جدول المحتويات

مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية

ISSN: 18176798
الجامعة: جامعة تكريت
الكلية: التربية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر كل شهرين عن كلية التربية
جامعة تكريت .

Loading...
معلومات الاتصال

Phone Number: +967481408058
E_mail:tikrit_university_journal@yahoo.com

جدول المحتويات السنة: 2011 المجلد: 18 العدد: 6

Article
دعوى السرقة في الفقه الإسلامي (دراسة مقارنة)

المؤلفون: أ. م. د. شبلي أحمد عيسى عبيدات
الصفحات: 1-39
Loading...
Loading...
الخلاصة

Summery This study aims to illustrate the great Islamic heritage of lawsuits and statements thru the theft lawsuit and its staff , conditions ,how to prove it ,its defenses , how to drop it in the Islamic jurisprudence. the researcher focuses on the point of dispute to explores what is agreed on and what is disagreed on. Then he states the viewpoints of scholars along with their evidences , states the references and sayings. The theft that is positive to apply the legitimate boundary is for those who reached the legal age, takes money of others secretly without any suspicion. this crime is proved by witness and confession. the Islamic law scholars know the substantive defenses and formal arguments before the jurists know but under different terms. the formal argument is under the name of invalid dispute. The substantive defenses is under the name of invalid lawsuit. That is one of the prominent results of this study. ملخص البحث تهدف هذه الدراسة إلى بيان التراث الإسلامي العظيم في الدعاوى والبيان من خلال دعوى السرقة وأركانها وشروطها وطرق إثباتها ودفوعها وإسقاطها في الفقه الإسلامي, وقد ركز الباحث علي تحرير محل النزاع في المسائل المتعلقة به لبيان المتفق عليه والمختلف فيه منها, وتبع ذلك بيان آراء العلماء وأدلتهم وبيان الراجح من الأقوال, وأثر الاختلاف. وكان من أبرز نتائج هذه الدراسة أن السرقة الموجبة للحد هي أخذ مكلف مالاً مملوكاً للغير خفية بلا شبهة , وأن هذه الجريمة تثبت بالشهادة والإقرار, وأن فقهاء الشريعة الإسلامية عرفوا الدفوع الموضوعية والشكلية قبل معرفة رجال القانون لها ولكن تحت مسمى آخر فالدفع الشكلي تحت مسمى دفع إبطال الخصومة والدفع الموضوعي تحت مسمى إبطال نفس الدعوى.

الكلمات الدلالية


Article
بلاغة الوصف بـ(ذو) و(صاحب) و(المشتق) في القرآن الكريم

المؤلفون: د. رياض يونس خلف
الصفحات: 40-77
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT The research aims at discussing the rhetoric of description by "Thu" and Derivative in the Glorious Qur'an which is basal on the fallowing question: Is the description by derivative more rhetorical than the description by "Thu"?. The research answers this question depending on the scholar opinions and an the Qu'ranic verses. The paper consist of two sections the first section deals with the rhetoric of description by "Thu" the second section handles the rhetoric of "Thu" and derivative Considering the linguistic heritage at. The deep influence at after analyzing the texts it became clear that "Thu" is more rhetorical that description by "Sahib" also it has been concluded that the description by derivative is more rhetorical than by "Thu". ملخص البحث يهدف هذا البحث إلى إظهار بلاغة الوصف بـ(ذو) و(المشتق) و(صاحب) وهو مبنيّ على السؤال الآتي: هل الوصف بالمشتق أو صاحب أبلغ من الوصف بـ(ذو) أو هي أبلغ منهما فيه؟ واستطاع الباحث – بحسب ظنه – بعد الاستعانة بالله تعالى الإجابة عن هذا السؤال المقدّر، اعتماداً على أقوال أهل العلم في هذا الباب، وبناءً على استقراء الآيات القرآنية مادة البحث. لذا كان لزاماً عليّ أن أمهد للفكرة تمهيداً أعرض فيه أحكاماً تتعلق بـ(ذو) كالكلام على أصل اشتقاقها وإضافتها إلى المضمر والعلم والجملة وغيرها. ورأيت أن الأصلح للعمل أن يقوم على مبحثين، يُوسم الأول ببلاغة الوصف بـ(ذو) و(صاحب) ويعنون الثاني بعنوان: بلاغة الوصف بـ(ذو) والمشتق، على أن يضم مذهبين: مذهب من يقول: إن (ذو) أبلغ في الوصف من (المشتق) ومذهب من يقول: إن المشتق أبلغ في الوصف من (ذو). واتضح للباحث بعد النظر في الإرث اللغوي والأثر البليغ وبعد تحليل النصوص المستعملة على الأصول المنهجية المعتمدة في البحث أن (ذو) أبلغ من الوصف بـ(صاحب) لأن مدلولها أشرف، وظهر له أيضاً أن الوصف بـ(المشتق) أبلغ من الوصف بـ(ذو) والله أعلم بالصواب.

الكلمات الدلالية


Article
المرجعية التأريخية والأدبية في قصيدة رسالة إلى سيف بن ذي يزن لعبد العزيز المقالح

المؤلفون: د. وسن عبد الغني مال الله المختار
الصفحات: 78-100
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract This study is concerned with the sources which the poet memorizes and uses. He employs them in the contexts of his poems. Abdul – Aziz Al-Makalihi employs different sources in his poem "Rissala Ila Sayf bin thi Yazin". whit is the first "Rissala" that carries the title of the Diwan. The study concentrates on the numerous sections of this "Rissala". The areas of intertextuality are distributed between historical events and the poetical legacy . These areas of intertextuality are melted in the poem to embody the poets point of view and his experiment towards the Arabic reality a matter which enriches the poem thematically and artistically for they performed a compound structure for his poem, This structure is a mixture of these different worlds. They present the poet's ability to employ past for the sake of the purpose of present. This matter serves the main theme of the text and what it expresses the Arabic problems in general and the Yemeni in specific to express concerning the universal anxiety. He wants to express the Arabic state which suffers from colonization in order to change this reality especially in Yemen. Hence the poem expresses man's conflict with all types of sadness and torment which are the main topic of his poem. ملخص البحث يهتم هذا البحث بتتبع المرجعية التأريخية والأدبية في هذه القصيدة التي حملت اسم الديوان، لأنهما شكلتا بؤرتين أساسيتين لتجمع الإحالات المختلفة زمنيا بدءا من العنوان، فقد انسجمتا في مقاطع القصيدة لتجسد رؤية الشاعر وتجربته تجاه الواقع العربي، وبما يثري عالم القصيدة فنيا وفكريا عبر إنجاز بنية تركيبية وحركية تمتزج فيها هذه العوالم المختلفة في نص واحد هو القصيدة لتعلن عن كشف النقاب عن قدرة الشاعر على تسخير الماضي وصهره في بودقة الحاضر نحو المستقبل الأفضل خدمة لفكرة النص الأساسية وما تجسده من هموم الإنسان العربي عامة واليمني خاصة وتعبر عن قلقه تجاه كل أشكال الحزن والتمزق والتخلف وتلك هي الفكرة الأساس التي تنهض بها القصيدة.

الكلمات الدلالية


Article
جدلية التوحيد والشتات قراءة في قصيدة (قم للتضامن..) للشيخ محمد بشير الصقّال

المؤلفون: د. اسماعيل ابراهيم فاضل المشهداني
الصفحات: 101-138
Loading...
Loading...
الخلاصة

بسم الله الرحمن الرحيم ملخص البحث إنّ تحديد المفاهيم الثلاثة هي أولى المهام التي قام عليها البحث، وهي: (الجدلية والتوحيد والشتات) والتي تعد المفاتيح الاجرائية للدخول الى عالم البحث اولا، ومن ثم الكشف عن العلاقة الجدلية القائمة في ثنائية (التوحيد/الشتات) والتي تعد بؤرة قصيدة (قم للتضامن) للشاعر محمد بشير الصقال. فقد طرح الشاعر ثنائية (التوحيد/الشتات) وفقا لمعطياتها وافرازاتها النسقية، فعرض التوحيد وفقا لمعطى (القبول) لجذب المتلقي اليه. بينما عرض الشتات وفقا لمعطيات (الرفض) السياسي والاجتماعي والديني، لإبعاد المتلقي عنه. إن الجدلية قائمة في القصيدة على إثبات (التوحيد) ونفي (الشتات).ولا يمكن للتوحيد أن يتحقق دون ذلك الإثبات والنفي. لانه توحيد شامل، يبدأ بتوحيد الله  ليستغرق الكون جميعاً.

