Table of content

The Arabic Language and Literature

مجلة اللغة العربية وادابها

ISSN: 20724756
Publisher: University of Kufa
Faculty: Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Al- lugha al-Arabiah wa Adabeha Journal had been established in the college of Arts luniversity of kufa in 2001,it is anational scientific Journal, it is aquerteryly , four issues ayear, and if the conditions were exceptional , the issues would be three .upto date 13 issues are published and the 14 th one is self- finanial rule

Loading...
Contact info

• توجه المراسلات الرسمية إلى مدير تحرير المجلة وعلى العنوان الآتي:
جمهورية العراق / محافظة النجف الأشرف/ جامعة الكوفة/ كلية الآداب/ مجلة (اللغة العربية وآدابها)
ص. ب.313
E – mail: ArabicLiteratureJournal@yahoo.com
arts@uokufa.edu.iq
Hkha30@gmail.com
www.arts.kuiraq.com

• تطلب المجلة من: كلية الآداب – جامعة الكوفة .
• Official Correspondence is directed to the journal editor director on the following address:
Republic of Iraq/ Al-Najaf Al-Ashraf Governorate/ Al-Furat Quarter/ College of Arts/ / P.O.B. 313.
E – mail: ArabicLiteratureJournal@yahoo.com
arts@uokufa.edu.iq
Hkha30@gmail.com
www.arts.kuiraq.com

• The journal is available at the College of Arts, University of Kufa .

Table of content: 2012 volume:1 issue:14

Article
Suggestion to Facilate the Arabic Grammar
مقترحات في تيسير النحو العربي

Loading...
Loading...
Abstract

The Arabic Grammar is a set of explicit rules that keeps the tongue from slipping . the researcher has chosen number of suggestions to make the Grammar easier to be conceived . Most important of which are the following points: 1- Invalidate the theory of the factor and all what is related to it . 2- Neglect the rule of obligatory omission of any kind 3- Synonymic words should refer to each other . 4- Following the rule of shifting the subject and main – clause and any other viable shift . 5- Leave out any rule built on the poetic necessity . 6- A voiding the parsing of question words and conditional particle . 7- A voiding hypothetical matters. 8- Concentration on revealing the meaning 9- Accepting sentences with single attribution . 10-Leaving out the non – phonetic explanations الملخص النحو العربي مجموعة ضوابط لعصمة اللسان من الخطا وقد ذكرت عدةمقترحات لتيسيره اهمها : 1- الغاء نظرية العامل وكل ما يتصل بها . 2- ترك المحذوف وجوبا ايا كان نوعه 3- رد المتشابهات الى بعضها 4- القول بتقديم الفاعل , وجواب الشرط واي تقديم وارد عن العرب . 5- ترك كل قاعدة بنيت على الضرورة الشعرية. 6- ترك اعراب اسماء الاستفهام واسماء الشرط . 7- ترك الامور الافتراضية . 8- التركيز على اظهار المعاني . 9- الاعتراف بالجمل ذات الطرف الاسنادي الواحد . 10- ترك العلل غير صوتية

Keywords


Article
The Imaginer Reality and common Domination Areading in Ibn Qut Aibah criticqye of the pre-Islamic- poetry
وقعنة المتخيل وسطوة المألوف قراءة في نقد ابن قتيبة للشعر الجاهلي

Loading...
Loading...
Abstract

This study tries to reveal the effect of two aspects of Ibn Kutayba's criticism of the pre-Islamic poetry; they are the reality of the imaginative and the authority of the familiar. These two aspects dominate the vision of this critic and his evaluation of some pre-Islamic texts. He grants the poetic imagination-some times. A chance of reality through presenting some tales which interpret some texts. Further more, he rejected any violation of the familiar in Arabic traditions which were stable at that time. This made the critic inaccurate in reading these texts for most of the tales he depends on are unreal but extracted from the texts. His attempts to make the poet move within the circle of what is dominating in the pre-Islamic text made him unaware of the texts which transcend the real and the imaginative and their wonderful poetic features. إن الباحث في بواكير المقاربات النقدية القديمة يجد أن أغلبها اتخذت من النص الجاهلي عينة لمجال بحثها ذاهبة إلى أن النص الجاهلي مثالاً يجب محاكاته والسير على نمطه ولكنها على الرغم من هذا عابت بعضاً من تلك النصوص وفسرت بعضاً آخر منها عن طريق خلق حكايا تعطي المنجز الشعري حظاً من الواقعية. ولاشك أن هذا التوجه لا يخدم النتاج الإبداعي ولا العملية النقدية وقد حاولنا في قراءتنا هذهِ الكشف عن الانعكاسات السلبية لملاحظات (ابن قتيبة( في كتابه (الشعر والشعراء) على النص الجاهلي جراء قراءته لبعض النصوص الجاهلية على ضوء التوجهات السالفة الذكر . وقد قامت قراءتُنا على فقرتين تناولنا في الأولى محاولة الناقد المذكور وقعنة المتخيل الشعري عن طريق خلق حكايا من أجل تفسير النص وفي الفقرة الثانية تناولنا حرص الناقد على مطابقة المنجز الشعري للواقع وعدم استساغته للا مألوف ثم ختمنا البحث بخلاصة ضمت أهم النتائج التي توصلنا إليها.

Keywords


Article
Homonymy in Nahjul Balagha A Study of its Aesthetic and Semantic Functions
الجنـــــاس في نهج البلاغة دراسة في وظائفه الدلالية والجمالية

Loading...
Loading...
Abstract

This research discusses a stylistic and rhetorical theme which is called "Homonymy" for its importance in forming the form of the literary text and revealing its implicit meaning emerging from Homonymic structures it achieves as well as revealing its aesthetic and semantic functions. The researcher has reached through his work the following results: 1- The semantic function of Homonymy in Nahjul Balagha is defined through finding a kind of connection based on the resemblance and identical form which participates a great deal in giving the meaning of the text and arousing the mind of the receiver with all what he has of aesthetic taste and linguistic experience that helps in figuring out the real deep meaning. 2- The aesthetic function of Homonymy is achieved in Nahjul Balagha through finding a touching Homonymic structure related to the literary form on all levels through repeating the sound structure and concentrating on it in a way that gives a coordinated view of all its parts which is the base for achieving the aesthetic aspect of the text. خلص البحث إلى جملة من النتائج لعل أهمها ما يأتي: 1ـ تجلت الوظيفة الدلالية للجناس في نهج البلاغة بإيجاد نوع من الربط يقوم في حقيقته على مبدأ التشابه والتماثل، حين تلحق بعض المتماثلات أو المتشابهات من الأشياء ببعض، وذلك يسهم إسهاما كبيرا في دلالة النص وإثارة ذهن المتلقي بما يمتلك من ذائقة جمالية وخبرة لغوية للوقوف بإزائها وكشف دلالاتها. 2ـ تحققت الوظيفة الجمالية للجناس في نهج البلاغة بإيجاد بنية موسيقية مؤثرة تتصل بالصياغة الأدبية في مستوياتها المختلفة، وذلك بمعاودة البنية والتركيز عليها على نحو يحقق تناسبا بين الأجزاء، وهذا التناسب هو المبدأ الأساس. Homonymy in Nahjul Balagha لتحقيق جمال النص A Study of its Aesthetic and Semantic Functions

Keywords


Article
TheSocial Tendencies in the poetry of Abullah Al-wail Al-Ih
الاتجاهات الاجتماعية في شعر عبدا لله الوايل الاحسائي

Loading...
Loading...
Abstract

Still there is a lot of academic studies working hardly to remove the dust from poets anciently .These are jewels of Arabic language and its arts to include them to Arabic library references. To discover that heritage it is important to discover literature and knowledge that are associated with language and its philosophy . In this study we interest about this poet Abdulaaa Alwayel Al ahsaii from the 13th century A.H -19th Century A.D . His sociological poem comes into several entities : bemoan , diseases , complaints from poverty concentrating on social life in his time. His political poem was about sevepain inside himself about Ali and Fatima ending in his political actuality . بعد هذه الرحلة الطويلة في ثنايا المعرفة ، أذكر أهم النتائج التي توصل إليها البحث : الكشف عن شاعر له منزلته الكبيرة على المستوى الأدبي ؛ إذ تمتع بذوق أدبي رفيع ، بيد أنها ظلمت في عصره ، وما زال الظلم يلاحقها حتى يومنا هذا ، لذلك حاول الباحث أن يرفع النقاب عنها ، وأن يزيح غبار الزمن منها ، وإظهار منزلة الشاعر بما تيسَّر للبحث من معلومات . تضافرت مؤثرات كثيرة في رسم ملامح شخصية الشاعر الإنسانية وشخصيته الأدبية ، منها البيئة التي عاش فيها ، والأسرة التي نشأ وترعرع في كنفها ، ونوع الثقافة التي اكتسبها . جاء شعره الاجتماعي في محاور عدَّة ( الرثاء ، والتقريظ ، وتسلية الأصحاب ، والشكوى من الفقر ) مسلطاً الضوء فيها على جوانب من طبيعة الحياة الاجتماعية في عصره .

Keywords


Article
The compositional Sentence Effect on Directing the Meaning in Mariam Surat
أثر بناء الجملة الإنشائية في توجيه المعنى في سورة مريم

Loading...
Loading...
Abstract

Researcher seeks show to show the miraculous power of the Quranic syntax construction in the context of Sura maryam and the changes that occur to this building and the ability of the text on semantic creativity and production substantive flour for the recipient and based on this premise appeared linguistic studyيسعى الباحث إلى إظهار القدرة الإعجازية للخطاب القرآني في بناء الجملة الإنشائية في سياق سورة مريم , والتغيرات التي تطرأ على هذا البناء ومدى قدرة النص على الإبداع الدلالي والإنتاج المضموني الدقيق للمتلقي وتأسيسا على هذا المنطلق ظهرت هذه الدراسة اللسانية.

Keywords


Article
The linguistic Intiution and the Talent Falsity between the Modern and Ancient lesson
السليقة اللغوية وزيف الملكة بين الدرس القديم والدرس الحديث

Loading...
Loading...
Abstract

This research deals with ideas that questioned the system of Arabic and their rules influenced by studies of modern and curricula try to follow the pioneers of this skepticism and Mptdeih and his supporters and his interlocutors on the one hand, and stuck to the authenticity of this system and defended the rules, assets and committed to its measurement and to hear and secure his safety and the impact his followers on the other, and perhaps the Okhtrhzh attempts and ideas and most impinge on the essence of Arab rule and a lesson conviction spread in a range of recent studies that section and a wide range of material language that the basis of which he studied Arabic at times the whole, as well as some of their unique properties characteristic of other languages, has not made the Queen of innate, and did not agree with Freeware Arabs and natures to speak. And the sincerity of some of our contemporary scholars and considered it increased at prevalent. Discussed the research of these ideas and their opposites Mstqria and exhibitors Calling and counterweight, and an analyst, commensurate with its size, to allow the reader knowledge of the overall these opinions in order to choose those most suited to his conviction, and probably proved his guide, and take other improved focus for the rejection response and more research and tracking, and ended research and extrapolation to the language spoken by Arabs in the novel and Almchaffhh ages, and still the language of science and thought, is the language of natural origination, arose from the eloquent Slaúq not know the falsity and affectation and artificiality. A fact laid down by the ancients and Otdoa corners, and have been of the belief of generations of Arab students and scientists.يعالج هذا البحث أفكارا شككت في نظام العربية وقواعدها متأثرة بالدراسات الحديثة ومناهجها فحاول تتبع رواد هذا التشكيك ومبتدعيه وأنصاره ومحدثيه من جهة, ومن تمسك بأصالة هذا النظام ودافع عن قواعده وأصوله والتزم بقياسه وسماعه وآمن بسلامته وآثر اتباعه من جهة أخرى, ولعل من أخطرهذه المحاولات والأفكار وأشدها مساسا بجوهر العربية مادة ودرسا قناعة استشرت في جمهرة من الدراسات الحديثة مفادها أن شطرا واسعا من المادة اللغوية التي قام على أساسها درس العربية في العصور كلها ، فضلا عن بعض خصائصها الفريدة المميزة لها من غيرها من اللغات ، لم تصدر عن ملكة فطرية ، ولم تتفق مع سجايا العرب وطباعهم في الكلام. وصدقها بعض علمائنا المعاصرين ونظروا لها فازدادت انتشارا. فناقش البحث هذه الآراء وأضدادها مستقرئا وعارضا وواصفا وموازنا ومحللا بما يتناسب وحجمه, ليتيح لقارئه الإلمام بمجمل هذه الاراء كي يختار منها ما يناغم قناعته, ويرجح ما رسخ دليله , ويتخذ غيره مناطا للرفض والرد والمزيد من البحث والتتبع, وانتهى البحث والاستقراء الى ان اللغة التي تكلمها العرب في عصور الرواية والمشافهة ، التي مازالت لغة العلم والفكر ، هي لغة طبيعية النشأة ،نشأت عن سلائق فصيحة لم تعرف الزيف والتكلف والاصطناع. وهي الحقيقة التي أرسى دعائمها القدماء ووطدوا أركانها, وتتابعت على الاعتقاد الراسخ بها أجيال من طلاب العربية وعلمائها .

Keywords


Article
Sheikh Abdilmahdi Mttar Biography and Writing
الشيخ عبد المهدي مطر حياته وآثاره

Loading...
Loading...
Abstract

This Research sheds light on the life of Sheikh Abdilmahdi Mttar focusing on his literary Product and writings Also it shows his biography , especially birth date. This study arrives at Fruitful results Concerning his life .The paper Sentries' in details to explain his methods in writing , using photo graphs and pictures.

Keywords


Article
Verbal Sentence Negativ
نفي الجملة الفعلية

Loading...
Loading...
Abstract

Keywords


Article
In the name of God Narrative Discourse in Holy Quran on the Basis of New Linguistics
الحوار القصصي في القرآن الکريم قراءة في ضوء مفاهيم اللسانيات الحديثة

Loading...
Loading...
Abstract

Holy Quran is a complete source of all kinds of discourses in which two types of discourse could be observed: dialogical and artistic. This article is to investigate the second type as internal and external discourses. Then we are to study the artistic discourse within the story of Joseph the Prophet (Yusef) as a way to get to know the characters and their roles in the story. Next, in order to depict the unique characteristics of the Holy Quran, we will focus on the language, structure, and dream in the mentioned sora of Yusof. The language and structure of that story is on the basis of reality and truth, as opposed to the non-Quranic stories which use imagination as a tool to reach their artistic aims. Discourse Aalysis have been already applied to other soras in Quran such as Maryam, Kahf and Ghesas. However, this article is rather new in the way it tries to focus more on linguistic and stylistic aspects. The most important result of this paper is that the Quranic stories are real and on the basis of truth, discourse is used as a way to reach the axe of artistic beauty without imagination. Discourse used with repetition and brevity as well as the element of dream which is so essential in the story of Yusof, along with the “forecasting” of the events as a result of dreams, have all made the story a unique one which could attract contemporary readers as a specially beautiful source of inspiration. Key Words: Discourse Types. Narrative Discourse, Functions of Discourse, Discourse Beauty.

Keywords


Article
Jahiz and digression
الجاحظ و الاستطراد

Authors: Ali Taheri علي الطاهري
Pages: 353-372
Loading...
Loading...
Abstract

Al Jahiz Abu Uthman Amir Ibn Bahir, author of books Al-hayawan (Animals) and Al-bayan wa al-tabyin (Elegance of Expression and Clarity of Exposition) and Islamic theologian, intellectual, and litterateur known for his individual and masterful Arabic prose. Al-Jahiz's writing is characterized by deliberately contrived disorderliness and numerous digressions. He tries to utilize such a technique to provide reader(s) with a variety of issues but under a single topic. The individuality of his alert and lively style lies in a concern for the exact term, a foreign word if necessary, picturesque phrases and sentences which are nearly always unrhymed, but balanced by the repetition of the same idea in two different forms. In fact, using digression increases reader's knowledge. The present article aims to examine Al-Jahiz's digression, quantity, and its cause according to his aforementioned books. Keywords: Al-Jahiz; Digression; Al-bayan wa al-tabyin; Al-hayawan ابوعثمان عمروبن بحر الجاحظ مؤلف «البيان و التبيين و «الحيوان و غير هما من المؤلفات النافعة التي تناولت مختلف العلوم و الفنون في عصره الذي ذخر بكثير من العلم و الادب. لقد برز اثره في ميادين عدّة و ادّاه نبوغه الي أن يؤلّف في كل ما كان يشغل بال العلماء حينئذٍ فله في كل من الادب و البلاغة و النقد و العلوم و الرواية و القرآن و الكلام و غير ذلك مؤلّف او مؤلّفات يشهد باتساع دائرة معارفه و ثقافته. الجاحظ مولع بالاستطراد فيما يكتب و المتأمّل في مؤلفاته ليري بوضوح انّ ذلك الانتاج الحافل الممتع لايمكن ان يصدر الا عن ثقافة واسعة تمثل عصره احسن تمثيل. و الجاحظ يقدر ملل القارئ و غلبة السآمة عليه في مؤلفاته الضخمة فيستطرد لئلا يستثقل الناس قرائتها و بذلك يستجلب رغبة القراء و ينشطهم في متابعة القراءَة و من جانب آخر يزودهم بانواع المعرفة و يعرض لهم كل الثقافات و الواناً مختلفة من العلم و الادب. نريد ان نبين في هذه العجالة استطراده في مؤلفاته و خاصة في «البيان و التبيين و «الحيوان و مدي هذا الاستطراد و علّته معتمدا علي ما في ايدينا من آثاره: الكلمات الدليلية: الجاحظ، الاستطراد، البيان و التبيين، الحيوان

Keywords


Article
The Nagtion of the Holy Quran Terms synonymity to refute D.r. Ahmed Mokhtar omer who said that they are synonymous
نفي ترادف ألفاظ القرآن الكريم رداّ على الدكتور احمد مختار عمر القائل بترادف بعضها

Loading...
Loading...
Abstract

This research seeks to reveal some of the secrets related to the revelation in one of its miraculous levels which is the level of choice of the terms for their accurate meaning. The nature of the research motivated the division of the study into three chapters preceded by preface and followed by a conclusion. The first chapter entitled "the concept of choosing the synonyms of the language, while the second is dedicated to reply on the hypothesis of Dr. Ahmed Muktar Omer and in the third the researcher discussed the subject of the application of synonymy in the Holy Quran. The researcher reached several results of which are the following: 1- What is seen as an implicit synonymy regarded one of the miracles of Quranic text.0 because it represent the stylistic choice of the terms for their accurate meaning to cope with the various texts because it goes with several linguistic systems. Therefore accepting synonymy in a language does not mean to accept it in the creative text of which, the Quranic text. 2- The study showed some contradiction in the hypotheses of Dr. Ahmed Muktar Omer which were introduced to prove synonymy in the Quran. This opinion is very critical because it is provided by one of the scholars of the language in the present time. 3- Admitting the use of synonymy is not accurate having several terms having the same meaning which in other terms will under estimate the terms of the language without dedicating them to represent the unlimited number of meanings. For that reason many scholars denied the use of synonymy mentally of the ancient and modern ones then they proved their opinion through analyzing several creative texts. توصل البحث إلى جملة من النتائج لعل أهمها ما يأتي: 1ـ يعدّ ما يرى أنه ترادف ظاهري في النص القرآني، أحد مستويات الإعجاز؛ لأنه يمثل الاختيار الأسلوبي للمفردات لدقة معانيها المواكبة للسياقات النصية والمقامية المختلفة، ذلك أنّها تتآلف مع عدة أنظمة لغوية صوتية (موسيقية وإيقاعية)، وصرفية ونحوية ودلالية حتى تصبح جزءاً لا يتجزأ من أسلوب القرآن الكريم المتفرد، الذي نهل مما وفـّرته اللغة العربية من إمكانات، وأحد هذه الإمكانات هو الترادف اللغوي الذي يمكن قبوله جدلا، ولكن قبوله في اللغة لا يعني قبوله في النصوص الإبداعية وأعلاها رتبة وأشرفها النص القرآني. 2ـ أظهر البحث تناقض فرضيات الدكتور أحمد مختار عمر ومقدماته التي وضعها لإثبات الترادف في القرآن، وتأتي خطورة هذا الرأي؛ لأنه صادر من أحد أعلام علماء اللغة في الوقت الحاضر، ولعلّ سبب تناقض مقدماته يرجع إلى اعتماده على آراء فلاسفة اللغة الغربيين الذين ينطلقون من الكلام المحكي الحي في دراسة لغاتهم، وإعمام قوانينها،التي لا تخضع لها اللغة العربية التي حفظت بفضل القرآن الكريم حتى أصبحت أقدم لغة حية في العالم وبقي القرآن الكريم بفضل عبقرية هذه اللغة من أقدم النصوص الإبداعية المقروءة بلغتها الأم حتى لآن. 3ـ إنّ القول بالترادف يحمل في طياته إسرافا وعبثاً لجمعه عدداً من الألفاظ على معنى واحد، وهو بهذا يبدد عناصر اللغة المحدودة من دون تخصيصها للتعبير عن المعاني غير المحدودة، ولذلك أنكر الترادف كثير من علماء اللغة من القدماء والمحدثين إنكاراً عقلياً، ثم لجأوا إلى إثبات نفيه عن طريق تحليل النصوص الإبداعية التي تقف شاهدا على عدم وجوده فيها،ولاسيما في القرآن الكريم.

Keywords


Article
Poetical Lexicon Of Al Sahib Bin Abbad
المعجم الشعري عند الصاحب بن عبّاد

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to God of all mankind, and peace o be upon our prophet Mohammed and his household and for all his good companions. Thereafter, Al Sahib Bin Abbad was a poet appears in the 4TH century of the hegira. he leads poetry to development and innovation and motivated learners at past and present to study his poetry and sending out decisions for that he is one of Arab literature poles, and he has a lot publications which reached about (38.130) some of it are exist while others were lost. he was taught by scholars of his time as Ibn Al Meed, Al Sirafy, and others. he was born in (326 A. H.) and (385 A. H.). He was entitled " Kafi Al Kufat - Sufficient of the sufficient", and "The companion". his poetry to be marked by linguistic affluence and this comes out through his high level of education. this linguistic affluence encourages me to study his poetry and his poetic lexicon was distinctive among other poets, in that he has his own style in choosing his terms and expressions employed to serve the purpose trying to pass on to recipient, and for this we have to page through the poet's divan (collection of poems) searching his poetic lexicon of different terms and expressions which classified according to purposes . 1- كانت ألفاظ الغزل قليلة في معجم الشاعر وذلك لانه لا يحب كتابة الشعر الغزلي ولكن رغم وذلك وردت عنده الفاظ عديدة وجاءت معبرة عما يريد الوصول اليه مثل ألفاظ ( الحب, الخمر, القلب ’ العهد, ... الخ ) بحيث وصلت لفظة الحب في شعره الى اربع وستون مرة. 2- تنوعت الفاظ المدح عند الشاعر وهذا نابع من البيئة التي أتصل بها في حياته وقد تكررت لديه ألفاظ مثل ( المجد, العلا, الجواد, الزاكي, المهذب وغيرها ) وهذا التكرار جاء مناسباً للمدوحين والى ذكر صفاتهم ومناسبة مع الموقف الذي يصوره. 3- الفاظ الرثاء في معجم الصاحب بن عبّاد جاء بعضها دينياً مثل القبر اللحد والموت وجاءت بعضها معبرة عن الغرض كالدموع والبكاء وغيرها والتكرار للألفاظ فيها غير لأفت للنظر. 4- معجم ألفاظ الطبيعة تضمن مكانةً كبيرةً في شعر الصاحب بن عبّاد وقد دخلت في معظم أغراضه الشعرية فجاءت مع الغزل والمدح والرثاء وتمثلت هذه الألفاظ بـ ( ألفاظ النباتات والرياض والماء والحيوانات وألفاظ الكواكب والنجوم ) وألفاظه جاءت معبرة وبسيطة. 5- ألفاظ الزمن وردت في معجمه معبرة عن الغرض الذي يريد توضيحه للقارئ وأبرز هذه الألفاظ ( الدهر, الزمان واليوم وغيرها ). 6- معجم ألفاظ الثياب والزينة تتناسب مع طبيعة البيئة التي عاشها الشاعر فهو عاش في القرن الرابع الهجري حيث دخول الكثير من الشفافات فساعده الشاعر على هذا التنوع في الألفاظ ووردت لديه ألفاظ مكررة مثل ( الحلل, الدر, واللؤلؤ وغيرها ) 7- ميل الشاعر الى استعمال الألفاظ البسيطة التي أستعمالها الشعراء السابقون ولا يختلف معهم فيها وقد تخرج بعض الألفاظ لأداء معان غير المعاني الظاهرة لها مثل لفظة ( القمر ) تأتي للدلالة على الجمال او الوجه الحسن ( والأسد ) للقوة والشجاعة ولكن رغم ذلك تبقى خصوصية للشاعر بتفرده في دقة أختيار الألفاظ وصياغتها وهذا نابع من ثقافته العالية وأطلاعه على الموروث الشعري القديم.

Keywords

Table of content: volume:1 issue:14