Table of content

journal of kerbala university

مجلة جامعة كربلاء

ISSN: 18130410
Publisher: Kerbala University
Faculty: Presidency of the university or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

The Journal of Kerbala University is a refereed scientific Journal which is quarterly issued for the purposes of scientific promotions. It covers various specialties.
It was first published in 2003 and gained the international ISSN-1813-0410. The journal annually receives 500 research papers so the number of the published papers amounts to 300 papers and the pending ones amount to 200 papers.
The research papers are subject to scientific evaluation by professional panelists and they are published in both Arabic and English languages.


The Journal is concerned with:
1- Receiving the professors' research papers to be published in the Journal.
2- Forwarding the research papers to the evaluating committee of panelists.
3- Providing the researchers with a letter of publication acceptance after receiving an approval of publication.
4- Setting up the research papers according to the criteria set by Journal.
5- Making 50 copies of the special issue of the Journal scientific issue Arabic+ Human studies+ scientific studies in English and Arabic.









Loading...
Contact info

phone Number :07814214835
E_mail :Journal@uokerbala.edu.iq

Table of content: 2009 volume:7 issue:2

Article
الأوضاع الاجتماعية في كربلاء 1914-1921

Loading...
Loading...
Abstract

تناولت هذه الدراسة الحياة الاجتماعية في كربلاء ابان فترة الحرب العالمية الاولى حتى تأسيس الدولة العراقية الحديثة في 23 آب 1921,إذ ركزت معظم الدراسات التاريخية على الأوضاع السياسية والاقتصادية وأهملت الجوانب الاجتماعية نوعاً ما ,وعلى ذلك الاساس فقد اختير هذا ليسلط الضوء على الحياة الاجتماعية في كربلاء في تلك الفترة. اذ تناول موقع مدينة كربلاء وتسميتها واهم الاراء التي جاءت حول تلك التسمية والتركيبة الاجتماعية للمجتمع الكربلائي وفئاته التي شملت سكان المدن والقرى والبدو الرحل ,ومن ثم تقسيم كل فئة من تلك الفئات الثلاثة,فضلاّ عن اعرافهم وتقاليدهم الاجتماعية,وبطبيعة الحال فان الباحث في الحياة الاجتماعية لمدينة كربلاء لا يمكن له تجاهل دور المعالم الدينية في الحياة الاجتماعية الكربلائية كون المدينة ذات طابع ديني , وبالتالي تاثير ذلك في المجتم وطبقاته, ويضاف الى ذلك سياسة الاحتلال البريطاني واثرها عل كل الجوانب بصورة عامه, ومنها الجوانب الاجتماعية,كون انّ الإدارة البريطانية هي التي كانت تدير الأمور وتسيرها,وبالتالي لا بد من تسليط الضوء على ذلك. واختتم البحث بمجموعة استنتاجات فكانت بمثابة الخاتمة لهذه الدراسة

Keywords


Article
DELIBERATE SELF-HARM CASES TREATED IN AL-YARMOUK TEACHING HOSPITAL

Authors: ALI HUSSEIN ABID
Pages: 1-5
Loading...
Loading...
Abstract

Background: This study comprises all cases of deliberate self-harm who were admitted to Al-Yarmouk teaching hospital in Baghdad between 1st January 2000 and 31st December 2001. Method: A total of 40 cases were identified of whom 2 were admitted to the surgical wards and the rest to the medical department. Results: Deliberate self-harm accounted for 0.47% of all medical admissions during the period of our study . This low frequency could be attributed to the influence of Islamic teachings. The majority of subjects were single below age of 30 years (95%). With most below the age of 20 (52.5%) female to male ratio was 4:1 . Interpersonal conflicts leading to quarrels precipitated the act in over two-thirds (72.5%) of the episode. Conclusions: Drug over dosage was involved in 80% of the cases. Psychotropic , analgesics and miscellaneous drugs were used almost equally . Reactive depression was the commonest diagnosis (60%). Recommendations: Limited sales of analgesics discard of unused medications and discerte prescription of psychotropics particularly to young females are among recommended preventive measures. تشمل هذه الدراسة جميع حالات إيذاء النفس المتعمد التي تم معالجتها في مستشفى اليرموك التعليمي في بغداد للفترة من 1 كانون الثاني عام 2000 لغاية 31 كانون الأول عام 2001 . وقد تم التعرف على (40) حالة أدخلت اثنتان منها إلى قسم الجراحة والباقي عولجت في الأقسام الباطنية . أن قلة هذه الحالات يمكن أن يعود إلى تأثير التعاليم الإسلامية . كانت أغلبية هذه الحالات من غير المتزوجين ودون الثلاثين من العمر ومعظمهم (52.5%) دون سن العشرين . كانت نسبة الاناث الى الذكور 1:4 ولقد تسببت حالات الشجار الناجمة عن النزاعات الشخصية في وقوع معظم هذه الحالات (72.5%) من مجموع الحالات التي تمت دراستها . وكان مظهرها عن طريق تناول جرعة زائدة من العقاقير في 80% علماً أن الأدوية النفسية والمسكنات وغيرها من الأدوية المختلفة قد استعملت بالتساوي . وكانت الكآبة الانفعالية هي التشخيص الغالب (60%) . تقترح هذه الدراسة من بين الإجراءات الوقائية :الحد من بيع المسكنات والتخلص من الأدوية غير المستعملة وتوخي المزيد من الحرص في صرف الأدوية النفسية خصوصاً للشابات


Article
دراسة طيفية جديدة لتقديرأيون النحاس الثنائي بأستخدام الكاشف بارا- فنلين ثنائي الأمينP-PDA

Loading...
Loading...
Abstract

The percent study deals with feasibility of the reagent(P-phenylenediamine p-PDA),for spectrophotometeric determination of Cu(II) ion, the reagent with Cu(II) ion formed a brown colored ,complexes at an optimum(PH=3).Uv-Visb.spectrum of the complex showed maximum absorption at(1.049×10-7M - 7.344×10-7M) and molar absorptivity of(4866L.mol-1.cm-1) ,that stiochometry of the complex have been studied through tow methods, the molar ratio and jobs methods ,showed that the ratio of the ligand and ion is(1:2),measuring conductivity at room temperature indicated the ionic character of the complex.the studied effect of different parameters such as effect of cations and inions ,masking agent, effect of time, concentration of reagent and sequence of addition, statistical figures for determination of Cu(II) ions by(p-PDA) were RSD% (0.61 – 1.553) تضمنت الدراسة استخدام الكاشف(بارا- فنلين ثنائي الأمينP-PDA للتقدير الطيفي لأيون النحاس الثنائي ولوحظ ان الكاشف يكون معقدا ذا لون رمادي مع الأيون في ذروة الأمتصاص عند الطول الموجي 500 nm وعند دالة حامضية مقدارها (PH=3) ,وجد أن معقد النحاس مع الكاشف يكون مستقرا نسبيا لأكثر من 120 دقيقة عند الدالة الحامضية المثلى مع مطاوعة لقانون بير- لامبيرت في مدى من التراكيز تتراوح بين(1.049×10-7M-7.344×10-7M) مع أمتصاصية مولارية مقدارها 4866L.mol-1.cm-1 .تم تعين تكافؤية المعقد من حيث نسبة الكاشف- الفلز بطريقة النسب المولية وطريقة جوب(التغيرات المستمرة)فوجد أن الأمتصاص في المعقد يكون بنسبة 1:2 ) ) تم أثبات الصيغة الغيرايونية للمعقد من قياسات التوصيلية المولارية عند درجة حرارة الغرفة,تم دراسة تأثير عدة عوامل منها تأثير المتداخلات الناتجة من وجود أيونات موجبة او سالبة,.عوامل الحجب,زمن التفاعل,تعاقب الأضافة وتركيز الكاشف. أظهرت نتائج الدقة والضبط للطريقة المستخدمة في تقدير عنصر النحاس ان قيمة الأنحراف النسبي المؤي(RSD%) تترواح بين(0.61 – 1.553).

Keywords


Article
On Divisibility In a Ring With Respect To a Fuzzy Subset

Authors: Hussein Hadi Abbas
Pages: 6-8
Loading...
Loading...
Abstract

In this paper , we study the divisibility in a ring with respect to a fuzzy subset . we also study the notions of units , associates elements ,prime elements with respect to a fuzzy subset درسنا في هذا البحث القسمة في حلقة بالنسبة إلى مجموعة ضبابية وكذلك درسنا مفاهيم العناصر الواحدية والعناصر المرتبطة و العناصر الأولية بالنسبة إلى مجموعة ضبابية .

Keywords


Article
الإضافة في العربية دراسة تركيبية ـ دلالية

Loading...
Loading...
Abstract

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيد المرسلين وآله المنجبين وسلم تسليما كثيرا . وبعد ... حظيت الإضافة بعناية الدارسين العرب لما لها من مساحة في الكلام العربي وما انبنى على ذلك من تقسيم النحو الى ابواب كبرى هي الإسناد (المرفوعات) والإضافة (المجرورات) وغير ذلك وتشمل المنصوبات الا ان هذه الدراسات تعرضت لها من ابواب محددة مشددة على الاثر الإعرابي اكثر من غيره فأردنا هنا أن نتعرض لها من جهتين تمثلان عمدة الدراسات اللغوية متمثلين بالجانب التركيبي والجانب الدلالي , لتكون قيمة هذه الدراسة في الجدة في تقسيمات الموضوع وجهات المعالجة . اعتمدنا منهجا تحليليا في معالجة مفردات الموضوع وجمعنا فيه خلاصة ما قيل من آراء, مركزين على المشهور منها معتمدين في ذلك على جملة من المصادر والمراجع من الكتب والدراسات القديمة والحديثة معللين ما نرى بالدراسة حاجة اليه ناقدين لبعض الآراء التي لم يكن بد من نقدها محتكمين في ذلك الى السمت اللغوي والمقررات العربية . تشكلت هذه الدراسة من تمهيد وفصلين ؛ سعينا في التمهيد الى بيان دلالة لفظة الإضافة في اللغة والإصطلاح ثم دلفنا الى الفصل الأول الذي توجهنا فيه إلى دراسة الإضافة تركيبيا وبنائيا واحكام هذه التركيبية والأسس العامة التي قامت عليها فكان هذا الفصل على أربعة مباحث هي : تقسيم الإضافة بحسب المضاف إليه , المعالجة التركيبية للإضافة , المعالجة الكمية للإضافة , المعالجة البنائية للإضافة . أما في الفصل الثاني فقد قصدنا الى تفحص الإضافة دلاليا وكان على على ثلاثة مباحث سعينا في المبحث الأول الى تفحص دلالة نوعي الإضافة وأثر كل منهما فيما سعينا في المبحث الثاني الى التعرض لما يكتسبه المضاف من الإضافة لنقصد في المبحث الثالث الى بيان ما يكتسبه المضاف إليه من الإضافة. وقد ختمنا هذه الدراسة بعدد من الرؤى والأفكار والنتائج التي تمخضت عن الدراسة

Keywords


Article
Spectrophotometric determination of adrenaline in pharmaceutical preparations using Prussian blue reaction

Loading...
Loading...
Abstract

A simple ,sensitive and accurate spectrophotomeric method for the determination of adrenaline in pharmaceutical dosage forms has been developed. The method is based on the reaction of adrenaline with Fe+3 ion to produce Fe+2 which is upon further reaction with Potassium hexacynoferrate(III) to produce a Prussian blue color product that has a maximum absorption at λmax=700nm.A graph of absorbance versus concentration shows that beer law is obeyed over the range 0.1-2.0 p.p.m with a molar absorpitivity of ( 7.13x104 l.mole-1.cm-1) ,a sandall sensitivity of( 2.56x10-6 µg.cm-2) ,correlation coefficient of 0.9990 , a relative standard deviation of ( 0.12-1.36%) and detection limit of 0.017µg.ml-1 depending on the concentration. The optimum conditions for full color development are described and the proposed method was applied satisfactorily to pharmaceutical preparations containing adrenaline.يتضمن البحث الحالي تطويرطريقة طيفية بسيطه ذات دقة وحساسية عالية لتقدير دواء الادرينالين في المستحضرات الصيدلانية. تعتمد الطريقة على تفاعل الادرينالين مع ايون الحديد الثلاثي( (IIIالذي بدورة يتحول الى ايون الحديد الثنائي(II) . يتفاعل ايون الحديد الثنائي(II) مع المركب سداسي سيانيد الحديديك البوتاسوم (III) مكونا ناتج ذات لون ازرق( الصبغة البروسية) الذي يمتلك اعلى امتصاص عند طول موجي λmax = 700 نانوميتر. يشير الرسم البياني للامتصاص مقابل التركيز بان قانون بير ينطبق ضمن مدى التركيز (2.0-0.1) جزء لكل جزء بالمليون ,ومعامل الامتصاص المولاري مقدارة (7.13x104) لتر .مول-1.سم-1, ودالة ساندل مقدارها (2.56x10-6) مايكروغرام.سم-2, ومعامل الارتباط مقدارة 9990.0 والانحراف المعياري النسبي (0.12-1.36%) وحد الكشف مقدارة (0.017) مايكروغرام.مللتر-1 اعتمادا على مستوى التركيز. تمت دراسة الظروف المثلى للطريقة المقترحة وتطبيقها على المستحضرات الصيدلانية الحاوية على الادرينالين .

Keywords


Article
A study of cardio- protective properties of omega-3 fatty acids after occurrence of acute myocardial ischemia in patients admitted to Al- Hussein Hospital in Karbala
دراسة في بعض الخصائص الوقائية للأحماض الشحمية الاوميكا- ٣ على القلب بعد حدوث فقر الدم الاحتباسي الحاد في القلب لدى مرضى راقدين في مستشفى الحسين في كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Acute myocardial ischemia is one of the most common general health problem facing human being nowadays. In this study, we aimed to determine if the omeg-3 fatty acid have a significant cardio- protective effect against myocardial ischemia or not in many patient who were admitted to Al- Hussein Hospital in Karbala. It was found that omega-3 has the ability to reduce cardiac troponin, cardiac creatin kinase, triglyceride and VLDL very significantly at p < 0.05. A sixty males with average age between 55-65 years old were divided into 2 groups equally. The first group was given n -3 fatty acid 1000 mg twice daily and the 2nd group was control group. There were significant reduction of all the parameters of the study ( troponin reduced from 100% to 15%, creatine kinase reduced from 66 UL to 41 UL, VLDL reduced from 60 mgdL to 5 mgdL and triglyceride reduced from 96 mgdL to 50 mgdL) during the 30 days of the study. These results suggested that this agent had a significant cardio-protective properties against acute cardiac attack. تعد إصابات القلب الحادة الناتجة عن فقر الدم الاحتباسي واحدا من أكثر المشاكل الصحية شيوعا و التي تواجه الإنسان. ولقد استهدفت هذه الدراسة معرفة فيما إذا كان للأحماض الشحمية الاوميكا ٣ تأثيرا وقائيا ضد إصابات القلب الحادة الناتجة عن فقر الدم الاحتباسي لعدد من المرضى الموجودين في مستشفى الحسين العام في محافظة كربلاء ولقد وجد أن باستطاعة هذه المادة تقليل معدل كل من التروبونين و إنزيم الكرياتين كاينيز و الدهون الثلاثية والكوليستيرول المنخفض الكثافة بصورة ملحوظة جدا لذلك يمكن أن تكون هذه المادة علاجا مستقبليا لإصابات القلب. لقد قسم ستون شخصا من الذكور يتراوح أعمارهم بين الخمس و الخمسون و الخمس والستون من العمر إلى مجموعتين متساويتين وتم إعطاء المجموعة الأولى مادة الاوميكا-٣ بجرعة ١٠٠٠ ملغم مرتان في اليوم بينما كانت المجموعة الثانية مجموعة سيطرة .ولقد ظهر حصول نقصان ملفت للغاية لجميع معايير الدراسة ( التروبونين تناقص من ٪ ١٠٠الى ٪١٥ ٬ الكرياتين كاينيز تناقص من ٪٦٠ إلى ٪٤١ ٬ الكوليسترول المنخفض الكثافة تناقص من ٦٠ ملغمديسيليتير إلى ٥ ملغمديسيليتير وأخيرا تناقصت نسبة الدهون الثلاثية من ٩٦ ملغمديسيليتير إلى ٥٠ ملغمديسيليتير) خلال ٣٠ يوما من أيام الدراسة.إن هذه النتائج تبين إن مادة الاوميكا- ٣ ذات خاصية وقائية ضد الإصابات القلبية الحادة الناتجة عن فقر الدم الاحتباسي .

Keywords


Article
Effect of Sea Algae Extract (AL-Garen) and Growth Medium on Dianthus Flower Production Dianthus caryophyllus L.
Dianthus carphullus اثر مستخلص الطحالب البحرية (الجارين) واوساط النمو على انتاج ازهار القرنفل

Authors: H.E. Dulaymy --- J.A. Abbass --- H.M. AL-Bakka
Pages: 21-26
Loading...
Loading...
Abstract

The experiment was conducted at Kufa Technical Institute in AL-Najaf governorate during the growing season of 2003-2004. The purpose of the experiment was to find out the effect of three growth mediums and three levels of sea algae extract (Al-Garen) which used as spray on characteristics of flowering growth such as length and diameter of pedicel and total percentage of chlorophyll content in leaves. Flowers traits such as flower diameter, petals number and flowering date of Dianthus plants were also investigated. The three growth medium which used in the experiment were: 1- A mixture of 2 parts of loam : 1 part of peat-moss. 2- A mixture of 3 parts of loam : 1 part of peat-moss. 3- A mixture of 4 parts of loam : 1 part of peat-moss. The three concentrations of sea algae extract (Al-Garen) which had been sprayed at leaves were 0, 1 and 2 ml/L of water. Randomized Complete Block Design (RCBD) with three replications was used in a factorial arrangement with two factors. Growth medium was the first factor with three levels. The second factor was the concentration of algae extract with three levels. Analysis of variance was performed and Duncan Multiple Range Test (DMRT) was used to compare treatment means at probability level of 0.05.H.E. Dulaymy, J.A. Abbass and H.M. Al-Bakka. Dept. of Horticulture, University of Kufa, Iraq. This study is part of master thesis submitted by the senior author as partial fulfillment for MS degree.* Corresponding author.Results revealed that plants grown in a growth medium of 2 parts of loam:1 part of peatmoss or sprayed by (2 ml/L of water) of Al-Garen concentration had significant improvement in flower growth and flower characteristics compared to other treatments. For example, plants grown in growth medium of 2 parts of loam:1 part of peatmoss or sprayed by a (2 ml/L of water) of Al-Garen concentration had flower diameter of 5.21 and petal number of 31.08 and 28.41 compared with those raised in growth medium of 4 parts of loam:1 part of peatmoss or those plant which were not sprayed with Al-Garen, which produced the lowest flower diameter (4.17 cm and 3.61 cm) and the lowest number of petals (22.29 and 24.79), respectively.It was also found that the interaction of growth medium that consisted of (2 parts of loam:1 part of peatmoss) and sprayed with Al-Garen concentration of (2 ml/l of water) increased flowering yield and flower traits significantly for carnation (stem length, total chlorophyll in leaves, flower diameter and petals number). نفذت التجربة في المعهد الفني/كوفة في محافظة النجف اثناء الموسم الزراعي 2003-2004 لبيان تأثير ثلاث اوساط نمو وثلاث مستويات من مستخلص الطحالب البحرية (الجارين) على صفات النمو الزهري (قطر الساق الزهري والمستوى النسبي للكلوفيل الكلي) والازهار (قطر الزهرة ، عدد البتلات ، موعد التزهير وعمر الازهار بالمزهرية).الثلاث اوساط للنمو التي استعملت هي: 1- 2 جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس 2- 3 جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس 3- 4 جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس الثلاث تراكيز من مستخلص الطحالب البحرية (الجرين) والتي رشت على الاوراق هي 0 ، 1 ، 2 مللتر/1 لتر من الماء.نفذت التجربة بتصميم القطاعات العشوائية الكاملة (R.B.C.D.) بثلاث مكررات كتجربة عاملية بعاملين الاول اوساط النمو بثلاث مستويات والثاني ثلاث تراكيز من مستخلص الطحلب البحري. قورنت المتوسطات باستعمال اختبار دنكن متعدد الحدود (DMRT) وعلى مستوى احتمال 5%.اشارت النتائج الى ان وسط النمو (2جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس) او الرش (2 مللتر/ 1لتر ماء) من الجرين حسنت معنوياً من النمو الزهري وصفات الازهار مقارنة ببقية المعاملات. نمو النبات في وسط (2جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس) او الرش بتركيز (2 مللتر/1 لتر ماء) اعطى قطر (5.21 و 5.21 سم) وعدد بتلات (31.08 و 28.41) مقارنة مع النباتات التي نمت في وسط (4 جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس) او النباتات التي لم ترش بالجارين التي انتجت اقل قطر للزهرة (4.17 و 3.61 سم) واقل عدد من البتلات (22.29 و 24.79) على التوالي.كذلك وجد من التداخل ان النباتات النامية (2جزء تربة مزيجية : 1 جزء بت موس) ورشت بالجارين بتركيز (2 مللتر/1لتر ماء) زاد من حاصل الازهار ونوعية وميزة الازهار معنوياً للقرنفل (قطر الساق الزهري ، المحتوى النسبي للكلوفيل الكلي في الاوراق ، قطر الازهار وعدد البتلات).

Keywords


Article
أثر خصائص التفكير الاستراتيجي في عوامل الاختيار الاستراتيجي ـ بحث استطلاعي لآراء عينة من المسؤولين في ديوان وزارة التعليم العالي والبحث العلمي ـ

Loading...
Loading...
Abstract

شهدت الإدارة منذ بدايات القرن الحادي والعشرين تحديات كبيرة بحيث أصبحت الوسائل والأساليب التقليدية غير قادرة على مواجهة إفرازات تلك التحديات مما إستدعت الحاجة من المفكرين والمنظرين والعلماء البحث عن وسائل وإستراتيجيات قادرة على إستيعاب التحديات، وكان ما بين الموضوعات تلك موضوعا خصائص التفكير الإستراتيجي وعوامل الإختيار الإستراتيجي، اللذان يعدان من الموضوعات المعاصرة في ظل سيادة مفاهيم العولمة ومتطلباتها في الأدب الإداري على مستوى الإدارة الإستراتيجية إذ يهتم الأول بتهيئة قادة إداريين يتمتعون بقدرات مركبة تمكنهم من إستيعاب المعطيات الملائمة للبيئة وإقتناص الجديد من الفرص بما يحقق البقاء للمنظمات في عالم الأعمال. بينما يركز الثاني على الإختيار بين البدائل التي تغير حالة المنظمة تدريجياً ، وعليه فإن البحث يتناول موضوعاً حيوياً يتسم بالحداثة النسبية فهو يسعى الى تشخيص واقع خصائص التفكير الاستراتيجي ( الشخصية والتنظيمية) وعوامل الاختيار الاستراتيجي من خلال استطلاع آراء عينة من المسؤولين في ديوان وزارة التعليم العالي والبحث العلمي، ومن ثم بيان العلاقة والاثر بين تلك الخصائص وعوامل الاختيارالاستراتيجي. وبغية تغطية ما تقدم ذكره تكونت هيكيلية البحث الحالي من المباحث الآتية:- المبحث الأول : خصائص التفكير الاستراتيجي وعوامل الاختيار الاستراتيجي : تأطير مفاهيمي. المبحث الثاني : دراسات سابقة ومنهجية البحث. المبحث الثالث : عرض وتحليل نتائج البحث ومناقشتها. المبحث الرابع : الإستنتاجات والتوصيات.