الكلمات الدلالية


Article
الإشارات الفلكية في الشعر الأندلسي

Loading...
Loading...
الخلاصة

بسم الله الرحمن الرحيم ملخص البحث أسهمت الثقافة العلمية في إثراء الحضارة العربية الإسلامية لتبلغ أوج تطورها وازدهارها من خلال الاحتكاك بالأمم والحضارات الأخرى أو من خلال ما تفتحت عليه عقول وقرائح العلماء من منجزات كان لها الفضل على البشرية جمعاء، وبما ان الشعر هو مرآة الواقع، ويمثِّل البيئة التي ينشأ فيها؛ لذلك لم تكن هذه المنجزات بعيدة عن الشعر.وعلم الفلك من العلوم التي استهوت العلماء، وهو ((علم الأجرام السماوية ورصدها ودرسها، وقد بدأت الأرصاد الفلكية بمعرفة الفصول وتحديدها وحركات الشمس والقمر ومواقعها في حضارة وادي الرافدين في وقت مبكِّرٍ جداً حيث هناك أدلة تشير إلى انها قد بدأت منذ منتصف الالف الثالث قبل الميلاد)) ، وقد ((ظلَّ الإنسان يؤمن بصحة شيئين فيما يخص الأرض والشمس . الأول: أن الأرض التي يعيش عليها تمثِّل مركز الكون، والثاني: أن الشمس تدور حول الأرض)) ، فقد ((كان الاعتقاد السائد ان الأرض هي مركز الكون، وان الأجسام السماوية الأخرى - الشمس والقمر والسيارات والنجوم - تدور حولها ويُعرف هذا الاعتقاد بنظرية مركزية الأرض للكون، وقد دعم هذه النظرية الفلكي بطليموس (القرن الثاني قبل الميلاد) واخذ بها أكثر الناس وبينهم زعماء الدين مدَّة تزيد على 1000سنة)) ، وهذه هي حال الفكر اليوناني القديم، فأرسطو يشير إلى كون الأرض هي مركز الكون((أما الأرض فهي ساكنة في مركز العالم)) ، ولم يستطع الفكر الغربي أن يثبت عكس هذه الفكرة إلا في مرحلة متأخِّرة على يد كوبر نيكوس الذي أكتشف أن الشمس هي مركز المجموعة الشمسية وأن الأرض مجرَّد تابع للشمس، وليست المركز كما كان معتقداً من قبل ، فقد كان ((اول من خطَّأ نظرية مركزية الأرض للكون قائلاً ان الشمس، لا الأرض هي مركز الكون، لكن نظرية مركزية الشمس جُوبهت بمعارضة عنيفة، وعلى الأخص من المتذرِّعين بأسباب دينية . لقد كان الاعتقاد السائد ان الأرض هي اهم جرم في السماء، ولذا فهي مركز الكون، وقد حُبِس الفلكي غاليلو بأمر من رجال الكنيسة وأُجبر على التراجع عن اعتقاده بأن الشمس هي مركز الكون)) .

الكلمات الدلالية


Article
العطف الإفرادي والتركيبي - بل - أنموذجاً

المؤلفون: م. د. هديل عبد الحليم داود
الصفحات: 182-209
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT This study deals with the definition of conjunction, manifesting its types, reveals the dimensions and the rhetoric of the artistic arrangement concerning the empathy of vocabularies and also reveals the rhetoric of the syntax of the sentence as called for by AbdulQaher AlJarjani as each construction has its unique aesthetic structure. So, that will be clear through the article (Bal), which was mentioned as a digression article that relates to the vocabularies and sentences. So, when it is related to a sentence then it denotes the meaning of digression, either voidance or selection and this pattern of meaning for (Bal) is the only pattern used in the Glorious Quran. But, when this article is related with a singular name, then it is considered a conjunction article but should be preceded by affirmation or a command, negation or interrogation. This article was also used as a decrease article which denotes the meaning of (Rubba) and preceded by the articles like (La – Kalla: No and Nay). In addition to that, the study discussed the similarities and the differences between the articles for which the coupled name is different from the conjunct. ملخص البحث يدور هذا البحث في فلك الدراسات النحوية والدلالية إذ يتطرق إلى تعريف العطف وبيان أقسامه ويكشف عن أبعاد التنسيق الفني وبلاغته من حيث تعاطف المفردات، وعن بلاغة التركيب اللغوي للجملة كما نادى بها عبد القاهر الجرجاني إذ لكل منها جماله الخاص، وسيتضح ذلك من خلال (بل) الذي ورد حرف إضراب يدخل على المفردات والجمل، فإنْ دخلت على جملة (اسمية أو فعلية) كان معنى الإضراب، أما إبطالياً أو انتقالياً، إذ لا ترد في كتاب الله العزيز إلا على هذا الوجه، وإن دخلت على مفرد فهي عاطفة بشرط أن يتقدمها إيجاب، أو أمر، أو نفي، أو نهي- وورد هذا الحرف حرف خفض للنكرة بمنزلة(ربَ) وانه سبق بحروف كـ (لا- كلا). فضلاً عن أن البحث بين أوجه الشبه والاختلاف بين الحروف التي يكون المعطوف بها مخالفاً للمعطوف عليه.

الكلمات الدلالية


Article
امتحان الأذكياء لمحمد بن بير علي البركوي (ت981هـ) (من أول حروف التنبيه إلى نهاية الكتاب) تحقيق وتعليق

Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
الأداء الوظيفي لـ ( ان ) وإبدالاها ( إنْ، أنْ، إنَّ، أنَّ ) في القرآن الكريم بين النحو والبلاغة

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT This approach aims at discovering the function of (In) and its replacements (In, an, Inna and Anna) in the Glorious Quran, manifesting its rhetorical value, its important role in the context, its influence in the meaning as well as indicating the grammatical function of this article and its replacements in the Glorious Quranic text in order to identify the nature of the rhetorical function and its effects in the Quranic text and the alteration of the meaning from the ordinary statement into the emphasis and settling the meaning in the receiver's mind and its role in emphasizing the events mentioned in the Glorious Quran and settling them in the receiver's mind. In this study, we referred to and scrutinized most of the rhetorical old and new books and resorted to the books of grammar to compare between both grammatical and rhetorical functions without extravagance in the grammatical aspect because the dictionaries and books of grammar cover this field as well as manifesting the functions each grammatical article. We emphasized the function of this article rhetorically and making use of the rhetorical books (though they are few) which tackle the rhetorical function of the article. We did that by making use of the books of meaning letters, most important of which are (Articles of Meanings) by AlZajjaji), (Meanings of Articles) by AlRummani, (AlJanaa AlDani) by AlMuradi, (Mughni AlLabeeb) by Ibn Hisham, and the books of rhetoric like: (Dala'il AlE'jaaz) by AbdulQaher AlJarjani, (Miftah AlUloom) by AlSakkaki, (AlEidhah Wal Talkhees) and Shorouh AlTalkhees by AlQazweeni. While for the books of Quran commentaries, the most prominent books we referred to are (AlKashaaf) by AlZamakhshari, (AlBahr AlMuheet) by Abi Hayyan AlAndalusi, (Rooh AlMa'ani) by AlAloosi and (alTahreer Wal Tanweer) by Ibn Aashour.ملخص البحث تسعى هذه المقاربة إلى الكشف عن الأداء الوظيفي لـ(ان) وإبدالاتها (إنْ)، و (أنْ)، و (إنَّ)، (أنَّ) في القرآن الكريم، وبيان قيمتها البلاغية ودورها المهم في سياق الكلام والتأثير في المعنى مع الإشارة إلى الوظيفة النحوية لهذا الحرف وإبدالاته في النص القرآني حتى نتبين طبيعة الوظيفة البلاغية وتأثيره في السياق القرآني وتحولات المعنى من التقرير إلى التوكيد وإقرار المعنى في فهم المتلقي وما له من دور في التوكيد الأخبار الواردة في القرآن الكريم وتقريرها في ذهن السامع. وقد عمدنا إلى استقراء ولملمة شتات الموضوع من أغلب كتب البلاغة قديمة وحديثة والاستعانة بكتب النحو لنحاول أن نقارن بين الوظيفتين النحوية والبلاغية من دون الإسراف في الجانب النحوي لأن مصادر النحو من معاجم ومؤلفات قد غطّت هذا الجانب وبيان وظيفة كل أداة نحوية وركّزنا على الأداء الوظيفي لهذا الحرف بلاغياً والإفادة من المصادر البلاغية على قلّتها التي عنيت بالوظيفة البلاغية للأداة. مستفيدين من كتب حروف المعاني وأهمها (حروف المعاني) للزجاجي، و(معاني الحروف) للرماني، و(الجنى الداني) للمرادي، (مغني اللبيب) لابن هشام، وكتب البلاغة وأهمها (دلائل الإعجاز) لعبد القاهر الجرجاني، و(مفتاح العلوم) للسكاكي، و(الإيضاح، والتلخيص) للقزويني، وشروح التلخيص، أما كتب التفسير فكان أبرز ما رجعنا إليه هو (الكشاف) للزمخشري، و(البحر المحيط) لأبي حيان الأندلسي، و(روح المعاني) للآلوسي، و(التحرير والتنوير) لابن عاشور.

الكلمات الدلالية


Article
ما تبقى من كتاب (وقف التمام) لأبي عبد الله أحمد بن موسى اللؤلؤي من علماء القرن الثاني للهجرة - جمع وتحقيق ودراسة

المؤلفون: أ. م. د. خلف حسين صالح الجبوري
الصفحات: 279-336
Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
آبار المدينة المنورة

Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
يهود الدونمة وعلاقتهم بالطورانية التركية في الدولة العثمانية

المؤلفون: م. م. خالد سلمان شدهان
الصفحات: 381-399
Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
الموقف الأمريكي من القضية الفلسطينية وأثره على الوضع السياسي الداخلي في مصر 1947-1949

Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
مدى شرعية الاحتلال الحربي في القانون الدولي العام دراسة في ضوء قرار مجلس الأمن الدولي المرقم 1483 (2003)

المؤلفون: د. كامل عبد خلف العنكود
الصفحات: 427-447
Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
مشكلات في الواقع الاقتصادي العربي وكيفية تجاوزها

المؤلفون: د. هيفاء عبد الرحمن ياسين التكريتي
الصفحات: 448-519
Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
تأثير التغيرات السياسية على صادرات النفط الخام العراقي ما بين 1980-2010م

المؤلفون: م. د. نصيف جاسم أسود الأحبابي
الصفحات: 520-540
Loading...
Loading...
الخلاصة

غير متوفرة

الكلمات الدلالية


Article
A Semantic Analysis of Ambiguity in English

المؤلفون: Hashim Saadoon Saleem
الصفحات: 541-560
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract Experience in teaching English and previous findings show that learners confront acute difficulties very often in finding solutions to the commonest ambiguities whether in speech or in written language. Such difficulties stand strongly against learners' ability to understand an ambiguous sentence or a vocabulary item. The reason which has driven the researcher to write this paper is to highlight the notion of ambiguity posed in English trying to help learners lessen and overcome the difficulties which may be come across in everyday life by displaying the commonest ambiguities that exist in the English language. In so doing, the learners can find the research subject-matter helpful to increase their experience in this respect and pay more attention when they face such ambiguous constructions or words. The concept of ambiguity is classified into two categories, viz, intentional and unintentional. Our key concern in the research is how to overcome the unintentional ambiguity because intentional ambiguity which is deliberately found in literature is not harmful for scholars since it is utilized for enjoyment and entertainment.

الكلمات الدلالية


Article
Errors in Translating Psychological and Psychiatric Terms into Arabic by Fourth Year Undergraduate Students

المؤلفون: Ahmed Jasim Muhammed Al-Ubaidi
الصفحات: 561-578
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract The research is a descriptive analytic study of the fourth year undergraduate students' errors in psychological and psychiatric terms from English into Arabic. The problem of the research lies in students ' interpretations of these terms as mere vocabularies, not as psychological, and psychiatric terms. It hypothesizes that students errors in translating terms is ascribed to the lack of these terms to the Arabic equivalents and students' inability to discriminate the suitable equivalents from the unsuitable ones. In order to evaluate the errors, ten students are assigned to translate a text about depression. Then, the translations are analyzed and results concluded in which J. C. Catford's linguistic theory of translation is adopted as a criterion for evaluating the translations. The most important conclusion is the knowledge deficiency and misrecognition of the significations of psychological and psychiatric terms in both languages: SL (source language) and TL (target language).

الكلمات الدلالية


Article
A Contextual Problem of Ad Hoc Concepts in Utterance Interpretation: A Relevance Theoretic Account

المؤلفون: Ziyad Ahmed Daham
الصفحات: 579-594
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract Ad hoc concepts comprise a set of linguistic words thought to be apart (in meaning) from the propositional content of the utterances where they occur. Their real meaning in a sentence cannot be understood unless they are studied in a theory. Actually, they have been deeply studied in Relevance Theory; therefore, a somewhat detailed account of this theory will be presented first, and then everything about ‘ad hoc concepts’ will be facilitated. It is hypothesized that the contextual information are the only keys that guide a hearer to give the real interpretation of a given ad hoc concept even if he/she arrives at a pragmatic level of comprehension. The main aim of this study is to show the treatment of those concepts in Relevance Theory, and to prove that they are difficult to be interpreted without any contextual information about the utterances which contain them.

الكلمات الدلالية


Article
Morphodynamic of Lower Part of Upper Zab River in Northern Part of Iraq (study in fluvial geomorphology of Archaeological channels)

المؤلفون: Fawaz H. H. Al-Naish (Ph.D)
الصفحات: 595-614
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract The junction area of Upper Zab River with the Tigris River in Iraq , Considered as an Assyrian project known "Al Ngoob historical Project ", which is out of order now. These Project as known belonging to the King Ashurnasirpal IInd (884-849 BC)which developed later on by the king Assarhadoon (681- 669 BC) to supply the historical town Kalhu with water. Numerical visits and remote sensing data give another details about above project and its historical channels. The known idea about these project said ; (Divided from Al-Ngoob Project two channels 18Km in length on right bank of Upper Zab River before 12Km from its junction with Tigris river. One of them move toward south , While second one toward northeast.) (David Oates 1968,Agha & Al- Iraqi 1976, Sussa 1986, etc.). According to this two channels the tunnel regulator of this project will be located in mid of above channels as mentioned, due to that the tunnel regulator will be considered as the beginning of this project too. To follow the direction of them ,as shown in maps affiliated to these research ; that indicate those channels move according to the direction of Upper Zab River , one of them following the direction of Al Zap River while the second one going in the different direction of it ; Scientifically that is not logical when any channel move in opposite direction of any river , as well as to contour lines. So the possibility of the second channel will be weak to irrigated Kalhu by such project From this side of the city. From latest above channel the idea of this study established. There is no doubt in that, Ashurnasirpal IInd supplied his capital with water from Upper Zab river as he was mention in his notation, but the doubt will be in that , when we will be affiliated his project to this location of the capital Kalhu. Certainly that mean he brought the water from another part or direction to this capital, as the indications which have been given in this research succeeded.

الكلمات الدلالية


Article
Understanding of Humanity A Study in: William Golding's Lord of the Flies

المؤلفون: Khamis Khalaf Mohammad --- Awfa Hussien Aldouri
الصفحات: 615-627
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract William Gerald Golding is a prominent English novelist, an essayist, poet, and winner of the 1983 Nobel Prize for literature. Golding in many of his novels deals principally with evil that resides in the dark side of man's personality. Golding's Lord Of The Flies is a symbolic portrait of humanity as he views it. The island, the boys and many other events in the novel represent this symbolic portrait. To be more accurate, Lord of the Flies explores the dark side of humanity, the savagery that underlies even the most civilized human beings.

الكلمات الدلالية


Article
Sylvia Plath as Feminist Writer

المؤلفون: Intisar R. Khalil (M.A)
الصفحات: 628-647
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT Sylvia Plath (1932-1963) is a twentieth-century feminist poetess and novelist. She expresses a feminist point of view in her writing. The Bell Jar (1963) shows how women in the 1950s were treated as the inferior and subordinate sex. This lead to a lack of openings for them to break free of this idea, and women became frustrated at the roles that they were restricted to and forced to fill, such as wives and mothers, rather than being allowed to follow their dreams as men were. Plath is against this conventional idea; she calls for equality. The present study is divided into three sections and a conclusion. Section one presents the life of Sylvia Plath. Section two sheds light on the concept of modern feminism. The last section deals with Plath's attitude to women's real identity in male-dominated society, and to the concept of marriage and sex. Then, follows the conclusion which sums up the findings of the research.

الكلمات الدلالية


Article
Epenthesis in English and Arabic A Contrastive Study

المؤلفون: Hasan Sh. Ali --- Hadeel K. Ali
الصفحات: 648-660
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT As a result of historical sound change or synchronic rule, many sounds are added or inserted. Addition of sounds may be very prominent in informal speech. Epenthesis or addition is the insertion of one or more sounds to a word, especially to the interior of a word. According to Crowly (1997: 55) epenthesis may be divided into two types: excrescence which refer to the insertion of a consonant, and anaptyxis which refers to the insertion of a vowel. In English the process of epenthesis is versus deletion in particular positions, that general principles govern the choice of epenthesis whether a vowel or a consonant. In Arabic the essential phonological characteristics can be clarified by showing the selection of epenthesis according to the restricted conditions. This study includes listing words in English and Arabic that necessitate the use of epenthesis in both types excrescene and anaptyxis. The aim behind this study is to show how universal conditions can govern words with the use of epenthesis in both languages.

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: