in the method used by the reporters write their reports. And then the editors of blogs are increasingly so he is now perceived as an important part of the mainstream media.تعد مدونات الجمهور من أكثر الوسائل الإعلامية الغيرمكلفة ومن أكثر وسائل الإعلام حرية في التعبير عن الرأي وأعظمها ديمقراطية وأكثرها سهولة ونجاحاً في العالم ومن هنا كانت أهداف البحث في :- 1. تسليط الضوء على جانب إعلامي حر وهو (مدونات الجمهور) . 2. والتعريف بأهم المواقع الالكترونية لهاوالتي تقوم بالاستضافة للمدونات . 3. مع بيان أهم الخصائص والعناصر والمعايير لمدونات الجمهور . 4. واخيرأ إجراء تقييم لمدونتين جماهيريتين متخصصة وهي (مدونة المكتبيين العرب ومدونة د. طلال الزهيري ) استخدم في البحث منهج دراسة الحالة لمدونتين جماهيريتين وهي ( مدونة المكتبيين العرب ومدونة د.طلال الزهيري وختاماً توصل البحث الى أن مدونات الجمهور تختلف عن المواقع العادية الأخرى من حيث مدى تطبيقها للمعايير العامة لمواقع الانترنت وان كان الهدف منها هو زيادة الشفافية وديمقراطية الإعلام المكتبي فإننا نجد من الضروري التقيد بأبسط أو الحد الأدنى من تلك المعايير فإذا غفرنا للمحتوى أن يكون حراً فليس معنى ذلك أن لم يلتزم بالجانب الفني للموقع وإيجاد نوع من الترابط بين صفحات الموقع . حيث يوجد اختلاف في الطريقة التي تقوم بها المراسلون بكتابة تقاريرهم . ومن ثم فان محرري المدونات بشكل متزايد لدرجة انه يتم النظر إليهم ألان على أنهم جزء مهم من وسائل الإعلام الرئيسية .

الكلمات الدلالية


Article
Pilgrims Concepts and techniques
الحــِجــَاج التصورات والتقنيـــــات

المؤلفون: Moa'ed al Swanet مؤيد آل صوينت
الصفحات: 1-30
Loading...
Loading...
الخلاصة

Has become known in the perceptions of linguistic contemporary language is governed by the principle of the system, this principle is nothing more than intuition abstract, which becomes a language in which the printed result to say the abstract does not do surround the real tangible, and language including the concept of DO statements naked (tags) and the organized structures of subparagraph (brown sound - morphological structure - the structure of synthetic - Tagged brown) and heading formats outreach emailed, Tenbges about the prospects for receiving and interpreting the data of tracks Trozz impact and vulnerability. بات معروفاً في التصورات اللسانية المعاصرة أن اللغة محكومة بمبدأ النظام ، هذا المبدأ لا يعدو الحدس التجريدي الذي تصير اللغة بمقتضاه مطبوعة بفعل القول المجرد لا فعل المجسّم الحقيقي الملموس ، واللغة بما هي مفهومٌ عامٌّ تكوِّنه المقولات المجردة (العلامات ) وتنظِّمه البنى الفرعية ( البنية الصوتية – البنية الصرفية – البنية التركيبية– البنية الدلالية ) وتوجِّهه أنساقٌ إيصاليةٌ تبليغية ، تنبجس عنها آفاق تأويل وتلقي تروز مساراته بمعطيات التأثير والتأثر.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: 2010 المجلد: العدد: 53