Keywords


Article
Surgical Lymph Node Biopsy in the Diagnosis of Tuberculous Lymphadenopathy
الخزع الجراحية للعقد اللمفاوية في تشخيص تضخم العقد اللمفاوية التدرني

Loading...
Loading...
Abstract

Background: Lymphadenopathy is a common problem in medical practice. Tuberculous lymphadenitis is among the commonest causes of lymphadenopathy in the developing world. Objectives: To describe the clinical presentations and the investigations for the diagnosis of lymphadenopathy. To study cases of tuberculous lymphadenitis with a view to determining the value of clinical and investigative diagnostic indices. Materials & Methods: A prospective observational study was conducted to describe the clinical presentations and the pathological diagnoses resulting from (76) surgical lymph node biopsies in patients (44 male, 32 female) with enlarged lymph nodes admitted to Al-Yarmouk Teaching Hospital in Baghdad (during the period from 1st Jan. 2001 to 31st Dec. 2002). Results: 30 patients out of 76 (39.4%) had Tuberculous Lymphadenitis, while 20 patients (26.3%) had Non-specific lymphadenitis, 12 patients (15.8%) had Lymphoma, 10 patients (13.1%) had Neoplastic metastases, and the rest 4 (5.4%) had other diagnoses like brucellosis & toxoplasmosis. The epidemiological, clinical, and investigative results of 30 patients with tuberculous lymphadenopathy were analyzed. While cervical lymphadenopathy predominated (60%), the classical clinical features of tuburculous infection both local and general were frequently absent. Almost only third of the cases (33.33%) had a normal ESR (< 20mm/hr) and only (30%) had lymphocytosis. A clinical diagnosis of tuberculous lymphadenopathy was accordingly made in only (18) patients (60%). Conclusion: This study emphasizes the need of a high index of diagnostic suspicion of tuberculosis when confronted with peripheral lymphadenopathy in developing countries, and the need of surgical LN biopsy in confirming the diagnosis. خلفية البحث: تضخم العقد اللمفاوية المحيطية هو مشكلة شائعة في العمل الطبي، يعتبر تدرن العقد اللمفاوية من اهم الاسباب له في العالم النامي. الاهداف: دراسة الصفات السريرية والفحوصات المجراة لتشخيص مرضى تضخم العقد اللمفاوية. طريقة البحث: تم دراسة الصفات السريرية والتشخيص النسيجي للعقد اللمفاوية لـــ (76) مريضاً مصاب بتضخم العقد اللمفاوية في مستشفى اليرموك التعليمي في بغداد للفترة من 1/1/2001 لغاية 31/12/2002 النتائج: تبين أن (39.4%) منهم كانوا يعانون من تدرن العقد اللمفاوية بينما شــكل التهاب العقد اللمفاوية غير المحدد (26.3%) اما ورم العقد اللمفاوية الابتدائي (اللمفوما) فكان (15.8%) والأورام الثانوية المنتشرة إلى العقد اللمفاوية (13.1%). تبين أن معظم العقد اللمفاوية المصابة بالتدرن هي العقد الرقبية . كما لوحظ غياب الميزات السريرية التقليدية للتدرن في معظم المرضى سواء الموضعية أو الجهازية . تم ملاحظة أن معدل ترسيب كريات الدم الحمر E.S.R لم يرتفع في (33,33%) من المرضى المصابين بالتدرن كما أن (30%) من المرضى فقط لديهم زيادة في عدد كريات الدم البيض اللمفاوية (اللمفوسايت) . لذلك كان التشخيص السريري لتدرن العقد اللمفاوية مطابق مع الفحص النسيجي في (53,3%) فقط من المرضى المصابين. الاستنتاجات: سلطت هذه الدراسة الضوء على الحاجة إلى توقع الأطباء للتدرن بشكل كبير لدى المرضى المصابين بتضخم العقد اللمفاوية كون التدرن من الأمراض المنتشرة في الدول النامية ومنها قطرنا العزيز . كذلك الحاجة الى الخزع الجراحية للعقد اللمفاوية لتثبيت التشخيص .

Keywords


Article
Determination of some chemical compounds and the effect of oil extract from orange peel on some pathogens
تقدير بعض المكونات الكيميائية وتأثير الزيت المستخلص من قشرة البرتقال على بعض الممرضات المجهرية

Loading...
Loading...
Abstract

This research involves detection of the chemical constituents of orange peel; it contains alkaloids, saponins, terpenes, resins, flavonoids, phenols, tannins, and sugars but not contains coumarins and steroids. In addition sugar, proteins, moisture and ash were determined and their percentage were (23.8%, 4%, 11.86%, 5.34%) respectively. Oil of orange peels was extracted and its percentage was 13.12% then its anti-microbial activity was tested against micropathogen that include Aeromonas hydrophila, Klebsiella pneumonia, Psdumonas aeruginosa, Ecsherichia coli, Psudomonas fluorescenes, Proteus spp. Enterococcus feacalis, Staphylococcus aureus, Candidia albicans and Listeria spp. using agar diffusion wells. Different concentrations of oil were prepared (12.5, 25, 50 and 100,) mg/ml and the diameter of inhibition zone were measured. Oil extract was more effective against Aeromonas hydrophil and Klebsiella pneumonia than other pathogens were tested. In addition some elements were determined such as (Fe, Mn, Zn, Ni, Cu, Cr, Pb, Cd and P). The results demonstrated that orange peels contain these elements at concentrations (125, 88, 13, 1.6, 1.3, 1.2, 0.25, and 0.11) µg/ml. and 0.2% of phosphorus. تضمن البحث الكشف عن المكونات الكيميائية لقشور البرتقال ووجد بأنها تحوي على الالكلويدات, السابونينات, التربينات, الراتنجات, الفلافونويدات, الفينولات ,التانينات والسكريات لكنها لاتحوي على الكومارينات والستيرويدات. اضافة الى ذلك تم تقدير السكريات, البروتينات, الرطوبة والرماد وكانت نسبهما 23.8% و 4% 11.86% و 5.34% على التوالي. تم استخلاص وتقدير زيت قشور البرتقال وكانت نسبته 13.12% بعدها تم اختبار الفعالية البايلوجية له على بعض الممرضات المجهرية والتي تضمنت Aeromonas hydrophila, Klebsiella pneumonia Psdumonas aerogenosa, Eschericia coli, Psudomonas florescense, Proteus spp. Enterococcus feacialis, Staphylococcus aureus, candida albicans and Listeria spp ) باستخدام طريقة الانتشار بالحفر. اذ حضرت تراكيز مختلفة من الزيت (100, 50, 25, 12.5) ملغم مل وتم قياس قطر منطقة التثبيط اذ وجد ان مستخلص الزيت كان اكثر تاثيرا على بكتريا Aeromonas hydrophila و Klebsiella pneumonia مقارنة بباقي الممرضات المستخدمة في الدراسة. اضافة الى ذلك تم تقدير بعض العناصر المعدنية مثل ( P ,Cd ,Pb ,Cr ,Cu ,Ni ,Zn ,Mn ,Fe) وقد وجد ان قشور البرتقال تحوي حوي هذه العناصر بتركيز (125 , 88, 13, 1.6, 1.3, 1.2 , 0.25, 0.11) مايكروغرام مل على التوالي و 0.2% بالنسبة للفسفور

Keywords


Article
The Effect of doping on the optical properties of CdS thin films prepared by spray pyrolysis

Authors: ADNAN M. AL-SAEEDI
Pages: 40-50
Loading...
Loading...
Abstract

In this search , Cadmium sulphide (CdS) thin films were prepared by the chemical spray pyrolysis technique , films of (CdS) have been prepared as pure and doped by Copper (Cu) with different ratio (2%,4%).The films were deposited on glass slide from aqueous solutions cadmium chloride – CdCl2•2H2O, thiourea - SC(NH2)2 with molar ratio (0.05) at substrate temperature (3000C). The topographic properties of the surface thin films which are prepared by reflective optical microscope. As a consequence, the optical parameters of the films were determined by using spectrometer type (SHEMATZU), The optical properties were studied for range of wave length (300-1100nm).Transmission were (89%-83%), this ratio is depended on thickness and doping ratio of the films, where as transmission proportion reversely with increasing doping .The absorption coefficient is determined and correlated with the photon energy in order to estimate the direct transition energy band gap. Direct band gap values of 2.1 -2.6 eV were obtained.The refractive index and Extinction coefficient is reported on depending on the ratio of doping and was obtained from transmission spectra.From this reason ,the films doping can be useful to prepare CdS photovoltaic (solar cells).في هذا البحث ، حضرت أغشية رقيقة من مركب (CdS) النقي والمشاب بالنحاس بنسبة (2%,4%) بطريقة الرش الكيميائي الحراري .هذا الغشاء رسب على قواعد من الزجاج من محاليل كلوريد الكادميوم والثايوريا بمولارية (0.05) وبدرجة حرارة (300 0C). تم فحص طبوغرافية السطح للأغشية المحضرة بوساطة المجهر الضوئي العاكس وظهر أنها تملك أنتظامية جيدة ، أما بالنسبة للخواص البصرية فقد شخصت من خلال دراسة طيف النفاذية بأستخدام المطياف نوع (SHEMATZU) ولأطوال موجية تراوحت (300-1100)nm ، حيث تبين أن الأغشية تمتلك نفاذية عالية جدا بحدود(89%-83%) حيث كان السمك (900 nm)وأن عملية الأشابة قد أدت الى نقصان نفاذيتها مما يؤهلها للأستخدام في تصنيع النبائط (الخلايا الشمسية) ، كذلك تم تعيين قيمة فجوة الطاقة البصرية ولوحظ انها تتناقص مع زيادة نسبة الاشابة من (2.6 eV)الى(2.1 eV). أخيرا تم حساب الثوابت البصرية معامل (الامتصاص ، الانكسار، الخمود) وظهر أنها تتناسب طرديا مع زيادة نسبة الاشابة مما يعني ان الاشابة قد أدت الى تحسين خواص هذا الغشاء.

Keywords


Article
السبيكة الذهبية في الأعاريض العربية للسيد محمد بن هاشم الرضوي الهندي(ت1323هـ) حققها ، وعلّق عليها ، ووضع فهارسها:

Loading...
Loading...
Abstract

الحمد لله ربّ العالمين حمداً لامزيد عليه ، والشكر له على دوام النعم ، وتمام العافية ودوامها ، والصلاة والسلام على نبيه محمد بن عبد الله المرسل رحمة للعالمين ، وعلى أهل بيته وصحبه المنتجبين 0 وبعد؛فان نوابغ الفكر العربي كثيرون، وقد حملوا آثاراً مهمة من المصنفات العلمية، والأدبية، والفكرية، وهي بحاجة إلى من يبحث عنها ، ويزيل غبار الزمن منها، ويظهرها بمظهر الجدة، والنظارة ؛ لتأخذ طريقها إلى الفائدة التي كتبت من اجلها 0 وهذه الرسالة المسماة ( السبيكة الذهبية في الاعاريض العربية) ، واحدة من هذه الآثار التي تصديت لها تعريفاً بمادتها ، وترجمة لمؤلفها الذي لا يقل شأنا عن سابقيه، ومعاصريه في التأليف ، والتحقيق والإبداع ، وهي تتضمن أقساما عدّة منها : التعريف بعلم العروض ، وأنواع الدوائر العروضية ، والبحور الشعرية ، وزحافاتها ، وعللها 0000 الخ0 ولا يخفى على القارئ الكريم ما يواجه المحقق في أثناء التحقيق من صعوبة قراءة بعض النصوص ، وفك طلاسم الألفاظ التي تبدو تارةً واضحة ، وبحاجة إلىالتأمل والتدبر تارة أخرى ، وكذلك تخريج الأبيات الشعرية والأمثال ، وتراجم الأعلام ، كل هذه الصعوبات ذلّلت- بحمد الله – أمام الباحث بعد جهدٍ جهيد ، والله من وراء القصد ، والحمد لله أولا وآخراً0

Keywords


Article
Celiac disease in Karbala
مرض الجوف في مدينة كربلاء

Authors: Hassan Ali Al-Saadi --- Ali Hussein Abid
Pages: 51-61
Loading...
Loading...
Abstract

Background: Celiac disease is asystemic disease due to immunological reaction of intestinal mucosa and submucosa on exposure to gluten leading to villous atrophy.The clinical statistic refers to increase the magnitude of this problem in Iraq. Objective: Diagnosis of celiac disease by serological and histological tests in patients clinically suspected and comparison accursy of these tests . Methods: 161 blood samples out patients were collected in a labeled 5ml tubes. aged ( 2years to 40 years ) were tested by Enzyme Linkined Immuno Sorbant Assay to detect anti-gliadin Immunoglobulin G and Immunoglobulin A,and anti-Tissue transglutaminase Immunoglobulin G and Immunoglobulin A Antibodies, and 161biopsies of same patients with celiac disease were taken from small intestinal histological features were interpreted according to the revised Marsh were carried in Al-Husien Hospital in Karbala,during the period from January 2006 to December2007. Results: The levels of anti-gliadin immunoglobulins (Immunoglobulin G , Immunoglobulin A) were elevated . The following serum antibody levels were elevated in 32.91 % (53 out of 161) 21.11 %(34 out of 161) respectively , whereas Anti-tissue transglutaminase immunoglobulins (Immunoglobulin G , Immunoglobulin A) were elevated in 6.83 %(11 out of 161),and 27.32 % (44 out of 161) respectively. One handred fourty four (89.44%) patients had biopsy result consistent with celiac disease. Conclusions: Importance using of histological findings in diagnosis celiac disease and prove its superiority to the serological tests in clinically suspected patients . الخلفية: يعد مرض الجوف من الامراض المناعية التي تنشأ نتيجة التعرض للكلوتين والاسم الشائع له هو حساسية الحنطة. تشير الاحصائيات السريرية الى زيادة عدد المرضى في العراق في السنوات الاخيرة. الهدف: التشخيص الدقيق للمرض باستخدام الفحوص النسيجية والمصلية في المرضى المشتبه بأصابتهم بهذا المرض ومقارنة دقة التشخيص بين الفحصين. المرضى وطرائق العمل: تم جمع 161 نموذج دم من المرضى المراجعين لمستشفى الحسين(ع) العام في مدينة كربلاء تراوحت اعمارهم بين (سنتين-40)سنة للتحري عن وجود الاجسام المضادة أنواع (ج، أ) ضد الكليادين و الاجسام المضادة أنواع (ج،أ) ضد الكلوتامين النسيجي في مصول المرضى بأستخدام تقنية الاليزا فضلا عن فحص خصائص(161) خزعة نسيجية مأخوذة من الامعاء الدقيقة للمرضى المذكورين. النتائج: كانت نسبة الاجسام المضادة أنواع (ج، أ) ضد الكليادين 91و32 ٪(53 من مجموع 161) ، 11و21 ٪ (34من مجموع 161)على التوالي وكانت نسبة الاجسام المضادة أنواع (ج،أ) ضد الكلوتامين النسيجي 83و6 ٪ (11 من مجموع161) ، 32و27 ٪(44 من مجموع161) على التوالي . وكانت نسبة التحري عن مرض الجوف في الخزع النسيجية عند المرضى المذكورين(44و89٪). الاستنتاجات: اثبتت الدراسة اهمية استخدام الفحوص النسيجية في تشخيص المرض كما اثبتت افضلية تلك الفحوص مقارنة بالفحوص المصلية المتيسرة.


Article
Assessment of skin radiation exposure for pediatrics examined by routine X-ray
تقييم التعرض الإشعاعي لجلد الأطفال المفحوصين بالأشعة السينية الروتينية

Loading...
Loading...
Abstract

Assessment of radiation exposure during X-ray examination are of great importance in radiation protection field .Pediatrics radiology should be governed with high professionals techniques to minimize radiation hazard on children while they are examined by X-ray. The parameters which involved in this project are ,X-ray tube voltage, X-ray tube current and the distance between the X-ray tube and patient's skin(child).Different radiographic examinations representing different radiographic techniques (tube voltage and current)were recorded reflecting the variety in the radiation exposure value. computer program was used to calculate the entrance skin exposure .The results show that the radiation exposure was still below the value of risk at this time of exposure(ranging between 0.04-0.14 sec.). تقييم التعرض للإشعاع خلال الفحص بالأشعة السينية له أهمية كبيرة في حقل الوقاية من الإشعاع. يجب إن تكون عملية التصوير ألإشعاعي للأطفال محكمة بتقنية عالية لتقليل خطورة الأشعة على الأطفال إثناء الفحص ألاشعاعي.المعلمات الداخلة في هذا البحث هي ، الفولتية المسلطة على أنبوبة الأشعة السينية ، التيار المسلط على أنبوبة الأشعة والمسافة بين أنبوبة الأشعة السينية وجلد المريض (الطفل) . تم تسجيل فحوصات شعاعيه مختلفة و بمختلف التكنيكات الإشعاعية (التيار و الفولتية المسلطة على أنبوبة الأشعة السينية) مما يعكس الاختلاف في قيمة التعرض الإشعاعي . تم استخدام برنامج حاسوبي لحساب مدى تعرض الإشعاع الداخل للجلد. أوضحت النتائج الحالية بأن تعرض الإشعاع كان دون مستوى الخطورة في مثل هذا الفترات الزمنية للتعرض(بمدى من (0.04- 0.14 ثانية).

Keywords


Article
الكفايات اللازمه لدى معلم ذوي الاحتياجات الخاصة

Loading...
Loading...
Abstract

لقد أدى الوعي المتزايد بأهمية التربية رقي النظرة والتفجر المعرفي والتقدم العلمي التكنولوجي والثورة المعلوماتية أو التقدم في مجال العلوم التربوية والنفسية ، وتغير النظرة إلى الأدوار والأساليب المطلوبة من المعلم واتساع الفرص التعليمية التربوية ، وتنوع أنظمة وأساليب الفرص والاتصال في التعليم والاهتمام بربط النظرية بالتطبيق في التدريب إلى العديد من المفاهيم والأساليب والآراء التي استهدفت تطوير وتغيير مختلف جوانب العملية التربوية ، وتنوع أنظمة وأساليب العرض ، الاتصال في التعليم والاهتمام بربط النظرية بالتطبيق في التجريب ، بحيث يصبح جزء من النظام التعليمي ، وتتمشى مع المتغيرات المستمرة في فلسفة التربية . من الاصطلاحات التي حدثت في مجال إعداد المعلم تبني أسلوب برنامج الكفاءات التدريسية ، وبموجب هذا الأسلوب بتعليم كل طالب وفق برنامج خاص به على أساس مهاراته واحتياجاته الراهنة . هذا الأسلوب يعتبر أهم تجدد في مجال إعداد المعلم في السبعينات (مرسي ، 1997 : 103) . في تقرير له نشر عام 1984م أشار المكتب الإقليمي للجنة الشرق الأوسط لشئون المكفوفين إلى وجود حوالي 275 مؤسسة ومدرسة للتربية الخاصة في الوطن العربي تعني بتربية وتدريب المكفوفين والصم والمتخلفين عقلياً والمعوقين جسدياً ، ويعمل في هذه المؤسسات حوالي إحدى عشر ألف معلم ومعلمة ، يقدمون الخدمات التربوية التأهيلية لما يزيد من تسعين ألف طالب وطالبة معوق ، ولعل هذه الإحصائيات لا تعكس واقع خدمات التربية الخاصة في الوقت الراهن ، ذلك إن الدول العربية سعت مؤخراً إلى توسيع قاعدة الخدمات المقدمة للطلبة ذوي الحاجات التربويه الخاصة ،مهما يكن من الأمر فان المؤسسات الدولية ذات العلاقة تجمع على إن نسبة انتشار الإعاقة في المجتمعات الإنسانية تزيد عن 10 % من مجموع السكان واذا كان ذلك صحيحا فأنه يعني وجود مايزيد على عشره ملايين طفل معوق في الوطن العربي، الغالبية منهم محرومة من أية خدمات تربوية ، بل إن الخدمات المتوافرة للنسبة الضئيلة لا تقدم على أيدي معلمين ذوي أعداد متخصص ( الحديدي والخطيب ،1994 : 245) وظهرت حركة التربية القائمة على الكفايات في إعداد المعلم كرد فعل للاتجاه التقليدي الذي يقوم برنامج إعداد المعلم على إكساب الطالب / المعلم المعلومات والمعارف النظرية اللازمة لهم دون التركيز على الكفايات التي يجب أن يتقنها المعلم والمرتبطة بدوره في الموقف التعليمي ، وعدم قدرة البرنامج التقليدي على إحداث تغير كبير في أداء الخريجين وضعف الربط بين الجانب النظري ، الجانب التطبيقي . ولعلك تستنتج إن طلاب المرحلة الابتدائية أكثر ما يهمهم في معلمهم هو عطفه عليهم وعدله فيهم وغير ذلك من الصفات الاجتماعية ، بينما احتلت كفايته العلمية المرتبة الأخيرة بعكس طلاب المرحلة الثانوية الذين يهتمون بالكفاية العلمية للمعلم و إسلوبه من توصيل المعلومات لهم ، وبعد ذلك تأتي الأمور الاجتماعية والسمات الانفعالية الشخصية له . وعلى العموم مهما كان ترتيب هذه الصفات والسمات إلا أنها تظل مطلوبة للمعلم الناجح ( جامل ، 1999 : 44 ).

Keywords


Article
Isolation & Identification of aerobic bacteria Causing Infection eyes of newborn babies in in Al-Diwaniya city and its sensitivity to some antibiotics
عزل وتشخيص البكتريا الهوائية المسببة لالتهاب العيون عند الاطفال حديثي الولادة في مدينة الديوانية وحساسيتها لبعض انواع المضادات الحياتية

Authors: Aamal Ghazi Mahdi
Pages: 68-76
Loading...
Loading...
Abstract

(175)samples were collected from newborn children infected by Ophthalmia neonatorum contacting the Educational Hospital for children and & Delivery in Al Diwaniya city , (149) isolated of bacteria was isolated , the dominance to the gram positive bacteria, it was isolated (134) isolate with percentage(%89.93)included Staphylococcus aureus with percentage(%54.36)and Streptococcus pyogenes with percentage (% 35.57),while the gram negative bacteria with percentage(%10.06 ) at ( 15 )isolate included : Pseudomonas aeroginosa (% 6.71), Neisseria gonorrhoeae ( %1.34 ) , Proteus spp ( % 1.34 ) , Moraxella lacunata ( % 0.67 ) .As for the effect of antibiotics on bacteria it was found the most powerfull antibiotic on Staphylococcus aureus was Cefotaxim with percentage (%81.50) then Erythromycin with percentage (% 61.59) as has been Cefotaxim the most powerfull antibiotic on Streptococcus pyogenes with percentage ( % 83.45 ) then Cephalexin with percentage(%70.27) ,while the lowest effective antibiotic on Staphylococcus aureus and Streptococcus pyogenes was Amikacin with percentage(% 2.57) and(%1.20) respectively.تم جمع 175 ) ) عينة من الاطفال حديثي الولادة المصابين بالتهاب العيون والمراجعين الى مستشفى الولادة والاطفال التعليمي في مدينة الديوانية , تم عزل ( 149 ) عزلة بكتيرية , كانت السيادة فيها للبكتريا الموجبة لصبغة غرام اذ عزلت ( 134 ) عزلة وبنسبة (%89.93) وشملت المكورات العنقودية الذهبية Staphylococcus aureus بنسبة ( % 54.36) والمسبحيات القيحية Streptococcus pyogenes بنسبة (% 35.57) بينما شكلت البكتريا السالبة لصبغة غرام نسبة (% 10.06 ) وبواقع ( 15 ) عزلة وضمت الانواع التالية : Pseudomonas aeroginosa ( % 6.71 ) , Neisseria gonorrhoeae ( % 1.34 ) , Proteus spp ( % 1.34 ) , Moraxella lacunata ( % 0.67 ) . كما اظهرت النتائج ان اكثر المضادات الحياتية تاثيرا على بكتريا Staphylococcus aureus كان مضاد Cefotaxim وبنسبة (% 81.50) يليه مضاد Erythromycin بنسبة ( % 61.59) , كما وقد كان مضاد Cefotaxim اكثر المضادات الحياتية تاثيرا على بكتريا Streptococcus pyogenes بنسبة ( % 83.45) يليه مضاد Cephalexin بنسبة ( % 70.27) بينما كان مضاد الحياة Amikacin اقل المضادات الحياتية تاثيرا على كل من بكتريا Staphylococcus aureus و Streptococcus pyogenes اذ اثر بنسبة ( % 2.57 ) و ( % 1.20 ) على التوالي .

Keywords


Article
Synthesis and Characterization new 2,5- di (1,3,4- Thiadiazole)derivatives from 2,5- Thiophene Dicarboxylicacid

Authors: Ezat H. Zmam
Pages: 77-80
Loading...
Loading...
Abstract

New 2,5-di-(1,3,4-thiadiazole) derivatives of thiophene are prepared .reaction of 2,5-thiophene dicarboxylic acid with excess thionyl chloride formed compound (1),then treatment with hydrazine gives thiophene-2,5-dicarbohydrazine (2).A number of prepared arylisothiocyanate was reacted with compound (2) leads to form thiosemicarbazide derivatives (3),(4) and (5) .The last compounds are addition to Conc.sulfuric acid at 0Co with continues stirring so as to form 2,5-di-(1,3,4-thiadiazole) derivatives (6),(7) and (8) .The course of the reactions as well as the purity of products were monitored by means of T.L.C. Identification of products were achieved by elemental analysis) C.H.N), IR spectroscopy and 1HN.M.R. حضرت مشتقات (4,3,1) ثياديازول على الموقعين 2و5 للثايوفين. ادخل المركب 5,2- ثايوفين ثنائي حامض الكاربوكسيلك تفاعل مع زيادة من كلوريد الثايونيل للحصول على مركب (1). ثم مفاعلة (1) مع الهيدرازين للحصول على المركب (2). مفاعلة عدد من مركبات اريل ايزوثايوسيانات المحضرة مع مشتق الهيدرازين اعطى مشتقات السميكاربازيدات (3),(4) و(5) الثنائية. بعد ذلك اضيفت هذه المشتقات المحضرة الى حامض الكبريتيك المركز في درجة الصفر المئوي ليتم الحصول على مشتقات (4,3,1) ثياديازول (6),(7) و (8) . شخصت جميع المركبات المحضرة باستخدام تقنية الأشعة تحت الحمراء وتحاليل العناصر وكذلك طيف الرنين النووي المغناطيسي

Keywords


Article
الدليل العقلي عند ابن مالك في شرح الكافية الشافية

Loading...
Loading...
Abstract

لايخفى على دارسي اللغة العربية ما لابن مالك من آثار وفضائل كبيرة عليهم في مجال النحو العربي 0 فهو العالم الفذ الذي ترك المؤلفات المشهورة في هذا العلم الجليل 0 وقد تضمنت هذه المؤلفات آراءه وأحكامه المستمدة من الأسس الأصيلة لعلم النحو التي خلفها علماء العربية الأقدمون أمثال الخليل الفراهيدي وسيبويه والمبرد ولكسائي وغيرهم ، وكانت هذه الآراء والأحكام التي قررها ابن مالك تعتمد على المنقول والمعقول من الأدلة العلمية 0 ومما يؤيد فذاذة الأدلة التي اعتمدها هذا العالم شيوع كتبه ومؤلفاته في التدريس داخل المحافل والجامعات العلمية 0 ولعل أشهرها ألفيته في النحو التي تداولتها أيدي الدارسين والشراح 0 وكذلك الكافية الشافية التي تضمنت ثلاثة آلاف بيت في النحو أيضا مع شرحها الثمين 0 ثم كتابه التسهيل وشرحه وغير ذلك من الأسفار القيمة في علم النحو العربي 0 وهذا ما حدا بالباحث لان يتناول جانبا مهما من الشخصية العلمية لهذا العالم الكبير ألا وهو جانب الاستدلال العقلي عنده في بعض المسائل التي تضمنها كتابه الواسع شرح الكافية الشافية ، ذلك لأن هذا السفر الرصين احتوى تقريبا غالبية أصول المعارف النحوية وفروعها عنده 0 وقد جاء هذا البحث مقصورا على السلوك الاستدلالي بالعقل دون النقل لأجل التعرف على القياس والتنظير لدى ابن مالك 0 فكان المصدر الأساس الذي اعتمد عليه الباحث هو هذا الشرح الذي وقع الاختيار فيه على بعض المسائل التي تخص الأسماء والأفعال والحروف 0 وقد اخترت المصادر الأخرى لإسعاف البحث من نفس الاختصاص النحوي فتشكل البحث من التمهيد وبعده المقدمة الذي أوضحت فيه الاستدلال العقلي المقصود ، ثم المباحث الثلاثة التي خصص المبحث الأول منها للاسم والمبحث الثاني للفعل والمبحث الثالث للحرف 0 ولم أخصص جزءا من البحث للكلام عن حياة ابن مالك وشيوخه وآثاره بل اكتفيت بذكر طرف من حياته ومؤلفاته في هامش التمهيد لأنه أشهر من أن يعرف به إذ أفاضت المؤلفات الكثيرة التي ألفها المؤرخون في الحديث عن ذلك 0ولان الحديث عن حياته وتفاصيلها لايدخل ضمن أهداف البحث ولا جدوى منه في مثل هذه الدراسة ،فله ميدان آخر تعنى به كتب الأخبار والتراجم 0 وكنت عند عرض المسألة النحوية في هذا البحث انقل أقوال ابن مالك من كتابه شرح الكافية الشافية بنصها دون التصرف فيه مع وضع تخريجها في هوامش خاصة ، وبعدها أوضح مسالك الاستدلال عنده 0 وفي الختام لا أدعي الكمال فالكمال لله تعالى وحده ، وإنما هو جهد مخلص لدراسة عقلية هذا العالم الجليل 0 ومعذرة إن ظهر في هذا الجهد نقص أو هفوات وأخر دعوانا أن الحمد لله رب العالمين 0

Keywords


Article
Radioactivity level measurement of some cement samples
قياس مستوى الاشعاع في بعض نماذج الاسمنت

Loading...
Loading...
Abstract

The radioactivity level of cement in some selected samples was determined and discussed .Five cement samples were collected from (Gasseem-Saudia Arabia, Medinaa-Saudi Arabia, Kufa-Iraq, Leon Mark-India, Mogaum Yamamh-Saudi Arabia).The activity concentrations of natural radio nuclides as well as that of the fission product were evaluated by gamma ray spectrometry using scintillation detector (NaI (Tl)).The average of rings concentrations in the surveyed cements samples were (217.44-3725.45) BqKg-1, (31.87-387.33) BqKg-1 and (157.28-3145.6) BqKg-1 for 226Ra, 232Th and 40K, respectively. The activity concentration values of 226Ra, 232Th and 40K in Kufa-Iraq sample would produce minimum annual gonadal dose equivalent of (1187μsy-1), and the maximum value of annual gonadal dose equivalent is (12920μsy-1) was noted in Madinaa Saudi Arabia sample. تم تحديد ومناقشة المستوى الاشعاعي لبعض النماذج المنتخبة للاسمنت , حيث تم جمع خمسة نماذج للاسمنت من (القصيم-السعودية العربية،المدينة-السعودية العربية،الكوفة-العراق،علامة الاسد-الهند,مقاوم يمامة-السعودية العربية). حيث تم ايجاد تراكيز النويدات المشعة الناتجة من الانحلال بوساطة مطياف اشعة كاما بأستخدام الكاشف الوميضي ((NaI(Tl) .اذ ان معدل التراكيز لنماذج الاسمنت بحدود ((217.44-3725.45 و (31.87-387.33)و(157.28-3145.6) بوحدات BqKg-1 لكل من الراديوم226 والثوريوم232 والبوتاسيوم40 على التوالي.كما ان قيم التراكيز لكل من الراديوم226 والثوريوم232 والبوتاسيوم40 في نموذج (الكوفة-العراق) أنتجت اقل جرعة مكافئة سنويا"(1187μsy-1) وأعلى جرعة مكافئة سنويا"(12920μsy-1) في نموذج (المدينة-السعودية العربية).

Keywords


Article
الجار والمجرور في العربية دراسة تركيبية

Loading...
Loading...
Abstract

لحروفِ الجرِ مكانةٌ مهمةٌ في الدرسِ النحوي العربي لأنها أصل المجرورات في العربية فزخرت كتب النحو العربي بدراستها وسعت الى جمعها ولكننا لما نظرنا فيها وجدناها تنصب في جهتين رئيستين تسعى كتب النحو الى إبرازها ممثلتين في الجانبين التركيبي والدلالي إلا انهما لم يجمعا تحت هذين البابين بعناوين واضحة فكانت هذه الدراسة سعياً جدياً لتفحص حروف الجر في واحد من هذين الجانبين, ممثلا بالجانب التركيبي البنائي . وتكمن أهمية هذه الدراسة في أنّها تقدم توصيفا متكاملا للجر بحرف الجر متعرضين اليه من جهة التركيب وهي معالجة لم نجد سابقة لها في الدراسات المتقدمة علينا تحت هذا التوصيف , مما يعطي لها سمة الجدة والإبتكار في باب المنهجية وتسم البحث بدرجة أكبر من الجدة في الآراء العلمية التي وجدناها مبثوثة في أمهات المصادر التي قد يصعب على القارئ أحياناً الظفر بها في موقع واحد أو مصدر علمي واحد, معتمدين في ذلك على منهج تحليلي في سعة من الشواهد وكثرة من المعالجة فضلاً على التتبع التاريخي لتطور المادة العلمية وتداولها بين العلماء, متسلحين بعدد لا بأس به من أمهات المصادر النحوية موازنين بين الآراء المبثوثة فيها مفاضلين بينها في سعي حثيث نحو تقديم وصف متكامل وتصنيف جديد ـ أو قل نراه نحن جديداً في أقل تقدير – لموضوع حروف الجر في العربية. اعتمدنا في منهجنا أن نقتصر في التعامل مع المصادر في الهوامش على ذكر اسم الكتاب ومؤلفه والصفحة تاركين ذكر البيانات الأخرى الى قائمة المصادر لئلا تصاب هذه الدراسة بالترهل . انقسمت هذه الدراسة على تمهيد وثلاثة مباحث : قدمنا مفهوم الجر في اللغة والإصطلاح ومسمياته الأخرى وآراء العلماء في ذلك مدلين برأينا إن رأينا ثمة رأي جديد إلى ذلك . أما في أصل البحث فقد سعينا إلى معالجة تركيب (الجار والمجرور) معالجة بنائية فكان على ثلاثة مباحث, حاولنا فيها دراسة هذا التركيب من جهة نوع المجرور أولاً, ومن جهة المعالجة الكمية له ثانياً ومن جهة الأصالة والزيادة ثالثاً .

Keywords


Article
Effect of effective dose (ED50) of olive oil on heart and liver parameters in normal New-Zealand rabbits.
الجرعة المؤثرة لزيت الزيتون في بعض معايير القياسية للقلب والكبد في الأرانب النيوزلندية السليمة

Authors: Al-Bazii,W.G --- Khudiar, K.K
Pages: 87-96
Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out to investigate the effect of effective dose (ED50) of olive oil on some parameters related to cardiac and hepatic functions in normal rabbits .The effective dose (ED50) of olive oil was determined in this study by studying the dose response curve . Twenty five adult male rabbits were divided randomly into five equal groups (5/group) and were intubated orally for four weeks with four successive increasing daily doses of olive oil (0.2 , 0.5 , 0.75 and 1 ml/kg B.W) . Fasting blood samples were collected of 7,14,21 and 28 days of experiment to study the following parameters : Serum total cholesterol (TC) , Triacylglycerol (TAG) , high density lipoprotein (HDL-C ) and reduced glutathione (GSH) concentrations and Aspartate Transaminase (AST) activity . The results revealed that oral intubation of male rabbits with different doses of olive oil for four weeks caused significant (p<0.01) decrease in (TC) and TAG) concentrations and (AST) activity with significant (p<0.01) increase in GSH and HDL-C concentrations .The (ED50 ) of olive oil was found to equal to 0.51 ml/kg B.W. شملت الدراسة الحالية لمعرفة تأثير قياس الجرعة المؤثرة (ED50) لزيت الزيتون على بعض المعايير المتعلقة بوظيفة القلب والكبد من خلال دراسة منحني الجرعة المؤثرة حيث تم استخدم (25) من ذكور الأرانب البالغة والتي قسمت عشوائيا إلى خمس مجاميع متساوية (خمس حيوانات /مجموعة ) و جرعت فمويا أربعة جرع متزايدة من زيت الزيتون يوميا (1,0.75,0.5,0.2 مل/كغم/و.ج) ولمدة أربعة أسابيع. جمعت عينات الدم في الأيام (28,21,14,7) من التجربة لدراسة المعايير التالية : تركيز الكولسترول الكلي (TC) , الشحوم البروتينية ذات الكثافة العالية , (HDL-C) ثلاثي اسيل الكليسيرول (TAG) , والكلوتاثيون المختزل(GSH ) وكذلك قياس فعالية الأنزيم الناقل للامين((AST في مصل الدم. اشارت الدراسة الحالية الى ان اعطاء جرع مختلفة من زيت الزيتون لمدة اربع اسابيع تسبب في حدوث انخفاض معنوي (p<0.01) في تركيز الكولسترول الكلي (TC) و ثلاثي اسيل الكليسيرول (TAG) وفعالية انزيم (AST)مع زيادة معنوية (p<0.01) في تركيز كولستيرول الشحوم البروتينية ذات الكثافة العالية (HDL-C) وتركيز الكلوتاثايون المختزل (GSH) , و كانت الجرعة المؤثرة لزيت الزيتون تساوي( 0.51 مل /كغم و.ج ) .

Keywords


Article
Spectrophotometric Determination of Nickel (II) Ion by Novel Route of Calix-4-arenes as Analytical Reagent
تقدير أيون النيكل (II) طيفيا″ باستخدام الكاشف الجديد Calix-4-arenes

Authors: Ahmed Fadhil Kadhier
Pages: 97-109
Loading...
Loading...
Abstract

A new route of Calix-4-arenes was prepared, a sensitive and selective spectrophotometric method was proposed for the rapid determination of Nickel (II) in analytical sample, The proposed method based on the formation green complex with anew route Calix-4-arenes as a new chromogenic reagent that has a maximum absorption at λmax 403 nm.Where the reaction was instantaneous in basic medium at pH=9.0, the absorbance of complex remains stable for over 24hr . Linearity was observed from 0.74-10.0 µg.ml-1 with detection limit of 0.5µg.ml-1. Recovery and relative error values of precision and accuracy of method were found to be R.S.D.% = 2.91, Re% =1.12% and Erel = 98.88% . The nature of complex showed that (M:L) ratio was 1:1 at pH=9 and the stability constant of ( 0.48x108 L1.mole-1) The effect of chemical and physical parameter and analytical parameter are evaluated . The proposed method was applied successfully to determine Ni(II) in analytical sample.حضر المركب الجديد Calix-4-arenes واستخدم في تقديرايون النيكل(II) طيفيا في النماذج التحليلة ,كما اوضحت الطريقة الطيفية المقترحة حساسية وانتقائية وسرعة في التقدير,حيث اعتمدت الطريقة على تكوين معقد اخضر مع الكاشف الجديد الذي يعطي اعلى امتصاص عند الطول الموجي 403 نانوميتر عند دالة حامضية pH=9.0 و حدود الخطية كانت بين 0.74-10.0 µg.ml-1 مع حد كشف مقداره0.5 µg.ml-1 كما اوضحت استقرار امتصاصية المعقد لاكثر من 24 ساعة كما حسب حساسة الطريقة و ضبطها فكانت R.S.D.% = 2.91%)) و( Re% = 98.88% ) و(Erel = 1.12% ) .كما درست طبيعة المعقد الذائب فكانت نسبة الفلز الى الكاشف (1:1) عند دالة حامضية pH=9 و ثابت استقرارية 0.48x108 L1.mole-1 )) .تم تحديد الظروف الفضلى لتكوين المعقد. كما طبقت الطريقة المقترحة بنجاح لتقدير النيكل(II) في النماذج التحليلة .

Keywords


Article
ANATOMICAL AND PATHOLCICAL ABNORMALITIES OF FEMALE GENITALIA AWASSI EWES in Karbala
العيوب التشريحية والمرضية للجهاز التناسلي الأنثوي في النعاج العواسية في محافظة كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Geneitalia of 270 Ewes were collected from The Red meat abattoir in Karbala, during the period from Sep.2008 to Feb. 2009 , the aim of the study was determined to know the Anatomical and Pathological abnormalities effected the female genitalia in Awassi ewes. The Percentage of pregnancy was 46,6%. the incidence of genital abnormalities was observed in 11.1% of the specimen. The abnormalities were formed 2.96% from pregnant genitalia, includes; ovarian - bursal adhesions 0.74%,cystic corpus luteum 0.74%,fetus transport 0.74% and Follicular cystic ovaries 0.74%. The abnormalities were formed 8.14% from non – pregnant genitalia includes; Para ovarian cyst 1.48%,ovario – bursal adhesions 2.2%, Para – salpinx cyst1.1%,infantile genitalia 0.74%,obstruction of the oviduct 1.1% and pyometra1.48%. It is concluded that female genitalia showed high incidence of abnormalities which may effected ewes fertility. أجريت الدراسة على270 عينة للجهاز التناسلي الأنثوي للنعاج العواسية . تم جمعها من مجزرة اللحوم الحمراء في محافظة كربلاء خلال الفترة من أيلول 2008 ولغاية شباط 2009 تم العثور والتعرف على العيوب التشريحية والمرضية للجهاز التناسلي الأنثوي للنعاج العواسية، كانت نسبة العينات الحوامل 46.6% وقد بلغت نسبة العينات الحاملة لعيوب 11.1% من مجموع العينات الكلي وشكلت العيوب العيانية في الأجهزة التناسلية للحوامل 2.96% من المجموع الكلي للعينات وشملت على الالتصاقات المبيضية الجريبية بنسبة 0.74% وتكيس الجسم الاصفر 0.74 %وانتقال الجنين من قرن إلى اخر0.74% وتكيس المبايض الجريبي 0.74% . أما العينات غير الحوامل فقد شكلت العيوب نسبة 8.14% من المجموع الكلي للعينات وقد شملت على أكياس جنب المبيض 1.48%، ألتصاقات المبايض الجرابية 2.2 %، أكياس جنب قناة البيض 1.1 %، جهاز تناسلي طفولي 0.74% ،انسداد قناة البيض1.1% و التهاب الرحم القيحي 1.48% من نسبة العينات الكلي. أوضحت الدراسة ارتفاع نسبة ذبح النعاج الحوامل وغياب فحص الحمل قبل الذبح في المجزرة مما يؤدي إلى خسارة اقتصادية وارتفاع نسبة الإصابة التي تصيب الجهاز التناسلي للنعاج العواسية مما يودي إلى حالة العقم المؤقت أو الدائم.

Keywords


Article
Reasons of the Students of Ajloun University College Abstaining from Doing Sport Activities
أسباب عزوف طالبات كلية عجلون الجامعية عن ممارسة الأنشطة الرياضية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this research is to know the reasons of the students of Ajloun University College abstaining from doing sport activities, and the research objective was achieved through the answers of the following questions: what are the reasons of the students of Ajloun University College abstaining from doing sport activities? And are there any statistical significance at the statistical level (alpha(α)=0.05) for the reasons of the students of Ajloun University College abstaining from doing sport activities according to the variables (study type, place of residence, monthly income)? to answer the research questions the researcher formulated a measurement tool (questionnaire) that was made up of(56) item to know the obstacles that faces the students and keep them from doing sport activities, the questionnaire was divided into(6) domains which are: the body and health obstacles domain which included(7) items, the financial obstacles domain which included(9) items, the psychological obstacles domain which included(11) items, the social obstacles domain which included(13) items, the administrative obstacles domain which included(9) items and the abilities obstacles domain which included(7) items, was distributed on the sample study individuals randomly. The sample consisted of (200) female students of Ajloun University College students. After the data was collected and analyzed, results showed that the social reasons are considered the most important reasons that keeps the students of the Ajloun University College from doing sport activities. Then comes psychological obstacles and the weakness in the physical fitness for the female students which does not help them to bear the exercise burden. The administrative obstacles are represented in not to design or plan long term programs related to physical education for girls, and that there is no statistical significance at the significance level of(α=0.05) for the reasons of the students of Ajloun University College abstaining from doing sport activities according to the variables( study type, place of residence, monthly income).يهدف البحث الحالي إلى معرفة أسباب عزوف طالبات كلية عجلون الجامعية عن ممارسة الأنشطة الرياضية، تم تحقيق هدف البحث من خلال الإجابة عن الأسئلة التالية: ما أسباب عزوف طالبات كلية عجلون الجامعية عن ممارسة الأنشطة الرياضية؟، وهل توجد فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) لأسباب عزوف طالبات كلية عجلون عن ممارسة الأنشطة الرياضية تبعاً للمتغيرات (نوع الدراسة، مكان السكن، الدخل الشهري)؟، وللإجابة عن أسئلة البحث قام الباحثان ببناء أداة قياس (استبانه) تكونت من (56) فقرة لمعرفة العوائق التي تقف أمام الطالبات والتي تحول دون ممارستهن للأنشطة الرياضية، توزعت على (6) مجالات هي: مجال العوائق البدنية والصحية وتضمن (7) فقرات، ومجال العوائق المادية وتضمن (9) فقرات، ومجال العوائق النفسية وتضمن (11) فقرة، ومجال العوائق الاجتماعية وتضمن (13) فقرة، ومجال العوائق الإدارية وتضمن (9) فقرات، ومجال عوائق الإمكانات وتضمن (7) فقرات، تم توزيعها على أفراد عينة الدراسة بطريقة عشوائية، وتكونت العينة من (200) طالبة من طالبات كلية عجلون الجامعية، وبعد جمع البيانات وتحليلها أظهرت النتائج أن الأسباب الاجتماعية تعد من أهم الأسباب التي تحول دون ممارسة طالبات كلية عجلون الجامعية للأنشطة الرياضية، تليها العوائق النفسية، وضعف اللياقة البدنية للطالبات لا تساعدهن في تحمل عبئ التدريب، وتتمثل العوائق الإدارية في عدم تصميم وتخطيط البرامج الطويلة المتعلقة بالتربية البدنية والرياضية للفتيات، وعدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α=0.05) لأسباب عزوف طالبات كلية عجلون عن ممارسة الأنشطة الرياضية تبعاً للمتغيرات (نوع الدراسة، مكان السكن، الدخل الشهري).

Keywords


Article
EVALUATION OF BOOMS THEORY

Authors: SALAH NOORI ABBOOD
Pages: 110-116
Loading...
Loading...
Abstract

This paper is concerned with the analysis of closed section beams under bending moments loading. Using theory of booms, five models of circular closed section beams made of eight circular bars and covered with thin plates (of the same material as bars) as a skin where studied under bending moment load to indicate the direct stress at each boom. Finite element method with using ANSYS program was adopted to indicate the direct stresses at the same booms of selected models. A comparison among those types of analysis was made to make an evaluation to booms theory and a correction factor had been suggested to modify this theory. يختص هذا البحث بدراسة العتبات ذات المقاطع المغلقة تحت تأثير عزوم الانحناء. باستخدام نظرية الأعمدة تم دراسة خمسة نماذج من العتبات بمقاطع مغلقة دائرية مشكل كل منها من ثمانية أعمدة دائرية المقطع مغطاة بصفيحة رقيقة الجدران من ذات معدن الأعمدة كغطاء خارجي ومعرضة الى عزم انحناء لتحديد الاجهاد العمودي في كل عمود. كذلك تم استخدام طريقة العناصرالمحددة بالاستعانة ببرنامج (ANSYS) الهندسي لتحديد الاجهادات العمودية لذات الأعمدة في النماذج المختارة. تم عمل مقارنة بين نتائج الطريقتين في التحليل لعمل تقييم لنظرية الأعمدة واقتراح معامل تصحيح لتقويم تلك النظرية.

Keywords


Article
CALCULATION OF THE INELASTIC LONGITUDINAL FORM FACTORS FOR SOME LIGHT NUCLEI
حساب عوامل التشكل للاستطارة الالكترونية الطولية غير المرنة لبعض النوى الخفيفة

Loading...
Loading...
Abstract

The inelastic longitudinal form factors F(q)'s, an expression for the transition charge density are studied where the deformation in nuclear collective modes is taken into consideration besides the shell model transition density. In this work, the core polarization transition density is evaluated by adopting the shape of Tassie model together with form of the ground state two-body charge density distributions and the effect of two body short range correlation function. It is noticed that the core polarization effects which represent the collective modes are essential in obtaining a good agreement between the calculated inelastic longitudinal F(q)'s and those of experimental data for 4He, 12C, 16O, 28Si, 32S and 40Ca nuclei.درست عوامل التشكل الطولية غير المرنة والمتضمنة انتقال كثافة الشحنة اخذين بالحسبان التشوه في الأنماط التجميعية النووية إلى جانب كثافة الانتقال لأنموذج القشرة. أن تأثيرات استقطاب القلب لكثافة الانتقال حسبت بالاعتماد على شكل أنموذج Tassie إلى جانب الصيغة الرياضية لتوزيعات كثافة الشحنة النووية بصيغة الجسيمين في الحالة الأرضية والمتضمنة تأثير دالة الارتباط للجسيمين. لقد وجد بان تأثير استقطاب القلب الذي يمثل نمط تجميعي يكون جوهريا للحصول على توافق جيد بين حسابات الاستطارة الطولية غير المرنة و القيم العملية لجميع النوى قيد الدراسة (4He, 12C, 16O, 28Si, 32S and 40Ca ).

Keywords


Article
الفساد الإداري والمالي في العـراق وانعكاساته على المـوازنة العـامة

Loading...
Loading...
Abstract

يتخذ الفساد Impairment بصورة عامة مسارات عديدة تتناسب مع ثقافة الشعوب وطبيعة حضاراتها، وهويتها السياسية والاقتصادية والاجتماعية، فما هو فاسد في مجتمع ما، قد لا يكون كذلك في مجتمع أخر، لكن أياً كانت مظاهر الفساد فأنه مصطلح أو تعبير يدل بشكل أو بأخر وينجم عن تدني معايير الأخلاق المتعارف عليها في كل مجتمع، ولا يقتصر الفساد على مجتمع دون غيره بل هو موجود عبر الزمن كحالة مؤقتة أو كظاهرة مستشرية عانت وتعاني منها كافة المجتمعات المتقدمة والنامية على حد سواء. وفيما يتعلق بالعراق، يمكن القول إن الفساد الإداري والمالي ليس وليد اليوم بل هو متجذر في البنية المجتمعية منذ تشكيل الدولة العراقية الحديثة في عام 1921 م وهذا يكشف عن أحد الأسباب المهمة التي تبلورت عن تلك الظاهرة الخطيرة التي تقف عقبة حقيقية في طريق تقدم عملية التنمية بأصعدتها المختلفة كافة عبر جميع المراحل التي مرت بها الدولة العراقية مبددة للطاقات البشرية والمادية (الموارد الاقتصادية) ومكرسة لحالة التخلف في مجتمعنا العراقي . لذا يحاول الباحثان في هذا البحث تسليط الضوء على الانعكاسات الخطيرة لهذه الظاهرة على تنفيذ الموازنة العامة للدولة خلال السنتين 2006 و 2007، مركزاً على الموازنة الاستثمارية بشكل خاص وهي دليل قوي على استشراء الفساد بكافة أنواعه في مختلف مفاصل الدولة ، إذ بدى المجتمع العراقي في السنوات الأخيرة ينقسم إلى فئات ذات غنى فاحش وأخرى فقيرة، ولعل هذه الحالة التي تثير الجدل بين الأوساط الشعبية. وهذا ما جعل من الموازنة العامة للدولة غير قادرة على تنفيذ أهدافها المرسومة لها من قبل السلطة التشريعية بشكل مقنع رغم المبالغ الضخمة التي تحتويها، والتي توهم بأن هناك تنمية انفجارية قادمة.

Keywords


Article
Effect of some Physiochemical characteristics upon on the presence of bacterial indicators in Al-Hussainia River waters
تاثير بعض الخصائص الفيزوكيميائية على وجود المؤشرات البكترية في مياه نهر الحسينية

Authors: ALI ATIA AL-HISNAWI
Pages: 131-137
Loading...
Loading...
Abstract

The effects of some physiochemical properties on the number of bacterial indicators in Al-Hussainia river during the first six months of 2008.The samples were collected from four sites along the river from the Indian dam toward the province of Karbala. Bacterial indicators were calculated (APC) using the method of poure plate (Tc), (Fc), (Fs) using the M.P.N. method. The study of bacteriology indicators revealed the presence of aerobic total count was(50 × 102 - 480 × 102) cell, / 100 ml , total coliform bacteria was (0-17 × 102 ) cell /100 ml , fecal coliform bacteria was (0-10 × 102 ) cell / 100 ml while the fecal streptococci bacteria count was (0- 20 × 102 ) cell / 100 ml respectively. The results was showed that the values of dissolved oxygen was ranged the (6-13) mg /l , while the temperatures value ranged the (8-21 ) c◦, and the pH values ranged between ( 7.2-8.6), the electrical conductivity ranging between the values ( 400 -1450micr / cm). While the water in the hardness, recorded the highest value in the month of February, at the fourth site 620 mg / L, calcium values were ranged (40-170) mg / L and magnesium ranged (20-150) mg / L.درس تاثير بعض الخصائص الفيزيائية والكيميائية على اعداد المؤشرات البكترية في نهر الحسينية خلال الستة الاشهر الاولى من عام 2008 . جمعت النماذج من أربعة مواقع على طول النهر بدءاً من سدة الهندية باتجاه محافظة كربلاء . تم حساب المؤشرات البكتيرية (A.P.C) باستعمال طريقة الصب بالإطباق و(Tc)، (Fc) ، (Fs) باستعمال طريقة M.P.N ، سجلت في هذه الدراسة أعداد بكتيرية (50 ×210-480×210 ) خلية/100 مل للعدد الكلي للبكتريا ،( 0-17×210 ) خلية/100 مل لبكتريا القولون، ( 0-10×210 ) خلية/100 مل لبكتريا القولون البرازي، ( 0- 20×210) خلية/100 مل لبكتريا المسبحيات البرازية على التوالي . أظهرت النتائج في هذه الدراسة ان قيم الأوكسجين المذاب كانت بين (13-6) ملغم/ لتربينما تراوحت درجات الحرارة بين (21-8) م◦ ، وقيم الأس الهيدروجيني تراوحت بين (8.6-7.2) ، وقيم التوصيلية الكهربائية تترواحت بين ((1450-400 مايكروسيمنز/سم . بينما كانت المياه في هذه الدراسة عسرة حيث سجلت أعلى قيمة في شهر شباط في الموقع الرابع 620 ملغم/ لتر،اما قيم الكالسيوم فكانت بين (170-40) ملغم/لتر والمغنيسيوم بين(150-20) ملغم / لتر .

Keywords


Article
من أساليب صيانــة ألرقم ألطينيــة مشاكـل وحـلول

Loading...
Loading...
Abstract

Ancient monuments and ruins in its various kinds are regarded as indications of the elevation in societies, traits of nations also their remarkable effects on the human accomplishments reaching to a point of evolution and prosperity. Furthermore, clay tablets are considered the most prominent and precious of ancient findings due to the fact that they hold great artistic and aesthetical values. Since this material is organic, it is exposed to extinction and decay as any changes in the surrounding environmental circumstances occur. This research discloses the many attempts proceeded towards arriving at the most appropriate courses and methods exploited in the maintenance and protection of clay tablets in addition to the perseverance of their beauty. إن المكتشفات الأثرية بمختلف أنواعها دلائل علي رقي المجتمعات و خصائص الأمم و الشعوب و منجزات بشرية من اجل التطور و الازدهار. و تعد الرقم الطينية من أهم و انفس اللقى الأثرية كونها تحتوي على عدة إغراض من قيم جمالية و فنية و لكون هذه المادة عضوية فأنها عرضة لللأندثار و التلف عند أي تغير يحصل في الظروف البيئية المحيطة بها . و البحث يكشف من عدة محاولات من اجل الوصول إلى أحسن السبل و الطرق المستخدمة في صيانة الرقم الطينية وحمايتها و الإبقاء على جماليتها .

Keywords


Article
Spectrophotometric Determination of Chromium (III) with Isatin in the Presence of Surfactant

Authors: Ali A. Al-Wahed
Pages: 138-142
Loading...
Loading...
Abstract

A spectrophotometric determination of chromium (III) carried out with isatin as a complexing agent in the presence of hexadecyltrimethylammonium bromide (HTAB) as a surfactant for increasing the sensitivity of the system. The complex between chromium (III) and isatin formed at pH 3.0. Beer's Law was obeyed for chromium (III) over the range 0.45 – 8.50 g L-1 with molar absorptivity 1.69x104 L. mol-1. cm-1 and Sandell's sensitivity was 4.7x10-3 g cm-2. The proposed method has been successfully applied to the determination of chromium (III) in igneous rock from Snam hill in Iraq , and no other method investigated chromium (III) in same rock in order to compare with proposed method. تم تقدير الكروم الثلاثي عن طريق تكوينه معقدا ً مع الإيساتين وبوجود هكساديكايل تراي ميثايل أمونيوم برومايد (HTAB) كعامل يزيد من المساحة السطحية لتكوين المعقد وبالتالي يزيد من الحساسية للنظام. يتكون معقد الإيساتين مع الكروم الثلاثي عند دالة حامضية تبلغ 3.0 ، وأن المعقد يخضع لقانون بير عند مدى من تركيز الكروم الثلاثي يبلغ 0.45 – 8.50 مايكروغرام . لتر-1 عند أمتصاصية مولارية تبلغ 1.69X104 لتر . مول-1 . سم-1 كما تبلغ قيمة حساسية ساندل 4.7X10-3 مايكروغرام . سم-2 . تم أستخدام هذه الطريقة الطيفية لتقدير آيون الكروم الثلاثي في الصخور النارية في جبل سنام الموجود في العراق ، ولم يتم تقدير الكروم الثلاثي في هذا النوع من الصخور بطريقة تحليلية أخرى لغرض مقارنة النتائج

Keywords


Article
Bacterial contamination assessment of local and Imported diary productions in Al-Diwaniya markets
تقييم التلوث البكتيري لمنتجات الألبان المحلية والمستوردة في أسواق مدينة الديوانية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this work was to evaluation of bacterial contamination indicators such as a total bacterial count, total coliform count and faecal coliform count for domestic and canned milk and its derivatives belonging to different origins (Iraqi, Iranian, Kuwaiti and Syrian), comparison with standards parameters, and authorized rates of expire date of this productions. then Isolation and Identification of contaminated bacteria.In the present study, the domestic productions were more contaminant samples, the result revealed that the domestic cow cheese has high number of total bacterial count (78 X 1011 cfu/gm) and domestic yogurt cow was less (37 X 107 cfu/gm), while domestic of cow cream had larger number of total coliform bacteria (90 X 107 cfu/gm) and less in domestic buffalo cream (22 X 102 cfu/gm).Also, the study shown that the high number of feacal coliform bacteria was in domestic cream of cow (47 X 106 cfu/gm)in comparison with domestic buffalo yogurt (2 X102 cfu/gm). The bacterial tests showed that the all domestic productions samples were out of hygienic standard specifications, followed by Iranian and Iraqi canned cream with total bacteria count (3 X 107, 32 X 103 cfu/gm) respectively, whereas Iraqi canned cream samples were contained ( 24 X 102 cfu/gm) of total coliform bacteria, while the number of feacal coliform bacteria was (13X102 cfu/gm).The result revealed too, that the Iranian and Iraqi canned cheeses were out of standards specification, with total bacteria count (5 X 103 - 8 X 107 cfu/gm) respectively. While the total coliform bacteria in Iraqi canned cheese was (2 X 102 cfu/gm). The result revealed increase bacterial content in Iranian canned yogurt with number of total bacterial count (62 X 108 cfu/gm).هدفت هذه الدراسة إلى مقارنة مؤشرات التلوث البكتيري (العدد البكتيري الكلي و وبكتيريا القولون الكلية والقولون البرازية) لبعض نماذج الحليب المحلية والحليب المعلب ومنتجاتها من مناشىء مختلفة (العراقي, الإيراني, الكويتي والسوري), ومقارنتها مع المعايير القياسية وتحديد مدى صلاحية هذه المنتجات للاستهلاك, وعزل وتشخيص البكتيريا الملوثة لها. ومن خلال نتائج الدراسة الحالية, لوحظ إن المنتجات المحلية كانت أكثر العينات تلوثاً, إذ أظهر الجبن البقري المحلي محتوى عالي بكتيري بلغ(78x 10 11 خلية/غم), وكان اللبن البقري المحلي أقل النماذج من ناحية المحتوى البكتيري(37x 10 7 خلية/غم), في حين كان أعلى محتوى من بكتيريا القولون الكلية في القشطة البقرية المحلية إذ بلغت(90x107 خلية/غم), واقلها في قشطة الجاموس المحلية(22x 10 2 خلية/غم). كما بينت الدراسة ارتفاع محتوى القشطة البقرية المحلية ببكتيريا القولون البرازية(47x 10 6 خلية/غم) مقارنة مع لبن الجاموس المحلية إذ بلغ المحتوى اقل عدد(2x 10 2 خلية/غم), ومن خلال هذه المؤشرات فان كل نماذج الحليب ومنتجاته المحلية الإنتاج كانت خارج المواصفات القياسية الصحية, فيما جاءت القشطة المعلبة الإيرانية والعراقية من بين جميع النماذج في المرتبة الأولى من حيث المحتوى البكتيري, إذ بلغت(3x 107 خلية/غم) و(32x 10 3خلية/غم), على التوالي, فيما بلغت بكتريا القولون الكلية في القشطة المعلبة العراقية(24x 10 2 خلية/غم), أما بكتيريا القولون البرازية, فقد بلغت (13x 10 2 خلية/غم). كما بينت النتائج أيضاً بان الجبن المعلب الإيراني والعراقي كان خارج الحدود المسموح بها إذ بلغ العدد الكلي للبكتيريا (5x 103 خلية/غم) و(8x 10 7خلية/غم), على التوالي, وكانت بكتيريا القولون الكلية (2x 102 خلية/غم) في الجبن العراقي. كما أوضحت النتائج ارتفاع المحتوى البكتيري في اللبن المعلب الإيراني إذ بلغ العدد الكلي للبكتريا الهوائية (62x 108 خلية/غم).

Keywords


Article
واقع استخدام طَلَّبة أقسام التاريخ في جامعة البصره لشبكة الإنترنت

Loading...
Loading...
Abstract

هدفت الدراسة إلى التعرف على ( واقع استخدام طلبة أقسام التاريخ في جامعة البصره لشبكة الانترنت). تكونت عينة الدراسة من ( 258 ) طالب وطالبة من طلبة أقسام التاريخ في كليات التربية , والادآب , والدراسات التاريخية , وزعت عليهم استبانه أعدت لغرض تحقيق أهداف البحث.اعتمد الباحث المنهج الوصفي في وصف وتحليل بيانات الدراسة , استخدم الباحث الوسائل الإحصائية التالية : 1-معامل ارتباط بيرسون. 2-الوسط المرجح . 3- الوزن المئوي. أظهرت نتائج الدراسة : 1- تدن في مستوى استخدام شبكة الانترنت إذ إن ( 67 ) طالب وطالبة بنسبة مئوية بلغت ( 26 %) من أجمالي أفراد العينة يستخدمون شبكة الانترنت فقط , وان (191) طالب وطالبة بنسبة مئوية بلغت (74%) من أجمالي أفراد العينة لا يستخدمون شبكة الانترنت. 2-إن أهم أغراض طلبة أقسام التاريخ لاستخدام شبكة الانترنت هي الاطلاع على الصحف والمجلات المحلية والعربية والعالمية, وكذلك الحصول على الكثير من المعلومات عن التاريخ العربي الإسلامي على الشبكة. 2- إن فقدان البيانات المعروضة على الشاشة عند انقطاع التيار الكهربائي من أكثر الصعوبات التي تواجههم عند استخدامهم لشبكة الانترنت . 3- إن اتجاهات طلبة أقسام التاريخ في جامعة البصره ايجابية نحو استخدام شبكة الانترنت .

Keywords


Article
Is lipid profile in women with polycystic ovary syndrome related to calcium or magnesium in serum?
هل توجد علاقة بين تراكيز مختلف انماط الدهون وتراكيز الكالسيوم والمغنسيوم في مصول مريضات متلازمة تكيس المبيض؟

Loading...
Loading...
Abstract

Polycystic ovary syndrome (PCOS) is a gynaecological disease that has multiple connections with many diseases. It has been estimated that myocardial infarction is more likely in patients with PCOS. The effect of serum calcium and magnesium on the risk of heart diseases is not yet established. In this work, the lipid profile (total cholesterol TC, triglycerides TG, and very low-density lipoprotein VLDL, and high density lipoprotein HDL-C), serum magnesium, and calcium have been estimated in PCOS patients in comparing with control group. Different atherogenic ratios ((TC/HDL-C, LDL-C/HDL-C, TG/HDL-C, and Log (TG/HDL-C)) were calculated to obtain the best indicative ratios for the risk of cardiovascular diseases. The results showed that there is a significant increase (p<0.05) in TC, TG, and VLDL in PCOS patients as compared with control group. While HDL and serum calcium is decreased significantly (p<0.05) in patients group in comparing with control group. No significant change in serum magnesium and Ca/Mg ratio between both groups. There is no correlation (-0.50 معامل الارتباط (r -0.50< () بين تراكيز الاشكال المختلفة من الكالسيوم والمغنسيوم ومكونات انماط الدهون في مصول مجموعتي المرضى والاصحاء. اظهرت مختلف نسب الاصابة بتصلب الشرايين ارتفاعا معنويا عند مجموعة المرضى مقارنة بمجموعة السيطرة وافضل نسب تشير الى احتمالية التعرض للاصابة كانت النسب التي لها قيم احتمالية ( p ( اقل في اختبار الطالب (t-test (Student وهما النسبتان (C (TC/HDL-C and LDL-C/HDL-. يستنتج من هذه الدراسة ان مرضى(PCOS) لديهم احتمالية عالية للاصابة بامراض القلب والشرايين مقارنة بمجموعة السيطرة وان النسبتين (-C (TC/HDL-C and LDL-C/HDL هما افضل مؤشر يمكن حسابه لاحتمالية الاصابة بهذه الامراض. لاتوجد علاقة ارتباط محسوبة من قيم معامل الارتباط بين تراكيز الاشكال المختلفة من الكالسيوم والمغنسيوم ومكونات انماط الدهون في مصول مجموعتي المرضى والاصحاء.


Article
دور الرأي العام في الكفاح الدستوري للشعوب

Authors: ميثم حسين الشافعي
Pages: 157-169
Loading...
Loading...
Abstract

The public opinion was exist in all the form of democratizes and the other forms but it was be shown in the first type and hidden in the other, and its in the status of enforced into the public opinion will cause to boiling and angry felling in peoples and already trying to do anything to submit the controls in leadership. the experiment show that the unique leadership was a terrible and horrible things on peoples and that cause the public opinion to protect the democracy and the rights of peoples in the other hand peoples play a main things in political life and to draw the political way to the countries and puts the roles of political decisions at all the times ago. لقد برزت أهمية دراسة الرأي العام في الوقت الحاضر ، حتى أصبحت من أهم الدراسات التي استحوذت على أذهان الباحثين والمفكرين في مجال العلوم الإنسانية. ويعود ذلك إلى قوة تأثير الرأي العام على مسار النشاط السياسي والاجتماعي والاقتصادي ، خصوصاً في الدول الديمقراطية. ويكاد الناس يجمعون على اعتباره قوة هائلة من قوى الديمقراطية ، وإحدى المهام الأساسية الكبرى التي تعنى بها معظم الجماعات السياسية ، إن القيمة الجوهرية لفكرة الراي العام في الدولة الديمقراطية تكمن في الدور الرمزي الذي ينهض به فهو يذكرنا بأن احترام الطرائق الديمقراطية لتكوين الرأي العام يعني احترام الحكومة للمثل الأعلى في المناقشة والمفاوضة السلمية بين الأفراد الذين يكنون الاحترام العميق لقيم الآخرين ومصالحهم وآراءهم. و لا يكفي أن نعالج فكرة الحكم عن طريق الرأي العام باعتباره مجرد وسيلة تهيئ لنا الوسط الذي تتمكن فيه آراء الجماعة من المنافسة ، وإن الايمان بالحكم بواسطة الرأي العام يعني الايمان بصحة هذه الطريقة وصوابها. فهو لا يقتضي منا أن نفترض الافتراضات للقول بالصواب المطلق برأي الجماعة او اتباع الانسان طريق العمق والمنطق. إنه يكفي بهذا المجال ان نسمح للأراء بالتفاعل الحر وأن نتسامح مع المعارضة ، وأن نوسع من نطاق مساهمة المواطنين ذوي المصالح في مناقشة المشاكل التي تمسهم مساً قريباً. أما في الدول الدكتاتورية فيتم تشكيل الرأي العام فيها وتطويعه والتحكم فيه عن طريق النخبة الحاكمة المتسلطة ، مستخدمة في ذلك وسائل الاعلام والدعاية والشائعات ، والرقابة ، مع التخلص من المعارضة وتزوير الانتخابات وغير ذلك من إجراءات القمع والضغط وقهر الرأي العام ، وتجعله يتحول إلى رأي عام باطن يكمن في أعماق الشعب ، ينتهز الفرصة السانحة ليعبر عن نفسه بطريقة عنيفة ، تهز النظام الحاكم من أساسه . وهنا يظهر لنا أمر من الامور نؤيده ويكشف عنه تاريخ الثورات الشعبية ضد الدكتاتورين والطغاة ، ويؤيد أن الحكومة لا يمكن أن تقوم على مجرد القوة والعنف. وعلى الرغم من الدراسات والبحوث العديدة في مجال الرأي العام ، فما زال الباب مفتوحاً على مصراعيه للدراسات والبحث ، من أجل التوصل إلى نظرية في معناها المتكامل بشأن تفسير ظاهرة الرأي العام. ولقد استطاعت العلوم الانسانية منذ عهد أرسطو وافلاطون حتى اليوم أن تضع قواعد للدراسات السياسية والاجتماعية والنفسية والفلسفية ، وحققت القدر المشترك من النظريات العلمية التي تحكم تصرفات الانسان في هذه المجالات ، فإن علم الرأي العام وهو من العلوم المستحدثة في عالمنا اليوم ، لابد وأن يحقق هذا القدر المشترك من النظرية العلمية التي يكمن عن طريقها تفسير ظاهرة الرأي العام. وما يعنينا في هذا البحث أن نحدد أبرز الملامح التي يتسم بها دور الرأي العام في الكفاح الدستوري كظاهرة موجودة فعلاً ، وعلى ذلك فلا مجال للقول بأن دراسة الرأي العام قد وصلت إلى أن تكون في مستوى القانون أو مجموعة القوانين المنضبطة. وإن كانت القياسات الميدانية في مجال الرأي العام قد أصبحت تتصف بالدقة العلمية أكثر مما تتصف به الكثير من الدراسات الانسانية الأخرى. مما يجعلنا نتطلع إلى التوصل إلى البناء العلمي المتكامل حول موضوع الرأي العام. ومن المعروف ان سلطة وضع الدساتير يمارسها الرأي العام ، صاحب السيادة في الدولة. لذا كان من الطبيعي أن تتأثر طرق وضع الدساتير بالتطورات التي مرت بها الدولة الحديثة في هذا الصدد ، والتي جعلت السيادة تنتقل من يد الحكام أو الملوك إلى الشعب. فقد ساد الحكم المطلق في بلاد مختلفة زمناً طويلاً ، وكانت جميع السلطات في هذه الملكيات تتركز في يد الحاكم وحده والذي كان مطلق السلطات . ثم تغير الوضع مع ازدياد وعي الشعوب، وشهد العالم ثورات متعددة قام بها الرأي العام ضد السلطان المطلق للملوك والحكام ، وبدأت ارادة الشعوب تفرض نفسها مع إرادات الحكام في البداية ، ثم سرعان ما اكتمل التطور واصبحت السيادة للشعب وحده. وقد سجل التاريخ أن الدساتير ما صدرت إلا بعد ثورات شعبية أو ضغط قوى من جانب الشعب على حكامه"(1). وسنعرض في هذا البحث لدور الرأي العام في الكفاح الدستوري للشعوب ، فنبين في المبحث الاول دور الرأي العام في رسم الاتجاهات السياسية وأحداث التغييرات الكبرى ، ثم نبين في المبحث الثاني لدور الرأي العام في نشأة الدساتير ، ونعرض في المبحث الثالث لعلاقة الرأي العام بالدستور من حيث المصدر وطريقة التعديل ،و نعرض في المبحث الرابع لدور الرأي العام في إنهاء الدساتير.

Keywords


Article
Direct Diagnosis of Helicobacter pylori Infection by Detection of specific IgG antibodies in saliva of Iraqi patients
التشخيص المباشر لاصابة بكتريا Helicobacter pylori من خلال التحري عن الامينوكلوبيولين IgG النوعي في لعاب المرضى العراقيين

Authors: Maitham Ghaly Yousif
Pages: 158-165
Loading...
Loading...
Abstract

Detection of helicobacter pylori (H. pylori) by invasive methods is costy and unpleasant for patients and is not free form complication ,thus in our study we evaluated an enzyme - linked immunosorbent assay (ELISA) for measurement of H. pylori specific IgG in saliva in comparison with biopsy urease test and serum IgG.from 100 patients consult gastrointestinal in Najaf Hospitals during the period from February 2006 to March 2007 detailed history was taken and blood group was detected for each one .then the patients underwent endoscopy and serum and saliva was collected from each one. urease was done for samples collected by endoscopy . serum and saliva was evaluated for presence of specific IgG by ELISA kit. Our results showed that 42(82%) of urease positive patients had IgG in saliva, whereas 47(94%) urease positive patients had IgG in serum and no statistical differences (p-value >0.1).the result show highest concentration of saliva IgG in urease positive patients. There is significant difference between saliva specific IgG for H.pylori with age groups 31-40 years, drink Pepsi more than 4 cup/day, patients who are smoker and those with blood group O. we conclude that salivary IgG detected by ELISA is a rapid ,easy and accurate method for detection and screening for H.pylori among different age groupsان التحري عن جرثومةHelicobacter pylori بالطرق الاجتياحية تعتبر مكلفة ومرهقة للمريض وقد لايسلم المريض من مضاعفاتها . حيث تم في دراستنا الحالية تقييم فحص الاليزا لقياس الامينوكلوبيولين النوعي للعاب بالمقارنة مع فحص اليوريز للخزعة وكذلك الامينوكلوبيولين للمصل. حيث تم اخد معلومات تفصيلية والتحري عن فصيلة الدم لكل مريض قاموا بزيارة قسم امراض الجهاز الهظمي في مستشفيات محافظة النجف من شباط 2006 ولغاية ادار 2007. حيث خضع المرضى الى فحص ناظور الجهاز الهضمي .وتم اجراء فحص اليوريز على الخزعة الماخودة بالناظور . تم اخد عينة من لعاب كل مريض بالاضافة الى عينات المصل وتم تحديد وجود الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori باستخدام عدة الاليزا.اظهرت النتائج ان 41(82%) من المرضى اظهروا فحص اليوريز الموجب كان لديهم الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori في اللعاب و 47(94%) من نفس المجموعة كان لديهم الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori في المصل . كما اظهرت النتائج ان تركيز الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori في اللعاب هو اكثر في المرضى الموجبين لفحص اليوريز.ايضا بينت الدراسة وجود علاقة معنوية بين وجود الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori في اللعاب مع المرضى الدين يتراوح اعمارهم 31-40 سنة والدين يشربون الصودا اكثر من اربعة اكواب يوميا وعند المدخنين وزمرة الدم نوع .O تيبن هده الدراسة بان وجود الامينوكلوبيولين النوعيIgG لجرثومة Helicobacter pylori في اللعاب هو فحص سهل ودقيق للتحري والمسح عن وجود جرثومة Helicobacter pylori بمختلف الاعمار.

Keywords


Article
MINDO/3-FORCES Study On Some Monosubstituted Triafulvalenes
دراسة الميندو/3 –فورسيز لبعض الترايفولفينات احادية التعويض

Authors: J.H. Ali
Pages: 166-171
Loading...
Loading...
Abstract

MINDO/3-FORCES calculations have been done after complete optimization of geometry on X-monosubstituted triafulvalene molecules , where X is CN, OH , NO2, NH2, CH3, and cyclopropyl. It was found all these substituents are stabilizing . Also, all the substituents increase the dipole moment .Geometric parameters, heats of formation, orbital energies and the electron densities are reported أجريت حسابات الميندو/ 3-فورسيز المتضمنة الحصول على الشكل الهندسي ذي الأقل طاقة , على مركبات الترايفولفلين- احادية التعويض للمعوضات cyclopropyl-: CN, OH , NO2, NH2, CH3, . ووجد إن جميع هذه المعوضات تؤدي آلي استقرار جريئة الترايفولفلين .كما, إن هذه المعوضات تؤدي آلي زيادة العزم ثنائي القطب . أيضا ,تم تدوين المتغيرات الهندسية , حرارات التكوين , الطاقات المدارية والكثافات ألالكترونية


Article
ألفاظ القرآن الكريم من التغريب إلى الغرابة

Authors: مهدي حارث الغانمي
Pages: 170-182
Loading...
Loading...
Abstract

The science of strangeness of the Qur'an is one of the first sciences which appeared in the Arabic culture after Isalam.Such culture has witnessed a lot in the field of writing in this science and employing its conditions and themes in other sciences such as the science of explanation and initimitability of the Holly Qur'an, poetic criticism and others.Despite of its important presence, others' opinions and repeated sayings are the determinant factor in developing this science since the beginning of its writing in the second century, A.H. till our present day. Such a feature leads to few of its traditionalists and modernists to study such a case: Strangeness of the Qur'an.Such studies lead to problems in doctrine, history and linguistics. Despite of these problems, the Qur'anic text assumes in many of its aspects its Arabic nature and at least its linguistic clarification. The Qur'anic text with such clarification stands in contrast to the description of any word of its words to be described as strange.In the light of such problems, the researcher has aimed at trying to reconsider the concept of strangeness of the Qur'an and discuss its automation in order to explain its presence in our tradition despite the fact that such presence disagrees with the evidences and examples. This research states the origin in the saying of the presence of strangeness in the Holly Qur'an and analyzes its facts and directions to arrive at the view that is suitable for reading it in different considerations.Therefore,the research suggests the concept of strangeness with its purpose and mental activity to state the role of the authority in all its political and cultural manifestations in producing such a concept and using it in the Arabic life and written tradition from the Amoyan reign till our present day .Such production is considered as one face of other faces that deprive people of the Qur'an text which represents the contrast of the authority since it gives Man freedom and ability of creativity away from the movements of the authority which makes the Qur'anic text under its survice.The research explains such a condition to assure that the conflict between the Qur'anic method (to appoint as successor)and the method of the authority was a main reason in forming confused conceptions which stand in contrast to the frankness of the Qur'an and disconcertion of the relation between people and Text .Thus, strangeness of the Qur'an is used, developed and maintained by the authority represented by cultural and religious companies for the sake of separating between people and the Qur'an and making the Qur'an strange for people to understand it. Strangeness of the Qur'an consequently will be the only reality. This separation will make Qur'an as the only concept to talk about its language, aims and results.يعد علم غريب القرآن من أوائل العلوم التي ظهرت في الثقافة العربية بعد الإسلام . وقد شهدت تلك الثقافة كثرة في التأليف في هذا العلم ، وتوظيف قضاياه و مباحثه في علوم أخرى كعلوم التفسير و إعجاز القرآن والحديث النبوي الشريف ونقد الشعر و غيرها .وعلى الرغم من هذا الحضور المتعاظم لهذا العلم ، كان تكرار المقولات و الآراء هو الحاكم في مسيرته منذ بدايات التأليف فيه ، في القرن الثاني للهجرة ، إلى يومنا هذا . وبسبب هذه السمة ندر من نظر في أصول هذه القضية : غريب القرآن ، من القدماء و المحدثين ، على الرغم مما تثيره من إشكالات عقائدية وتأريخية ولغوية ؛ فالنصّ القرآني يؤكد في مواضع متعددة عروبته وإبانته ووضوحه ، اللفظي والمعنوي بشكل قاطع ، وهو ما يناقض وصف أي مفردة من مفرداته بوصف الغرابة .في ضوء هذه الإشكالية سعى هذا البحث إلى محاولة إعادة النظر في مفهوم غريب القرآن ومناقشة أدلّته ، سعياً إلى تفسير وجوده في تراثنا على الرغم مما ينافي هذا الوجود من أدلة و شواهد . وعرض البحث إلى أسس القول بوجود الغريب في القرآن الكريم و حلّل معطياتها و موجهاتها ، ليصل إلى رؤية يظن أنها تصلح لقراءته بتصوّر مختلف ، فاقترح البحث مفهوم التغريب بما فيه من قصديةٍ وفاعليةِ وعي ليفسر أثر السلطة بكلّ تجلياتها السياسية و الثقافية في إنتاج مفهوم غريب القرآن وتسويقه في الحياة العربية و التراث المدون منذ عهد الملك الأموي إلى يومنا هذا ، بوصف هذا الإنتاج والتسويق وجهاً من وجوه إبعاد الناس عن النصّ القرآني الذي يمثل نقيض السلطة بما يمنحه للإنسان من حرية و قدرة على الإبداع بعيداً عن حراك السلطة التي تجعله في خدمة غاياتها . وقد فصّل البحث القول في هذا الأمر ليؤكد أن الصراع بين المنهج القرآني ( الاستخلاف ) و منهج السلطة كان سبباً رئيساً في تشكّل مفهومات ملتبسة تناقض صريح القرآن و تضفي مشروعية زائفة على خطايا السلطة و أخطائها ، وتبلبل علاقة النصّ بالناس الذين يتوجب عليهم إنطاقه و بناء حياتهم على وفق منهجه . وكان إعلاء لغة القرآن بالتغريب ، ما جعله غامضاً و من ثم عصياً على الإنطاق ، من أوّليات الفصل الذي أرادته السلطة بين النصّ و الناس ، وكان من معطيات هذا الإعلاء ظهور علم غريب القرآن ، الذي أسهمت المؤسسة الثقافية و الدينية في ترسيخ مفاهيمه ، وشيوعها تكريساً لظهور العقل البديل الذي صار يملي على الناس رؤاه ويقدمها على أنها الحقيقة الوحيدة ، بعد أن زرع في نفوسهم غرابة القرآن و جهلهم بلغته ومعرفته هو وحده بتلك اللغة و مراداتها و ما ينشأ من ذلك من آثار شكّلت الوجه الخفي للثقافة العالمة .

Keywords


Article
Investigation the role of Medical devices and hospital objects in transmission of nosocomial infections.

Loading...
Loading...
Abstract

Atotal of 515 swabs were collected from different medical devices and hospital objects in Al-Sader teaching hospital and Al-Hakeem hospital , and tested to investigat the role of those in transmission of nosocomial infections ,The samples were cultured on suitable media and identified. The resulte indicated that 384 samples( 74.5%) gave positive results for pathogenic bactereial growth, versus 131 samples (25.5% ) gave negative results.The results reveled that 48 isolates were isolated from ventilator , and 38 isolates from sucker ,while 26 and 42 isolates were recovered from ansthesia and aeroscopy respectivelly, versus 34 isolates were obtained from neonat incubater,In addition 69 isolates obtaind from patients bed, and 35 isolates from patient transimission beds,with 36 and 26 isolates isolated from patient tables and surgical set respectivelly ,versus 30 isolates from hand of hospital staff. From the results appear that prodomenant of E.coli in 114 isolates (29.7%) mainly associated with neonat incubater and patients bed respectivelly.followed by Staphylococcus aureus in 95 isolated (24.7%) .while Pseudomonas aeruginosa appear in 80 isolates ( 20;8%). Klebsiella pneumoniae and Enterobacter spp. appear in 52 isolated (13.5%) and 20 isolated (5.2%) respectiveny. The gram positive Bacillus sp. appear in 23 isolates (5.7%).جمعت 515 مسحة من مختلف الاجهزة الطبية ومواد المستشفيات في مستشفى الصدر التعليمي ومستشفى الحكيم العام في النجف وفحصت للتحري عن دورها في نقل الاصابة بين المرضى في المستشفيات , زرعت العينات على اوساط مناسبة وشخصت مختبريا. بينت النتائج ان 384عينة(74.5%) اعطت نتيجة موجبة لنمو البكتريا المرضية مقابل 131 عينة (25.5%) اعطت نتيجة سالبة .كشفت النتائج ان 48 عزلة بكتيرية عزلت من جهاز عطاء الاوكسجين و38 عزلة من جها ز سحب السوائل ,بينما حصل على 26 و42 عزلة بكتيرية من جهاز التخدير وجهاز تنظيف الاذن , مقابل 34 عزلة حصل عليه ا من حاضنات الاطفاال ,بالاضلفة الى 69 عزلة حصل عليها من فراش رقود المرضى و35 عزلة من سرير نقل المرضى. ,فضلا عن 36 و26 عزلة عزلت من منضدة مريض وسيت الجراحة على التوالي , مقابل 30 عزلة من ايادي الكادر الطبي في المستشفى. تبين من النتائج سيادة بكتريا لاشريشيا القولونية ( E coli) ب 114 عزلة (29.7%) ارتبط معظمها مع حاضنات الاطفال وسرير رقود المرضى. تليها بكتريا المكورات العنقودية الذهبية ( Staphylococcus aureus) ب95 عزلة (24.7%) بينما ظهرت بكتريا الزوائف الزنجارية (Pseudomonas aeruginosa) ب 80 عزلة (20.8%) . اما بكتريا الكبســـيلا الرئوية (Klebsilla pneumoniae) و الاتنيروبكتر (Enterobacter sp.) فقد ظهرت ب 52 عـزلة (13.5%) و 20 عزلة (5.2%) على التوالي , بينما ظهرت البكتريا العصوية الموجبة (Bacillus sp.) في 23عزلة (5,7%).

Keywords


Article
Optical Repeater for free- space laser communication System

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of this project is to design and construct an optoelectronic repeater to be utilized to extend the range of a laser free – space communication system. It consists of an optical receiver, an electronic processing unit, and an optical transmitter. This repeater is expected to extend the range of the laser communication system several folds depending on the number of the utilized repeaters.

Keywords


Article
ضمانات حقوق الانسان وكيفية تطويرها وتطبيقها في العراق

Authors: خضير ياسين خضير
Pages: 183-196
Loading...
Loading...
Abstract

1- أهمية البحث لعل اهمية البحث تكمن في وجود ضمانات حقوق الانسان له اهميه كبرى في حياة الدول ومدى قبولها على الصعيدين الداخلي والدولي خاصه ان تمتع مواطني دولة ما بهكذا ضمانات يؤدي الى توفير عداله حقيقيه لجميع افراد المجتمع وبالتالي اداء الدوله لوظائفها على اكمل وجه ممايحقق المشروعيه السياسيه والقانونيه للسلطه الحاكمه بذاتها ويعد ضمانه حقيقية أساسيه لإقامة نظام سياسي يستمد سلطته من الشعب بالوسائل الديمقراطيه السلميه وصولا" الى توفير الارضيه القانونيه للقبول الدولي بهذه الدوله أوتلك التي تحترم حقوق الإنسان وضمانات تلك الحقوق . 2 - مشكلة البحث خطورة ومشكلة حقوق الانسان تكمن في تدخله في حياة الانسان اليوميه وفي نشاطاته المختلفه وعلاقاته الفرديه والذهنيه وبالسلطه القائمه على امر الشعب واي انكار بحق من تلك الحقوق .. في النهايه انكارلوجود الفرد وكرامته ونفي لشرعية وجود الدوله نفسها . 3 - منهج البحث للوصول الى النتائج والمناقشات المتواخاه من اختيار هكذا بحث فقد اعتمدنا منهجيه علميه تقوم على استخدام عدة مناهج كا لمنهج القانوني والتحليلي والتاريخي .

Keywords


Article
Bacteriological Study on Household Drinking Water Filters
دراسة بكترولوجية على مرشحات مياه الشرب المنزلية

Authors: Lena Fadhil Hamza
Pages: 185-191
Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out through a period at four months from October/2008 to Jaunary/2009.The goal of this work was to determine the efficacy of filters water that have low level of pathogenic bacteria. 4o samples of water were collected (randomly) from 40 different filters devices.The results showed that some types of filters are not safe in elimination of bacteria from water.That represented by: Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus epidermidis, Streptococcus faecalis, Staphylococcus aureus, and Vibrio cholerae with percentages 5(26.3%), 5(26.3%), 5(26.3%), 2(10.5%),1(5.3%),1(5.3%) respectively. Also the results showed that the efficacy of filters depends on the types of filters, times of use and the clean of devices. أجريت هذه الدراسة خلال فترة 4 أشهر (الفترة من تشرين الأول/2008 إلى كانون الثاني/2009). الهدف من هذا العمل هو تحديد كفاءة مرشحات(فلاتر) مياه الشرب المنزلية في التخلص من البكتريا الممرضة. الدراسة تضمنت 40 عينة ماء والتي جمعت بصورة عشوائية من 40 جهاز ترشيح مختلف. أظهرت النتائج أن بعض انواع المرشحات غير أمينة في إزالة البكتريا, والمتمثلة ب Escherichia coli, Pseudomonas aeruginosa, Staphylococcus epidermidis, Streptococcus faecalis, Staphylococcus aureus, and Vibrio cholerae وبنسب:(3و26%)5,(3و26%)5,(3و26%)5,(5و10%)2,(3و5%)1,(3و5%)1 على التوالي. كذلك وجد أن كفاءة المرشحات(الفلاتر) تعتمد على أنواع الفلاتر وطول فترة استخدامها ونظافتها.

Keywords


Article
Effect of spraying acetyl salicylic acid to reduce the damaging effects of salt water stress on orange plants (Citrus sinensis L.)
تأثير الرش بالـ Acetyl salicylic acid في تقليل الضرر الحاصل بواسطة الري بالمياه المالحة لشتلات البرتقال (Citrus sinensis L. )

Authors: Duraid. K.A. AL- Taey
Pages: 192-202
Loading...
Loading...
Abstract

This experiment was conducted on a private fruit nursery at Babylon Governorate the period from the first of March 2008 until 15- July- 2008 to study effect of spraying with Acetyl salicylic acid with two concentrations (1000,2000 mg/liter) and the quality of irrigation water also the interactions.Orange nurslings with 1 year age were chosen at same size and the height, factorial experiment in (R.C.B.D) design included about 9 treatments with three replicates.Results showed that the Acetyl salicylic acid with (1000, 2000 mg/L) increased the plant tolerance of salt water stress significantly in the average of leaf area , the length of vegetative shoots, the fresh and dry weight to the shoots and the amount of total chlorophyll in the leaves.Also the results showed that decreasing in the all of study parameters whenever increased the salinity of irrigation water. أجريت التجربة في أحد المشاتل الخاصة بإكثار نباتات الفاكهة في محافظة بابل للفترة من 1/3/ 2008 ولغاية 15/ 7/ 2008 ،لدراسة تأثير الرش بالـ Acetyl salicylic acid بتركيزين (1000 ،2000 ملغم / لتر) ونوعية مياه الري على شتلات البرتقال المزروعة حديثاً وقد استخدم نوعين من مياه الآبار بالإضافة للمياه العادية التي اعتبرت كمعاملة مقارنة.استخدمت شتلات برتقال بعمر سنة متجانسة بالحجم والارتفاع، صممت التجربة كونها عامليه وفق تصميم القطاعات العشوائية الكاملة وتضمنت تسعة معاملات كل معاملة كررت ثلاث.أظهرت النتائج أن Acetyl salicylic acid أدى إلى زيادة تحمل الشتلات المعرضة للشد الملحي معنوياً نتيجة إضافة مياه الري المالحة في معدل طول الأفرع الخضرية، المساحة الورقية، ومعدل الوزن الرطب والجاف للمجموع الخضري و كمية الكلوروفيل الكلية بالأوراق ، ولوحظ أيضا نقصان واضحة بالمعدلات المذكورة عند الري باستخدام المياه المالحة ( مياه الآبار) وتزداد معدلات النقص كلما ازدادت ملوحة مياه الري وأظهر التداخل إن هنالك فروقاً معنوية قد حصلت في جميع الموشرات المدروسة.

Keywords


Article
الفساد المالي والاداري في العراق اسبابه .. مخاطره

Authors: مكي عبد مجيد
Pages: 197-205
Loading...
Loading...
Abstract

..تعد ظاهرة الفساد والفساد الإداري والمالي بصورة خاصة ظاهرة عالمية شديدة الانتشار ذات جذور عميقة تأخذ إبعاداً واسعة تتداخل فيها عوامل مختلفة يصعب التمييز بينها، وتختلف درجة شموليتها من مجتمع إلى آخر. إذ حظيت ظاهرة الفساد في الآونة الأخيرة باهتمام الباحثين في مختلف الاختصاصات كالاقتصاد والقانون وعلم السياسة والاجتماع، كذلك تم تعريفه وفقاً لبعض المنظمات العالمية حتى أضحت ظاهرة لا يكاد يخلو مجتمع أو نظام سياسي منها. وهنا نسلط الضوء على مفهوم الفساد، مظاهره، أسبابه والآثار والانعكاسات المؤثرة ثم نعرج على تجربة العراق في الفساد الإداري محاولين تسليط الضوء على خصائص وإبعاد هذه التجربة والآثار السلبية الناتجة عنها ثم نأتي إلى وضع ابرز الحلول والمعالجات الموضوعية للحد من تأثير هذه الظاهرة على المجتمعات البشرية.ويحسن بنا قبل الخوض في غمار الفساد الإداري و المالي، أن نلقي حزمة من الأضواء الكاشفة حول ظاهرة

Keywords


Article
Adsorption of Mercury Ion From Aqueous Solutions Onto Bentonite Clay
امتزاز ايون الزئبق من محاليله المائية على طين البنتونايت

Authors: Mouhannd H. Naji
Pages: 203-211
Loading...
Loading...
Abstract

In this research, the bentonite clay was utilized for the removal of mercury ion from aqueous solutions. Adsorption experiments were conducted under various conditions where the batch method was used to determine the best adsorption ratio and the adsorption capacity for the concentration used of Hg(II) ion between (100-10 mg/L), the results show that the best concentration was (10 mg/L) where the adsorption ratio was 88.7 and the adsorption capacity was 0.444 mg/g. The adsorbent dose was 20 g/L, and the shaking time found that it equal to 140 min and the best pH value between (5-8). The effect of temperature and thermodynamic functions wear also studied, the adsorption capacity was increased with increased the temperature and the reaction was endothermic. The equilibrium isotherm data was analyzed using the Langmuir equation, where found qm and b are equal to 3.367 mg/g and 0.134 respectively. The rate constant k2 for the adsorption of Hg(II) ion is equal to 0.1067 g/mg.minفي هذا البحث، أستعمل طين البنتونايت لإزالة أيون الزئبق الثنائي من محاليله المائية . تم اجراء تجارب الامتزاز تحت ظروف مختلفة حيث استعملت طريقة الدفعات لتقدير أفضل نسبة امتزاز وسعة امتزاز للتراكيز المستعملة لأيون الزئبق الثنائي والتي تراوحت ما بين (100-10 مليغراملتر)، فأظهرت النتائج ان أفضل تركيز كان (10 مليغراملتر) حيث كانت نسبة الامتزاز 88.7 وسعة الامتزاز 0.444 غراممليغرام . وجرعة الامتزاز كَانتْ 20 غملتر , ووجد أن زمن الرج مساويَ إلى 140 دقيقة وأفضل قيمةِ pH كَانت ما بين (5-8) . كما تمت دراسة تأثير درجة الحرارة والدوال الثرموديناميكية وقد لوحظ إن سعة الامتزاز تزداد بزيادة درجة الحرارة والتفاعل من النوع الماص للحرارة . تم تحليل بيانات أيزوثيرمِ الاتزانَ باستعمال معادلةِ لانكمير، حيث وجد ان qm وb مساوية إلى 3.367 غراممليغرام و0.134 على التوالي . ثابت السرعة k2 لامتزاز أيون الكوبلت الثنائي مساوي إلى 0.1067 غراممليغرام.دقيقية


Article
Isolation of Some Intestinal Parasites from Individuals Suffering from Intestinal Disorders in Al-Mahaweel District
عزل بعض الطفيليات المعوية من أشخاص يعانون من اضطرابات معوية في مستشفى المحاويل

Loading...
Loading...
Abstract

This study was carried out on 115 stool samples of patients suffering from intestinal disorders in Al-Mahaweel district/ Babylon city, to investigate pathogenic parasites that associated with these patients.Results revealed that out of 115 cases, 25(21.7%) were associated with presence of the following pathogenic parasites: protozoa 15 cases (60%): Entamoeba histolytica 6(24%); Giardia Lamblia 4(16%), Endolimax nana 3(12%), and Balantidium coli 2(8%). Worms 10 cases (40%): Enterobius vermicularis 3(12%), Ascaris lumbricoides 3(12%), Hymenolepis nana 3(12%) and Hook worm 1(4%).Results also showed that significant differences were detected among patients in relation to presence of high parasitic infestations in urban areas compared to rural areas, in uneducated and educated ones. But there was no significant difference related to presence of parasites and symptoms of the intestinal disorders according to sex. Finally, results showed that high percentage of patients were smoker and married, more than those whose weren't(80%, 60%) & (20%, 32%) respectively. أجريت هذه الدراسة على 115 عينة براز جمعت مــــــــن مرضى يعانـــــــون اضطرابات معوية في مستشفى المحاويل في محافظة بابل لغرض التحري عن وجود الطفيليات المعوية عند هؤلاء المرضى. أظهرت النتائج ان مجموع 115 حالة , كانت 25 (21.7 %) منها مرتبطة بوجود الطفيليات التالية :الاوالي 15 (60%): Entamoeba histolytica 6(24%), Giardia lamblia 4 (16%),Endolimax nana 3 (12%), Balantidium coli 2 (8%), والديدان 10 (40%):Enterobius vermicularis 3 (12%),Ascaris lumbricoides 3 (12%),Hymenolepis nana 3 (12%), Hook worm 1 (4%). كما أظهرت النتائج وجود فروق معنوية في ما يتعلق بوجود نسب عالية من الطفيليات في المناطق الريفية عنها في المناطق الحضرية وكذلك بين المتعلمين وغير المتعلمين من المرضى. غير انه لم تلاحظ فروقات معنوية تتعلق بوجود الطفيلي وظهور الأعراض المرضية بين الجنسين. كذلك بينت النتائج أن نسب مئوية عالية من المرضى كانوا من المدخنين والمتزوجين أكثر من المرضى الغير مدخنين والغير متزوجين(80%, 68%)؛(20%, 32% ) على التوالي

Keywords


Article
Syntheses, spectral and antibacterial activity of Schiff bases derivatives from Benzidine and aromatic aldehydes

Authors: Majed J. Mohammed
Pages: 219-225
Loading...
Loading...
Abstract

A new series of Schiff bases derived from benzidine and various aromatic aldehydes .Molecular Structures were obtain from their elemental analyses , I.R , H1-NMR , and evaluated for their potential as antibacterial active against some Gram positive and Gram negative bacterial strains . The biological activity was studied against P. pseudoalcaligenes , P. vulgaris , C. freundii , E. areogenes , S. subfava and B. megaterium. The determination of the biological activity was done by using Agar dish method .The Schiff bases derived from benzidine as the central molecule with various aromatic aldehydes as the side chains in DMSO effectively inhibited the investigated bacteria and appear to be promising antibacterial agents.اشتقت مجموعة جديدة من قواعد شف من البنزيدين و مختلف الالديهايدات الاروماتية . حصل على التراكيب الجزيئية من تحليلات العناصر , اطياف الاشعة تحت الحمراء ,اطياف الرنين النووي المغناطيسي للبروتون و قدر فعاليتها ضد البكتريا الموجبة و السالبة و درست الفعالية البايولوجية ضد P. pseudoalcaligenes , P. vulgaris , C. freundii , E. areogenes , S. subfava and B. megaterium اجري تقدير الفعالية البايولوجية باستخدام طريقة طبق الاكار . ان قواعد شف المشتقة من البنزيدين كجزيئة مركزية مع مختلف الالديهايدات الاروماتية كسلاسل جانبية في مذيب الداي مثيل سلفوكسايد ثبطت بفعالية البكتريا المدروسة و اظهر الدليل بكونها عوامل مضادة للبكتريا.

Keywords


Article
Spectrophotometric Determination of Capoten In Pure Form and Commercial Tablets
تقدير الكابوتين طيفيا في صورته النقية والاقراص التجارية

Authors: Aayad A. Sayhood
Pages: 226-234
Loading...
Loading...
Abstract

A simple and accurate spectrophotometric method for the determination of capoten is applied. The procedure is based on the chelate formation with nickel(II) in acidic buffer medium. The complex has a maximum absorption at 617 nm. The optimum conditions for the complex formation were ascertained and the method was developed for the determination of capoten in the concentration range of (20–60) mg/L. The empirical formula of the formed complex was determined, by applying different spectrophotometric methods, at optimum pH of (3-5) and an ionic strength of µ equal to 0.5 M. The stoichiometric ratio was found to be 2:1 of Capoten-Nickel (II) complex as calculated by continuous variations and the mole ratio methods. The continuous variations method was applied for the determination of the conditional stability constant of the formed red complex and was found to be 3.27x107. The proposed method was found to be suitable for the determination of capoten in pure form and in its commercial tablets.تـم تطبيق طـريقة طيفيـة بسيطـة ودقيـقة لتقديـر الكابوتين . ان الطريقة المقـترحة تعـتمد علـى تكوين مركب كيليتي مع أيـون النيكل الثنائي بوجود محلول منظم حامضي. تكون امتصاصية المعقد العظمى عند (617 nm) تم تطبيق الظروف المثلى للتحقق من تكوين المعقد وتطبيق الطريقة لتقدير الكابوتيـن عنــد تركيز مــــا بين (20-60) mg/L . تـــم تحديـد الصيغـة التـجريبية للمعقد بواسطة تطبيق الطرق الطيفية عند دالة حامضية ما بين (3-5) وقوة ايونية مساوية الى 0.5 مولاري . ووجـد ان النسبة هي 1:2 للمعقد الكابوتين – النيكل الثنائي وتم حسابها باستخدام طريقتي المتغيرات المستمرة و النسب المولية. تم تطبيق طريقة المتغيرات المستمرة لحساب ثابت استقرارية المعقد الاحمر المتكون وجد بانه مساوي الى 3.27x107 . تم تطبيق الطريقة المقترحة لتقدير الكابوتين بصورته النقية واقراصه التجارية


Article
Sodium – N – (3-mercapto-1,2,4-thiadiazole ) Dithiocarbamate as a Chelating ligand: complexes with Nickel(II), Paladium(II) and Platinium(IV).
تحضير ودراسة طيفية لمعقدات النيكل(II),البلاديوم (II) والبلاتين (IV) مع صوديوم-N –(3-ميركابتو-4,2,1- ثاياديازول)ثنائي كارباميت كليكاند مخلبي

Authors: Thaer Mahdi Madlool --- Atheer H.Yas
Pages: 235-244
Loading...
Loading...
Abstract

Chelates of Ni (II), Pd (II) and Pt (IV) with potassium 3-amino-5-mercapto-1,2,4-thiodiazole -diethiocarbamate (TC –K+ (have been prepared. All these chelates have been characterized by thermal analysis (TG-DTA) ,Infra-red (IR) ,(UV/Vis) spectrum Magnetic sensitive and Conductivity measurement .Ni (II) and Pt (IV) chelates are found to have octahedral structures ,while Pd (II) complex may have square planar symmetry.تم تحضير معقدات المخلبية لأيونات النيكل Ni(II) والبلاديوم Pd(II) الثنائية والبلاتين Pt( IV) الرباعي مع بوتاسيوم – 3- امينو -5- ميركابتو-4,2,1- ثايادايازول- داياثايوكارباميت( (TC –K+ . تم تشخيص المعقدات المخلبية بواسطة التحليل الحراري (TG-DTA) وأطياف الأشعة تحت الحمراء (IR) , وأطياف الأشعة فوق البنفسجية والمرئية (UV./Vis.) وقياس الحساسية المغناطيسية وقياسات التوصيلية الكهربائية .ومن خلال الدراسات اقترح الشكل الثماني السطوح لمعقدي Pt(IV) , Ni (II) فيما وجد ان معقد Pd (II) يمتلك الشكل المربع المستوي

Keywords


Article
مـشكــلات دراسـة المــواد التـربــويـــة والنـفسـيـة فـي الأقـسـام غيــر الاختصـاص من وجهـة نظـر الطلبـة

Loading...
Loading...
Abstract

Education is considered as the fundamental of civilized formation,a field of investing human forces towards construction and formation,a means through which nations can achieve their high objectives according to their philosophy in life.Educational and psychological materials has special importance,particularly in building the learner’s personality.This importance arises from the importance of developing the learning atmosphere,improving its level,and making it a good climate for the individuals’growth.The research aims at identifying the problems faced students in learning the educational and psychological subjects at the non-departmental studies,College of Education, Kerbela University.The corpus of the research consist of 360 fourth year students,at the morning classes,for the year 2008-2009 .The students have studied these materials during their four years.The final group consist of 360 students.The researchers direct questions to exploratory sample, according to their answers,a questionnaire was formed which consisted of five fields(students,teaching materials,instructors,methodology,methods of evaluation and testing).The data was analysed by using statistical tools.The results are that most students do not feel of the importance of educational and psychological materials in practical life.most students believe that these materials are secondary and do not affect their educational achievements.The two researchers recommend that subjects timetables should be recognized again as far the educational and psychological materials are concerned,holding symposiums for these materials for students knowing the importance of such materials and their effect in building their personalities.A similar study can be conducted at the country’s universities in order to study the problems faced by students of the Department,another study investigates the students’ problems as far gender is concernedتعد التربية أساس البناء الحضاري في العصر الحديث, وحقلا لاستثمار القوى البشرية وتوجيهها نحو البناء والتعمير ,ووسيلة تحقق بها الأمم أهدافها العليا وفقا لمقتضيات فلسفتها في الحياة,لا يخفى على احد أهمية العلوم التربوية والنفسية في مجالات الحياة كافة لمالها من صلة وثيقة بحياة الإنسان ,وكما هو معروف لدى الجميع إن اغلب المشكلات التي تعاني منها المجتمعات هي مشكلات تربوية ونفسية. وللمواد التربوية والنفسية أهمية خاصة في قيام بناء شخصية المتعلم ,وتبرز هذه الأهمية من خلال أهمية العمل في تطوير الواقع التعليمي,وتحسين مستواه,وجعله مناخا صالحا لنمو الأفراد, وتسهم فروعها من مناهج وطرائق تدريس وعلم النفس وأسس تربية وتعليم بشكل فعال في تشكيل المعلم,متناولة المتعلم دينيا ونفسيا وعلميا وعاطفيا واجتماعيا, هي التي تمييز المدرس التربوي من غيره من حيث تناول المادة العلمية ومعاملة الطلبة والمدرسين الآخرين و إدارة المدرسة . لذا يهدف البحث إلى التعرف على المشكلات التي تواجه الطلبة في دراسة المواد التربوية والنفسية في الأقسام غير الاختصاص في كلية التربية جامعة كربلاء,وكانت العينة الأساسية للبحث طلبة المرحلة الرابعة في أقسام غيرا لاختصاص في كلية التربية في جامعة كربلاء للدراسة الصباحية للعام الدراسي (2008-2009)والبالغ عددهم (360)طالبا وطالبة ,والذين درسوا المواد التربوية والنفسية خلال المراحل الدراسية الأربعة,إما العينة النهائية فقد بلغت (306) طالبا ً وطالبة, ولأجل التعرف على المشكلات التي تواجه الطلبة في دراسة المواد التربوية والنفسية في الأقسام غير الاختصاص في كلية التربية, قام الباحثون بتوجيه سؤالاً إلى عينة استطلاعية ,وفي ضوء استجابات الطلبة نظمت استبانة مكونة من خمسة مجالات هي(مجال الطلبة, مجال المادة الدراسية, مجال التدريسين,مجال طرائق التدريس, مجال أساليب التقويم والاختبارات). وبعد تحليل استجابات العينة النهائية على الاستبانة النهائية باستخدام الوسائل الإحصائية كمعامل ارتباط بيرسون و الوسط المرجح و الوزن المئوي ,كانت نتائج البحث,أن اغلب الطلبة لا يشعرون بأهمية المواد التربوية والنفسية في الحياة العملية أو في الحياة العامة, وان اغلب الطلبة يعتقدون إن المواد التربوية والنفسية مواد ثانوية لا تؤثر على تحصيلهم الدراسي ,ولا فائدة من دراستها,علما إن هذه المواد هي الفيصل بين كلية الآداب وكلية التربية لأنها تهيئة دارسها كيفية التعامل ومهارة التدريس بعكس كلية الآداب,كما ان هناك تجاوزات من قبل تدريسي الأقسام غير الاختصاص على محاضرات المواد التربوية والنفسية من حيث تنظيم جدول المحاضرات أو الامتحانات. وقد أوصى الباحثون بإعادة النظر في تنظيم جدول المحاضرات في المواد التربوية والنفسية في الأقسام غير الاختصاص,وعقد الندوات والمؤتمرات التربوية والنفسية لتعرف الطلبة بأهمية المواد التربوية والنفسية وإثرها في بناء شخصية الطالب,فضلا عن الاهتمام بتهيئة القاعات الدراسية المناسبة من حيث الحجم وإعداد الطلبة فيها وتوفير مستلزمات الدراسة, والعمل على إيجاد الوسائل والتقنيات التربوية الحديثة التي تسهل عملية التدريس لهذه المواد الحيوية. وقد اقترح الباحثون أجراء دراسة مماثلة على مستوى جامعات القطر,وأجراء دراسة مماثلة لتعرف على مشكلات طلبة الأقسام الاختصاص ,كما اقترحا أيضا أجراء دراسة مماثلة لتعرف على الفروق بين مشكلات الطلبة وفقا المتغير الجنس والتخصص العلمي والمرحلة الدراسية .

Keywords


Article
Noise Measurement for Obtaining Optimum Point of Detection System by Using Field Effect Transistor (FET)
أفضل نقطة حساب للضوضاء في أنظمة الكشف باستخدام ترانسستورذات المجال المؤثر (FET)

Loading...
Loading...
Abstract

The designed circuit in this research is measured several types of noise and it’s analysis, reduction and amplification of received signal value by using the detection system type Field Effect Transistor (FET Tr) the aim of using this type of amplifier in designed system because of it’s efficient matching between input and output impedance, this will increase performance in detection of signal and noise. Also, all equations that help in calculation of noise voltage and noise current are derived and effect of bias resistance and capacitance of detector also was studied. Research study shows that the preamplifier noise is primarily influence by the first stage noise provided that the gain of that stage is large (Kt=8.87), total noise voltage to detection system (En T=3.314 nV), total noise current (InT=5.41 fA), noise figure (NF=0.0093 dB) at optimum source resistance and the detector resistance (2.5 MΩ) photoconductive type. يتناول هذا البحث تصميم دائرة قياس عدة أنواع للضوضاء وتحليلها،كيفيه تقليلها وتكبيرقيمة الاشاره المستلمة من قبل منظومة الكشف وتكبيرها بمكبرات نوع ترانسستور ذات المجال المؤثر ((FET Tr والسبب في استخدام هذا النوع من المكبرات في المنظومة المصممة لكفائته في الموائمة بين ممانعة الادخال والاخراج ممايؤدي الى زيادة الاداء في كشف الاشارة والضوضاء.كذلك تم اشتقاق المعادلات الخاصة لحساب قيم فولتية الضوضاء (En) وتيار الضوضاء ((In ودراسة تأثير مقاومة الانحياز والسعة على ضوضاء الإدخال للمنظومة, تحتوي الدائره المصممة على كاشف نوع ((photoconductive. وأظهرت نتائج الدراسة أن الضوضاء المكبر الأولي (preamplifier) تتأثر بشكل كبير بضوضاء أول مرحلة تكبير وكانت ذات عامل ربح عالي( Kt=8.87) وفولتية الضوضاء الكلية لمنظومة الاستلام هي(EnT=3.314 nV) وتيار الضوضاء الكلية (InT=5.41 fA), وكان رقم الضوضاء noise figure)) هو (dB (NF=0.0093 عند قيمة أفضل مقاومة مصدر, و قيمة مقاومة الكاشف (photoconductive detector resistance) بحدود (2.5 MΩ).

Keywords


Article
Antibiotic sensitivity patterns of uropathogens isolated from females with urinary symptoms in Karbala
انماط مقاومة المضادات الحيوية من قبل الجراثيم البولية المعزولة من مريضات الجهاز البولي في كربلاء

Loading...
Loading...
Abstract

Urinary tract infection is a common community-acquired bacterial disease which frequently affects female outpatients. Escherichia coli is the most common member of the family Enterobacteriaceae accounts for majority of all urinary tract infections in both inpatients and outpatients. Increasing rates of resistance among bacterial uropathogens has caused growing concern in both developed and developing countries, so that the objectives of this study are identifying the most frequent etiological agents of (U.T.I) in females and to determine their antibiotics sensitivity patterns.A total of (470) adult females were enrolled in this study. Middle stream urine samples were collected and cultured according to standard methods. The positive cultures(140)were tested for antibiotics sensitivity by using Kirby-Bauer's disk diffusion method.The predominant uropathogen was Escherichia coli 62 (44.4%), followed by Pseudomonas aeruginosa 28 (20%), Salmonella species 18 (12.8%), Klebsiella pneumonia 16(11.4 %), Shigella species 12 (8.6%), and Serratia species 4 (2.8%). We found that 76% of Escherichia coli isolates were sensitive to Ciprofloxacin, (41%)for Trimethoprim, 41% for Nalidixic acid, 8% for Carbencillin, 57% for Nitrofurantoin, 27% for Cefotaxime, 0% for Ampicillin, 3% for Oxacillin, 42% for Trimethoprim- sulfamethoxazole, 54% for Gentamicin . wile 59% of Pseudomonas aeruginosa isolates were sensitive to Ciprofloxacin, 30% for Trimethoprim, 46% for Nalidixic acid, 16% for Carbencillin, 47% for Nitrofurantoin, 15% for Cefotaxime, 8% for Ampicillin, 33% for Trimethoprim- sulfamethoxazole , 57% for Gentamicin all pseudomonas isolates were resistance for Oxacillin. In addition , 88% of Salmonella species were sensitive to Ciprofloxacin, 22% for Trimethoprim, 66%for Nalidixic acid, 11% for Nitrofurantoin , ,22% for Oxacillin , 44% for Trimethoprim- sulfamethoxazole , 88% for Gentamicin all salmonella isolates were resistant to Carbencillin , Cefotaxime and Ampicillin. Also, 100% of Klebsiella pneumonia were sensitive to Ciprofloxacin , 42% for Trimethoprim , 71% for Nalidixic acid , 20% for Carbencillin , 37% for Nitrofurantoin , 30% for Cefotaxime , 25% for Ampicillin , 13% for Oxacillin , 75% for Trimethoprim- sulfamethoxazole , 100% for Gentamicin .as well as 20 % of Shigella species were sensitive to Ciprofloxacin , as well as (20 %, 16 % , 23 % , 50% ) were sensitive for Trimethoprim- sulfamethoxazole , Nalidixic acid , Carbenicillin , Nitrofurantoin ,but thy were completely resistance for Cefotaxime , Ampicillin , Oxacillin, Gentamicin and Trimethoprim.and 100 % were sensitive for Nitrofurantoin .In addition 50 % of Serratia species isolates were sensitive to Ciprofloxacin ,Trimethoprim , Trimethoprim- sulfamethoxazole ,Gentamicin, Cefotaxime and Nalidixic acid , wile 100 % were resistant to Carbenicillin , Ampicillin , and Oxacillin .التهاب المسالك البولية هومن الامراض البكتيرية الشائعة في المجتمع و الذي غالبا ما يصيب النساء. و تعد الاشيريشيا القولونية اكثر مسببات عائلة الجراثيم المعوية شيوعا لاصابات القناة البولية في كل من المريضات الراقدات و كذلك المراجعات للمستشفيات. وان ارتفاع معدلات المقاومة للمضادات الحيوية من قبل المسببات الجرثومية لاصابات الجهاز البولي لها اهمية متنامية في كل من البلدان المتطورة و بلدان العالم الثالث , لذا تهدف الدراسة الحالية الى تمييز اكثر مسببات التهاب الجهاز البولي عند النساء وتعيين انماط حساسية هذه المسببات للمضادات الحيوية . تضمنت الدراسة (474) مريضة حيث جمعت نماذج الادرار من منتصف الجريان للبول و زرعت العينات هوائيا حسب الطرق النموذجية , حيث كان هناك (140) عينة موجبة بالزرع الجرثومي والتي تم اختبار مدى حساسيتها للمضادات الحيوية حسب طريقة (كيربي – باور للانتشار حول القرص). و اظهرت ا لدراسة ان اكثر المسببات الجرثومية لاصابات الجهاز البولي هي الاشريشيا القولونية بمقدار 62 عزلة اي بنسبة (44.4%) تلتها جرثومة الزوائف الزنجارية بمقدار 28 عزلة بنسبة (20%)ثم جرثومة السالمونلا 18 عزلة بنسبة (12.8%) ثم جرثومة الكلبسيلا 16 عزلة بنسبة (11.4%) ثم جرثومة الشيكللا 12 عزلة بنسبة (8.6%) وجرثومة سيرريشيا 4 عزلات بنسبة (2.8%). كما وجد ان (76%) من عزلات الاشريشيا القولونية حساسة للمضاد الحيوي السبروفلوكساسين و (41%) منها حساسة للترايميثوبريم و (41%) حساسة للنالديكسك اسيد و (8%) حساسة للكاربنيسللين و (57%) حساسة للنايتروفيورانتوين و (27%) حساسة للسيفوتاكزيم و (3%) حساسة للاوكساسيلين و (42% ) حساسة للترايميثوبريم- سلفاميثوكسازول و (54%) حساسة للجنتامايسين في حين ان جميع عزلات الاشيريشيا القولونية مقاومة للمضاد الحيوي الامبيسيلين . كما وجد ان (59%) من عزلات الزوائف الزنجارية حساسة للمضادالحيوي السبروفلوكساسين وان (30%) منها حساسة للمضادالحيوي تراي ميثوبريم و (46%) حساسة للنالديكسك اسيد و (16%) حساسة للكاربنيسللين و (47%) حساسة للنايتروفيورانتوين و(15%) حساسة للسيفوتاكزيم و (8%) حساسة للامبيسيلين و (33%) حساسة للمضادالحيوي ترايميثوبريم-سلفاميثوكسازول و (57%) حساسة للمضادالحيوي الجنتامايسين وجميع عزلاتها كانت مقاومة للمضاد الحيوي الاوكساسيلين . كما لوحظ ان (88%) من عزلات المسبب المرضي السالمونيللا هي حساسة للسبروفلوكساسين و ان (22%) منها حساس للتراي ميثوبريم وان (66%) حساسة للنالديكسك اسيد و (11%) حساسة للنايتروفيورانتوين و (22%) حساسة للاوكساسيلين و (44%) حساسة للترايميثوبريم- سلفاميثوكسازول و (88%) حساسة للجنتامايسين , وكانت جميع عزلات السالمونيللا مقاومة بشكل مطلق لكل من المضادات الحيوية الكاربنسيلين و السيفوتاكزيم و الامبيسيلين . و لوحظ ان جميع عزلات جرثومة الكليبسيللا هي حساسة للمضادات السبروفلوكساسسين و الجنتامايسين و ان (42%) حساسة للترايميثوبريم و (71%) حساسة للنالديكسك اسيد و (20%) حساسة للكاربنيسللين و (37%) حساسة للنايتروفيورانتوين و (30%) حسا سة للسيفوتاكزيم و (25% ) حساسة للامبسلين و (13%) حساسة للاوكساسيلين و (75%) حساسة للمضادالحيوي ترايميثوبريم-سلفاميثوكسازول. كما لوحظ ان (20%) من عزلات جرثومة الشيكللا كانت حساسة للسبرو فلوكساسين و (16%) حساسة للنالديكسك اسيد و (23%) حساسة للكاربنيسللين و (50%) حساسة للنايتروفيورانتوين و (20%) حساسة للترايميثوبريم- سلفاميثوكسازول و كانت جميع عزلات جرثومة الشيكللا مقاومة لكل من الترايميثوبريم و السيفوتاكزيم و الامبسيلين و الاوكساسللين و الجنتامايسين . وكانت جميع عزلات السيرريشيا حساسة للنايتروفيورانتوين و (50%) حساسة لكل من السبروفلوكساسين و الترايميثوبريم والترايميثوبريم- سلفاميثوكسازول والجنتامايسين و السيفوتاكزيم و النالديكسك اسيد بينما كانت جميع العزلات الباقية مقاومة لكل من الكاربنيسلين و الامبيسيلين و الاوكساسللين

Keywords


Article
Constructing The Criteria of Analyzing Curriculum in Books of Chemistry for High School in Iraq in The Light of Objective
بناء معايير لتحليل المحتوى الدراسي لكتب الكيمياء للمرحلة الإعدادية في العراق في ضوء أهداف تدريس الكيمياء

Loading...
Loading...
Abstract

This paper aims at constructing criteria for analyzing chemistry books for high school in Iraq. To achieve the aim of this paper, the researchers prepare a criterion which is tri classification depending upon Blom in different aspects (epistemological, skillful, and emotional). The paper is limited to books of chemistry for high school in Iraq and their aims. Depending upon the framework of the paper, the criterion has been constructed in its primary form. The reliability of this group of experts and specialist and make group of procedures reaching the criterion in its final form. In order to ensure its stability, the criterion has been used to analyze a sample of curriculum. By using (Mua’amil Al-Ittifaq) with other analysts, the stability is accepted. Each one of these aspects consists of many parts and each part consists of many items. The items of this academic epistemological is the first step in comparison to other aspects like skillful and emotional. This agrees with the objectives of scientific education. Finally, the researchers arrive at many conclusions and recommend many suggestions. يهدف البحث الحالي الى بناء معايير لتحليل كتب الكيمياء للمرحلة الإعدادية في العراق .ولتحقيق هدف البحث أعد الباحثان معياراً ثلاثي التصنيف باعتماد تصنيف بلوم للأهداف في المجالات (المعرفية والمهارية والوجدانية) .اقتصر البحث على كتب الكيمياء للمرحلة الإعدادية في العراق,وأهداف هذه الكتب.وبالاعتماد على آطر مرجعية تم بناء المعيار بصيغته الاولية وتم التاكد من صدق المعيار بعد عرضه على مجموعة من الخبراء والمختصين واتخاذ مجموعة من الإجراءات وصولا الى المعيار بصيغته النهائية,ولغرض التأكد من ثبات المعيار تم استخدامه لتحليل عينه من المحتوى الدراسي من هذه الكتب.وباستخدام معامل الاتفاق مع محللين آخرين كان الثبات مقبولا.تضمن كل مجال من المجالات الثلاثة للمعايير عدد من الفئات وتضمنت كل فئه عدد من الفقرات,واحتلت عدد فئات وفقرات المجال المعرفي المرتبة الاولى مقارنة بالمجالين المهاري والوجداني .وهذا يتماشى مع اهداف تدريس العلوم واهداف التربية العلمية.وفي ضوء ذلك توصل الباحثان الى عدد من الاستنتاجات كما اوصى الباحثان بعدد من التوصيات والمقترحات.

Keywords


Article
The synthesis and characterization of Schiff base ligand type N2O2 donor atom derived from 5-amino-3-hydroxynaphthalen-1-sulfonic acid and their some metal complexes

Authors: Ashour H. Dawood --- Nada Jasim
Pages: 266-272
Loading...
Loading...
Abstract

The synthesis and characterization of the ligand type N2O2 have been carried out by condensation reaction of 2,5-hexane dione with 5 -amino-3-hydroxynaphthalen-1-sulfonic acid [H2L], while the complexes of this ligand were obtained by adding the prepared ligand to metal nitrate of CoII, NiII, CuII, ZnII, ions in methanol. The ligand and their complexes were characterized by FT-IR and UV-Vis spectroscopies, molar conductivity, and magnetic measurements. from these studies suggested the geometry around the ion metals are distorted octahedral.تم تحضير الليكند رباعي السن نوع N2O2 والذي يحضر باضافة المركب 5-امينو-3-هايدروكسي-نفثالين حامض السلفونيك مع المركب 2.5 هكسان ثنائي الكيتون بوساطة تفاعل التكثيف،حضرت المعقدات لايونات الفلزات الكوبلت و النيكل و النحاس و الزنك الثنائية وذلك باضافة الليكند المحضر مع نترات هذه الايونات بوجود الميثانول المطلق كمذيب. شخصت هذه المركبات باستخراج تقنية IRاطياف الاشعة تحت الحمراء و الاشعة فوق البنفسجية – المرئية اضافة الى التوصيلية المولارية و الحساسية المغناطيسية، بينت الدراسات ان الشكل الفراغي المقترح لهذه المعقدات هو شكل ثماني السطوح المشوه.

Keywords


Article
Spectroscopic Studies of Carcinoembryonic Antigen in Malignant Mammary Tissues
دراسة طيفية للمستضد الجنيني السرطاني في الانسجة الثدية المصابة بالاورام الخبيثة

Loading...
Loading...
Abstract

Characterization of CEA was carried out through spectroscopic studies using ultraviolet absorption molecules. Factor affecting the absorption properties of purified CEA such as, pH, polarity, effect of solvent perturbation and pH titration have been studied, the results indicates that there are different effects of these factors on the CEA spectrum. The pH titration of purified CEA shows that the amino acid tyrosine is located on the surface of the CEA. This study was aimed to elucidate the spectroscopic properties of purified CEA using spectroscopic techniques, Uvana FTIR.درست أطياف الأشعة فوق البنفسجية لتشخيص بروتينيات CEA المنقى من خلال تأثير الأس الهيدروجيني وقطبية المذيب والاضطراب المذيبي على البنية الثنائية والثلاثية لتركيب البروتين ومنه تمت معرفة الأحماض الأمينية الموجودة على السطح و استخرجت قيمة معامل الامتصاصية وكانت 4.16 مل/ ملغم.سم. استخدمت مطيافية الأشعة تحت الحمراء (FTIR) في تشخيص بروتينيات CEA المعزولة من مجانس الثدى الخبيثة وتم مقارنتها مع بروتينيات CEA القياسية وأظهرت نتائج القياسات التماثل الواضح بين طيف الأشعة تحت الحمراء وكل من المستضد السرطان الجنيني المنقى و القياس

Keywords


Article
الضوابط الشرعية في تغيير شروط الواقف ودور الناظر في ذلك

Authors: محسن القزويني
Pages: 275-284
Loading...
Loading...
Abstract

من اسباب تقدم البلاد الاسلامية في العصور الإسلامية الأولى هو مشاركة الامة الإسلامية وتفاعلها مع القضايا السياسية والاقتصادية للدولة الاسلامية والوقف هو أحد مفردات هذهِ المشاركة الذي أعطى للأمة يد المبادرة في بناء اقتصاديات المجتمع الاسلامي على أسس متينة حيث إنّ هذهِ المشاركة لم تكن على صورة السخرة وتمت بدون اجبار بل تطوعاً واندفاعاً من الاعماق لكسب الأجر والثواب. وقد دخل الوقف كركن مِن أركان النظام الاقتصادي الإسلامي الذي آل على نفسه محو آثار الفقر والفاقة والعوز من المجتمع الإسلامي. ومع فكرة الوقف قفز الاقتصاد الإسلامي قفزة نوعية بحيث كانت الحياة تسير بانتظام نحو مجتمع التكامل والتضامن، كل عضو فيه هو عنصر خير. وعلى مدى القرون الماضية كان الوقف يدفع بالاقتصاد الإسلامي قفزة نوعية بحيث كانت الحياة تسير بانتظام نحو المجتمع الإسلامي. وبتراجع ظاهرة الوقف، وفقدان روح المبادرة لإنشاء المؤسسات الوقفية ظهرت الثغرات الاجتماعية والاقتصادية في المجتمع الإسلامي على رغم الثروات التي يمتلكها المسلمون اليوم، لكن لانجد أثراً لهذهِ الثروات على مستوى التقدم في المجتمع الإسلامي الذي يُعاني مِن الفقر والفاقة. أضف إلى ذلك؛ إنّ ما شهدته العلوم الاقتصادية مِن تطور هائل كان لابد أن يرافقه تطور في ادواتنا الاقتصادية ومنها الوقف بحيث يتناغم مع التقدم الكبير في الاقتصاد العالمي لكي يتمكن مِن دفع اقتصاديات العالم الإسلامي إلى الأمام بالسرعة التي شهدتها الاقتصايات الاخرى في العالم. من هنا جاءت ضرورة اعاة النظر في الوقف على ضوء المستجدات والعلوم الاقتصادية بحيث يُعاد لهذهِ المفردة دورها المهم في تحريك عجلة الاقتصاد الإٍسلامي سيما وإن غالبية احكام الوقف هي اجتهادية تخضع للقواعد الفقهية وحاجات المجتع المتطورة. يقول وهبة الزحيلي: ((يلاحظ أن القليل مِن احكام الوقف ثابت بالسنَة ومعظم أحكامه ثابت باجتهاد الفقهاء)) .

Keywords


Article
مدحت باشا والياً لسوريا (1878- 1880م)

Loading...
Loading...
Abstract

شهد التاريخ العثماني الذي يمتد على ما يزيد من ستة قرون , بشخصيات تركت بصمات واضحة على سير الأحداث وكتب عنها المؤرخون كثيرا لما حققته من انجازات سياسية وإدارية , منها شخصية مدحت باشا الذي ترك آثارا واضحة في تاريخ الدولة العثمانية مثل ولايته للدانوب (1864- 1869) وبغداد (1869- 1871) وتعيينه صدرا أعظم خلال حكم السلطان عبد العزيز (1861- 1876) وبداية حكم السلطان عبد الحميد الثاني (1876- 1909) وعضوا في كتابة الدستور العثماني. وعند إصدار فرمان عثماني بتعيين مدحت باشا واليا لسوريا عد نقطة تحول في تاريخ سوريا الحديث لما يمتلكه الوالي من خبرة إدارية وسياسية في إدارة شؤون الحكم , إلا انه لم يستطع تقديم إصلاحات حقيقية لهذه الولاية بسبب الظروف التي أحاطت بتعيينه لولاية سوريا . من هنا تكمن أهمية البحث , فضلا عن عزوف الباحثين العراقيين من تناول هذه المدة الزمنية من تاريخ سوريا في العهد العثماني . لذا تأتي هذه الدراسة كمحاولة جديدة لإلقاء الضوء على الأحداث التي شهتها سوريا خلال مدة حكم الوالي مدحت باشا , وتم تقسيم البحث على ثلاثة مباحث , الأول اختص بولادته ونشأته , والثاني أوضاع سوريا الاجتماعية والاقتصادية والسياسية قبل ولاية مدحت باشا ,والثالث أهم محاولات مدحت باشا في إصلاح الأوضاع الإدارية مثل , الإدارة المدنية والتعليم والجانب المالي والشرطة والمحاكم. وقد اعتمد الباحث على مجموعة من المصادر منها, يوسف الحكيم, سوريا والعهد العثماني. وتكمن أهمية هذا الكتاب هو معاصرة المؤرخ لحكم الوالي مدحت باشا. وكتاب عبد العزيز محمد عوض, الإدارة العثمانية في ولاية سوريا (1864- 1914), وأهمية هذا الكتاب احتوائه على معلومات هامة حول الإدارة العثمانية والتقسيمات الإدارية لولاية سوريا في القرن التاسع عشر

Keywords


Article
Viscosity and Volumetric studies of some amino acids in solutions at different temperatures.
الكثافة واللزوجة لعدد من محاليل الحوامض الأمينية بدرجات حرارة مختلفة .

Loading...
Loading...
Abstract

Densities ρ and viscosities η for several concentrations of amino acids (Serine, Cysteine and Threonine) at different temperatures (298.15, 303.15 and 308.15K) have been measured. On the basis of these data, the apparent molal volumes , partial molal volumes at infinite dilution , slope Sv , Gibbs free energy of activation for viscous flow of solution ∆G1,2 and Jones – Dole B-coefficients were calculated the nature of solute-solvent and solute-solute interactions have been discussed in terms of the values of , , Sv and B-coefficents.شملت هذه الدراسة قياس الكثافة واللزوجة الى عدد من محاليل الحوامض الامينية ( سيرين , سستين , ثريونين ) بدرجات حرارة مختلفة ( 298,15 , 303,15 , 308,15 مطلقة ) . أستخدمت هذه النتائج لحساب الحجم المولالي الظاهري , الحجم المولالي الظاهري المحدد , الميل Sv طاقة كبس الحرة للانسياب اللزج للمحلول ∆G1,2 ومعامل جونس – دول B- . تمت مناقشة طبيعة التأثر من نوع مذاب – مذيب ومذاب – مذاب من خلال قيم و Sv وقيمة معامل اللزوجة B .

Keywords


Article
(طبقات الجو العليا وعلاقتها بالأيام المطيرة في العراق)

Authors: حسين فاضل عبد
Pages: 294-304
Loading...
Loading...
Abstract

search deal with the upper atmosphere phenomena in Iraq and its relation to rainy days occurrences at the session basis in (10)years depending on synoptic study for several levels (surface,500,850)millibars and correlation between rainy days wich represented by rainy group(8,5,4,3)day at the surface and its relation to weather system and synoptic at other levels then analyzed synoptic weather to know how system prussre affect study area in day and session of rain which cover (8)months in iraq(October—may).search conclusion refer to that north stations(sinjar,kirkuk) is the most rainy stations and the thermal depressions(ethupian,Indian)blocked the Mediterranean depressions especially at the seconed half of the rain session and there are some of coalescence of ethupian and Indian depressions that cover all the study area at (850)millibars finally there is no relation between the site of depression center and the highest rain day which correlate with rainy frontal site تناول البحث دراسة ظواهر طبقات الجو العليا في العراق وعلاقتها بتكرار الايام المطيرة على الاساس الموسمي وللمدة (10)سنوات (91/92_99/2000) واعتمد البحث على دراسة تفصيلية للظواهر الطقسية ولعدة مستويات ضغطية (السطحية850,500) ملليبار ومدى ارتباط تكرار الايام المطيرة المتمثل بالمجموعات المطرية(8,5,4,3)يوم على السطح وعلاقتها بالمنظومات الطقسية والحالة السينوبتيكية في المستويات الاخرى وجرى تحليل الخرائط الطقسية بغية التعرف على اكثر المنظومات فعالية وتاثيرا على العراق في فترات الايام الممطرة خلال الموسم المطري الدي يمتد ثمانية اشهر في العراق(ت1---ايار) ومن النتائج التي خرج بها البحث هو صدارة المحطات الشمالية (سنجار وكركوك) لمعظم حالات سقوط الامطار فضلا عن اعاقة المنخفضات الحرارية(الهندية والاثيوبية) تقدم المنخفضات المتوسطية وخصوصا خلال النصف الثاني من الموسم المطري وظهور عدد من حالات الاندماج للمنخفضات الهندية مع الاثيوبية لتغطي كل منطقة الدراسة ضمن مستوى(850)ملليبار,فضلا عن انعدام العلاقة بين موضع مركز المنخفض الجوي واعلى كمية امطار يومية بقدر ما ترتبط الاخيرة بموضعها من الجبهات المطيرة.

Keywords


Article
A New Stiffness Matrix Derivation of Arch Beams Using Finite Elements
اشتقاق مصفوفة صلادة جديدة للعتبات المنحنية بطريقة العناصر المحددة

Authors: Sadjad A. Hemzah
Pages: 296-306
Loading...
Loading...
Abstract

In the present study, a new stiffness matrix for arch beams had been derived using finite element method. Transverse shear deformation was included in the derivation.The present stiffness matrix could be used in both linear and nonlinear analysis of concrete and steel arch beams. The new stiffness matrix had been used in some applications of both curved thick and thin arch beams. The conclusion shows a very good agreement between the present study and the results of exact solution of other researchers. The maximum difference in deflection was found to be (9%). Also the influence of shear deformations was found to be significant in the thick arch example with a ratio of (10%). تم في هذه الدراسة اشتقاق مصفوفة صلادة جديدة للعتبات المنحية باستخدام طريقة العناصر المحددة مع الأخذ بنظر الاعتبار تأثير تشوهات القص. اجري الاشتقاق بحيث يمكن استخدام هذه المصفوفة في التحليل الخطي واللاخطي للأعضاء الحديدية والكونكريتية. كما وتم مقارنة هذه الطريقة مع الدراسات السابقة للأعضاء المنحنية ولكلا النوعين السميكة والرقيقة حيث أظهرت النتائج توافقا جيدا مع هذه الأمثلة. حيث كان الفرق الأكبر للإزاحات العمودية (9%). كذلك لوحظ إن تأثير تشوهات القص يكون واضحا في مثال العتبات المقوسة السميكة وبنسبة (10%).

Keywords


Article
الاحتباس الحراري والمواقف الدولية

Loading...
Loading...
Abstract

Global warming constitutes a major modem environmental geopolitical problem for there is a close connection between the consumption of energy and the possibility of aggravating this problem . because of the emission of CH02 which led to the discord among the industrial countries of the North and the developing countries of the South as regards the global warming problem in international conferences. The increase of global warming gases will be conducive to a growth in the degrees of atmosphere temperature up to (3) a thing that could lead to the negligence of a number of effects on various aspects related to man's life. The states of the North, being the major pollution agent in the world, contribute to some 62% .It becomes apparent through the attitude of nations as regards the global warming issue in international conferences, the political and economic dimensions will prevail at the expense of the scientific dimension. The negotiations atmospheres regarding climatic changes, will also be under the influence of economic factors for in the light of the conferences held, it appears that all states base their attitudes on their own economic interests. يعد الاحتباس الحراري بسبب استهلاك الطاقة الاحفورية (النفط والفحم والغاز الطبيعي) مشكلة بيئية معاصرة ، إذ ان هناك ارتباط وثيق بين استهلاك الطاقة وامكانية تفاقم مشكلة الاحتباس الحراري من خلال زيادة انبعاثات غاز ثاني اوكسيد الكاربون ، ادى ذلك الى تصاعد حدة الخلاف بين دول الشمال الصناعية ودول الجنوب النامية حول الاحتباس الحراري في ظل المؤتمرات الدولية . ان زيادة انبعاثات غازات الاحتباس الحراري سوف تؤدي الى رفع درجة حرارة الكرة الأرضية الى 3 درجة مئوية خلال قرن ، الامر الذي سيؤدي الى ترك مجموعة كبيرة من الاثار على مختلف الجوانب ذات العلاقة بحياة الانسان ، وكان لدول الشمال وهي المسؤول الاول عن التلوث في العالم الدور الاكبر في التلوث إذ وصلت نسبتها من التلوث الى اكثر من( 62.5 % ) .من خلال مواقف الدول من ظاهرة الاحتباس الحراري في ظل المؤتمرات الدولية نلاحظ ان البعد السياسي والاقتصادي سيظل هو السائد على البعد العلمي ، وستظل اجواء المفاوضات حول التغيرات المناخية اقتصادية بدرجة امتياز ، فمن خلال المؤتمرات ظهر جليا ان كل الدول تعتمد على مصالحها الاقتصادية في تحديد المواقف.

Keywords


Article
On Fuzzy Pairwise - Continuous and Fuzzy Pairwise - open mapping

Loading...
Loading...
Abstract

We introduce the concept of fuzzy pairwise -Continuous maps and fuzzy pairwise - open maps and investigate the relation between these concepts from side and several properties of such maps . ودوال α- المفتوحة الضبابية (دوال αالمستمرة الضبابية في هذا البحث سنقدم مفهومي ( والعلاقة بينهما والخواص المهمة لهذه الدوال .

Keywords


Article
Spectrophotometric Determination of Diclofenac sodium in Pharmaceutical preparations

Authors: Abdul Barry.M .Mahood --- Mohammed .J.Hamezh
Pages: 310-316
Loading...
Loading...
Abstract

A simple and sensitive spectrophotometric method is described for the determination of Diclofenac sodium, in pure form and pharmaceutical formulations. The method is based on the reaction of drug with iron(III)chloride to form iron(II) which reacts with potassium hexacyanoferrate(III)forming a blue color product measurable spectrophotometrically at 710nm.Linearity was in the rang(1.00-6.00 μg. ml-1 ).A linear response was observed over the tested range of drug with correlation coefficient of 0.9980 ,a relative standard deviation of (0.396-0.934%) and recovery of(97.83 -104.9%) . The method was successfully applied to the determination of this drug in their dosage forms.تم تطوير طريقة طيفية بسيطة ودقيقة لتقدير عقار دايكلوفنك صوديوم بصورة نقية في المستحضرات الصيدلانية. وتعتمد الطريقة على تفاعل العقار مع كلوريد الحديديك الثلاثي ليعطي الحديد الثنائي الذي يتفاعل بدوره مع مادة بوتاسيوم سداسي سيانيد الحديديك مكونا ناتج ازرق اللون يمتص عند طول موجي 710 نانوميتر. واظهرت الحسابات ألاحصائية ان مدى الخطية بين (.00-1.006)مكغم/مل وبمعامل ارتباط 0.9980 وبمعدل انحراف نسبي (0.3960-0.934) واستعادية مقدارها (97.83-104.9) . وقد طبقت الطريقة بنجاح على بعض المستحضرات الصيدلانية.

Keywords


Article
Isolation of Cryptococcus neofrmans from pigeon dropping and study of some pathogenesis aspects
عزل خميرة Cryptococcus neofrmans من براز الحمام ودراسة بعض جوانب أمراضيتها في الفئران

Authors: حيدر طعمة الكعبي
Pages: 316-321
Loading...
Loading...
Abstract

This study was conducted to isolate and identification of C. neofrmans from fecal samples of pigeon. C. neofrmans identified by biochemical tests .Fifty white Swiss mice were used to study the gross lesion and histopathological changes of tissue. Thirty mice were inoculated S.C. with 0.5 ml of yeast suspension contain 3X 106 ;  yeast cells. Twenty mice were used as control. Three mice were killed from treatment group and one mouse from the control group in different days. The respiratory signs were recorded in day while the nervous signs recorded in last days of the experiment. The yeast was isolate from liver, lung and brain during the experiment period and these organs were used to study grossly and microscopically. The gross lesions include congestion of internal organs and presences of necrotic aeries in lungs and liver and sever swelling in inoculated site. the histopathological changes includes congestion of blood vessels in livers and lungs with infiltration of inflammatory cells and formation of granulomatous lesions, while in brain we notes cavitations and miled infiltration of inflammatory cells. تم عزل خميرة Cryptococcus neofrmans من براز الحمام من منطقة سوق الغزل في بغداد, وتم تشخيصها باستخدام الفحوصات الكيموحيوية وعزلها على وسط السابرويد دكستروز آكار. أستخدم 50 فأرآ سويسريآ أبيض لغرض معرفة التغيرات المرضية العيانية والنسجية , تم حقن 30 فأرآ تحت الجلد بنصف مللتر من عالق الخميرة الحاوي على 6 ; 10 X 3خلية خميرة وأستخدم 20 فأرآ كمجموعة سيطرة. قتلت ثلاث فئران من المجموعة المحقونة بالخميرة وفأرآ واحد من مجموعة السيطرة في أيام مختلفة,سجلت الأعراض السريرية المتمثلة بأعراض تنفسية والعصبية في الأيام الأخيرة من التجربة, كما ظهرت آفات جلدية مرضية في منطقة الحقن. عزلت الخميرة من الكبد والرئة والدماغ خلال فترة التجربة, وأستخدمت هذه الأعضاء لدراسة التغيرات المرضية العيانية والنسجية. تمثلت التغيرات المرضية العيانية بأحتقان الأعضاء الداخلية وظهور مناطق نخرية في الرئة والكبد وتورم شديد في منطقة الحقن. أما التغيرات المرضية النسجية تمثلت باحتقان الأوعية الدموية في الكبد والرئة وأرتشاح الخلايا الألتهابية وتكون الورم الحبيبي, أما في الدماغ لوحظ وجود تكهفات وأرتشاح خفيف للخلايا الألتهابية.

Keywords


Article
Effected of various osmotic stress in Rice callus and prolin accumulation.
تاثير الشد الازموزي على نمو كالس الرز وتجمع البرولين

Authors: Hussein Sami Nagi --- Ali Yasser Hafith
Pages: 317-328
Loading...
Loading...
Abstract

Calls obtained from two rice cultivars (Anber 33 and IPA1) were Exposed to different osmotic stress intensities followed by a period of stress relief. Relative growth rate , callus water content and changes in organic and inorganic solutes were determined at the end of stress. After the stress period callus derived from both cultivars showed a decrease in relative growth rate, but at lesser exent in Anber 33 than IPA1 cultivar. Same tendency was recorded in the callus water content under mannitol induced osmotic stress.The in Organic solute seemed to have no contribution in the osmotic adjustment in mannitol-stressed calli since k+ and Ca2+ concentrations decreased drastically while Na+ and Mg2+ concentrations were not affected. The accumulation of proline occurred in both cultivars and was more marked in IPA1 than Anber 33 cultivar. At the end of the relief period, we observed that all the considered Parameters have recovered completely to reach the control levels. According to these results, we conclude that the drought stress-induced changes are reversible, at the least at the cellular level, in Oryza Sativa L. cultivars.تم في هذه التجربه دراسه تاثير الشد الازموزي وتجمع البرولين على نمو كالس صنفين من اصناف الرز هما عنبر 33 واباء 1 حيث عرض كالس هذه الاصناف الى حهود ازموزيه مختلفه ولوحظ بعدها انخفاض في معدل النمو النسبي ولكن هذا الانخفاض حدث بصوره اقل في في الصنف عنبر 33 مقارنه بالصنف اباء 1 . وقد سجلت نفس النتيجه في محتوى الكالس عند تعرضه الى نفس الظروف من الشد الاوزموزي , اما بالنسبه للمواد الغير عضويه الذائبه فقد اظهرت التجربه بان ليس له دور في تنظيم الظغط الاوزموزي . وجد ان تركيز البوتاسيوم والكالسيوم قد انخفض تحت تاثير الشد او الضغط الاوزموزي بينما لم يتاثر تركيز الصوديوم والمغنيسيوم . كما تبين من التجربة ان الحامض الاميني البرولين قد تجمع في كلا الصنفين وكان تجمعة اكثر وضوحا في الصنف اباء 1 مقارنة بالصنف عنبر 33 .

Keywords


Article
دور القوى العسكرية والمصرية في اختيار وتنصيب عبد الرحمن محمد عارف لرئاسة الجمهورية عام 1966م

Loading...
Loading...
Abstract

لعلنا لا نجانب الحقيقة أذا قلنا أن طبيعة اختيار وتنصيب رئيس الجمهورية وتكوين النظام السياسي في العراق منذ صبيحة الرابع عشر من تموز 1958 وحتى اعتلاء عبد الرحمن محمد عارف رئاسة الجمهورية ..كانت القوى العسكرية هي صاحبة الشأن في ذلك ، وهي وحدها قادرة على تغيير النظام السياسي ومن ثم عزل وتنصيب من ترغب فيه لرئاسة الجمهورية دون الاعتماد على الدستور والشعب. كما شهد النظام السياسي آنذاك الاستناد على القوى العشائرية والقبلية لاسيما في صفوف القوات المسلحة وتقريب هذه الفئات لتصبح الأقوى و الأكثر فعالية في السلطة العراقية لدعم وديمومة منصب رئيس الجمهورية ولأجل ضمان واستمرارية منصب الرئاسة في أيدي هذه الفئات والقوى فقد شرعت في التحايل على الدستور وتحويله إلى أداة طيعة لاختيار من يحقق مصالحها وامتيازاتها في رئاسة الجمهورية .. وقد بان هذا الدور في اختيار وتنصيب عبد الرحمن محمد عارف لرئاسة الجمهورية في 17 نيسان 1966.فضلا عن كل ذلك كان هناك دورا خارجياً تمثله القوى السياسية العربية التي كان لها دورا في الاختيار والتنصيب ومنها دور الجمهورية العربية المتحدة (مصر ) وضغوطها لأجل أنجاح المرشح الذي ترغبه لرئاسة حكم العراق. ومن هنا تكمن أهمية البحث في إيضاح الطريقة التي تم بها ترشيح وبتنصيب عبد الرحمن محمد عارف للرئاسة . وقد شكلت المحاور الثلاث التالية مضمون هذا البحث . إذ أوضح المحور الأول وفاة عبد السلام محمد عارف رئيس الجمهورية والأخ الأصغر لعبد الرحمن محمد عارف وخلو منصب رئاسة الجمهورية ، في حين ركز المحور الثاني على طريقة الاختيار والترشيح ومن ثم تنصيب عبد الرحمن محمد عارف للرئاسة وموقف القوى الإقليمية الخارجية في ذلك ,أما المحور الثالث فقد سلط الضوء على طبيعة الاجتماع المشترك لمجلس الوزراء ومجلس الدفاع الوطني والمساجلات والمناقشات التي دارت بخصوص الاتفاق على تنصيب عبد الرحمن وأبعاد المرشحين والمنافسين له على رئاسة الجمهورية . لقد اعتمد الباحث على عدد من المصادر والمقابلات الشخصية التي حققها مع بعض الشخصيات السياسية والعسكرية في عام 1996 أثناء جمعه لمعلومات أطروحته في الدكتوراه .

Keywords


Article
توجيه العلل النحوية إلى مقاصد بلاغية في التعبير القرآني

Authors: أسيل عباس حسين
Pages: 324-355
Loading...
Loading...
Abstract

There is no doubt that the harpsichord phenomena didn't come be any of the grammarians mind accept. Those who have the power in grammar and take the leading in this science , Like (AL-Zamakhshary ) and (AL-Razy ) whom be responsible to get a lot of secret with them claver and good understanding. So that all doors opened for them and no body can pass accept the two men above. Later , a lot of studies came to improve what they picked up terms which authors try to Cary it in this space cannot take it mean alone from the all phrase of Quran text. and that what come with the troth that say " the Arabic words is just avocable empty from meaning if it removed from it's phrases ". this words have a lot of meanings in its single stale , but it give the nearest meaning when it come in a sentence , At last , the grammarians have the same methodizing in what they take as an example for involving , But they adopt , so they didn't have any responsibility on what they adopt in some places , they carry some of verbs on involving that were not pairs with prepositions . لاشك في أن الظواهر البيانية لم تخطر على بال أحد من النحويين إلا من امتلك أزمَّة النحو وكان له القدح المعلَّى فيه ، كالزمخشري والفخر الرازي الذيّن التفتا بما أوتيا من نظر ثاقب ودقة ملاحظة ورسوخ قدم في ميدان النحو واللغة إلى اقتناص كثير من العلل ، وتصيّد كم ٍ كبيرٍ من النكات البيانية فانفتحت أمامهما أبواب ظلت مؤصدة على غيرهما ، ثم جاءت الدراسات اللاحقة بعد قرون طويلة لتكون مصداقاً لما رصداه إذ حاولت أن تجاريهم في ما تحصَّل لهما من نكت تعبيرية ولطائف نحوية . ثم إن أسرار التعبير التي حاول المؤلفون أن يجتلوها في هذا الميدان يتعذر النظر إليها بمنأى عن سياق الآية أو السورة أو الجو العام الذي يحيط بالنص القرآني ، أو بمعزل عن قرائن الأحوال ، وهذا ما يعانق الحقيقة القائلة بأن كثيراً من مفردات العربية لا تعدو أن تكون ألفاظاً مجردة عائمة المعاني إذا ما انتزعت من سياقاتها ، إذ هي في خارج السياق تتجاذبها كثير من المعاني ، في حين وضعها في سياقها يقرب المعنى الذي سيقت له. وأخيراً إن جمهور النحويين ينزعون منزعاً واحداً في ما تصيدوه من أمثلة للتضمين ، إلا أنهم أحياناً نأوا بأنفسهم عن ذلك ، ومن ثم كانوا في حِلّ مما تبنوه في بعض المواطن إذ حملوا بعض الأفعال على التضمين ، وإن كانت غير مقترنة بحرف جر.

Keywords


Article
Kalila and Dimna: Its style and Rhetoric
كليلة ودمنة قراءة في مقومات الأسلوب وبلاغة النص

Authors: مزاحم مطر حسين
Pages: 324-329
Loading...
Loading...
Abstract

The present study is an attempt to analyze the stylistic aspects of Kalila and Dimna , the oldest prose work that presented social reform in a narrative from. These aspects gave that book its characteristic comic effect, wit and universality which made it appeal to a large reading public. The study investigate the writer's excellent way of molding the books original themes, stories, and images in a peculiar Arabic from which makes readers forget the fact that it is a translated text. The study should that the writer employed a language which is direct, transparent and dramatized his moral lesson through images, metaphors, and similes instead of vulgar dogmatic preaching. تحاول هذه الدراسة البحث عن مجموعة الخصائص الأسلوبية التي وظفت في أثر أدبي قديم عالج موضوعه الإصلاح الاجتماعي بأسلوب قصصي يجري على ألسنة الحيوانات، وهو أمر وفرّ للكتاب سبيلاً واسعاً من الطرافة، وعدداً لا يحصى من القرّاء، ودافعاً قوياً لترجمته إلى لغات متعددة. واحسب ان أهمية هذه الدراسة تنبع من تكريسها لبراعة المؤلف وقدرته الفائقة في ان يصب تلك المعاني والأخيلة والصور المختلفة في قوالب عربية خالصة من غير ان تشعر بأثر الترجمة، وهو أمرٌ قلما يتهيأ لمترجم، إذ يندر أن يتخلص المرء من سلطان اللغة المترجم عنها.

Keywords


Article
Synthesis Of New Oxazole -4-One Derivatives From Phenyl Alanine

Authors: Shirin R. Rasul
Pages: 329-341
Loading...
Loading...
Abstract

The present research includes the synthesis of fifteen new derivatives for the compound (1,3-oxazol-5-(4H)-one (1) ) which perfect the synthesis for reaction Phenyl alanine with acetic anhydride to afford 1,3-oxazol-5-(4H)-one, which complete conversion to 3-Amino-5-benzyl-2-methyl-3,5-dihydro-4H-imidazol-4-one (2) to react with the hydrazine hydrate %99 ethanol boiling ,take on the component (2) for primary material was used because it contains the material of NH2 active in the synthesis of several Schiffs bases (3 - 6),in order to heat them with different aromatic aldehydes or keton in the solvent ethanol. Later on several of Schiffs Bases to were used prepare a new derivatives(7 - 10) by added ( benzoyl chloride) to (isomethine) (-CH=N-) group at the last compounds (11 - 14) by substituting (Cl) group in the (7 - 10) compound to group (S-C=NH NH2) from its reaction with thiourea in the presence of (Na2CO3),on the other hand when the essential compound (2) is heated with bromo acetic acid in the basic midem for period of (7hours) that lead to forming the new derivatives (15) The synthesized compounds were confirmed by using some spectroscopy methods (FT-IR, UV.-Visible,C.H.N) تم في هذا البحث تحضير مركب 4-بنزايل-2-مثيل-1,3-اوكسازول-5-(4H)-اون (1) بمفاعلة الحمض الاميني (فنل الانين) مع انهدريد الخليك وبعدها حول المركب (1) الى 3-امينو-5-بنزايل-2-مثيل-3,5ثنائي هيدرو-((4H-ايميدازول-4-اون (2) وذلك باضافة الهيدرازين المائي الى المركب (1). حضرت قواعد شيف (6-3) من اضافة الالديهايدات والكيتونات الاروماتية الى المركب (2). الاصرة المزدوجه في الايزوميثانات تم فتحها بأضافة البنزويل كلورايد للحصول على الامايدات(10-7). بعد ذلك تم ازاحة ايون الكلورايد السالب بأضافة الثايويوريا الى مشتقات الاميدازول وحسب تفاعلات الاستبدال الثنائية SN2 للحصول على مركبات الثايويوريز (14-11). الحامض الكاربوكسيلي(15) حضر باضافة كلورو حامض الخليك الى مشتق الامين. شخصت المركبات المحضرة باستخدام بعض الطرق الطيفية (FT-IR , UV,C.H.N)

Keywords


Article
الاتجاهات الحديثة لمعادلة الدخل في دليل التنمية البشرية وحسب تعادل القوة الشرائية ( الكويت ولبنان دراسة تطبيقية )

Authors: توفيق عباس عبد عون
Pages: 330-341
Loading...
Loading...
Abstract

يعتبر متوسط دخل الفرد الحقيقي من المؤشرات الأساسية في دليل التنمية البشرية حيث كان ولا يزال يعبر عن القدرة الشرائية للأفراد اي حيازة السلع المختلفة وباستخدام الدولار كعملة احتياطية دولية . ولقد جرت العديد من التنقيحات والاستخدامات لهذا المؤشر لكي يتم فهم مغزاه في دليل التنمية البشرية ، فبعد أن كان يتضمن الدخل بمعناه المبسط أصبح يخصم عند تجاوزه لعتبة متوسط دخل الفرد الحقيقي في العالم ثم استخدم لوغاريتم العدد لكي يعبر عن القيمة الحقيقية للدخل في ظل الاتجاهات والمديات التي يشملها كالحياة الصحية المديدة والمستوى المعيشي المرموق . وجاءت هذه الدراسة لرصد مدى التغير الذي طرأ على معادلة الدخل بدليل التنمية البشرية طبقاً للبيانات المنقحة والسلاسل الزمنية الجديدة الصادرة عن التقارير الدولية خصوصاً تقرير التنمية البشرية الصادر عن برنامج الأمم المتحدة الإنمائي ( UNDP ) . وقد تم التركيز على البلدان العربية ( ومنها الكويت ولبنان ) كعينة للدراسة حيث تتميز الكويت بمتوسط دخل حقيقي للفرد اكبر قياساً بلبنان مما يؤدي إلى خصم الدخل فيها نتيجة لتجاوزه مستوى عتبة الدخل قياساً بلبنان التي لا يتم خصم الدخل فيها نتيجة عدم تجاوزه لمستوى عتبة الدخل في العالم .

Keywords


Article
The effect of die shape on Hardness of copper in wire drawing process.

Loading...
Loading...
Abstract

One of the most important factors that affect the hardness of formed products is forming tool design( drawing die profile). Die profile shape with other factors like reduction of area, forming temperature , friction... etc. Will produce a specific deformation mode that characterizes deformed metal by drawing process. This will have a direct effect on hardness of the drawn product .This was carried out by studying the final mechanical properties of the drawn products through dies with theoretical concepts(UCRHS, ACRHS , DCRHS , CMSR) and other with industrial concepts taper die ( = ) All at fixed reduction in area of 64% . The material used in this research is commercial pure copper . the drawing process was carried out at room temperature. Obtained results show that drawing die( CMSR) is the most efficient die design, at the same time, design of taper die ( = ) shows the lowest efficiency as compared with others. See definition of symbols at the end of research . من اهم العوامل المؤثره على الصلادة للمنتجات المشكله على البارد هو تصميم الة التشكيل (المقطع الجانبي لقالب السحب) حيث ان شكل المقطع الجانبي للقالب بالاضافه الى عوامل اخرى مثل التخصر بالمساحه ودرجة حرارة التشكيل والاحتكاك ........الخ سوف تنتج نمط تشوه خاص له تاثير فعال على مواصفات الماده المشكله بعملية السحب . وبذلك سوف يكون التاثير مباشر على صلادة المنتج المسحوب. لقد طبق هذا بدراسة الخواص الميكانيكية النهائيه للمنتوجات المسحوبه خلال قوالب مبنيه على اساس مفاهيم نظريه (UCRHS, ACRHS , DCRHS , CMSR) واخرى على اساس مفهوم صناعي( ) وجميع هذه القوالب لها تخصر ثابت في المساحه 64% المعدن المستخدم هو النحاس النقي التجاري وقد نفذت عملية السحب في درجة حرارة الغرفه . لقد اظهرت التجارب التي تم الحصول عليها بان القالب نوع (CMSR) اكثر كفاءة في التصميم من جميع القوالب المصممه . في نفس الوقت تبين ان القالب المصمم على اساس صناعي ( = (قد اظهر اقل كفاءة عند مقارنته بالقوالب الاخرى . انظر تعريف الرموز في نهاية البحث

Keywords


Article
Preparation of third components on the conductivity behavior of polymer Epoxy / Ag conductive composites
تحضير سبائك بوليمرية موصلة ثلاثية التركيب من بوليمر الايبوكسي / فضة

Authors: Amer M . J . Al-Shamri
Pages: 353-359
Loading...
Loading...
Abstract

Conductive polymer , based on highly filled silver partials in a liquid epoxy resin with a diethyltriamine(DETA) as a curing agent . A third component was added to the epoxy Ag system to obtain composite of better conductivity, or similar conductivity but at lower silver content to modify the conductive properties, epoxy Ag carbon black (CB) , epoxy Aggraphite(G), epoxy AgSiO2 when the (CB) , (G) ,and SiO2 as a fillers when this system electrical conductivity properties was studied . The gel time of the epoxy resin with hardener by temperature was studied . Infrared spectra were recorded for preparation polymers.تعتمد توصيلية البوليمرات على امتلائها بحبيبات الفضة في رزنات الايبوكسي السائلة مع ثنائي اثيل رباعي امين كعامل مصلب . تم اضافة مركب ثالث لزيادة التوصيلية الكهربائية لتكوين نظام ايبوكسي/ فضة لزيادة التوصيلية وكان المركب الثالث الكاربون الاسود او الكرافيت او ثاني اوكسيد السليكون حيث تم الحصول على الانظمة التالية ( ايبوكسي/فضة/ الكاربون الاسود) , ( ايبوكسي/فضة/ الكرافيت) , (ايبوكسي/فضة/ ثاني اوكسيد السليكون) . وتمت دراسة الخواص الكهربائية لهذه الانظمة . وكذلك تمت دراسة وقت التصلب للايبوكسي مع عامل التصلب مع درجة الحرارة . كما سجلت امتصاصات الاشعة تحت الحمراء للبوليمرات المحضرة .

Keywords


Article
الخصائص الطبيعية وأثرها في النشاط الاقتصادي لمحافظة النجف

Authors: حنان حسين دريول
Pages: 356-371
Loading...
Loading...
Abstract

The study of any region from natural and geographical side is obtained from natural maps (geology , autography , climate , soil , natural plants , water resources) as in the subject under study . such study aims to agin a complete comprehension to the natural characteristics of any region . In addition , it deals with the special relationships of natural characteristics of this region and shows how one effects the other in away or another . It also has an active effection in the field of land use , mans activity and the nature of his life in the region . such effection will lead to certain results Thad will play a great role in arising the populous standard of this region . Moreover , they will find asnitable treatment to the problems and crises from which the governorate suffers in the field of its natural characteris- tics. The research also displays the most important natural characteristics of the region as it occupies a large field in the country and shows abig distinction among its northern , southern and medial parts from the population density and economical activities side .The second section introduces the special relationships among the natural characteristics and the effection of one upon the other that causes such distinction إن دراسة أي منطقة من الناحية الجغرافية الطبيعية يتم من خلال خرائط طبيعية (جيولوجية ، طوبوغرافية ، مناخ ، تربة ، نبات طبيعي ، موارد مائية ) كما في الموضوع الذي نحن بصدده،وذلك بهدف الوصول إلى الفهم الكامل لطبيعة خصائص المنطقة . فضلا عن دراسة العلاقات المكانية للخصائص الطبيعية للمنطقة وبيان كيف تؤثر الواحدة على الأخرى وكيف ستؤثر في مجال استعمالات الأرض ونشاط الإنسان وطبيعة حياته في المنطقة . ومن مجمل هذه التأثيرات يمكن التوصل إلى نتائج معينة يمكن الأخذ بها مستقبليا لرفع مستوى المحافظة اقتصاديا وسكانيا ومعالجة المشاكل والأزمات التي تعاني منها المحافظة ضمن مجال الخصائص الطبيعية للمنطقة.توصل البحث الى بيان اهم الخصائص الطبيعية وتمثيلها كارتوكرافيا ضمن حدود المحافظة باعتبارها تشغل مساحة واسعة من العراق كما انها تمتاز بتباين كبير في اقسامها الشمالية والوسطى والجنوبية من ناحية الكثافة السكانية والانشطة الاقتصادية وبينت الدراسة الى ان تطوير الاراضي للاستخدام الزراعي والعمراني والهايدرولوجي الامثل يحتل مكانة رئيسية في السياسات التنموية .بينت دراسة العلاقة بين الخصائص الطبيعية والبشرية في منطقة الدراسة اهميتها في التركيز على التنمية القطاعية التي تشكل البنى الارتكازية المادية لتوفير انشطة اقتصادية متنوعة في المنطقة والتي ستكون عوامل اساسية في استغلال الموارد الطبيعية المتاحة وتنميتها مستقبلا .

Keywords

Table of content: volume:7 issue:2