Table of content

Mosoliya studies

دراسات موصلية

ISSN: 18158854
Publisher: Mosul University
Faculty: President of University or centers
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

A quarterly magazine published every three months interest published research on the city of Mosul of all the scientific, cultural and people and heritage

Loading...
Contact info

009647481705925
unmomosc21@yahoo.com
almokhtar20042003@yahoo.com

Table of content: 2010 volume: issue:30

Article
Character in Ali Fahadi Stories: Analytical Study
الشخصية في قصص علي الفهادي .. دراسة تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

The Muslawi writer, Dr. Ali Kamal Al Den Al Fahadi, lecturer of Islamic Literature at the College of Arts, Mosul University, is examined here for the coherent and artistic features that characterize his stories in addition to their poetic and sensitive language. They include eight stories published for the period 1999–2004 including: Light Mistress and the Original Horse (1999), Equities in Al Aqsa Sky (2000), Mistress of Towers (2001), The Depressed and the Prey (2001), Dhuhur Valley Angle (2001), River Teacher (2001), Horse and Banner (2003), Ox, Yard and Wrestling (2004). Character in Ali Fahadi stories are various concerning their patterns and descriptions and their events. This study deals with the topic through analyzing the narrative texts indicating the characters to show their artistic and aesthetic dimensions in addition to the intellectual, psychological and social dimensions to show the character concerning the various dimensions and their significance. The study consist of an introduction and two sections. The introduction deals with the concept of the character. Section one deals with patterns of characters as related to the growing, fixed, symbolic and non human character. Section two deals with dimensions of character concerning external, intellectual, psychological and social dimensions. تم اختيار القاص الموصلي (الدكتور علي كمال الدين الفهادي أستاذ الأدب الإسلامي في كلية الآداب– جامعة الموصل) ميداناً للبحث لما تحمل قصصه من تقنيات فنية متماسكة إلى حد كبير فضلاً عن لغته ذات الحس الشعري وهي ثمان قصص قصيرة نشرت ما بين 1999-2004 على وفق الآتي : سيدة النور والفرس الأصيل (1999) ، صافات في سماء الأقصى (2000) ، سيدة الأبراج (2001) ، البائس والطريدة (2001) ، حورية وادي ظهر (2001) ، معلمة النهر (2001) ، الجواد والراية (2003) ، الثور والحلبة والمصارعة (2004) .
جاءت الشخصية في قصص علي الفهادي متعددة ومتنوعة من حيث أنماطها وأوصافها ، والأحداث التي قامت بها لذا جاء هذا البحث ليدرس هذا الموضوع من خلال تحليل النصوص القصصية التي تدل على الشخصية وبيان أبعادها الفنية والجمالية ، فضلاً عن الأبعاد الخارجية والفكرية والنفسية والاجتماعية لإبراز الشخصية من جوانبها المتعددة كافة ، ومن ثم الكشف عن الدلالات التي تمخضت عنها .
قام البحث على مدخل ومبحثين . تضمن المدخل تحديد مفهوم الشخصية ، وخص المبحث الأول بدراسة (أنماط الشخصية) من حيث الشخصية النامية والشخصية الثابتة والشخصية الرمزية والشخصية غير البشرية في حين خص المبحث الثاني بدراسة (أبعاد الشخصية) من حيث البعد الخارجي والبعد الفكري والبعد النفسي والبعد الاجتماعي .


Article
Woman's Image in the Popular Proverbs(Balanced Study between Mosul and Aleppo)
صورة المرأة في الأمثال الشعبية(دراسة موازنة بين الموصل وحلب)

Loading...
Loading...
Abstract

The cultural spread plays a role in transferring the popular proverbs from one community into another, so the difference of communities and cultures which are expressed by their popular local proverbs does not lead to make similarities which reflect the woman's image and her position and status in the community. The woman has occupied a great share of the popular, Mosulian and Halabia proverbs, for being the main source of her, so her roles were varied. As well as, these proverbs were harmonized in content, and when we read them we find a difference in spelling and a harmony in meaningيؤدي الانتشار الثقافي دوراً في انتقال الأمثال الشعبية من مجتمعٍ لآخر، فاختلاف المجتمعات والثقافات التي تعبر عنها أمثالها الشعبية المحلية، لا يحول دون وجود تشابهات تعكس صورة المرأة ووضعها ومكانتها في المجتمع. وقد استحوذت المرأة على نصيبٍ كبيرٍ من الأمثال الشعبية الموصلية والحلبية، بوصفها المصدر الأساس لها، وتنوعت أدوارها في المثل الشعبي. كما أن هذه الأمثال (الموصلية والحلبية) قد تتطابق من حيث المضمون، وعند قراءتها نجد اختلافاً باللفظ وتطابقاً بالمعنى


Article
Judges of Mosul During the First Abbasid Age( 132-247 A.H /739-861 A.D)
قضاة الموصل خلال العصر العباسي الأول(132-247هـ / 749- 861م)

Loading...
Loading...
Abstract

The judiciary in Mosul during the first Abbasid age affected by Islamic doctrines which appeared and developed. when there was no Koranic text or Hadith, the judges restarted to Ijtihad. Also, the Abbasid caliphs intervented in appointing and dismissing Mosul judges. Thus, their intervention allowed them to practice their own various authorities in leading the war ,collecting land taxes and administrating Mosul city plus jurisdiction . There was no special place for the judge, so that he was holding his sessions whether at his own home or at the Mosque. moreover the judge was free in his decision which were applied on Muslims and non-muslims in Mosul أن القضاء في الموصل خلال العصر العباسي الأول تأثر بالمذاهب الإسلامية التي قد ظهرت ونمت واخذ القضاة يجتهدون عندما لا يكون هناك نص من القران الكريم أو السنة النبوية،كما تدخل الخلفاء العباسيون في تعيين وعزل قضاة الموصل،مما منحهم مركزاً قوياً لممارسة صلاحيتهم العديدة من تولي قيادة الحرب وجباية الخراج وتولي أدارة المدينة إضافة إلى منصب القضاء .
ولم يخصص للقاضي مكان خاص به فكان يعقد مجلسه أما في داره أو في المسجد الجامع أو في مكان أخر،وكان القاضي حازماً في إصدار أحكامه القضائية وينفذها الجميع سواء المسلمين أو أهل الذمة في الموصل.


Article
The economic activity to Assyrian templein period modern Assyrian
من النشاطات الاقتصادية لمعابد بلاد اشورفي العصر الاشوري الحديث(911_612 ق. م )

Loading...
Loading...
Abstract

The idea of temple economy started with ensuing idea of providing the gods with a house to live in which necessitated their clothing and feeding it must be mentioned here that the economical activity of the temples in the Assyrian age was very limited due to the fact that the central authority represented by the king was in control of everything I e all the assets go to the palace. Nevertheless, economical operation took place at the temple such as loans, taxes, the temple income in the form of offerings presented by kings , servants and common people and the selling and buying transactions that take place in the temple. In addition, some agricultural activity was taking place especially when the temple owns huge farming lands. In the end, industry was the last type of economical activity. There are indications that small statues and sticks were manufactured in professional workshops that are linked to the temple or near them كان للمعابد في بلاد الرافدين منذ اقدم العصور دور فعال في الحياة الاقتصادية فضلا عن دوره الديني ويتجلى ذلك في امتلاك معابد الالهة للاراضي الزراعية الواسعة والتي يعمل فيها اعداد من الفلاحين والعمال والاداريين وقد بقي المعبد يمارس هذه الوظيفة المزدوجة(دينية _اقتصادية )الى اواخر الادوار التاريخية في حضارة العراق القديم.
وقد تحدثنا في بحثناهذا عن ابرز النشاطات الاقتصادية للمعابد هي الزراعة والتي ضمت اراضي المعبد إضافة إلى ذلك كانت التجارة ثاني نشاط اقتصادي يمارسه المعبد والذي يشمل القروض التي كانت تؤخذ من المعبد إضافة إلى ذلك فقد كانت واردات المعبد الاقتصادية تشتمل على القرابين والضرائب المقدمة للمعبد خاصا ضريبة الخمس .


Article
The classes of the Assyrian Society in the light of theCuneiform Texts
طبقات المجتمع الآشوري في ضوء المصادر المسمارية

Loading...
Loading...
Abstract

The present research sheds light into one aspect of the Assyrian society i.e. the Assyrian social classes which are considered to be one of the basic sources to study the social relationships in any of the ancient times including the Assyrian ones . Practically, it is almost impossible to study the traditions ,customs and legalities which determine the individual conduct of any community without consulting the relevant literature of that aspect and underestimating no substantial traces in studying the social aspect of lifeيعد موضوع طبقات المجتمع الآشوري في ضوء المصادر المسمارية، أحد المواضيع المهمة التي عنيت بدراسة التاريخ الاجتماعي للآشوريين، بالاعتماد على النصوص المسمارية الخاصة بالموضوع حيث أنها المصدر الأساس لدراسة العلاقات الاجتماعية في أي عصر من العصور مع عدم التقليل من الآثار المادية في معرفة ودراسة الجانب الاجتماعي إلا أنها لا تمدنا بمعلومات كافية عن واقع المجتمع في تلك الحقبة الزمنية، لذا استمد البحث معظم فقراته إن لم نقل اغلبها من النصوص القانونية وخاصة القوانين الخاصة بالفترة الآشورية الوسيطة بالإضافة إلى الوثائق اليومية من عقود اجتماعية واقتصادية وبعض الكتابات الملكية الخاصة بطبيعة الحياة الاجتماعية التي كانت سائدة في بلاد أشور .


Article
Enviromental style In Nazar Abed.Alsettarprospectin Novel
الطابع البيئي في خطاب نزار عبد الستار القصصي

Loading...
Loading...
Abstract

The study of Novels by Nazar ( The rain-The dust- The Horses)and ( Cinema perfume) is conving to insert the local Art and culture in Mosul according its social and historical constitutions in addition to Aspects by linking with leading points to characters. The Novel prospect of Nazar Abed-Alsttar is apath to another reading and discovering the gifted memory , but this doesn’t mean the Idea of dominance , but it is mentian the Intillegence of mosul invroment impulsing and shining with life , and reacted with others with no struggle conflict. دراسة الخطاب القصصي في مجاميع نزار:(المطر وغبار الخيول) و(رائحة السينما) و(ليلة الملاك) هي دعوة ضمنية للتأصيل وتأكيد الهوية الثقافية– الفنية المحلية للبيئة الموصلية باعتبار خصوصياتها التاريخية والاجتماعية، وهذه لا تحتاج منا سوى إعادة قراءة لاكتشاف أصول تشكلات النماذج الفنية من معطيات البيئة المادية والروحية والثقافية، ولعل هذه الدراسة تنبه من خلال محاورها الى بعض العلامات الدالة على مواضع تلك الخصوصيات والمنطلقات والأصول.
وما الخطاب القصصي في أدب نزار عبد الستار إلا منفذ من منافذ القراءة الثانية والاكتشاف الجديد لتميز الذاكرة الإبداعية المحلية؛ وهذا لا يعني التعالي العنصري أو دعوة للتمايز، بل طموحا شرعيا للحرص على إبقاء عوامل الإبداع في البيئة الموصلية متجددة بالعطاء ومشعة بالحياة، قوية بخصوصيتها، مرنة متفاعلة مع الآخر دون إفراط أو تفريط .


Article
Marital Disputes and their reflections on the FamilyPractical study in Mosul
الخلافات الزوجية وانعكاساتها على الأسرةدراسة ميدانية في مدينة الموصل

Loading...
Loading...
Abstract

This research aimed at identifying the nature of the married quarrels and effects on each of the husband , the wife and the children. The researcher has used the social and comparative survey in his approach and utilized the questions and personal interview as data collection wetlands . The results indicate that marital quarrels have negative effects on the husband , wife and children by affecting the psychological relief , the husband's and wife's jobs as well as affecting the house , social nurture of the children and the prevalence of love and forgiveness among family members . Furthermore, such effects affect the relations within the family which make the members of the family unwilling to stay home and as a result this is reflected on the family it unstable which in turn leads to an unstable society هدف البحث التعرف على طبيعة الخلافات الزوجية وانعكاساتها على كل من الزوج والزوجة والأبناء واستخدم الباحث منهجي المسح الاجتماعي والمقارن واستعان الباحث في جمع البيانات بوسائل الاستبيان والمقابلة وتوصل البحث الى مجموعة من النتائج والتي أهمها ان الخلافات الزوجية لها آثار سلبية على الزوج والزوجة والأبناء من خلال تأثيرها على الراحة النفسية وعمل الزوجين الوظيفي والبيت والتنشئة الاجتماعية للأبناء وكذلك تأثيرها على روح المحبة والتسامح بين أفرادها كما تؤثر على العلاقات داخل الأسرة الأمر الذي يؤدي الى رغبة أفراد الأسرة بعدم البقاء في المنزل وبالتالي ينعكس هذا على الأسرة ويجعلها غير مستقرة الأمر الذي يؤدي الى عدم استقرار المجتمع .

Table of content: volume: issue: