جدول المحتويات

مجلة كلية العلوم الاسلامية

ISSN: 20578626
الجامعة: جامعة بغداد
الكلية: العلوم الاسلامية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية العلوم الاسلامية جامعة بغداد، وقد صدر العدد الاول منها عام 1965.
الهدف: نشر البحوث المتعلقة بالدراسات الاسلامية واللغة العربية.
سنة الاصدار: 1965
الاعداد الصادرة 51 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

07735985333

journal@cois.uobaghdad.edu.iq
fatmahussen9090@gmail.com

جدول المحتويات السنة: 2013 المجلد: العدد: 33

Article
الإيمان ومتعلقاته

المؤلفون: Abad ALkareem Hageg عبد الكريم هجيج طعمة
الصفحات: 10-61
Loading...
Loading...
الخلاصة

Thank God that His grace is righteous, and prayers and peace be upon the Messengers and the Seal of the Prophets and his family and companions, either: it ended this modest effort that we have lived in it with Imam Qurtubi and issues Bembages faith that addressed in the interpretation (Whole of the Koran), has reached theend to the results outlined the following: 1 shows that Imam Qurtubi in most doctrinal issues addressed in the interpretation of approximately doctrine of the Sunnis of Ash'aris, and people impact. 2 of Imam Qurtubi answers to some difference Kalmgesma and Alkramah Isolationists, enhanced responses evidence of leukemia, and mental. 3 shows that Imam Qurtubi says an increase of faith and decreasing, and that the increase of business (acts Wiczadh worship and lacks sin) and that same faith does not enter him increase. يتألف البحث الحالي من أربعة فصول ,خُصص الفصل الأول منه لعرض مشكلة البحث وأهميته وهدفه وحدوده فضلاً عن تعريف لمصطلحاته، إذ اقتصر البحث على معرفة تأثير الزخرفة النباتية في الخط الكوفي ,أما الفصل الثاني فقد تضمن الاطار النظري للبحث والذي تألف من مبحثين احدهما الزخرفة النباتية ,والثاني يتعلق بالخط الكوفي ومراحل نشأته وتطوره وتجويده ,أما الفصل الثالث فقد ضم منهجية البحث وآليات تحليل اللوحات الخطية ,أما الفصل الرابع فقد تم خلاله استعراض اهم النتائج التي خرجت بها الباحثة وهي كالآتي اولا:- فيما يخص الزخرفة النباتية التي أُضيفت الى الخط الكوفي نلاحظ ان الاساس في الزخرفة النباتية هى العناصر التالية 1- اوراق الاشجار وفصوصها وسيقانها وتفرعاتها . 2- الازهار واجزائها المختلفة . 3- الاغصان, وتفرعاتها والتوائاتها ,وقد اتخذها الفنان المسلم أساسا في رسم العديد من الاشكال واللوحات الزخرفية بعد ان حورها واضاف عليها اشكالا استنبطها من خلال نظرته للشكل الاصلي من جميع الجهات؛فكوّن اشكالا لاحدود لها ,آية في الابداع والاتقان وإن كانت بعيدة عن تمثيل الطبيعة بشكل مباشر في معظم الاحيان , بحيث شملت ما يلى :- 1- تكرار الشكل النباتى الواحد في نفس اللوحة بطريقة التماثل او التناظر لتخلق نوعا من التوازن والتناغم فى اللوحة . 2- تداخل الاشكال النباتية مع بعضها وتكرارها على شكل شريط زخرفي او تكرارها بالتماثل او التناظر او التقابل. 3- حجم الشكل النباتى المستخدم كعنصر زخرفي يكاد يقترب من حجمه الاصلى في الطبيعة وعلى حسب حجم اللوحة المنفذة . 4- ان الزخرفة بصورة عامة تتميز بأنها تميل الى التجريد , ولا تلتزم بأشكال الطبيعة التى اقتبست منها. 5- تمتاز العناصر الزخرفية النباتية في اللوحة الخطية في الغالب بالاستمرارية (اى ليس لها بداية او نهاية)(التصميم المفتوح) . 6- من خلال تتبع الزخارف الاسلامية النباتية بأشكالها المختلفة وبصورة عامة, نجد انها تختلف في دقة تمثيلها للطبيعة , حسب العصور والاقاليم . 7- ان الزخرفة النباتية دخلت على الحرف الكوفي نفسه ,فزينته, ولاسيّما رؤوس الحروف العمودية مثل الالف واللام والطاء والظاء فأخذت اشكال عدة , منها الورقة والزهرة والمراوح النخيلية ,كما وربطت الحروف العمودية بظفائر زخرفية مختلفة ,لتحقق شكلا جماليا في اللوحة الخطية ,كما ودخلت الزخرفة النباتية على بدايات ونهايات الحروف الاخرى ولكن بصورة ابسط . 8- ان الزخارف النباتية تقوم بدورها في زخرفة المساحات التى تكون بطبيعتها خالية من الحروف الابجدية , اي لموازنة الكتابة الموجودة في قاعدة اللوحة الخطية 9- تطور طريقة ملئ الفراغات في اللوحة الخطية الكوفية ,جعلت من الحرف الكوفي حرفا زخرفيا معقدا ,يصعب تمييزه في بعض الاحيان. 10ـــواخيرا فأن تجويد الخط الكوفي وزخرفته, دليل واضح على تأثير الزخرفة النباتية في الخط الكوفي ورواج استعماله وبقاؤه محتفظا بقيمته الجمالية واصالته لفترة طويلة من الزمن وفي مجالات فنية وتطبيقية شتى.

الكلمات الدلالية

عقيدة’ تفسير


Article
اختيارات ابنُ مِقسَم ت(354هـ)

المؤلفون: Sami Al Mad سامي الماضي
الصفحات: 62-140
Loading...
Loading...
الخلاصة

Quranic studies wellspring inexhaustible particularly readings as they represent a realistic picture of the phenomena of language and methodology in the Arabic language is the performance of readers as well as conditions approved born every reader and this has made the door to compete in novel reading, directed and defend something special when readers private and linguists Actions Some of them tells frequent only and last tells Sundays taking into account the accuracy of the transfer and the phenomenon marked as received readings known holders; as they set about their way and selected from other novels so that each has come out about the conditions correct reading agreed that the foundations of her son Mujahid (v 224 AH) in his book seven, and among those readers'm PBX grammar Almqrye which was based on reading it on two conditions of them and two approval reading facet of Arabic as well as agreeing to draw Mus though likely not mean healthy bond was Achtaarth of readings represent the majority of readings including readings seven and ten and fourteen, and others as well who tells them in different ways, so we're seeing may expand choices and make them sometimes acceptable and other anomalies and other external conditions the correct reading of the seven and ten. Perhaps his proficiency in grammar and language make it stir base and come out and directs reading including suits or including suit or agree with irrigated and audio from the Arabs and this Altakrijat and guidance is manifestation of breadth and expansion of language and delve into the meaning of the text was therefore of meaning in his choice of a significant impact and Astsag meaning make it permissible to a lot of readings and perhaps this expansion was the reason called him by the owners of biographies and memoirs that save people of his time for about Alkoviin and I know readings Mshahurha and Graybha and Graybha and Hazha as well as fame exactly workmanship and world Arabic and maintained for the language. This research is an attempt reveal efforts'm PBX grammar Almqrye in science readings because we often find reading or choice may fill commentators and linguists as well as the owners aware of the readings. Has collected his nearly seventy characters mostly have agreed with seven readings and Alashro fourteen or agreed with read the first generation of companions. The research plan has divided into two parts the first study included life and its effects and death and put a to choose from in terms of language and reform and showed through'm divided in their choices of reading the Koran, and then came the second section, a study linguistic levels in their choices was level voice and morphological and grammatical and Almagaman semantic and bucking Drawing Koran and then the list of sources, I say: This work took me a great effort and time long case between the collection of reading and verification as well as address reading, according to the phenomenon that belongs to the linguistic levels were ŰÇíĘí first to serve the book of God Almighty and the most prominent effort a world of scientists Language and readings as it was known when the owners of the world linguistic translations and grammar reciter, and finally I hope that the reader should deign to grace if any characters or a novel I'm divided up the research to enlighten us and God and the intent behind. هذا البحث يدرس جوانب من جهود الإمام القرطبي في المسائل المتعلقة بمباحث الإيمان التي تناولها في تفسيره (الجامع لأحكام القرآن)؛ وقد تبين ان الإمام القرطبي في أغلب المسائل العقائدية التي تناولها في تفسيره يقارب بها مذهب أهل السنة من الأشاعرة والماتريدية وأهل الأثر. وكان لـــه ردوداً على بعض الفرق كالمجسمة والكرامية والمعتزلة، معززاً الردود بالأدلة النقلية والعقلية. وقد تبين أن الإمام القرطبي يقول بزيادة الإيمان ونقصانه، وأن الزيادة من خلال الأعمال (فتزيده الطاعات وتنقصه المعاصي) وأن نفس الإيمان لا يدخل معه زيادة

الكلمات الدلالية

نحو --- قراءات


Article
إسهامات علماء الكرد

المؤلفون: Erfan Rashed Sharef عرفان رشيد شريف
الصفحات: 141-178
Loading...
Loading...
الخلاصة

ResearchSummary Highlighted this research on the contributions of a constellation of scientists Kurds scientific centuries, AD VII and VIII, who devoted themselves to the service of science with poor conditions of politics and the economy at the time, has indicated the search to blossom science and how trips students to provide them with science, and to obtain the certificate of scientific, then eat research efforts of scientists in Alqrnien Alahjrien mentioned in the Quran Sciences, whether in the field readings, intonation or interpretation and the search ends conclusion stating the most important findings in this research سلط هذا البحث على إسهامات كوكبة من العلماء الكرد العلمية في القرنين، الهجريين السابع والثامن، الّذين كرسوا أنفسهم لخدمة العِلم مع سوء الأوضاع السياسة والاقتصاد آنذاك، وقد أشار البحث إلى إزهار العِلم وكيفية رحلات الطلاب مِن أجل تزودهم بالعلم، والحصول على الشهادة العلمية، ثم تناول البحث جهود العلماء في القرنيين الهجريين المذكورتين في علوم القرآن سواء كان في حقل القراءات أو التجويد أو التفسير وينتهي البحث بخاتمة ذكرت فيها أهم الإستنتاجات التي توصلت إليها في هذا البحث.

الكلمات الدلالية

علوم القران


Article
مشيخة الإمام العلائي من النساء

المؤلفون: ندى عبد الله خليل
الصفحات: 179-234
Loading...
Loading...
الخلاصة

The title / Shaik Immam Al Alaaie from women The paper aims at defining the Shaik Immam Al Alaaie who died in 761 A.H. This paper has revealed the role of women in the 8th c . in General science and Hadith in specific . Families have an important role in this concern , especially fathers who prepared their kids from early childhood to benefid from knowledge , they pay more attention to raise their children on loving science and Hadith . This show that Egypt and Syria will witness a scientific revolution especially after Baghdad destruction in building mosques and schools that witnessed scientific lessons in addition to editing and leading to teaching and learning , and this is as an evidence for scientific concept and thought . Therefore women have a great chance in the scientific efforts in Islamic sciences . The paper has shown the number of Shaik which was about 28 Shaik . I tried to show that these materials have been taken from these women in addition to their names, death and how their families take care of them . The purpose of this work to show that women in this era have a wonderful role to keep the science and follow the previous to gain the spiritual rewards . I wish from every scientists to allow to women to participate in this society and build a healthy bases in this age in which there are sins that might effect women and made them as a tool . I Followed in this paper the following steps : Introduction : I have explained the definition of Shaik and how scientists and a brief abstract about their life . Chapter (1) : I have explained the Shaik who have taken from . Chapter (2) : I have explained the number of things that are taken from . Chapter (3) : I revealed the least who have taken from . Conclusion : The results and the concluding ideas. References يهدف البحث الى التعريف بشيخات الامام العلائي المتوفى سنة 761هـ ، وقد بينت الدراسة دور المرأة البارز في القرن الثامن الهجري في العلوم عامة وفي الحديث خاصة فلم تبتعد المرأة عن نداء التعليم الالهي في قوله تعالى اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ* خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ *اقْرَأْ وَرَبُّكَ الْأَكْرَمُ الَّذِي عَلَّم َبالْقَلَمِ*علَّمَ الْإِنسَانَ مَالَم ْيَعْلَمْسورة العلق الآيات 1-5 . وقد كان للأُسر في ذلك العصر الدور البارز في هذا الاهتمام، ولاسيما الآباء فقد كانوا يحضرون الأولاد والبنات منذ صغرهن لدروس العلماء، والإفادة من العلم، وكانوا حريصون على تنشئة أبنائهم منذ الصغر على العناية بالعلم وحب الحديث النبوي الشريف . وهذا يدل على ان مصر والشام شهدت نهضة علمية واضحة، لاسيما بعد سقوط بغداد في بناء المساجد والمدارس التي تقام بها دروس العلم زيادة على التأليف والتوجه إلى التعليم والتعلم، وهو دليل على الوعي العلمي واليقظة الفكرية، فأصبح للمرأة نصيب كبير من الجهود العلمية في العلوم الشرعية . وقد سلطت الضوء في هذا البحث على شيخات الامام العلائي واللاتي بلغ عددهن 28 شيخة مابين مكثر من الأخذ عنهن ومتوسط ومقل ، وقد حاولت قدر المستطاع أن أبين ما تلقاه الإمام العلائي في هذه المشيخة من النساء اللواتي أخذ العلم عنهن، زيادة على أسمائهن وما تلقينه من علم، وسنة ولادتهن ووفاتهن إن وجدت، ومدى اهتمام أسرهن بتعليمهن والاعتناء بهن، وهدفي من عملي هذا أن أبين لنساء عصرنا الصورة المشرقة لنساء الإسلام في الحفاظ على العلم، للتأسي بهن والسير على نهجهن لبلوغ سعادة الدنيا والآخرة، كما و أهيب بعلماء عصرنا فتح أبوابهم لنسائنا لتحقيق مجتمع متكامل مبني على أسس قوية وصحيحة لاسيما في عصرنا الحاضر الذي تكثر فيه مغريات الحياة وتعصف بالمرأة وتخرجها من إنسانيتها إلى جعلها سلعة تفرغ فيه الشهوات. وقد سلكت في بحثي هذا الخطوات الاتية: التمهيد: بينت فيه تعريف المشيخات واهتمام العلماء بها، ونبذة مختصرة عن حياة الإمام العلائي والمبحث الأول: بينت فيه شيخات العلائي اللواتي أكثر الأخذ عنهن ، والمبحث الثاني: تضمن شيخاته اللواتي توسط في الأخذ عنهن ، أما المبحث الثالث: فتضمن شيخاته اللواتي أقل في الأخذ عنهن. والخاتمة: والتي تضمنت أهم النتائج التي توصلت إليها والمصادر والمراجع .

الكلمات الدلالية

حديث، المراة


Article
المسائل المتعلقة بالأسماء الثابتة لله (عزوجل) الواردة في

المؤلفون: فراس فاضل فرحان المحمدي
الصفحات: 235-272
Loading...
Loading...
الخلاصة

First - The Imam Mubaarakfoori Allah's mercy believes that For defining and proving gods name according to Qurran and Alsna and calling Allah with name which didn't mentioned in Qurran or Al Sona of the prophet Mohamed, that called Godlessness. Second - In names and nameds issues , he didn't expanded ,he just stopped at the name itself. Third - The analysis of names and identified whether these names are fully defined. he said that (I know that a name of God is the right name that we can called either we mean the name it self or an Adjective as Al Qidows , Al Aleem . Fourth -For the issue of the number of names of Allah if it is intended limited to or not g has chosen Mubaarakfoori the doctrine of those who said that the names of God Aigsd by limited to when I mentioned in the texts of the Sunnah. Which is more than that. Fifth - For the issue of counting the names of Allah are intended to save, and say that more scientists. يتناول البحث المسائل المتعلقة بالأسماء الثابتة لله U ، وهي من مجموعة مسائل وردت في كتاب مرعاة المفاتيح شرح مشكاة المصابيح لأبي الحسن المباركفوري(ت 141 ه ) وقد تضمن خمسة مطالب : الأول منها في أثبات وتعين أسماء الله الحسنى وأقسامها ، والثاني في الاسم والمسمى والتسمية، والثالث : فكان في عددها ، أما الرابع : في اشتقاق الأسماء هل هي توقيفية أم لا ؟ ، والخامس : ضم إحصاء أسماء الله الحسنى .

الكلمات الدلالية

عقيدة


Article
المساواة بين الرجل والمرأة بين الشريعة الإسلامية وبنود المواثيق والاتفاقيات الدولية

المؤلفون: خالد محمد صالح
الصفحات: 273-344
Loading...
Loading...
الخلاصة

The idea of equality between men came out of the womb of the tragedy that was experienced by Western women under the laws and regulations masculinity that oppress women, and cast doubt on her humanity. Arisen ideas and groups called for justice for women and giving them their usurped rights. With the passage of time these groups deviated out of line, and radicalized in their demands, even become advocates applying absolute equality between men and women, although this problem was Western prerogative but it was issued to our society, associations and organizations were created, and they have exploited all the capabilities, for fueling conflict between the sexes, and the dismantling of the family, and wasting Youth. The idea of equality which is called by radical feminist organizations means uniformity and equality in all rights and duties and without taking into account the provisions of the physical differences, hormonal, and psychological gender. In order to embody this idea seminars and conferences were held, and covenants and agreements were recorded, notably: CEDAW, the Cairo Conference, the Beijing Conference, and others. If we look at what resulted from these conferences, it can be seen that it exceeded ceiling of women's demands, but it exceeded women affairs, to family affairs and society entity, political affairs, and the states sovereignty even as it exceeded all religions, traditions and customs of all societies.

الكلمات الدلالية

قانون’ الشريعة الاسلامية


Article
بنية التشكيل الصوتية للآيات الواصفة لعباد الرحمن

المؤلفون: فخرية غريب قادر
الصفحات: 345-408
Loading...
Loading...
الخلاصة

Abstract: This study highlights the structure formation voice of the verses describing the slaves Rahman in soorat Al-Furqan, and on how to distribute Soamtha Msotadtha and sections, Tstntgaha and Thorha to tell how she and its beauty and accuracy of employment Quranic her, taking off from a bond strong, inextricable, and close relationship link between sound and meaning as (any sound) nerve speech problem building blocks of words through synergy sounds and syllables with each other component that context phonetically The rhythm crossing parallel and consistent with the content, as engaging context voice and fabric based upon, and is organized in a wire range of clues contextual for unmasking He disclosed secured semantic text and beset by shadows, images and Alaahat, hitting out at the end its journey in Rehman verses creams contained at the end of Al-Furqan soorat (alayat 63_77) results highlighting aesthetic stylistic voice in the Koran, and despite the presence of bases and several axes, However, the field of study only allowed to focus on three themes: the structure formation voice according to the distribution of consonants and Voters, infrastructure CT text and connotations pop them, structure drawing written) leaving premises and other hubs such as modulation voice of the verses describing the slaves Rahman based on identifying Almassahbat voice verbal and performance such as stress and stopwatches and toning and other audio phonologhy to another study in the coming days and Mqublha God willing if age. تلقي هذه الدراسة الضوء على بنية التشكيل الصوتي للآيات الواصفة لعباد الرحمن في سورة الفرقان، وعلى كيفية توزيع صوامتها ومصوتاتها ومقاطعها ، تستنطقها وتحاورها لتحكي عن حالها وجماليتها ودقة التوظيف القرآني لها، منطلقة من وجود آصرة قوية، لا تنفصم عراها، وعلاقة وثيقة الصلة بين الصوت والمعنى باعتباره( أي الصوت ) عصب الكلام مشكلا اللبنات الأساسية للكلام من خلال تآزر الأصوات والمقاطع مع بعضها البعض مكوناً بذلك سياقاً صوتياً ذا إيقاع معبر مواز ومنسجم مع المضمون، إذ ينخرط السياق الصوتي والنسيج القائم عليه، وينتظم في سلك طائفة من القرائن السياقية في سبيل إماطة اللثام وكشف النقاب عن المضمون الدلالي للنص وما تكتنفه من الظلال والصور والإيحات ، لتصل الدراسة في نهاية رحلتها في رحاب الآيات الكريمات الواردة في نهاية سورة الفرقان (الآية 63 ـــ77) إلى نتائج مبرزة جمالية الأسلوبية في القرآن الكريم، وبرغم من وجود منطلقات ومحاور عدة، إلا أن مجال الدراسة سمح فقط بأن نركز على ثلاثة محاور هي : بنية التشكيل الصوتي وفق توزيع الصوامت والمصوتات ، البنية المقطعية للنص الكريم والدلالات المنبثقة منها ، بنية الرسم الكتابي) تاركين المنطلقات والمحاور الأخرى مثل التشكيل الصوتي للآيات الواصفة لعباد الرحمن القائم على أساس تحديد المصاحبات الصوتية والأداء الكلامي مثل النبر والوقف والتنغيم وغيرها من المصاحبات الصوتية لدراسة أخرى في قادم الأيام ومقبلها بإذن الله تعالى إن كان للعمر بقية.

الكلمات الدلالية

نحو --- تفسير


Article
دراسة سياقية في الوجوه والظائر

المؤلفون: شاكر محمود
الصفحات: 409-452
Loading...
Loading...
الخلاصة

These contextual study in science of differences and similarities , I formed it as a one of the differences and similarities meaning " bad " word, and I showed a Quranic context indication on multiple overtones of the word (bad), amounting to eleven differences types, also I mentioned to the original meaning of (bad) word by Quranic context, at any different type mentioned. The nature of research demands to divide the research at three parts: First: I specialized it to show the types of Semantic contextual. Second: Second devoted to define the term "bad" in showing its meaning. Third: concentrated to study the word of "bad" and to show the Qur'anic semantic context on addition meaning and original meaning. Conclusion: these are the most important results in research: 1- The Qur'anic semantic context, one method of interpretation Al- Qur'anic, it is emerged from Al- Qur'anic it self. 2- (bad) word one of the including and comprehensive for a number of meaning which has an effect at human spirit. 3- The reality of differences in meaning is in what these meaning have in put this word. 4- Additional meanings change depending on the context and clues Researcher Dr. Shakir Mahmoud Hussain هذه دراسة سياقية في علم الوجوه والنظائر، وقد جعلتها في أحد ألفاظ الوجوه والنظائر ، وهو لفظة (السوء) ، وقمت ببيان دلالة السياق القرآني على المعاني الإضافية المتعددة للفظ السوء والبالغة أحد عشر وجها، ثم دللت على المعنى الأصلي للفظ (السوء) من خلال السياق القرآني أيضاً، وذلك عند كل وجه ذكروه. واقتضت طبيعة البحث أن يقسّم على ثلاثة مباحث: - المبحث الأول: أفردته لبيان أنواع الدلالات السياقية. - المبحث الثاني: أفردته لتعريف لفظ السوء وبيان معناه. - المبحث الثالث: أفردته لدراسة لفظ السوء وبيان دلالة السياق القرآني على المعنى الإضافي، والمعنى الأصلي. - الخاتمة: وذكرت فيها أهم النتائج وهي: 1- دلالة السياق القرآني من أهم طرق تفسير القرآن، فهي تنبع من القرآن نفسه. 2- لفظ (السوء) من الألفاظ المجملة والشاملة لكثير من المعاني التي لها أثر في النفس الإنسانيّة. 3- حقيقة ألفاظ الوجوه مرادة على ما تحمله من معان في أصل وضع اللفظ. 4- المعاني الإضافية تتغير بحسب السياق والقرائن.

الكلمات الدلالية

نحو’ علوم القران

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: