Table of content

Anbar University Journal of Islamic Sciences

مجلة جامعة الأنبار للعلوم الإسلامية

ISSN: 20716028
Publisher: University of Anbar
Faculty: Islamic Science / Ramady
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

Al-Anbar University for Islamic Sciences was founded in 2009 by Al-Anbar University for Islamic Sciences with four issues a year. It publishes research in Islamic disciplines related to the previously unpublished Shari'ah sciences in the field of forensic science. The research is accepted for publication and published in scientific faculties. And other colleges. In addition, the work of the conference is being held at our College and the University Conference. The journal is a quarterly journal dealing with publishing research for the purposes of promotion of university professors.
The first issue was issued in 2009, and attracted research from outside the country. This magazine has received the International Standard Classification ISSN: 2071-602 and is continuing to provide its issuance to all Iraqi universities and educational institutions in addition to the relevant ministries. Books and Documents in Baghdad (1235) for the year 2009.

Loading...
Contact info

isl.firasy@uoanbar.edu.iq

Table of content: 2013 volume:4 issue:14

Article
الإعجاز في استحالة ترجمة القرآن حرفياً

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The paper has studied the miracle of being unable to translate the holy Quran literary. This paper has explained the various types of translation which explained the wholeness of Quran from various ways such as Exegesis and the language, articles, explanations, influence, phonetics, handscript of the holy Quran and the psychiatric which loses the wholeness of the Surat. Conclusions: That the holy Quran can`t be translated literary because of the secrets that are there which nobody can be able to translate, it give a chance to manipulate the holy Quran which also gives a chance to unbelievers to fabricate it; therefore the holy Quran will remain without manipulate from those who want to play on it. البحث درس موضوع الإعجاز في استحالة ترجمة النص القرآني ترجمة حرفية. إذ بين أنواع الترجمة وحكمها، والذي أظهر حرمته وأكد على أن القرآن يفقد جوانب متعددة منها: النحو واللغة وتركيبة النص والبيان والدلالة والتأثير والصوت ورسم المصحف والجانب النفسي، وهذا يفقد النص قدسيته وإعجازه بترجمته حرفياً. ومن أهم النتائج التي خرج بها البحث: أن القرآن لا يمكن ترجمته ترجمة حرفية كونه مليئاً بالأسرار الجلية والخفية التي يعجز أمامها البشر مهما كان مستواهم العلمي، زيادة على هذا فإن الترجمة تكون عاملاً من العوامل التي تفضي إلى التلاعب بالنص وتحريفه والإلحاد فيه، ويفتح باباً لأهل الزيغ والأهواء والكفر للطعن فيه، وعليه لابد أن يبقى القرآن محفوظاً من التلاعب


Article
صفات المنافقين في سورة البقرة - دراسة موضوعية -

Authors: أحمد نزهان ردعان
Pages: 62-88
Loading...
Loading...
Abstract

Quranic sciences are the most outstanding of all branches of knowledge. Depicting the secrets, miracles and rhetoric of the holy Koran , among which its recitations including the linguistic as well syntactic rules, might not be easy for students to acquire. Knowledge of the holy Koran recitation and its pertaining facilitative role of the rules of grammar, language and meaning represents the apparatus for memorizing the holly Koran and elucidating its understanding. The relationship between the recitations of the holy Koran and Arabic language is so strong. Recitations are just phases of the performance of the words of the holy Koran and the manner they are articulated. This is supported by prophet Mohammed's (Peace and Prayers be Upon Him) tradition which affirms" This Koran has been descended in seven types of recitations, thus, read whatever you can from it". قسم القرآن الكريم الناس في سورة البقرة ـ إزاء الدعوة المحمدية إلى ثلاثة أقسام: وصف القسم الأول وهم ( المتقون ) بأربع آيات ووصف القسم الثاني وهم ( الكافرون ) بآيتين ووصف القسم الثالث وهم ( المنافقون ) بثلاث عشرة آيةـ تناولت القسم الثالث وهم ( المنافقون ) واتبعت المنهجية الموضوعية في دراسة هذا الموضوع الذي كان عنوانه ( صفات المنافقين في سورة البقرة ) والذي أملى عليَّ أن تكون خطة البحث مقسمة على مبحثين ـ تناولت في المبحث الأول صفات المنافقين في سورة البقرة ، أما المبحث الثاني فتناولت الحكم على المنافقين. وقد لخص البحث إلى عدة نتائج نوجزها كما يلي: 1 ـ تعريف النفاق في اللغة والاصطلاح وتكاد التعريفات الاصطلاحية تقترب وتتفق مع التعريفات اللغوية. 2 ـ إن للمنافقين صفات منها الكذب والخداع والاستهزاء ولذلك فأن النفاق أشنع من الكفر الصريح ذلك لضمه تلك الصفات. 3. بعد هذا كله يخرج البحث بنتيجة هي إن الله عز وجل حكم على هؤلاء المنافقين في الدنيا والاستهزاء بهم ويمدهم في الطغيان، أما في الآخرة وهي نهاية المطاف فهم في قعر النار والدرك الأسفل من نار جهنم فلا يخفف عنهم العذاب.


Article
الآراء الفقهية للإمام ابن سلمون المالكي في كتاب "التاج والإكليل" لأبي عبد الله العبدري المواق (دراسة مقارنة) (النكاح، الطلاق، الخلع، العدة، المفقود، النفقة)

Loading...
Loading...
Abstract

I have searched in Emam Ibn Salmoon Al-Maliki’s opinions and formed that he was an authoritative source among scholars in his time. He was one of the diligent followers of Al-Maliki school. He had certain peculiar opinions in various issues and problems where he was outstanding. Among these issues were that the orphan girl needs mercy and kindness; she shouldn’t be married against her will, that silence is the sign of acceptance of the virgin lady when asked for her hand unless she becomes spinster, that the husband shouldn’t take what he has given to his wife as dowry, whether in cash money or in species if she does not condition that the husband should not threaten his wife or frighten her so as to pay him money or clothes, that the wife is allowed to divorce herself if she has condition that on her husband (as having the divorce decision), that repudiation for money is considered one irrevocable divorce, that a slave can be divorced or repudiated without a permission from his master, that the wife should not be maltreated or misbehaved, that the husband is not allowed to put a condition on his wife to spend on his young child or breast feed him for more then two years, that the waiting period for the divorced and pregnant women ends with delivery, that the wife of a lost or absent man is not allowed to ask for divorced unless a period for which the lost cannot live has lasped, that the expenses of giving back home the divorced women should be paid by the husband, that the husband should not prevent his wife from visiting her kids, except when such a visit might damage her relation with her husband, that it is permissible for the wife to live with her husband’s relatives, that it is permissible for the young son of the husband or the wife to live with them if he was not a child of both, that it is permissible for the husband to refund what he paid for his divorced wife during her pregnancy if it turned out that she was not pregnant, that if the husband claims that he is unable to spend on his wife, his claim should be sound and he should not be separated from his wife and that the expenses of the lost, absent or prisoned should be paid from his money, should he have any. الحمد لله رب العالمين وأفضل الصلاة وأتم التسليم على سيدنا محمد المبعوث رحمة للعالمين وعلى آله وصحبه أجمعين وبعد. لقد بحثت في آراء الإمام الجليل ابن سلمون المالكي فوجدت أن الإمام كان حجة ثقة بين علماء عصره وإنه من طبقة المجتهدين في مذهب المالكية, وله آراء في مسائل متعددة وقد أجاد فيها, منها إن اليتيمة تحتاج إلى الشفقة والرحمة فلا يجوز تزويجها من غير رضاها، وكذلك إن البكر إذا لم تبلغ حد التعنيس يكون رضاها بمجرد الصمت، ولا يجوز للزوج أن يأخذ ما أعطى للزوجة، سواء كان الذي أعطاه مالا أو عينا، إذا لم تشترط عليه الزوجة. لا يجوز للزوج أن يهدد زوجته أو يخوفها من أجل أن تنفق عليه، أو تكسوه، كذلك يجوز للزوجة أن تطلق نفسها إن اشترطت ذلك على الزوج، بأن تجعل أمر طلاقها بيدها، إن الخلع على مال، يقع طلقة واحدة بائنة، وكذلك جواز طلاق العبد وخلعه دون التوقف على إذن سيده، لا يجوز عضل الزوجة والإضرار بها، ولا يجوز للزوج أن يشترط على زوجته، أن تنفق على ولده الصغير وترضعه أكثر من عامين، إن عدة الحامل والمطلقة، تنتهي بوضع الحمل، ولا يجوز لزوجة المفقود والغائب أن تطلب الطلاق إلا بعد مضي مدة لا يعيش المفقود لمثلها، مؤنة إرجاع المطلقة إلى بلدها تكون على الزوج وكذلك لا يجوز للزوج أن يمنع زوجته من زيارة أهلها، إلا إذا كان في زيارة أهلها ضرر العلاقة الزوجية، جواز سكن الزوجة مع أقارب الزوج، وكذلك جواز سكن ولد الزوج أو الزوجة الصغير معهما، إذا كان من غير الزوج أو الزوجة، يجوز للزوج استرجاع النفقة التي أنفقها على زوجته المبتوتة، من أجل الحمل وتبين عدم حملها، إذا ادعى الزوج أنه معسر، فإنه يصدق ولا يفرق بينه وبين زوجته، وكذلك تكون نفقة زوجة الغائب والمفقود والأسير من ماله، إذا كان له مال. هذا ملخص لأهم النتائج التي توصلت إليها وأرجو من الله تعالى أن أكون قد وفقت بعملي هذا مرضاة لله تعالى ولإعلاء شريعته، فإن أك قد وفقت فلله الحمد والمنة، وإن أكُ قد قصرت فأرجو من الله أن يغفر ذنبي ويعفو عن هفوتي، والله الموفق والهادي إلى سواء السبيل.


Article
أثر الشبهة في الركن الشرعي والجنائي للعقوبة

Loading...
Loading...
Abstract

Praise be to Allah, prayer and peace envoy to the mercy to the worlds and his family and companions... After: That talking about the suspicions and that the idea of suspicions vary depending on the border and the time and circumstances. Therefore departed jurists divided and types and contented themselves to addressing them one after the other whenever necessary. Since the Islamic Sharia showed Halal and Haram and arranged on discouraged him or banned the death especially if prohibition was committed offender sometimes Baquba certain threshold. Definition compromised, and the definition of wine. The correct view is that the public drinking and drinking wines and how to enter the wine into his stomach circumvented him as he went jurists of the Hanafi and Maliki. No limit on drinking idol other. And last prayer thank God and pray and safest illiterate Prophet Hashemi Secretary and his family and his companions الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على المبعوث رحمةً للعالمين وعلى آله وصحبه أجمعين ... أما بعد: ان الحديث عن الشبهات وان فكرة الشبهات تختلف باختلاف الحدود والزمان والأحوال. ولذلك انصرف الفقهاء عن تقسيمها وبيان أنواعها واكتفوا بالتصدي لها واحدة بعد الأخرى كلما اقتضى الأمر. وبما ان الشريعة الإسلامية بينت الحلال والحرام ورتبت على نهت عنه أو حظرته عقوبة لا سيما ان كان النهي للتحريم ألزمت الجاني في بعض الأحيان بعقوبة حدية معينة. بين التعريف الشبهة، وتعريف الخمر. والراجح ما ذهب إليه جمهور شرب الخمر وشرب الانبذة وكيفية من ادخل الخمر إلى جوفه تحايلاً عليه كما ذهب فقهاء الأحناف والمالكية. ولا حد على من شرب الخمر يظنها غيرها. وآخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمين وأصلي وأسلم على النبي الأمي الهاشمي الأمين وعلى آله وأصحابه أجمعين...


Article
حق الحفيد اليتيم المحجوب عن إرث جده بوصيته أو ما تسمى (( بالوصية الواجبة )) دراسة فقهية قانونية مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

One of the important legal and jurisprudent problems which has attracted very long debate within the presonal status, is that of the distrained grandson from his grandfather's inheritance as a result of his father's death. This orphan has suffered two things; losing his father and his deprivation from his grandfather's inheritance, particularly if the fortune and his deceased father is still being mixed with that of his late father. If the grandfather's did not grant his grandson a share of his fortune in his will, if any, the grandson might suffer from poverty. Thereforem,some jurisprudents's fortune. Many legislatives in the Arab States have supported this poin of view. Yet, some other jurisprudents consider this will illegal basing basing their judgment on the belife that the will is optional not obligatory and anyone beliving it is obligatory, has gone astray from the Code of Gad. One this basis, the present study has presented all acknowledged opinions, discussed them and looked into their evidences, methods of justification and weighed them within the Islamic school in a scintific manner.Also, it has tried to identify most of the Arab States. Faults of these who deserve it comparing this with codes of the will's judgmen; its amount and those codes who deserve it comparing this with codes of most of the Arab States. Faults of these codes have also been indentified this with codes of to change the name of this right has been proposed to suit its legal modification in an attempt to put forth its regulation in such a way that maintains the right of the grandson, dose not harm to other inheritors e Islamic legislations. من المسائل الفقهية والقانونية المهمة والتي طال فيها الجدل في امور الاحوال الشخصية مسائل الأحفاد المحجوبين عن ميراث جدهم بسبب وفاة أبيهم قبله حيث اجتمع عليهم مصابين ؛مصاب فقد أبيهم , ومصاب حرمانهم من ميراث جدهم , لاسيما اذا كان الاب الميت لايزال ماله مختلط بمال أبيه, فاذا لم يوص لهم جدهم بحصة من ماله, اذا كان عنده مال, يخشى عليهم الفقر لذلك قام بعض الفقهاء باعتبار وصية واجبة في مال الجد لهؤلاء والى ذلك ذهب اكثر مشرعي القانون في الدول العربية, غير ان كثير من الفقهاء يعتبرون ان هذه الوصية التي يوجبها القانون غير جائزة شرعاً معتبرين ان امر الوصية على الندب وليس على الوجوب وان من اوجبها فقد خرج عن شرع الله عز وجل. على ما تقدم قامت هذه الدراسة بطرح جميع الآراء المعتبرة او اكثرها ومناقشتها والنظر في ادلتها وطرق الاستدلال بها وموازنتها بطريقة علمية عند المذاهب الاسلامية. مع بيان حكمها ومقدارها ومستحقيها مقارنين ذلك بقوانين معظم الدول العربية مع مقارنة تلك القوانين بعضها ببعض مع بيان الاخطاء التي وقعت فيها تلك القوانين مقترحين تعديل اسم هذا الحق مما يتناسب وتكييفه الشرعي والقانوني وتعديل احكامها مما يحقق مصلحة الحفيد ولا يضر بالورثة ولا يخرج عن اطار الشريعة الاسلامية السمحاء.


Article
المباحث العقائدية الواردة في "كتاب التوضيح لشرح الجامع الصحيح" التي ظاهرها التغيير والنقص والتشبيه

Loading...
Loading...
Abstract

The present thesis deals with jurisprudent extracts taken from "Al-Tawdeah- sharh al jamia'a al sagheer" which is one of the most important references. It handles and explains extracts from al bukhari's book. The last-mentioned book is the most trusted book after the holy Quran. The researcher has relied on the particular book for it's being rich in materials and containing the most reliable and trusted extracts for researchers. Besides, jurisprudent issues are to be taken from original sources , holy quran and sunna الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى آله وصحبه وسلم. وبعد: فالعقيدة أجل العلوم، ولا بدَّ أنْ تؤخذ من مظانها القرآن الكريم والسنة الصحيحة، وهذا ما دفعني إلى الكتابة في هذا الموضوع، إلى جانب كون ابن الملقِّن - رحمه الله – صاحب كتاب "التوضيح" من أجلّ شراح الحديث وكتابه كنز لم ينل حظاً من الدراسة في هذا الجانب. ووزعت البحث على مباحث بحسب الظاهرة التي درستها وهي (النزول، والمجيء، والإتيان، والضحك والعجب، والغضب، والغيرة، والإيواء، والاستحياء، والإعراض، والتردد). وأردفت المباحث خلاصة بأهم النتائج التي توصلت إليها، والله أسأل القبول وأنْ يكون هذا العمل خالصاً لوجهه الكريم.


Article
شجرة الزقوم في القرآن الكريم ودراسة في أصل اشتقاقها

Loading...
Loading...
Abstract

We conclude that signals in the holy Quran for the Zaqqum tree on the level of semantic structured starting sounds constituent and passing it's morphological structure and ends in the reasons to use this word without the other. Here lies the secret of Quranic miracle in using accuracy in vocalizations and consistency in the phrases and fits in with the attitude that comes out of those wordy.وبذا نخلص الى ان اشارات القرآن الكريم عن شجرة الزّقُّوم كانت ذات مستوى دلالي منظم بدءاً بالأصوات المكونة لها ومروراً ببنيتها الصرفية وانتهاءً بأسباب استعمال هذه اللفظة دون غيرها فهنا يكمن سر الاعجاز القرآني في دقة استعمال الالفاظ واتساقها في العبارات وتناسبها مع المواقف التي ترد بها تلك الالفاظ.


Article
التوجيه اللّغوي للقراءات القرآنية عند الرضي في "شرح الكافية"

Authors: محمود عواد جمعة
Pages: 306-326
Loading...
Loading...
Abstract

These linguistic issues are linked with the recitations & recitations, in their turn, are linked with dialects to ease the reading of the holy Koran to Arab tribes the Koran has been descended in their language. This is supported by the following Quranic verse “We have eased the Koran for recitation, so is there any wise who reads”. Despite all these facts, some have denied the chronological embracing of recitations, such as Imam Al-Ridha who has blatantly stated and in more than one occasion his denial of this phenomenon. Nevertheless, he has mentioned more than (50) recitations, some according to the seven types of recitations, some individualistic and other anonymous. His dependence on these recitations clearly shows the significance of recitations in the linguistic lesson and their facilitating the students’ understanding of the linguistic rules. The methodology adopted in this paper is as follows; an introduction followed by the linguistic issues according to their mentioning in the explanation and finally the conclusion. There are some remarks I should highlight; firstly, I have not translated for those recitors for their reputation, I depended, in tracing back recitations, on the books of narrator, in their linguistic formulation on books of justifications, secondly, I have mentioned the statement (others have read), where I meant the seven recitations. إن صلة القراءات باللغة العربية صلة وثيقة لا تنفصل عنها، إذ ما القراءات إلا وجوه أداء كلمات القرآن، وكيفية النطق بها يؤيد هذا ما جاء في الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم: ((إن هذا القرآن أنزل على سبعة أحرف فأقرؤوا ما تيسر منه))( ). إن هذه المسائل اللغوية مرتبطة بالقراءات، والقراءات لها ارتباط باللهجات؛ وذلك لتيسير قراءة القرآن على القبائل العربية التي نزل القرآن العظيم بلسانها؛ تصديقا لقوله تعالى: ﴿ولقد يسرنا القرآن للذكر فهل من مدكر﴾ [القمر: 17] ومع هذا كله وقف بعضهم موقف المنكر لتواتر القراءات، ومن هؤلاء الإمام الرضي الذي ذكر بصريح العبارة وفي أكثر من موضع إنكاره لتواتر هذه القراءات، وهذا لم يمنعه من ذكر أكثر من خمسين قراءة سبعية وانفرادية وشاذة. إن اعتماد الرضي وغيره على القراءات يدل بشكل واضح وجلي على أهمية القراءات في الدرس اللغوي وتقريب فهم القاعدة اللغوية إلى طالب العلم. أما خطة بحثي فهي: مقدمة، ثم المسائل اللغوية بحسب ورودها في الشرح، ثم خاتمة، وهناك ملاحظات لابد لي من ذكرها: لم أترجم للقراء لشهرتهم، اعتمدت في تخريج القراءات على كتب الرواية، وفي توجيهها اعتمدت على كتب الحجج وغيرها، وذكرت عبارة (وقرأ الباقون) وأردت بهم القراء السبعية. هذه هي أغلب المسائل اللغوية الواردة في شرح الرضي ما عدا المكررة.


Article
أدوات النداء (دراسة نحوية ولغوية) في كتاب "الموطأ" للإمام مالك

Authors: طالب غضيوي حسن
Pages: 328-349
Loading...
Loading...
Abstract

Thanks for Allah and peace and pleasing be upon the prophet Mohammed and an his followers. This study is about the calling devices is Al-Muta’a Book by Imam Malik (Allah pleases him) and it is a grammatical and linguistic study for the calling devices. This study involves an introduction in which the researcher talks about the second resource of Islamic enactment (Al-Hadith) of the prophet Mohammed (peace be upon him). Scientists all around the world have interested in careful collecting and precise studying of Hadith to reach us fresh and great as our prophet wants exactly. Then, the study gives information about the life of Imam Malik and his reputation at that time among all the Islamic scientists and his famous Book Al-Mutaa’ and its importance among the other books of Hadith. After that, the researcher studied this subject (Calling Devices) in general mentioning its important devices, types and discussing these matters grammatically & linguistically with special examples from hadith taken from Al-Mutaa’ Book. Another examples from the holly Quran, proverbs and poetry has been exemplified. The most important devices are Ya, Aya, Haya, Allahumma, Wa and Al-Hamza. Then, studying the process of omitting the calling devices from the sentence as it is mentioned in Hadith. The study ends with a brief conclusion in which the researcher surveyed the results obtained in the study followed by a list of bibliographies used in writing this study and an index of the matters that are discussed and surveyed scientifically throughout the present study. الحمد لله ري العالمين والصلاة والسلام على سيدنا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين. وبعد... فهذه دراسة عن ادوات النداء في كتاب الموطأ للإمام مالك رحمه الله تعالى, وهي دراسة نحوية ولغوية لأدوات النداء. اذ شملت الدراسة مقدمة بسيطة تم الحديث فيها عن المصدر الثاني للتشريع الاسلامي إلا وهو حديث رسول الله (صلى الله عليه وسلم), اذ ان علماء الامة اهتموا به اهتماما بالغا وعنوه بالجمع والتمحيص والتدقيق ليصل الينا كما ارداه صلى الله عليه وسلم واضحا غضا طريا جليا. بعدها تم الحديث عن الامام مالك ونشأته ومكانته بين العلماء ثم تم الحديث عن كتابه الموطأ وأهمية هذا الكتاب بين كتب الحديث والسنن الاخرى. بعدها تم دراسة موضوع النداء بصورة عامة فقد تم استعراض اهم ادواته واهم انواعه ومناقشة جميع ذلك من الناحيتين النحوية واللغوية كما تم ضرب الشواهد والأمثلة من الحديث الشريف في كتاب الموطأ بما يتلائم ويخدم القاعدة النحوية واللغوية ثم تم بعد ذلك ضرب الشواهد الاخرى من الآيات البينات والحكم والأمثال والشعر. واهم الادوات هي يا وآيا وأي وهيا واللهم ووا والهمزة بعدها تم الحديث عن حالات حذف اداة النداء من الجملة كما ورد في حديث رسول الله صلى الله عليه وسلم. وأعقب ذلك خاتمة مختصرة تم استعراض اهم النتائج التي توصل اليها البحث كما تم تثبيت قائمة بالمصادر والمراجع التي اعتمدها البحث في الكتابة كما تم فهرسة الموضوعات التي تم استعراضها ومناقشتها مناقشة علمية ... والحمد لله رب العالمين.


Article
تفتيت الملكية في الإسلام وأثرها في تحقيق مبدأ التكافل الاجتماعي في عصر الرسالة

Loading...
Loading...
Abstract

The research is about procedures of property crumbling in Islam and its effect in fulfilling social solidarity among members of society during the age of Islamic Message. Having a respect to property, Islam provided financial techniques to discard fortunes accumulation so as to distribute them to individuals to fulfill social solidarity on the basis that all production forms are a property of Allah and its individual or whole ownership is related to the successor not to the owner. Of these techniques or rules is the heritage law which is a test to human nature and its desire to extend traces of virtues to successors. Thus, heritage legislation held on the basis of human sentiment adjustment. In addition, Will was also legislated in order to specify some share from the heritage for those who have no family relation with the owner’s will in order to spend a part from heritage in good aspects. The law of Zakah was also established. The principle of Zakah based on social solidarity. The other technique is to prohibit usury because it leads to poverty, economic crisis, and disrupting mercy relations. This is inconsistent with rules of Islam which encourage cooperation and coexistence. Moreover, slavery liberation law was established. This law is considered penance for sins and guilts. Islam also prohibited treasure accumulation because this will lead to paralyze economic actions. Islam also considered sin penances as aspect of cooperation; the one who breakfasts in Ramadan should liberate a slave or fasting for two successive months or feeding ten poor people. Other means of property crumbling were also suggested in order to achieve solidarity such as charities, the poor share from spoils, gifts and presents. Thus, the aim of Islam is to form Islamic society based on believing in Allah. يتناول موضوع البحث وسائل تفتيت الملكية في الإسلام , واثرها في تحقيق مبدأ التكافل الاجتماعي بين أبناء المجتمع المدني اثناء عصر الرسالة. ومع احترام الإسلام للملكية ,فقد جاء بوسائل مالية للقضاء على تكديس الثروات , والعمل على توزيعها بين المواطنين جميعاً , لتحقيق التكافل الاجتماعي على اعتبار ان وسائل الإنتاج بكافة اشكالها هي ملكية لله سبحانه وتعالى , وان حيازتها أفراداً او مجموعة هي يد استخلاف لايد مالك. ومن هذه الوسائل او القوانين قانون الإرث ليلبي في الانسان دافع الفطرة ,ورغبتها في ان تمتد آثار الخير إلى عقبه وذريته ,ولذلك جاء تشريع الميراث بضبط العاطفة ,ويمنع اتباع الحق للهوى , فأبطل ما كان عليه أهل الجاهلية , ووسع دائرة الخير والنفع. وكذلك شرعت الوصية لتدارك الحالات التي لا يرث فيها من توجب الصلة العائلية, أن يصله المورث ويبره, ولتكون مجالاً للإنفاق شئ من التركة في وجوه البر والخير. واقر قانون الزكاة وتقوم فلسفة الزكاة على مبدأ التكافل الاجتماعي ذلك المبدأ الذي أحله الإسلام مقام الذروة في مجتمعه , والوسيلة الاخرى هي تحريم الربا لأنه يؤدي الى نشر الفقر واضطراب الحياة الاقتصادية , ويفضي الى قتل المشاعر الإنسانية , ويقطع صلات المودة والرحمة بين الناس , وذلك يتنافى مع تعاليم الإسلام التي حث على التعاون والتآلف, وبذل المساعدة لمن يحتاج كما أقر قانون تحرير الرقيق وبذلك فتح الاسلام الباب تحرير الرقيق , بان حض المسلمين على عتق الرقبة , بل جعل إعتاق الرقيق كفارة عن عدد من الذنوب والآثام. كما حرم الإسلام كنز الأموال لأنه ليس من الإسلام أن تحجب الأموال وتكنز , ولا تستفيد البلاد منها , فان ذلك يؤدي حتما ً الى شل الحركة الاقتصادية , والى أضرار المسلمين. واعتبر الإسلام أيضا كفارات الذنوب تعاوناً اجتماعياً, فمن أفطر في رمضان فعليه عتق رقبة , أو صيام ستين يوماً ,أو إطعام ستين مسكيناً. كما أقرت وسائل أخرى لتفتيت الملكية , وهذه الوسائل لها اثرها الفعال في تحقيق مبدأ التكافل الاجتماعي بين ابناء المجتمع المدني , منها صدقة التبرع بالأموال , والشروط المعتبرة في احياء الاراضي , وحصة الفقراء من الفيء والغنائم والديات والهبات والهدايا. وبذلك يكون هدف الاسلام تكوين مجتمع اسلامي متكافل.


Article
الاستعدادات العسكرية للروم للهجوم على المدينة في عصر النبوة

Authors: قحطان قدوري مجحم
Pages: 399-437
Loading...
Loading...
Abstract

This paper addresses the history of Bezant and the important role allied Arab Tribes had played with it. Those tribes were represented by Lakham, Gutham and Kaleb under the leadership of Chachans that ignated the first conflect between the lamic State and Bezant. This paper ,also, addresses the relationship between the Roman and Arab Muslims before and after the emissary of prophet Mohammed (peace and prayer upon him). The paper had shown, after collecting many references, that the relationship between the Roman and Muslims was intimate until after Al-Hudaibia’ Agreement. It had shown, moreover, that the military campaigns headed towards Levant in the 5th, 8th and 9th years B.C where prophet Mohammed had led two of them namely; Dwmat Al-Jandal in (5.B-C) and Tobook in (9.B.C) did not aim to conquer the Roman States as Orientalists claim, but a necessary campaign to defend selves and protect the Muslim nation against the Bezant attack when news had come to Al- Madinah that it was imminent. هذا البحث بعنوان ( الاستعدادات العسكرية للروم للهجوم على المدينة في النبوة ) يتحدث البحث عن تاريخ الدولة البيزنطية وعن الدور المهم الذي ادته القبائل العربية المتحالفة معها مثل لخم وجذام وكلب المنطوية وتحت قيادة الغساسنة والتي اشعلت الشرارة الاولى لصراع الاسلامي البيزنطي، وتحدثنا عن طبيعة العلاقات بين الروم والعرب المسلمين قبل وبعد مبعث النبي الكريم محمد ( صلى الله عليه وسلم ). وقد أبانت الدراسة بعد جمع غير قليل من الروايات الى العلاقات بين الروم والمسلمين الى ما بعد صلح الحديبية واضحت ان الحملات التي توجهة الى الشام عام (5) و(8) و(9) هـ،والتي قاد الرسول ( صلى الله عليه وسلم ) اثنان منها في غزوة دومة الجندل (5) هـ،وغزوة تبوك (9) هـ،لم يكن الهدف منها احتلال بلاد الروم كما يزعم المستشرقين بل كانت حملة املتها ضرورة الدفاع عن النفس وحماية دار الاسلام ضد الهجوم البيزنطي الذي ترامت الى المدينة انباء عنه بأنه وشيك الوقوع.


Article
العارف بالله بشر بن الحارث الحافي

Loading...
Loading...
Abstract

Thanks to AIIah the god of all mankind and peace and Pryers upon the sincere and faithful prophet Mohammed who is very merciful with all peoples. The live countries and highiy-ranked peoples always remember their sons through the nenes of their great men end intellectuals whose mode of life is a synpol of greatness and exemplification. The history of lslam is rich with the writings of those who are known for their faith in God, good deeds, prayers-giving and high and good morals.I tried to be keen in choosing one of those great scholars who can be a candle that enlighten the paths of our generations. This research deals with the biography and life of the esteemed scholar Bishr bin AL-Harith AL-Hafi, and it is divided into two parts: The first is devoted to talk about his name, kinship, surname, the dates when he was born and died. l have also mentioned the most well-known of his master Sheikhs and students as well as the mentioning of the opinions of scholars about him, his age and the environment he has been living in. The second part is devoted to talk about his merits with reference to his verselines and what he has said. l hope that God woulp help me to achieve success in this simple effort of mine, with Gods blessings on our prophet Mohammed{peace be upon him}. يتمحور هذا البحث حول سيرة وحياة العارف بالله الجليل العلامة الأمام الشيخ بشر بن الحارث بن عبد الرحمن بن عطاء بن هلال الحافي، وقد تناولت أسمه ونسبه وكنيته ومكان وتاريخ ولادته ووفاته، كذلك قمت بذكر أبرز شيوخه الذين سلكَ بهم طريق العلم والتعلم في الحديث والفقه والتصوف، كذلك قمت بذكر أبرز تلاميذه الذين تعلموا منه ونقلوا علمه الى غيرهم، كذلك قمت بذكر أبرز أصحابه الذين سار معهم، ثم قمت بذكر رأي العلماء فيه، وكذلك لمحت الى عصره والبيئة التي عاش فيها، لما كان لها من أثر في تكوين شخصيته. ذكرت بعضاً من كلامه في أمور مختلفة، وشيء من دعائه، وكذلك ذكرت بعضاً من أشاعره، وأرجو من الله التوفيق لما قمت به.


Article
العمران الديني والحربي في إشبيلية حاضرة الإسلام الأولى في اسبانيا (94 ــ 316هـ/ 713 ــ 928م)

Loading...
Loading...
Abstract

The city of Ashbilea has enjoyed political and cultural position before Islamic triumph since it is the house of the king. It is so before occupied by Al-Qut. The city remained the spiritual capital for Al-Qut after Tulata is chosen as a metropolis. In its Islamic ages, Ashbilea's position is increased especially when the governor, Abed Al-Aziz bin Mosa bin Naseer took it as a metropolis for Andules. The city of Ashbilea is one of the cities that lies in south of Andules. It was occupied by the governor , Mosa bin Naseer ( 94 H. – 713 A.D )after hard siege. Ashbilea has several regions. Its role has been highlighted in its unionism and heroic resistance against Norman conquest, especially the first attack. The role of some revolutionary leaders is also unforgettable. They show unique courageous in defending of city although they revolt against Amoute Emirate. In addition, the Amir Abdul Rahman ( the middle )and his son Al-Amir Mohammed take care of sea shores of Andules. Among these efforts are : building fence around the city, developing Andules naval forces via holding protected areas on Andules shores, building an area for making ships in Ashbilea, and exchanging embassies between Al- Amir Abdul- Rahman ( the middle ) and the king of Denmark which put an end for Norman attacks later on.ان مدينة إشبيلية كانت تتمتع بمكانة سياسية وحضارية قبل الفتح الإسلامي، لكونها دار الملك قبل تغلب القوط عليها وظلت العاصمة الروحية للقوط بعد اتخاذ طليطلة حاضرة للبلاد، وفي عصورها الإسلامية زادت مكانتها، لاسيما بعد ان اتخذها الوالي عبدالعزيز بن موسى بن نصير حاضرة للأندلس ومدينة إشبيلية من مدن الجنوب الأندلسي على وجه التحديد، وكانت قد فتحت بعد حصار شديد على يد الوالي موسى بن نصير سنة (94هـ/ 713م) 0 ولإشبيلية عدة اقاليم ولقد برزَ دور مدينة إشبيلية في التضامن الوحدوي ومقاومتها البطولية ضد غزو النورمان ولاسيما الهجوم الأول للغزاة، كما كان دور بعض قادة التمرد من المولدين إذ استبسلوا في الدفاع عن المدينة على الرغم من تمردهم على الإمارة الأموية فضلا عن اهتمام الأمير عبدا لرحمن الأوسط وابنه الأمير محمد بالسواحل البحرية للأندلس، منها بناء سور حول المدينة، وتطوير البحرية الأندلسية بإقامة المحارس على الشواطئ الأندلسية وبناء دار لصناعة السفن بإشبيلية، وتبادل السفارات بين الأمير عبد الرحمن الأوسط وملك الدنمارك، التي أوقفت بدورها هجمات النورمان في السنوات اللاحقة 0

Table of content: volume:4 issue:14