جدول المحتويات

مجلة جامعة تكريت للعلوم الإنسانية

ISSN: 18176798
الجامعة: جامعة تكريت
الكلية: التربية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر كل شهرين عن كلية التربية
جامعة تكريت .

Loading...
معلومات الاتصال

Phone Number: +967481408058
E_mail:tikrit_university_journal@yahoo.com

جدول المحتويات السنة: 2013 المجلد: 20 العدد: 10

Article
سؤالات الخطيب البغدادي للأمام الأزهري في كتاب تاريخ بغداد دراسة نقدية

المؤلفون: د. وائل عبد الكريم محمد الحاج
الصفحات: 1-49
Loading...
Loading...
الخلاصة

الكلمات الدلالية


Article
القاعدة الفقهية ( الزعيم غارم )

المؤلفون: أ. م. د. ياسين حسن حمد
الصفحات: 50-98
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT This research included introduction, Mbgesin and Conclusion and Annexes: The first topic: al Qaeda has included the definition doctrinal statement of the difference between them and the officer idiosyncratic. Difference between them and the fundamentalist base through three demands. The second section: it consisted of a statement Garm leader base document and its meaning and otherwise jurists in their content and models of branches and applications through three base also demands. The conclusion stated the most important findings in the search. The Protocols was one for statement Search margins and the second was to the names of sources used in writing search. In conclusion, I ask Allah to bless me and Muslims sincerity and honesty on the True religion and Praise be to Allah, Lord of the Worlds. ملخص البحث إشتمل هذا البحث على مقدمة ومبحثين وخاتمة وملحقين. أما المبحث الأول: فقد تضمن التعريف بالقاعدة الفقهية وبيان الفرق بينها وبين الضابط الفقهي. والفرق بينها وبين القاعدة الأصولية من خلال ثلاثة مطالب. أما المبحث الثاني: فقد إشتمل على بيان مستند قاعدة الزعيم غارم ومعناها وخلاف الفقهاء في مضمونها ونماذج من فروع وتطبيقات القاعدة من خلال ثلاثة مطالب أيضا. أما الخاتمة فذكرت فيها أهم النتائج التي توصلت إليها في البحث. أما الملحقان فكان أحدهما لبيان هوامش البحث وكان الثاني لبيان أسماء المصادر التي استخدمتها في كتابة البحث. وفي الختام أسأل الله تعالى أن يرزقني والمسلمين الإخلاص والإستقامة على دينه القويم والحمد لله رب العالمين.

الكلمات الدلالية


Article
وجوه من تطبيقات " مِنْ و مَنْ " في القرآن الكريم

المؤلفون: أ. م. د. حامد عبد العزيز الشيخ حمد
الصفحات: 99-124
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT We studied in this research and the faces of the applications "from" and "from" in the Holy Quran and our indications "from" and their meanings in the Qur'an and've included examples of that, and we talked about the meaning of "from" and their meanings in the villages Quran. He outlined the main points in the search, including the following: 1- (from) come two-sided: a preposition is a plus, and the preposition plus. 2- is redundant has several meanings, stated in the Quran, including eleven meaning. If (from) come in five aspects, namely: policewoman connected, and nobody described, redundant, and received applications in excess Quran only. ملخص البحث درسنا في هذه البحث وجوه من تطبيقات "مِنْ" و "مَنْ" في القرآن الكريم وعرضنا لدلالات "مِنْ" ومعانيها في القرآن الكريم وأوردنا أمثله على ذلك، وتحدثنا عن معاني "مَنْ" الاستفهامية ومعانيها في القرى الكريم. وأوجز أهم ما جاء في البحث بما يأتي: 1- إن (مِنْ) تأتي بوجهين: حرف جر غير زائد، وحرف جر زائداً. 2- إن (مَنْ) غير زائدة لها عدة معانٍ، ورد في القرآن الكريم منها أحد عشر معنى. إنّ (مَن) تأتي بخمسة أوجه، هي: شرطية، واستفهامية، وموصولة، ونكرة موصوفة، وزائدة، وردت تطبيقاتها في القرآن الكريم إلا الزائدة.

الكلمات الدلالية


Article
منهج المنتجب الهمذاني في كتابه ((الفريد في إعراب القرآن المجيد)) (ت 643 هـ)

المؤلفون: أ. م. د. عماد مجيد علي
الصفحات: 125-175
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT Arab linguists have paid a great deal of attention to Al-Quran Al-Kareem, studying all of its aspects such as syntax, morphology, semantics, and so on. One important aspect of Al- Quran Al-Kareem relates to parsing, which serve to clarify meaning, identify purpose and highlight rhetoric. In order to achieve this, linguists have to discover its secrets, know its facts, learn its styles and understand its characteristics. The book “Al-Fareed Fi I’rab Al-Quran Al-Majeed” is considered the most comprehensive study of parsing. It defines all the items in the Quran syntactically and semantically. The author Al-Muntajab Al-Hamethani is considered one of the Arab linguists who is specialized in all aspects of language such as syntax and rhetoric in addition to his knowledge in Al-Quran Al-Majeed. His work has captured only little attention. Therefore, we have decided to explore his methodology through his parsing of Al-Quran, which contains his use of references, his response to other linguists and the shortcomings which appear in his book. ملخص البحث تناول هذا البحث منهج المنتجب الهمذاني في كتابه الموسوم بـ ((الكتاب الفريد في إعراب القرآن المجيد)) اذ انّه لم يُبين لنا منهجه بشكل واضح أو مفصل بل كان شغله الشاغل الاعراب وتوجيه القراءات وتخريجها وقد اعتنى بجانب المعنى والوقوف عنده وتقديمه على الاعراب وهذا إنْ دلَّ على شيءٍ إنما يدّل على اهتمامهِ بلغة القرآن الكريم ومحافظته على المعنى الذي لايفسد الاعراب والاعراب الذي لا يفسد المعنى. وقد اولى المنتجب الهمذاني اهتمامه باقوال العلماء وارائهم فيما يعرض له من مسائل حيث اورد آراءهم ونقل اقوالهم بكل امانة وحَرِصَ على ان يكون ملماً بما قيل عن كلِّ مسألة يتناولها. وعلى الرغم من انه كان مغالياً في بصيرته نراه يُذعن لما يلزمه ظاهر النصوص القرآنية، ويرد على الكثير من نحاة البصرة او الكوفة الذين اكثر النقل عنهم. تبرز لنا في هذا البحث استقلالية المنتجب بشخصيته العلمية فيما يراه ذوقه السليم وعدم مجاراة المتعصبين من رجال المذهبين، فضلا عن ثقته العالية بنفسه فطالما كان له الرأي الفصل الذي تفرد به. وخلاصة قولنا في منهجه واسلوبه في هذا الكتاب وكتبه الاخرى جودة الاسلوب ونصاعته، ووضوح المعنى وجودة الترتيب وحسن العرض، فهو يعرض قضاياه ومسائله وتعليلات وردوده بإسلوب مشوق يجلب القارئ اليه ويبعده عن الملل، يدعمه بالحجة والبرهان وغالبا ما يستعمل اسلوب المحاضرة والمحاورة كي يجلب انتباه القارئ ويدفع عنه الملل.

الكلمات الدلالية


Article
رسالة في الكلام على بين وبينا وبينما وما بين تأليف أحمد بن محمد أفندي (ت1118هـ) دراسة وتحقيق

المؤلفون: م. د. عبد الله خلف صالح الجبوري
الصفحات: 176-211
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT Praise be to Allah , Blessings and peace on the honest person among creatures Mohammed (Peace and blessings be upon him) and on his followers . This book that is in our hands is a (message in the speech on baina , I . e baina'a , bainma and ma baina) for Ahmed Afandi (died on 1118 H.) This research is divided into two parts : The first part deals with the book itself , and its publisher . it also includes its publishments , his life , his death and a stylistic study that is (in our hands) . The second part deals with the revised text of the book . The researcher did his best to return the sayings back to who said them at this book and to translate their life , besides sayings of the other linguists are mentioned at each aspect the publisher has mentioned . The research has ended with mentioning the references and the books used in this research and the English abstract . I ask Allah that I have done something good at this work that I put in front of the students . ملخص البحث الحمد لله ربِّ العالمين، والصلاة والسلام على خاتم المرسلين سيدنا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين، وعلى من سار على نهجهم واقتفى أثرهم الى يوم المعاد والدين، أمّا بعد: فقد سار المتأخرون من أهل العربية على منهج الأولين في التأليف والبحث في علوم العربية، والكتاب الذي بين أيدينا، وهو (رسالة في الكلام على بين وبينا وبينما ومابين) لمؤلفه أحمد بن محمد أفندي (ت 1118ه) هو أحد الشواهد على ما تقدَّم. سلك فيه صاحبه في تأليفه منهج السابقين، إذ ابتدأه بالكلام على دلالة هذه لفظة (بين) وما يلحقها من ألفاظٍ، ثم تكلم عن الأحكام النحوية لـ (بين)، وما يترتب لها ولما بعدها من أحكام واختلاف النحاة في أحكامها وآرائهم لما بعدها، ثم تكلم عن أصل (بينا) وآراء النحاة في هذه الألف التي لحقتها واختلاف النحاة في الجملة التي تلحقها، ومثل ذلك فعل مع (بينما)، إذ تناول أصلها وأحكام الجملة التي تلحقها، واختلاف النحاة فيها وفي إعرابها، ثم ختم كلامه بـ (ما) التي تلحقها (بين)، وذكر آراء العلماء فيما بعدها. أمّا عملي في تحقيق هذا الكتاب، فكان على قسمين، الأول: تحقيق الكتاب من خلال تخريج أقوال العلماء وذكر الخلاف النحوي إن وُجِدَ وتخريج النصوص القرآنية والأحاديث النبوية وأبيات الشعر، حيثما وُجِدَتْ وإخراج الكتاب كما أراد له مؤلفه (رحمه الله). والثاني: دراسة النص المحقق دراسةً فنيةً من حيث حياة المؤلف وجهوده وشواهده ومصادره وأهمية الكتاب. وختاماً أسأل الله أن أكون قد وفقت في عملي هذا، والحمد لله أولاً وآخراً.

الكلمات الدلالية


Article
الترقي والتدلي في الحديث الشريف

المؤلفون: د. عبدالوهاب حسين خلف
الصفحات: 212-252
Loading...
Loading...
الخلاصة

RELEGATION Promotion and relegation in hourable hadeath aims at showing aspect of arts in order to show many meanings and add beauty on it so this intervention makes the borders between rhetoric arts easy to the meaning , If there is a shortage of meaning that leads to a shortage of sensation and beauty o f art. Vocabuiaries in Arabic comes whether promoted from bottom to top to show more meaning of what the speaker aims in context or comes relegted to show less meaning of what the speaker wants to imaginc. this subject is the key to discover evidence of prophetic texts and take rhetoric bea uty away.ملخص البحث الْـحَمْدُ للهِ الرَّحِيمِ الرَّحْمَنِ، عَلَّمَ الْقُرْآنَ، خَلَقَ الْإِنْسَانَ، عَلَّمَهُ الْبَـيَانَ، وَالصَّلَاةُ وَالسَّلَامُ عَلَى مَنْ بُعِثَ بِجَوَامِعِ الْكَلِمِ وَفَوَاتِـحِهِ وَخَوَاتِـمِهِ إِلَى الْإِنْسِ وَالْـجَانِّ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ الذِينَ فَاقُوا فِي الْفَصَاحَةِ قُسًّا وَسَحْبَانَ؛ أَمَّا بَعْـدُ: فإن لتراكيب الحديث النبوي سمات وخصائص يدركها المتمرس الخبير بطرق القول والتعبير، إذ يجد في تلك التراكيب من المزايا واللطائف والأسرار البلاغية مالا يكون لغيرها من التراكيب في كلام البشر.. فالحديث النبوي الشريف تفيض تراكيبه بأسرار ومزايا ولطائف نراها كامنة في المفردات والجمل، وتتنوع أساليبه في المفردات والتراكيب فنجد لهذا التنوع أغراضا بلاغية ومقاصد متنوعة، ونجد في هذه التراكيب مقاصد يُقصد إلى تحقيقها وأغراضا يُرمى إلى إفادتها والدلالة عليها، ونجد كذلك تنوع طرق التشويق إلى المعاني لتأكيدها وتثبيتها، إلى غير ذلك مما نجده كامنا في تراكيب في الهدي النبوي.. وسنتناول فيما يأتي دراسة مصطلح بلاغي رأيت أن قد غفل عنه الدارسون في بلاغة الحديث النبوي الشريف ولم أرَ من بحث في هذا المصطلح فيما وقفت عليه،فأدليت بدلوي لإبرازه، وتجلية ما يكمن فيه من معاني رائعة إضافة إلى بيان جمالية هذا المصطلح في المفردات والتراكيب وما تضمنه من أسرار، والكشف عما وراء هذا النوع وطرق التشويق إلى المعاني وتنوعها فيه وما تضمنته من مقاصد وأهداف. فبلاغة الحديث الشريف عظيمة وبلاغتة تمتد بين الحرف والحرف نراها واضحة جلية تأخذ بالألباب وتأسر القلوب وتؤِّثر في كل مَن يقرأ أو يسمع شيئا منها وبسبب كل ذلك دفعتنا الرغبة إلى تلمس مواطن الجمال في عدد من أساليب البلاغة العربية في الحديث الشريف وإدراكها والفنية المتألقة فيها، والحاملة لقيم نبيلة رفيعة صافية صفاء نفس قائلها، والدارس لحديثه – صلى الله عليه وسلم – بتدبر وتأنٍ وتفكير عميق يكتشف مناهج بيانية رائعة اكتنفت الحديث الشريف. ومن هذه الأساليب أسلوب الترقي والتدلي في الحديث الشريف إذ إن العرب اتخذوا من مبدأ العكس أساساً للحكم بالجمال أو القبح على الفن القولي لأنه يحقق الملاءمة والتلاحم بين قسمي الكلام فمبدأ العكس مبدأ عام لجميع التراكيب اللغوية والبلاغية لأنه ما من تشبيه أو استعارة أو قصر أو فصل أو وصل الا ويبنى على فكرة العكس فهي ظاهرة جمالية تتفاوت في الظهور والخفاء في الأساليب والفنون البلاغية فضلاً عن أنها تمثل طريقة تفكير في البلاغة العربية وطبقاتها، فكل طبقة تعرف قيمتها وتميزها من خلال الطبقة الأدنى منها وعلى هذا بدأنا بحثنا بعنوان الترقي والتدلي في الحديث الشريف إذ لم أقف على من كتب في هذا الفن في الحديث الشريف فأدليت بدلوي لإبراز جمالية هذا الفن البلاغي من فنون البلاغة العربية وقد اقتضت خطة البحث تقسيمه على مبحثين وخاتمة النتائج كان المبحث الأول بعنوان الترقي وفنونه وأغراضه البلاغية وخصص المبحث الثاني لقسيم المبحث الأول وهو التدلي وأغراضه وأنواعه

الكلمات الدلالية


Article
مراثي الخلفاء والقادة في الشعر الأموي دراسة في البناء والصورة والموسيقى

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT This research studies the lamentations of Caliphs and leaders in the Umayyad poetry. It includes a preface and three sections preceded by an introduction. The preface has presented a brief overview of the laments of Caliphs and leaders in the Umayyad poetry. The first section has studied the technical construction of lamentations. The second section has dealt with the poetic image in lamentations. The third section has concentrated on the poetic music of lamentations. The research has concluded a number of results summarized in the following points: 1. The dominant feature in the poetry of eulogizing caliphs and leaders is the prevalence of parts in addition to some long poems. When we studied the structure of the poem, we noticed something of imitating old lamentation models but it has been affected by the Islamic religion which can be noticed through some of the advertising and judgmental beginnings of poems. 2. That poets in eulogizing Caliphs and leaders were interested in the imaging side, and they were able to express their feelings by drawing some influential poetic images, depending on some of the rhetorical arts, such as simile, metonymy, metaphor and others. Some of poets who have derived an image from their insides have not depended on the rhetorical arts. The elegiac images, drawn by poets in their lamentations have not come in their general frameworks out of three forms which are either a picture of death, which is running out of man control or a picture of the deceased, whose death represents a big loss for his family and his nation, and the image of the laments himself and what happened to him from the worries and sorrows. The colors also had a plentiful share in the images drawn by the poets and their imagination. The white color was in the forefront as it symbolizes purity and cleanness while the red color was used to represent blood and death. 3. The research has referred, during studying the poetic music in lamentations, to the limited relationship between the meter and the poetic subject, and this was confirmed by the statistic that we performed to an elected group of poets who own published poetic collections and others. We found that most of the poets have staged in most seas of Arabic poetry, and have not been restricted by the divisions developed by some of the ancient critics, and this is the same thing that also applies to the rhymes. The conclusion is followed by a list of sources and references used in this research. ملخص البحث يدرس هذا البحث مراثي الخلفاء والقادة في الشعر الأموي، وهو يشتمل على تمهيد وثلاثة مباحث، تسبقها مقدمة. قدم التمهيد نبذة موجزة عن رثاء الخلفاء والقادة في الشعر الأموي. ودرس المبحث الأول البناء الفني للمراثي. وتناول المبحث الثاني الصورة الشعرية في المراثي. أما المبحث الثالث فقد تطرق إلى الموسيقى الشعرية للمراثي. وتلي المباحث خاتمة أوجزت فيها أهم النتائج، التي انتهى إليها البحث. ولعل من أبرزها: ـ بينت الدراسة أن أغلب شعر رثاء الخلفاء والقادة، هو مقطوعات شعرية، موازنة بعدد القصائد والمطولات، وعند دراستنا لبنية القصيدة؛ لا حظنا شيئاً من آثار التقليد لنماذج رثائية قديمة، إلاَّ أنها شهدت تأثراً بالدين الإسلامي، وهو ما تجلى في بعض المطالع الدعائية والحكمية. ـ كشفت الدراسة عن اهتمام الشعراء في مراثيهم للخلفاء والقادة بالجانب التصويري، وأنهم استطاعوا التعبير عن مشاعرهم من خلال رسم بعض الصور الشعرية المؤثرة، وكان سبيلهم إلى ذلك بعض الفنون البلاغية، والتي كان من أهمها التشبيه والاستعارة والكناية،وغيرها. ومن الشعراء من استمدَّ صوره من دواخل نفسه، فلم يعتمد على الفنون البلاغية. وأشارت الدراسة أيضاً إلى أنَّ الصور الرثائية، التي رسمها الشعراء في مراثيهم، لا تخرج في أُطُرِهَا العامَّة عن ثلاثةِ أشكال؛ فهي إمّا صورة الموت الذي يُداهم الإنسان ولا يستطيع دفعه، وإمَّا صورة المرثي الذي مثَّل موته خسارة لأهله وأُُمَّته، وإمَّا صورة الراثي نفسه وما حلَّ به من همومٍ وأحزان. وكان للألوان نصيبٌ وافرٌ في صور الشعراء وأخيلتهم، وكان في مقدِّمتها، اللون الأبيض، لما يرمز له من طهارةٍ ونقاء. وعبَّروا باللون الأحمر عن الدم والموت. ـ كشفت الدراسة، في أثناء تناولها الموسيقى في المراثي، عن محدودية العلاقة التي تربط الوزن بالموضوع الشعري، وهذا ما أكدته الإحصائية التي قمنا بإجرائها على مجموعة منتخبة من الشعراء أصحاب الدواوين المنشورة، وغيرهم. إذ وجدنا معظم الشعراء قد نظموا في أغلب بحور الشعر العربي، ولم يتقيدوا بالتقسيمات التي وضعها بعض النقاد القدماء، وهو الشيء نفسه الذي ينطبق على القوافي أيضاً. ويلي الخاتمة ثبت بمصادر البحث ومراجعه.

الكلمات الدلالية


Article
المتغيرات السياسية في السودان من خلال وثائق الخارجية العراقية 1946-1956

Loading...
Loading...
الخلاصة

الكلمات الدلالية


Article
العلاقات السياسية الآشورية في عهد الملك ( آشور - أوبلط الأول ) ( 1365 - 1330 ق.م )

المؤلفون: م. غيث حبيب خليل
الصفحات: 349-373
Loading...
Loading...
الخلاصة

SUMMARY Political relations practice and interactions have found since the foot and since the beginning of regularity human populations in the form of countries, including political relations, the study of all phenomena that go beyond international borders, although that is not limited to study or analyze aspects or political dimensions only in relations between states, but went beyond that to the various dimensions economic, ideological, cultural and social...... etc.., and through it we can draw a map of any political and historical stage since ancient times until the present time. And we will deal in the folds of this research political relations Assyrian in the reign of King "Ashur _ ubalit I" (1365 _ 1330 BC)., Begins by mentioning a historical overview of the political situation before the reign of the king of Assyria Ashur _ ubalit I start to take over the King, "puzur_ashur III" (1521 -1498 BC.) in Assyria rule where it begins a new era called the Middle Assyrian researchers (1521 - 911 BC). Assyria witnessed during this period significant events and fluctuations and changes in political, military, social and cultural , , It is weakness to strength. And the deterioration of economic recovery and prosperity, and of inertia and stagnation of civilization to prosperity, and of dependency and occupation to sovereignty, because it were not Assyria immune to what is happening in the rest of the ancient Near East, but was a part of these events and a factor where its location in the heart of the region and how the events experienced by the regions of the ancient Near East prevented the expansion of the Kingdom Assyrian was on Assyria either be faced with these forces and stand in front or they succumb to the influence of external and lose its independence within its borders , and is looking forward to events and ward off about the dangers Foreign ,Then addresses the search Renaissance political Assyrians after the accession of King "Ashur _ ubalit I" throne of Assyria, the most important was to achieve political independence , and then we had political ties Assyrian with the countries of the ancient Near East (the state Almitanih, Babylonian, Hittite, Egyptian and Levant) in thethe reign of King of Assyria "Ashur _ ubalit I", try us in making this study is part of the study the evolution of the political and diplomatic history of Mesopotamia. ملخص البحث ان العلاقات السياسية كممارسة قد وجدت منذ القدم ومنذ بداية انتظام التجمعات البشرية في شكل دول وتشمل العلاقات السياسية دراسة كل الظواهر التي تتجاوز الحدود الدولية، علما بأنه لا يقتصر على دراسة أو تحليل الجوانب أو الأبعاد السياسية فقط في العلاقات بين الدول وإنما يتعداها إلى مختلف الأبعاد الاقتصادية والعقائدية والثقافية والاجتماعية... الخ، ومن خلال ذلك نستطيع رسم خارطة سياسية لأي مرحلة تاريخية ومنذ القدم وحتى الوقت الحاضر. وسنتناول في طيات هذا البحث العلاقات السياسية الآشورية في عهد الملك آشور _ اوبلط الأول (1365 _ 1330 ق.م)،يبدأ بذكر لمحة تاريخية عن الأوضاع السياسية قبل عهد الملك آشور _ اوبلط الأول والتي تبدأ بتولي الملك " بوزر ـ آشور الثالث " (1521 – 1498ق.م) الحكم في آشور حيث يبدأ عصر جديد أطلق عليه الباحثون العصر الآشوري الوسيط (1521 _ 911 ق.م) شهدت بلاد آشور خلاله أحداثا هامة و تقلبات و تغيرات سياسية و عسكرية و اجتماعية و حضارية , فمن الضعف إلى القوة. و من التدهور الاقتصادي إلى الانتعاش و الرفاهية , و من الجمود و الركود الحضاري إلى الازدهار , و من التبعية و الاحتلال إلى السيادة، وذلك لأنه لم تكن بلاد آشور بمعزل عما يحدث في بقية أنحاء الشرق الأدنى القديم بل كانت جزاً من تلك الأحداث و عاملاً مؤثراً فيها لوقوعها في قلب المنطقة وكيف إن الأحداث التي مرت بها دول الشرق الأدنى القديم حالت دون توسع المملكة الآشورية فكان على آشور إما أن تواجه هذه القوى و تقف أمامها أو إنها تستسلم للنفوذ الخارجي و تفقد استقلالها فانكمشت داخل حدودها و هي تترقب الأحداث و تدرأ عنها الأخطار الخارجية، ثم يتناول البحث النهضة السياسية للآشوريين بعد اعتلاء الملك آشور _ اوبلط الأول عرش آشور وأهمها كان تحقيق الاستقلال السياسي والتخلص من الاحتلال الميتاني، ومن ثم تناولنا العلاقات السياسية الآشورية مع دول الشرق الأدنى القديم (الدولة الميتانية، البابلية، الحثية، المصرية و بلاد الشام) في عهد الملك آشور _ اوبلط الأول، محاولة منا في جعل هذه الدراسة جزء من دراسة مراحل تطور التاريخ السياسي والدبلوماسي لبلاد الرافدين والله ولي التوفيق.

الكلمات الدلالية


Article
تقانة مشروع سنحاريب لإرواء مدينة نينوى الأثرية تبرزها معطيات نظم المعلومات الجغرافية GIS

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT The Assyrian King Senhareeb (681-705 B.C.) has best of writing in shaking of Iraq Ancient , in brief construct baileys his city in (703 B.C.) and digging 18 channels in seventh year of his adjudging in (698 B.) which its details and location still under studying , while Characteristically in his project , that which prides of him and to Iraqi's people too.that was finish it in opening celebration in (690 B.C.) writing its landmarks on sliding of Mountain in the beginning of his projects near Khannas and Bavian villages dependent to Al_Shekhan Qaddah in Iraq today. This research begin from that celebration which lain it Senhareeb which proof on capping the project and it’s celebrate didn't possible without study and knowing to this project specially to huge project like this. That characteristics in it's long distance channel in un level area either it's across to some of valleys pass through phrase to carrying water over it even it's cross the thalweg line between biggest basin in studding area. Blamable this huge phrase in it's building and unique in it's type which we note it in this search , Senhareeb loss in carrying water of Al_Komal river cross Al_Khoser river trend ancient Nineveh city ditto ample knowing in knowledge of attributable of this of this point. About exaction of search represented by Senhareeb using primitive manner in digging of channel to built his project a specially which building in current study area. This method depend on water resource to less elevation zone, and erase the elevation which standoff on face of this water to complete the defiling water in it’s destination. Researchers cut the DEM to zone which include project to give us clear concept about project in it’s elevation, path and roads choose it to it’s projects from detect power and knowing or no. From DEM to zone of Senhareeb project and contour map to same area by using ARC GIS and WMS programs The researchers make surface water drainage pattern to show and explain what Senhareeb make first and to chasing and collecting the computing changing to water resource as a result on surface drainage. The maps which made and fieldwork indicate that Senhareeb used similar methods which used today in slaking or might be better. ملخص البحث يعد الملك الآشوري سنحاريب (705-681 ق. م) أفضل من دون في الري العراقي القديم. فقد أنشاء أسوار لمدينته سنة (703 ق.م) وحفر ثمانية عشر قناة في السنة السابعة من حكمه أي سنة( 698 ق.م) والتي تفاصيلها وموقعها لا يزالان قيد الدراسة، كما و تميز بمشروعه الذي يعد مفخرة له وللعراقيين كافه الذي أتمه بالافتتاحية التي أقامها سنة (690 ق.م) التي دون معالمها على سفح جبل عند بداية مشروعه بالقرب من قريتي خنس وبافيان التابعتين إلى قضاء الشيخان الحالي في العراق. انطلق البحث الحالي من الاحتفالية التي أقامها سنحاريب التي تدل على آن إكمال مشروع وباحتفالية كبيرة وبهذه الصيغة لا يمكن أن تحدث بدون دراسة بل ودراية تامة لمثل هذا المشروع و خاصة لمشروع ضخم كهذا والذي تميز بمسافات قنواته الطويلة وفي منطقة متموجة بل و اجتازت قنواته لبعض الوديان بواسطة عبارات لنقل المياه من فوقها حتى انه اجتاز خط تقسيم المياه لأكبر حوضين في منطقة الدراسة، ولولا هذه العبارة الضخمة في بنائها والفريدة من نوعها التي نلاحظها في هذا البحث لأخفق العقلية الأشورية القديمة انذاك في نقل مياه نهر الكومل عبر نهر الخوصر صوب مدينة نينوى الأثرية فضلا عن الدراية الكافية في معرفة مناسيب هذه المنطقة. أما فرضية البحث فتمثلت بان سنحاريب استخدم اسلوب بدائي في شقه القنوات الإروائية لبناء مشاريعه وخاصة التي أقامها في منطقة الدراسة الحالية، وهي الطريقة التي تعتمد على تسيير مصادر المياه نحو المناطق الأقل ارتفاعا، وإزالة الارتفاعات التي تعترض سبيل هذه المياه لغرض إتمام مسير هذه المياه صوب هدفها المنشود. فقد قام الباحثان باقتطاع نموذج الارتفاعات الرقمي DEM للمنطقة التي تضمنت منطقة المشروع لكي تعطينا الفكرة الواضحة عن ذلك المشروع بمساراته وارتفاعاته والطرق الذي اختارها سنحاريب لمشروعه والتي تدل على قوة الملاحظة والدراية من عدمها، ومن النموذج الرقمي لمنطقة مشروعه فضلا عن الخريطة الكنتوريه لنفس المنطقة وباستخدام برنامج ARC GIS و برنامج WMS فقد أعد الباحثان شبكة التصريف السطحي لغرض أدراك وإبراز ما قام به سنحاريب آنذاك أولا ولمتابعة وحساب التغيرات الإحصائية للموارد المائية من جراء ذلك على شبكة التصريف السطحي ثانيا والتغيرات الجيومورفولوجية الحاصلة على المنطقة ثالثا. وعلية تمخضت ابرز نتائج البحث بان سنحاريب قد استخدم تقنية عالية في اختياره مسارات قنواته والتي يدعما الباحثان بالخرائط في هذا البحث وبدلالاتها الحقلية مما تضاهي بل وتفوق أحيانا الطرق المستخدمة في مشاريعنا الإروائية الحديثة. كما وان عدم الاستمرار بهذه القنوات وعدم ديمومتها أو عدم تواصل الأخبار عنها هو العامل الطبيعي أو ما يسمى بالعامل الجيومورفولوجي الذي أدى إلى أن مجاري الأنهار اتبعت آليتها في العودة إلى طبيعتها الأصلية قبل تدخل الإنسان في هذه المنطقة

الكلمات الدلالية


Article
صناعة الفحم النباتي في ريف قضاء الخالدية وآثاره البيئية

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT The research aims at studying vegetable coal industry as one of the economic productions that exists in the area of study, and to know the factors of its existence and its effect on the choice of location to show stages of industrialization of the coal industry, this industry is distributed on (15) sites which have annual promising economic values. I addition, it contributes as small industries in absorbing unemployment in the region. The Production sites have been identified by satellites and field study to know the input and output of this industry and the stages of the development of this industry. Also, this industry shows that it has some gas polluting emissions that could be polluting and harmful to animals, plants and human beings such as carbon dioxide, carbon monoxide, sulfur oxides and Nitrogen oxides as well as their effects on trees through extreme cutting. It has also a lot of other uses in restaurants, cooking, bakery, and industry. This an inherited industry which faces some problems such as delayed sales, competition of imported coal, objections of local citizens residing near the coal sites. The study arrives at some conclusions and recommendations for developing this industry. ملخص البحث يهدف البحث الموسوم (صناعة الفحم النباتي في ريف قضاء الخالدية واثاره البيئية) الى دراسة صناعة الفحم النباتي كأحد المنتجات الاقتصادية التي تتوطن في منطقة الدراسة، ومعرفة عوامل توطنها وإثرها في اختيار الموقع مع تبيان مراحل التصنيع التي تمر بها صناعة الفحم، وتبين ان هذه الصناعة موزعة على (15) موقع ولها مردودات اقتصادية سنوية واعدة، وبالإضافة الى هذا فهي تساهم بنسبه كبيره كصناعات صغيرة في امتصاص البطالة في المنطقة، وتم توضيح مواقع الانتاج بواسطة الأقمار الصناعية والدراسة الميدانية ومعرفة مدخلات ومخرجات هذه الصناعة والمراحل التي تمر بها، كما تبين ان هذه الصناعة لها انبعاثات غازية ملوثة مضرة بالإنسان والحيوان والنبات ومنها غاز اول اوكسيد الكربون وثاني اوكسيد الكربون وثاني اوكسيد الكبريت وأكاسيد النتروجين فضلاً عن تأثيرها على الأشجار من خلال القطع الجائر، ويدخل الفحم النباتي في استعمالات كثيرة كونه يستخدم في المطاعم والأفران والطهي والصناعة وغيرها.الا انها تواجه مشاكل منها البيع بالأجل ومنافسة الفحم المستورد ومعارضة الأهالي الساكنين بالقرب من المفاحم وهي صناعة متوارثه وتم وضع الاستنتاجات والتوصيات لهذه الصناعة.

الكلمات الدلالية


Article
النمذجة المكانية لتقييم كثافة شبكة طرق السيارات الرئيسة في العراق

المؤلفون: م. د. محمد هاشم ذنون الحيالي
الصفحات: 448-478
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT The present research aims at constructing a multiple-step spatial model of sequenced preferences and planned considerations to evaluate the amount of deficiency or enough availability in Iraq for the productive or service economic process by depending on sections of geographical grids as a cart graphic style to determine the spatial levels of the network of vehicle roads in Iraq and the pattern of their spatial distribution whether towards concentration or dispersion depending on the territorial way and the techniques of the geographical information systems. The model has identified three spatial levels, namely of high, medium and low density of vehicle roads according to the area and population abilities of the section. The model has also revealed the pattern of the spatial distribution of the vehicle roads network which tends to the concentrate at 51.2% of their lengths in the sections that extend between °30'59 -°36'4 latitude to the east and °41'44 -°46'48 longitude to the north in the central parts. This indicates that the roads are not sufficient; which subsequently demands planning and follow up to increase the connections of the network of vehicle roads in Iraq. ملخص البحث يهدف البحث إلى بناء نموذج مكاني متعدد الخطوات والمتسلسل الافضليات والاعتبارات التخطيطية لتقييم مقدار العجز او الوفرة في الطرق وكفايتها للأنشطة الاقتصادية الإنتاجية والخدمية من خلال الاعتماد على مقاطع الإحداثيات الجغرافية كأسلوب من الأساليب الكارتوجرافيا لتحديد مستويات كثافة شبكة طرق السيارات في العراق ونمط توزيعها المكاني سواء نحو التركز أو التشتت ، اعتماداً على المنهج الإقليمي وتقنيات نظم المعلومات الجغرافية. وقد حدد النموذج ثلاثة مستويات مكانية عالية ومتوسطة ومنخفضة الكثافة لطرق السيارات طبقاً للإمكانيات المساحية والسكانية للمقاطع . وكشف نمط التوزيع المكاني لشبكة طرق السيارات في التي تميل نحو التركز بنسبة 51.2% من أطوالها في المقاطع التي تمتد بين دائرة عرض 59'30o -4'36o شمالأ ، وخطي طول 44'41o- 48'46o شرقاً في الأجزاء الوسطى ، مما يدل على ان الطرق غير كافية ، مما يتطلب التخطيط والمتابعة لزيادة وصلات شبكة طرق السيارات في العراق .

الكلمات الدلالية


Article
أثر تدريس وحدتي (المادة الكيميائية وخواصها، الإنسان والطقس) وفق استراتيجية خريطة الشكل (V) في تنمية مهارات الاستقصاء العلمي لدى تلميذات الصف السادس

Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT This research aims at descover the effect of using the strategy map (V) in developing the skills of scientific inquiry in the sixth grade pupils. The researchers adopted the experimental method in data collection and analysis, and the sample of research consisted of (60) pupils selected by simple random method of sixth-grade pupils of primary school of al Mostakbal primary, as random selection of search groups, the first group Expiremental and number (30) pupil studied the strategy map (V), and the second control and the (30) pupil studied the normal Methode. The researchers in their equivalence in a number of variables including the skills of scientific inquiry. To achieve the aims of the research, the researchers preparing tools of the research are the following: 1. Teacher's guide based on the strategy map (V) in teaching content in unit fourth (chemical characteristics) and the fifth unit (human and the weather). 2. The student handbook contains a range of activities and experiences to be implemented by the pupil during its examination of the fourth unit (chemical characteristics) and the fifth unit (human and the weather). 3. Test the skills of scientific inquiry by researchers. The researchers Found a validity and reliability research tools, and data processing statistically using (t-test) showed the search result major a difference statistically significant at the level of (α 0.05) between the mean scores schoolgirls experimental group and grades pupils control group in developing the skills of scientific inquiryin favor of the experimental group. The researchers submitted a number of recommendations, including the adoption of a strategy map format (V) in the teaching of chemistry topics. The researchers also suggested that future studies, including a study the effectiveness of the strategy map format (V) in the development of middle school pupils attitudes towards chemistry and the effectiveness of a training program for primary school science teachers based on the skills to use map format (V) and its relationship to the development of their students' achievement. ملخص البحث يهدف البحث إلى الكشف عن أثر استخدام استراتيجية خريطة الشكل (V) في تنمية مهارات الاستقصاء العلمي لدى تلميذات الصف السادس الابتدائي. واعتمد الباحثان المنهج التجريبي في جمع البيانات وتحليلها. وتكونت عينة البحث من (60) تلميذة تم اختيارهن بالطريقة العشوائية البسيطة من تلميذات الصف السادس الابتدائي بمدرسة المستقبل الابتدائية للبنات بالمنطقة التعليمية الثانية بنات، كما تم الاختيار العشوائي لمجموعتي البحث، المجموعة الاولى تجريبيـة وعـددها (30) تلميذة درست باستراتيجية خريطة الشكل (V)، والمجموعة الثانية ضابطة وعددها (30) تلميذة درست بالطريقة الاعتيادية. وتم تكافؤهما في عدد من المتغيرات الأساسية. ولتحقيق أهداف البحث تم إعداد أدوات البحث التالية: 1. دليل معلم قائم على استراتيجية خريطة الشكل (V) في تدريس المحتوى الذي تتضمنه الوحدة الرابعة (المادة الكيميائية وخواصها) والوحدة الخامسة (الإنسان والطقس). 2. كتيب التلميذ ويحتوي على مجموعة من الأنشطة والتجارب التي ستنفذها التلميذة أثناء دراستها الوحدة الرابعة (المادة الكيميائية وخواصها) والوحدة الخامسة (الإنسان والطقس). 3. اختبار مهارات الاستقصاء العلمي من اعداد الباحثان. تم التحقق من صدق وثبات أدوات البحث، ومن معالجة البيانات إحصائياً باستخدام الاختبار التائي (t- test) اظهرت نتيجة البحث الرئيسة وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (α 0.05) بين متوسطي درجات تلميذات المجموعة التجريبية ودرجات تلميذات المجموعة الضابطة في تنمية مهارات الاستقصاء العلمي ولصالح المجموعة التجريبية. وقدم الباحثان عدد من التوصيات منها تبني استراتيجية خريطة الشكل (V) في تدريس موضوعات الكيمياء. كما اقترح الباحثان إجراء دراسات مستقبلية منها دراسة فاعلية استراتيجـية خريطة الشكل (V) في تنمية اتجاهات تلاميذ المرحلة المتوسطة نحو مادة الكيمياء وفاعلية برنامج تدريبي لمدرسوا العلوم بالمرحلة الابتدائية يقوم على مهارات استخدام خريطة الشكل (V) وعلاقته بتنمية تحصيل طلبتهم.

الكلمات الدلالية


Article
The Role of the Third Final Test of English Language Teaching in the English Department- College of Education – Tikrit University

المؤلفون: Talal Jassim Hilan
الصفحات: 523-551
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT It is very well-known that testing controls the process of teaching and the development of testing is appropriate with the development of language theories where the central focus of testing is to measure the test-taker communicative competence as well as the linguistic competence. The English Department of College of Education in Tikrit University had been following a constant system of testing. But in recent years, the Higher Education and Scientific Research Ministry has given the failed students a chance to participate in a third final test after declaring the results of the second final test. The study assumes that the third final test is useless in the processes of English language teaching simply because it is believed that the more the student use English language, the more automatic control he acquires over using the English language. Therefore, the increase of the number of final tests does not help the students to develop their language. Accordingly, the study presents a survey of testing and its historical development as well as the classic criteria of a good test and the types of the tests. Moreover, some practical observations concerning the results of grammar tests for several years in English Department are pointed out. To verify the assumption of the study, the results of the tests of English grammar of 43 students of the first year of English Department, who all have given the chance to participate in the third final test of the year (2010-2011), have been taken form the master sheet of English Department. The analysis of these results show out that the success percentage of students in the third final test of grammar is about 1.68% from the total number of students of the year (who are 178 students) and forms about 6.97 % from the total number of students who participated in the third final test. It is made clear that the great majority of the third final test students is far behind the student level of the succeeded students. Therefore, one may say, that the increase of the number of final tests does not help the students to develop their abilities. Consequently, it is recommended to cancel the third final test just because it seems useless and its results not appropriate with the great deal of efforts of organizing the test. But, if there is a necessity related to the governmental planning, the chance of participation in a third final test can be given to the students whose scores of the terms are about 40% only.

الكلمات الدلالية


Article
Metaphor as a Non-Literal Meaning in English Common Use

المؤلفون: Ahmed Hasani Yaseen
الصفحات: 552-570
Loading...
Loading...
الخلاصة

ABSTRACT Analogy and similarity are considered as the foundation of metaphor in English. Metaphor is the process of linguistic replacing in which we put one linguistic element instead of another linguistic element. Whatever the case, the metaphor, as Raja Aeed (1979:157) says, "is the process of linguistic creating leads to the continuation of language youth and its freshness". By its virtue, the lexical entries increase in the dictionaries in number and richness. The English linguist Geoffrey Leech regards metaphor as one of the most means of semantic transfer productive because it increases in meaning and transfers in semantics. Metaphor in English reflects the use of a refined language and it is more than only linguistically decoration, but up to the ascent methods of expression of mysteries of the soul. Metaphor is as Leech says: "the means by which he takes his revenge on language for the 'sereotyped idea' which have 'prevailed over the truth' ". (Leech, 1985: 215).

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: