Table of content

Mosoliya studies

دراسات موصلية

ISSN: 18158854
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly magazine published every three months interest published research on the city of Mosul of all the scientific, cultural and people and heritage

Loading...
Contact info

009647481705925
unmomosc21@yahoo.com
almokhtar20042003@yahoo.com

Table of content: 2008 volume: issue:21

Article
Reading of the place in Ghanim Al – Daghbagi short story
وتحدث الوقائع في المكان قراءة للمكان في قصص ( غانم الدباغ ) القصيرة

Loading...
Loading...
Abstract

The start story writer deals with the place to which his characters come mentally but not physically through flashbacking other places. On the other hand, he gives other characters physical transmissions from one place to another. He may confine his protagonists to certain plays in order to express the crisis of the consciousness of reality. This can not be done through retrospection, isolation submitting it to discussion and contemplation. At the same time, the short story writer depends on the compounded description of the place, there be giving it deeper implications. He uses nature to be in conformity with the self or to be harmonies with the fictional action. تعامل القاص مع المكان في أنه يحضر شخصياته حيناً في مكان ما لا تنتقل جسديا منه ، بل تحقق إنتقالا فكرياً عبر الاسترجاع لأماكن اخرى ، فيما يمنح شخصيات اخرى انتقالات جسدية من مكان لآخر . وقد يحصر أبطال قصصه في أماكن تنافذية ، تعبيراً عن مأزق الوعي بالواقع لا بالانصهار فيها ، ولا بالانعزال التقريبي عنه وإخضاعه للمناقشة والتأمل . وفي الوقت ذاته يعمد القاص الى الوصف المركب للمكان غالباً فيما يمنحه دلالات أعمق ، وقد أفاد من الطبيعة لتكون معادلاً لذات الشخصية أو لتواكب الحدث القصصي .


Article
The bedowin reference in the collection of ( kharbashat Saeed bin Hadalige) by the storywriter Fares Al-Gahlab
المرجعية البدوية في مجموعة (خربشات سعيد بن هدالج )للقاص فارس الغلب

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with the short story collection (kharbashat Saeed bin Hadalige) by Fares Al-Gahlab.And this study will be throughout a critical reading of the issue of Bedouin reference on which the technical structure of the short story is baset which clearly appeared throughout many marks. some of those marks are related to the character ,to the place described or to the fictional language as well as its intellectual and semantic values . By these features the storywriter , Fares AL-Ghalab,has excelled with the development of his fiction blend by which he is distinguished from the other storywriters of the contemporary generation in mosul.يتناول هذا البحث مجموعة (خربشات سعيد بن هدالج ) للقاص الموصلي فارس الغلب ، وذلك من خلال الاشتغال النقدي على محور المرجعية البدوية في القصص ،والذي تأسست عليه مرتكزات البنية الفنية لقصص المجموعة ، وتمظهر من خلال عدة علامات منها ماله علاقة بالشخصية ، أو المكان ووصفه ،أو اللغة القصصية ،فضلا عن القيم الفكرية والدلالية فيها ،وبهذه السمات كرس القاص لنموذجه القصصي ملامح فنية تميزه من غيره من جيل كتاب القصة القصيرة المعاصرين في الموصل ،واستقطب بذلك أيضا مرصدنا النقدي لانجاز هذا البحث.


Article
Untell in Nahed Alramdany plays The (Al-Saa) play as a sample
المســـكوت عــنه في مسرحيات ناهض الرمضاني مسرحية الساعة نموذجاً

Loading...
Loading...
Abstract

The problem lies in the search uncovered the Untell in the (Al-saa) play to Nahed AL-Ramadany, is determined by examining important speech silent communication system within the drama in the play, and aims to read the text search drama from the viewpoint of interpretations, and interrogated on the basis of the distance conferred by the (text) for the reader and abuse them, As a distinctive characteristic of this literary form, the search is determined by reading the play clock to Nahed Al-Ramadany, uses research approach is based on an analytical study of the dramatic speech text, and is trying disclosure system connotations (by the silent), consisting of Rabat (sign / meaning) so that they may constitute a whole ( Letter) it looks through Mnimat small can be placed in specific formats for the installation of the full meaning of that letter, signed marched search according to plan, which was formed in the preface, which dealt 1 - Nahed Ramadan (identity and culture) 2 - Approaching the understanding of the silent, and then I Study, which dealt with the Untell Title feed title, then Study II, which dealt with the Untell version.تكمن مشكلة البحث في كشف المسكوت عنه في مسرحية الساعة لناهض الرمضاني، وتتحدد أهميته بدراسة خطاب المسكوت عنه ضمن منظومة الخطاب الدرامي في المسرحية، ويهدف البحث إلى قراءة النص الدرامي من وجهة نظر تأويلية، واستنطاقه استنادا إلى المسافة التي يمنحها (النص) للقارئ وتعاطيه معها، بوصفها خصيصة مميزة لهذا الشكل الأدبي، يتحدد البحث بقراءة مسرحية الساعة لناهض الرمضاني، يستعين البحث بمنهج تحليلي يقوم على دراسة خطاب النص الدرامي، ويحاول الكشف عن منظومة المدلولات (المسكوت عنها والمكونة من رباطة دال/ المدلول) بحيث يمكن أن تشكل في مجملها (رسالة) تتمظهر من خلال معنيمات صغيرة يمكن وضعها في أنساق محددة لتركيب المعنى الكامل لتلك الرسالة، وقد سار البحث وفق الخطة التي تشكلت في التمهيد الذي تناول 1-ناهض الرمضاني (الهوية والثقافة 2- مقاربة افهامية للمسكوت عنه، ثم المبحث الأول الذي تناول مسكوت العنوان وعلائقية العنوان، ثم المبحث الثاني الذي تناول مسكوت النص.


Article
Narration and the fantacy of reality in Thamir Maayoufs arratives
السرد وفنتازيا الواقع في سرديات ثامر معيوف

Loading...
Loading...
Abstract

Thamir Maayouf is one of short story writers in the city of Mosul.In his short stories he paid attention to analyzing the city of Mosul where he concentrated on the relation between the rewins of the city and the contemporary man who was a subject to was fluctuated by social and political conditions. We observed the specificity of this narration in his short stories. Therefore we called them narratives instead of short stories. We also observed the writers' capability to make a fantacy out of the normal and every day life and his dependency on the character of the hero narrator who sees, hears and lives different and inconsistent cases of life in place and time, associating the ancient world, the current world and the dream world altogether. We tackled a collection of short stories which represent the 1980s period of time up to now.يعد ثامر معيوف من رواد التحديث في القصة القصيرة في مدينة الموصل، وقد عني بتحليل مدينة الموصل حيث ركّز على علاقة الآثار المنتشرة في المدينة مع الإنسان المعاصر الذي تقلبت به الظروف الاجتماعية والسياسية. وقد لاحظنا خصوصية السرد في قصصه القصيرة لذلك أسميناها بـ (السرديات ) بدل قصص قصيرة. كما لاحظنا قدرة القاص على خلق فنتازيا من الواقع العادي واليومي، واعتماده على شخصية (الراوي) البطل الذي يرى ويسمع ويعيش حالات متناثرة في الزمان والمكان، حيث ربط العالم القديم والعالم القائم والعالم الحلم برؤية واحدة. وقد تناولنا مجموعة من السرديات التي تمثل مرحلة الثمانينات وحتى الآن.


Article
Diwan khanas in Mosul from late Ottoman Time to the Second Decade of the Twentieth Century
المجالس في الموصل منذ أواخر العهد العثمانيوحتى العقد الثاني من القرن العشرين

Loading...
Loading...
Abstract

Diwan khanas are considered are of aspect of the social life in Mosul. It was the only outlet for the inhabitatants to express their opinions and impressions of the Ottoman walis in Mosul concerning the political affairs or public morals , tales or parables to conform entirely a soial image , the thing that has its worth in the Mosuli society since the Ottoman reign . Diwan khanas were held according to an organized social norm . they were held in Mosul representatives and eminent figures in which coffee and shisha were presented . Certain norms of it is remarkable that most of the diwan khanas, like Suleiman beh Al- Jalili diwan , Al– Najafi diwan, Muhammed As Sufi diwan and others , were held in the represent ative's,eminent figure's , and wealthy men's hanses like Al– Jalili , Al– Najafi , Al– Naqeeb, Al- Sabonchi , Al- Omeri and others . The diwan khanas figures included different spectrums of the Mosuli Society regardless of religion, or ethnic group, or purpose or subjects . تعد المجالس من مظاهر الحياة الإجتماعية في الموصل فكانت إحدى وسائل التعبير عما يجول من آراء وخواطر الأهالي . وإنطباعاتهم سواء ما يتعلق بالقضايا السياسية تجاه الولاة العثمانيين في الموصل ، أو فيما يتعلق بالآداب العامة والحكايات أو المواعظ الإجتماعية لتشكل بمجملها صورة إجتماعية كان لها شأناً وما زال في المجتمع الموصلي منذ فترة الحكم العثماني .
فقد كانت المجالس تعقد ضمن عرف إجتماعي منظم إذ تقام بالدرجة الأولى في بيوت أعيان الموصل ووجهائها ، حيث تقدم للضيوف القهوة والنركيلة وتراعى آداب معينة للتعامل ، لذا يلاحظ أن أغلب تلك المجالس كانت تعقد في بيوت الأعيان والوجهاء والأثرياء من أهالي الموصل وقد تضمن البحث دراسة أهم المجالس في الموصل منذ أواخر العهد العثماني حتى العقد الثاني من القرن العشرين أمثال آل الجليلي وآل النجفي وآل النقيب وآل الصابونجي . وآل العمري ، وآل كشمولة فضلاً عن المجالس العامة .


Article
The Assyrian Military Campeigns Westernward (883-626 B.C) in the Light of the Artistic Works
الحملات العسكرية الآشورية إلى الجهات الغربية (883- 626 ق.م) في ضوء المشاهد الفنية

Loading...
Loading...
Abstract

The present study stresses the truthness of the Assyrian campaigns westernward and their reflections in the light of the cuneiform texts and artistic paintings since king Assur-Nasir-Pal II period (883-859 B.C.). He is among the first Assyrian kings who adopted the policy of complete control over the western regions of Assur during the Neo-Assyrian period (911-612 B.C.). He completely dominated the springs of river Euphrates and on up to the coasts of meditteriaian sea. The region where many types of metals and woods are available that can be used in building works in the Assyrian kingdom. The successor kings follow the suit of Assur-Nasir-Pal II , i.e. they controlled over the westernward areas since it is asource of the Assyrian prosperity. The region emblished with beautiful landscapes that deeply attracted the kings. Therefore, they issued their orders to transfer the trees and plants there to be planted in the gardens of the royal palaces to be as places for recreation and leisure. Moreover, many artistic paintings were made to record the Assyrian expansion to those regions up till the late year of Assur-Banipal period (668-626 B.C.). يؤكد البحث مدى مصداقية الحملات العسكرية الآشورية الى الجهات الغربية وانعكاسها في النصوص المسمارية والمشاهد الفنية منذُ حكم الملك آشور- ناصر- ابلي (اشور ناصر بال الثاني) 883- 859ق.م الذي يعد من اوائل الملوك الاشوريين الذين تبنوا سياسة السيطرة التامة على المناطق الواقعة صوب الجهة الغربية من بلاد اشور ابان العصر الاشوري الحديث (911-612ق.م) فاحكم سيطرته التامة على منابع نهر الفرات وصولاً الى سواحل البحر المتوسط حيث المعادن والاخشاب اللازمة في عمليات البناء والاعمار التي تفتقر لها المملكة الاشورية, فضلاً عن طرق التجارة, فاقتفى اثره الملوك الذين خلفوه على العرش الاشوري على اساس ان المنطقة تعَد مركزاً مهماً ومصدراً للثراء والمتعة الاشورية لما تتمتع به من مناظر طبيعية اثرت في نفوس الملوك الذين اصدوا اوامرهم بنقل النباتات والاشجار التي تنمو هناك لتُزْزع في حدائق القصور الملكية في بلاد اشور لتكون اماكن راحة واستجمام لهم والتي صورت في مشاهد فنية تسجل الوصول الاشوري الى تلك البقاع حتى السنوات الاخيرة من حكم الملك اشور- بان- ابلي (اشور بانيبال) 668-626ق.م.


Article
The role of woman societies in social development (The society of Muslim woman as a model)
دور الجمعيات النسائية في التنمية الاجتماعية(جمعية الأسرة المسلمة نموذجا)

Loading...
Loading...
Abstract

The research attempted to identify the role of the Muslim woman society in social development throughout the use of the case study methodology and social survey. The research concluded that the society has a good role in achieving the social development through making several developmental activities in different fields. But this role was limited and standard for the comprehensive social development process, which need the participation of all the governmental and popular boards and institutions.حاول البحث التعرف على دور جمعية الاسرة المسلمة في التنمية الاجتماعية من خلال استخدام منهج دراسة الحالة والمسح الاجتماعي وقد توصل البحث ان للجمعية دور في تحقيق التنمية الاجتماعية من خلال تنفيذها للعديد من النشاطات التنموية بمجالاتها المتعددة الا ان هذا الدور كان محدودا قياسا لعملية التنمية الاجتماعية والتي تحتاج الى مشاركة جميع الهيئات والمؤسسات الرسمية والشعبية.

Table of content: volume: issue: