Table of content

Alustath

الاستاذ

ISSN: 0552265X 25189263
Publisher: Baghdad University
Faculty: Education Ibn Rushd
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

About the magazine
Issued by the Faculty of Education, Ibn Rushd scientific journal entitled (Journal of the professor), was her first release in 1952. In the beginning. It deals with scientific research, literature and the Arab and Islamic civilization, and contributes to the professors of colleges according to their competence to define the educational community in the Arab countries and abroad.
• the name of the magazine: -Alustath( Professor)
• Produced by: - Faculty of Education / Ibn Rushd
• the international number ((ISSN)):-0552-265X/E-2518-9263
• E-mail to the magazine: - alustath.journal@ircoedu.uobaghdad.edu.iq
• Year Released: --1952
• Type of release (quarterly, semi-annual): - quarterly.

Loading...
Contact info

Email : alustath.journal@ircoedu.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2013 volume:1 issue:207

Article
Assistant professor Ali Nasser Quran Sciences College of Arts University of Dhi Qa
سيمياء العنوان بين اللغويين والصُّوفيَّة

Loading...
Loading...
Abstract

If we summarize the research (semantic title between linguists and Sufi), we will start from the research problem of the existence of similarities in the titles of books for linguists and mysticism, and may be similarities fully and partly, we found points of convergence between those titles through curriculum Semantic after we tried definition short of Semantic address and importance in the criticism system, with monitoring functions title such as job news that indicate the content of the text directly without fatigue for the mind, and function semantic indicating some signs text of the latest job interpretive and intended to address the text does not have evidence of not resorting to interpretation and then researched the significance compositions in the title and deletion, mentioned and others. That we got to study Altnasat full and partial ways criticism toward absorption and Ruminating. Was applied to books linguistic heritage and mystic away from time limitation, but old and new with the help of books critical meant address toward thresholds text for Gerard Gent, address and Simeotiqa contact literary Muhammad Fikri Jazzar .. إذا أردنا تلخيص بحث (سيمياء العنوان بين اللغويين والصوفية) فسنبدأ من مشكلة البحث المتمثلة بوجود تشابه في عنوانات الكتب الخاصة باللغويين والصوفية، وقد يكون تشابها تاما و جزئيا، فالتمسنا نقاط الالتقاء بين تلك العنوانات بوساطة المنهج السيميائي بعدما حاولنا التعريف باختصار للسيمياء والعنوان وأهميته في المنظومة النقدية، مع رصد وظائف العنوان من قبيل الوظيفة الإخبارية التي تدل على محتوى النص مباشرة بدون كد للذهن، والوظيفة الدلالية التي تشير إلى بعض دلالات النص وآخرها الوظيفة التأويلية ويراد بها أن عنوان النص لا يكون دليلا إلا باللجوء إلى التأويل ويعدها تم بحث سيمياء التراكيب في العنوان مثل الجر في العنوان والحذف والذكر والحذف وغيرها. إلى أن وصلنا إلى دراسة التناصات التامة والجزئية وبالطرائق النقدية نحو الامتصاص والاجترار. طبق ذلك على كتب التراث اللغوي والصوفي بعيدا عن التحديد الزمني وإنما قديمها وحديثها مع الاستعانة بالكتب النقدية التي عنت العنوان نحو عتبات النص لجيرار جينت، والعنوان وسيميوطيقا الاتصال الأدبي لمحمد فكري الجزار.

Keywords


Article
Kinetic experimentation and Problematic resett Lement of Monetary theory in the Contemporary arab monetary
حركيّة التجريب وإشكالية التوطين للنظرية في النقد الأدبي العربي المعاصر

Loading...
Loading...
Abstract

Comes to talk about the arabscene today Pull of Paschkagliat, the eash is not the First of many ask the question and deleve in to their in terpretations and their impact on the Arab intellectual and mixing visions come out factdialogue and allaqahalvkrew alhoudara to holo caust dependency and alienation and identity blur and talk about the (garibh) arab identity did not satisfy her heritage walther great whonever you putconfronted with literary output and amodern western intellectual has had precedence in payroll settle today between hands of Literary thegreat of Literary khasahibthalil literary texts and Tusighapoetry and prose and methods of analysis and detection of the aesthetics of buildings and that means Payment Principle of forward to turnit to circle of intellectual interlock between arab civilization and produced by the west since the greeks up to the eras of our time today. Moving our group of these problems to discuss two issues First is the role of the arab thinker in absorbing critic of contem porary critical the ories in both its moelernist and post. Modernist or adouble role in the new global trend spree which took swallows another cultural thought insurance on and his only other thing corresponded in that if we took global monetary theories and benefited them up to help us to produce arab monetary theory awaited since the Fifties of the Last century really does catch what we aspire to him and work for him mundsnis. يأتي الحديث عن المشهد النقدي العربي اليوم محمّلا باشكاليات كثيرة ليس اوّلها طرح مسألة المثاقفة والخوض في تفسيراتها وانعكاساتها على المثقف العربي بله خلط الرؤى فيخرج من حقيقة التحاور والتلاقح الفكري والحضاري إلى محرقة التبعية والاستلاب وطمس الهوية. والحديث عن هوية عربية غاربة لم يشفع لها تراثها الثر الكبير الذي متى ما وضع بازاء النتاج الأدبي والفكري الغربي حديث كانت له الاسبقية في كشوف ما يستقر اليوم بين ايدينا من نظريات أدبية كبيرة وكثيرة خاصة بتحليل النصوص الأدبية وتوصيفها شعراً ونثراً وطرائق تحليلها والكشف عن جماليات أبنيتها، وهذا معناه الدفع بمبدأ المثاقفة إلى الامام لنحوله إلى دائرة تعشيق فكري بناء بين الحضارة العربية وما أنتجه الغرب منذ عصور الاغريق صعوداً إلى عصرنا اليوم. يتحرك بحثنا من هذه الإشكاليات المجموعة ليناقش مسالتين أولاهما دور المنظر والمفكّر العربي/ الناقد في استيعاب النظريات النقدية المعاصرة بشقيها الحداثية وما بعد الحداثية أو لنقرأ دوره في فورة التيار العالمي الجديد الذي أخذ يبتلع الفكر الثقافي للآخر ويطالبنا بالتأمين على جهوده فحسب، والأمر الاخر ماثل في أننا اذا أخذنا بمجاراة النظريات النقدية العالمية وأفدنا منها لغاية أن تعيننا على انتاج النظرية العربية النقدية المنتظرة منذ خمسينيات القرن الماضي. فهل سنظفر فعلا بما نطمح له ونعمل لاجله منذ سنين. ويمضي بحثنا ليربط الأجزاء الخاصة ببعض عبر تحليله لدور الناقد العربي في التعامل مع المصطلح النقدي بأنواعه وحسب انتماءاته لنظريات النقد في الحداثة وما بعد الحداثة، وبحثنا يقرأ ليحلل الاتجاهين الفكر النقدي في نظريات الحداثة ومن ثمّ نظريات ما بعد الحداثة معاً، ذلك اننا نؤمن انّ الفصل بين الاثنين غير منطقي تماماً.

Keywords


Article
Signature Poetry Until The End Of The Abbasid
شعر التوقيع حتى نهاية العصر العباسي

Loading...
Loading...
Abstract

Search goes to that signature is appended to something in the end, bringing the official successor or authority or a minister or prince, of a request or complaint, to settle it positively or negatively. This signature is either eloquent words or a saying other people, such as or wisdom or Koranic verse or any part thereof or talk or poetry. And to the poetry goes this research, that is, the signature that is poetry without other, paving the article defining signature language and idiomatically, inside him presenting tow types: type called Althaqaa poetic year, a sign poetry which puts him in charge first on what he receives requests from the parish and grievances or rise the various collection of the state, to decide the order or prohibition. And another type called signature poetic your poetry a sign to all that is special in the parish of congratulations or giving thanks or reproach or complaint. Search through models of this Althqaat, came some signature poetry dryer, and other came signature poetry on the event or talk strewn. Tagged: Study,Poetery,Signature:Abbassi يذهب البحث إلى أنّ التوقيع هو إلحاق شيء في آخر ما يُرفع إلى المسؤول خليفة كان أو سلطانا أو وزيـرا أو أميـرا ، مـن طلـب أو تظلــّم ، للبت فيــه سلبا أو إيجابا . ويقع هذا التوقيع إمّا بكلام بليغ أو قول مأثورسائر في الناس أومَثَل أوحكمة أو آية قرآنية أو جزء منها أو حديث أو شعر . وإلـى الشعـر يذهـب هـذا البحث ، بمعنى ، التوقيع الـذي يقع بالشعر من دون غيره ، مُمَهِّـدا لمادته بتعـريف التوقيع لغـة وإصطلاحا ، داخلا إليــه بتقديمـه علـى نوعين : نوع سمّاه التوقيع الشعري العام ، وهو التوقيع بالشعر الذي يضعه المسؤول الاول على ما يرد إليه من طلبات الرعيّة وتظلّماتهم ، أو ما يُرفع إليه من دواوين الدولة المختلفة ، للبتّ فيه بأمر أو نهي . ونوع آخر سمَّاه التوقيع الشعريّ الخاص وهوالتوقيع بالشعرعلى كلّ ما هو خاصّ في الرعيّة من تهنئة أو إهداء أو شكر أوعتاب أو شكوى . وبحث ذلك من خلال نماذج من هذه التوقيعات ، أتى بعضها توقيعا بالشعر علىشعر ، وأتى بعضها الآخر توقيعا بالشعر على حدث أو كلام منثور . ثم انتهى بالوقوف على خصوصيات هذا الشعر وصوره الفنيّة،فضلا عمّا خلُص إليه من نتائج . الكلمات الدلالية : دراسة ؛ شعر ؛ التوقيع ؛ العباسي.

Keywords


Article
A Plain Love Poet is a Platonic Poet
شاعر الغزل الصريح شاعراً عذرياً

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims at showing that poets of this school are as noble and spiritual in their feelings as those who are called the platonic poets. They have not been seekers of sensual pleasure who reflect their adventures in poetry. Rather, they want to lead a romantic life which is a combination of reality and vision. Although their experiences show little sensuality, they do not portray a real sexual appetite. On the contary, they represent an artistic doctrine which is familiar even to platonic poets when describing their love’s beauty and prettiness. اراد البحث ان يثبت ان شعراء هذهِ المدرسة لايقلون عذرية وسمواً في احاسيسهم عمن اطلق عليهم شعراء الغزل العذري. وهم لم يكونوا طلاب متعة حسية يترجمون مغامراتهم الى شعر بل أراوا لأنفسهم ان يعيشوا حياة عاطفية تجمع بين الواقع والخيال. وان تجاربهم وان صورت شيئاً من المادية لا تصور نزعة شهوانية حقيقية بقدر ما تعبر عن اتجاه فني عام حتى عند العذريين حين يبدو لهم ان يصفوا مظاهر الحسن والجمال في مَنْ يحبون.

Keywords


Article
THE EARLY ROOTS OF ALPHABET WRITING BETWEEN THE CUNEIFORM WRITING , EARLY EGYPTIAN WRITING , AND THE ROLE OF SYRIA IN ITS INVENTION
الأصول المبكرة للكتابة الهجائية بين الخط المسماري والخطوط المصرية القديمة ودور بلاد الشام في ابتكاره

Loading...
Loading...
Abstract

Writing is the most important invention in the world that the human could be reach to it . This research studies in the resource of the alphabet writing that it comes after the invention of the pictographic and cuneiform writings and reaches at end to the belief that says : the early Alphabet Writing began in Sumer , and the ancient Egypt ,then Syria becomes the lap which contributed in this invention by a lot of elements. At the end this research displays a different compressions between the signs forms which the alphabet letters come from it in both Mesopotamia and Nile cultures , then recording that in the special table with a different signs. تعد الكتابة اهم ابتكار توصل اليه الانسان في العالم . وهذا البحث يدرس في اصول الكتابة الابجدية التي جاءت بعد معرفة الكتابات الصورية والمسمارية , حتى وصل البحث في النهاية الى اعتقاد يذكر : ان الكتابة الابجدية بدأت في سومر مرورا بمصر لتنتهي في بلاد الشام التي كانت الحضن الذي ترعرع فيه هذا الابتكار عن طريق العديد من العناصر. وفي النهاية يعرض البحث العديد من المقارنات في اشكال العلامات التي جاءت منها الاحرف الالفبائية في كل من حضارة بلاد الرافدين والنيل , وقد دون ذلك في جدول خاص بها.

Keywords


Article
(Communication Skills in Arabic Language)
قِراءةٌ نَقديَّةٌ لِكتابِ ( مَهارات الاتِّصالِ في اللغةِ العربيَّة )

Authors: د. كيان أحمد حازم
Pages: 89-108
Loading...
Loading...
Abstract

In the name of God the Most Gracious the Most Merciful Communication was known since the beginning of creation, and was the most prominent language and means of understanding between people. The book that is titled (communication Skills in Arabic Language) and the authors of which are Mohammad Jihad Jameel and Rawhy Samar al-Faisal is one in a series of books that have taken the task of recognizing the art that will be known by the name (communication skills) The book is divided into three chapters preceded by an introduction. The thing that drew my attention in the introduction was what the authors said, i.e. that the contact theory is a linguistic theory, but - in spite of that – they did not mention anything concerning the linguistic theory that controls communication practices. In the first chapter of the book I found the writers confused in the subject that they called (skills of the sender); i.e. in distinguishing between (general skills of the sender), and (private skills of him). In the second chapter, which is titled (oral communication skills) the writers confined themselves to be concerned only in treating (Question skill techniques), and totally neglected (answer skill techniques) that are of no less importance.كتابُ (مهارات الاتِّصالِ في اللغةِ العربيّة) للدكتورَيْن محمّد جهاد جميل وسمر روحي الفيصل حلقةٌ في سلسلةِ مؤلَّفاتٍ أخذَتْ على عاتقها مهمَّةَ التعريفِ بما غدا يُعرَفُ بفنِّ (مهارات الاتِّصال)، وقد تخصَّصَ هذا الكتابُ بمهاراتِ الاتِّصال في اللغةِ العربيّةِ. والكتابُ مقسَّمٌ على ثلاثةِ فصولٍ مسبوقةٍ بمقدِّمةٍ. وقد شدَّ انتباهي في المقدِّمةِ قولُ المؤلِّفَيْنِ إنّ نظريّةَ الاتِّصال نظريّةٌ لغويّةٌ، لكنّهما، على الرغم من ذلك، لم يُشيرا أدنى إشارةٍ إلى ماهيّةِ تلكم النظريّةِ اللغويّةِ التي تحكمُ الممارساتِ الاتِّصاليّةَ. ونَصَّ المؤلِّفانِ في المقدّمةِ أيضًا على شعورِهما بعجزِ التراث العربيّ عن تلبية حاجتهما إلى النصوص النظريّة والتطبيقيّة في مجال مهارات الاتِّصال اللغويّة. وأرى أنّ اللومَ إنّما يقعُ على من لا يُحسِنُ استنطاقَ التُّراثِ واستخراجَ الدُّررِ الكامنةِ فيه. وفي فصل الكتابِ الأوّل الذي عنوانُه (نظريّة الاتِّصال) ارتبكَ الكاتبانِ في موضوع (مهارات المُرسِل)؛ إذ لم يُبيِّنا الحدودَ الفاصلةَ بينَ ما أسمياهُ (المهارات العامّة للمُرسِل)، و(المهارات الخاصّة) له. وفي الفصل الثاني الذي عنوانُه (مهارات الاتِّصال الشَّفويّ) اقتصرَ الكاتبانِ على الاهتمام بتقنيّاتِ السُّؤال في مبحثِ (مهارة السُّؤال)، وأهملا تقنيّاتِ صِنوِه الجوابِ الذي لا يقلُّ أهمِّيّةً عنه.

Keywords


Article
Philosophy of life and death in poetry andalusian
فلسفة الحيـاة والمـوت في الشعر الأندلسي

Authors: د. مقداد رحيم
Pages: 109-132
Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the position of Andalusians of the issue of life and death through the hair, where he tried to poets to express the most important thing about this case, such as preparing for death, and the image after death, the soul and the body, and attachment to life, according to the dictates of their religious beliefs, was poetry Andalusian pot to believe human feelings regarding this issue which shares poets Andalusians, different categories, in its expression, and resulted in finding a tremendous amount of poetic texts with the intellectual and artistic importance.يتناول هذا البحث موقف الأندلسيين من قضية الحياة والموت من خلال الشعر، حيث حاول شعراؤهم التعبير عن أهم ما يتعلق بهذه القضية مثل الإعداد للموت، وصورة ما بعد الموت، والروح والجسد، والتعلق بالحياة، على وفق ما تمليه عليهم عقيدتهم الدينية، فكان الشعر الأندلسي وعاءً لأصدق المشاعر الإنسانية فيما يتعلق بهذه القضية التي أسهم الشعراء الأندلسيون، على اختلاف فئاتهم، في التعبير عنها، ونتج عن ذلك العثور على كم هائل من النصوص الشعرية ذات الأهمية الفكرية والفنية.

Keywords


Article
Anagrammatic System and The Original meaning Applied Study of ( h r b) in Al-Quran Al-Kareem
نظام التقليب وأصل المعنى دراسة تطبيقيّة لـ(ح ر ب) في القرآن الكريم

Loading...
Loading...
Abstract

The second century of Hijra witnessed the important work which appeared in different Islamic and Arabic science. In the field of Hadith appeared " Mutaa Malik" in grammar Sibawee wrote "Al Kitab" and before him his teacher AL Khalil put ( Al –Aeen) dictionary in language and also he had a great hand in Prosody. The language scientists in the time of Al-Khalil and before, concentrated on collecting language synonyms .But this collection was restricted to difficult synonyms to declare and explain in which it was called ( Al- Gareeb) like those stories happened in the yard of Al –Haram Mosque between Abdulla bin Abbas and Nafaa bin Al- Arzaq. Since the sound study was the pillar of every language and it can't be advanced without it. Because the construction was built on the basis of sound forms and exchanging sites and this means the ability to produce a lot of indications pictures.From the start Al-Khalil realized that if he wrote hundreds of books from this type ,he would not be able to limit synonyms of language.Since the situation was without repetition , he was able to solve this problem.He invented a system in which he restricted all the synonyms without repetition . To be noted, he invented a dictionary in a time that no European languages has this name as we called it " Dictionary". There is no doubt the genies of Al Khalil in the grammar and language sound science ,carried him to discover some important properties in which the musical of Arabic terms subjected to them. To give an example, in his important theory in homogeny of word's letters and dislike of some sounds in it. For example, he mentioned that it can't be collected three original letters in one word which has the same outcome like letters ( f, b, m). We don't see these letters combined in one word to be the origin of this word but if these letters don't come together , we can combine them like: (k, r , b ) can be put together and we can make six words two of them started with (k) like ( k , b, r) and ( k, r , b) and two started with (b) like ( b, k , r) and ( b, r, k ) and two started with (r ) like ( r, k , b ) and ( r, b, k). This deriving theory of this six term from the origin called ( anagrammatic – order ). This six faces are only Theory but really they are also practical or they are all neglected or some of them used but some didn't. And what is called ( used ) or ( neglected) is from what Al- Khalil put it. We called it ( neglected terms) not because Arab didn't use it but the sound rules to unify those letters rejected to happen as we mentioned in ( f , b, m ). The study of this research after the introduction of anagrammatic , is to apply these three letters in which the Holly Quran used all the six faces to know their meanings in the Arabic speech and especially in Quran Al Kareem and if is it possible to return these meaning to one origin. It isn't noticed in the Holly Quran the use of three letters with this anagrammatic and all used. Only inletters ( h, r ,b) and the radical are ( h, r ,b ) , (h,r ,b) and ( r, h , b). There is no doubt the arrangement of these radical relied on Al Farhadi arrangements of letters. شهد القرن الثاني للهجرة أولى المؤلفات الكاملة التي ظهرت في مختلف العلوم الإسلامية والعربية، ففي ميدان الحديث ظهر موطأ مالك، وألّف في النحو سيبويه الكتاب، ومن قبله أستاذه الخليل الذي وضع معجم العين في اللغة كما كان له الفضل في وضع علم العروض. وكان علماء اللغة أيام الخليل ومن قبله مهتمين كذلك بجمع مفردات اللغة، ولكن هذا الجمع اقتصر فقط على المفردات الصعبة المعاني لشرحها وتوضيحها، وهي التي عرفت باسم "الغريب"، كتلك المسائل التي دارت في فناء المسجد الحرام بين عبد الله بن عبّاس -رضي الله عنهما- ونافع ابن الأزرق. ولمّا كانت الدراسة الصوتيّة، هي عماد أية لغة من اللغات، وبدونها لا يمكن أن ترقى، لأنّ أبنيتها، وتراكيبها تقوم على أساس التشكيلات الصوتيّة، وتبادليّة المواقع، وهذا يعني القدرة على إنتاج وفرة من الصور الدلاليّة، أدرك الخليل من أول الأمر أنه لو ألفت مئات من الكتب على ذلك الطراز لما أمكن حصر مفردات اللغة، ولما سلمت المسألة من التكرار، وقد تمكّن الخليل من حلّ هذه المشكلة، باختراعه نظامًا من شأنه أن يحصر جميع المفردات مع عدم التكرار، مع العلم أنه ابتدع نظامه المعجمي في وقت لم يكن فيه لأية لغة أوربية ما يعرف باسم القاموس. ولا شكّ أن عبقرية الخليل في علوم النحو والأصوات اللغوية، حمله على اكتشاف بعض الخصائص الهامة التي يخضع لها موسيقى اللفظ العربي، ومن ذلك نظريته الهامة في تجانس حروف الكلمة، وفي عدم تجانس بعض الأصوات فيها، فمثلًا ذكر أنه لا تجتمع في كلمة واحدة ثلاثة حروف أصلية من مخرج واحد، كالحروف الشفوية(ف . ب . م)، فإنها لا ترى مجتمعة في كلمة واحدة على أنها تكون أصول تلك الكلمة، ولكن إذا تباعدت الحروف الأصول فإن اجتماعها في الكلمة جائز، فمثلًا الحروف "ك . ب . ر" يجتمع بعضها مع بعض في أي وضع من الأوضاع، فيتألف منها نظريًّا ستة ألفاظ، اثنان مبدوءان بالكاف(ك. ب . ر) و(ك . ر . ب)، واثنان بالباء(ب . ك . ر) و(ب . ر . ك) واثنان بالراء(ر . ك . ب) و(ر . ب . ك)، وتسمّى نظرية استنباط الأوجه الستة من الأصول الثلاثة بالترتيب التقليبي. وهذه الأوجه الستة نظرية فقط، أما من ناحية الواقع فقد تكون كلّها مستعملة، وقد تكون كلّها مهملة وقد يكون البعض مستعملًا والبعض مهملًا، وتسمية ما نطقت به العرب على التحديد بـ(المستعمل)، وما لم تنطق به العرب بـ(المهمل) هي من وضع الخليل بن أحمد، وقد يكون اللفظ مهملًا ليس لأن العرب لم تستعمله فقط بل؛ لأن القوانين الصوتية - لانسجام حروف المفردات العربية - تأبى احتمال وقوعه كما أسلفنا في "ف ب م"، ونظيرها في "ع خ هـ" التي يترتب عليها القول بأن كلمة "الهعخع" مصنوعة. ودراسة هذا البحث بعد التمهيد في التقليبات تطبيق لتلك الحروف الثلاثيّة التي استعمل القرآن الكريم تقليباتها الستة، لتقف عند معانيها في الكلام العربي والمعاني التي جاء بها القرآن الكريم على الخصوص، وهل بالإمكان إعادة تلك المعاني إلى أصل واحد؟ ولم يلاحظ في القرآن الكريم استعمال لحروف ثلاثيّة بهذه التقليبات الستة وكلّها مستعملة إلا في حروف الحاء والراء والباء، والجذور هي: (ح . ر. ب) و (ح . ب . ر) و(ر . ح . ب) و(ر . ب . ح) و(ب . ح . ر) و(ب . ر . ح)، ولا شك أن ترتيب ذكر الجذور على هذا النسق بالاعتماد على ترتيب الفراهيدي للحروف. مفاتيح الكلمات: ( نظام التقليب، أصل المعنى، الدراسة الصوتية، معجم العين، المستعمل، المهمل )

Keywords


Article
Al-Mustadrak Grammatical Systems: Hazem Poem Alqirtagni
المستدرك على المنظومات النحويّة: قصيدة حازم القرطاجنيّ

Authors: م.د. سهير علي جواد
Pages: 149-166
Loading...
Loading...
Abstract

The grammatical of Maimih Hazem Alqirtagni is one of an educational poem. In this research we tried to study the method of the poem by the presentation of grammatical topics and the impact of the poet with previous grammarians and the poet's opinion with the Arabic dialects, I concluded the following result, that the poet is a remote from any examples of the Holy Quran as well as from the Hadith, and Arabic poetry, and this goes back to the educational goal of the poem, so the poet was making to far away from the assets as corroborating reports. Keywords: Topics in grammatical Arabic, grammatical poems ميميّة حازم القرطاجنيّ النحويّة هي قصيدة تعليميّة ، حاولت أن أدرس منهجها في عرض الموضوعات النحوية ومدى تأثّر ناظمها بالنحويين الذين سبقوه وموقفه من اللهجات العربية، فكانت النتيجة التي توصّلت إليها في بحثي هذا أنّ الشاعر ابتعد عن الاستشهاد بالقرآن الكريم وبالأحاديث النبويّة الشريفة والشعر العربي وهذا يعود الى أنّ هدف القصيدة كان تعليميّاً مما دعا ناظمها الى ابتعاده من أصول النحو وشواهده.

Keywords


Article
Environmental impact of linguistic sound (Hijaz and Najd a model)
أثر البيئة في الصوت اللغوي ( الحجاز ونجد انموذجاً )

Authors: م.د كرامة هاشم علوان
Pages: 167-180
Loading...
Loading...
Abstract

In this research I deal with the effect of environment on the linguistic sound in dialects of (Najed and Hajaz) because the study of ancient Arabic dialects represented part of history of Arab. There fore it is nessary to study these dialects to ( restriction – limitation ) the nature and ( featurs characteristics ) every dialect and to produce (study lanuistic) from the speed and slownees in the nature of performance to describe the major thing in for growth linguistic phenomenon's As for there for the reason to be the subject of research for these ancient Arabic dialects to show n what fore these dialects howl the importance how for the high ( rank – degree)and the big situation because they were branch from many of branches that to enrich the Arabic literature . The witness for that the in terest of linguists and scul ptrs arab for them graver for that I could in simple way and brevity illustrate explain The major elements of linguistic phenomenons for the dialect of (Hojaz) that represented by civilize ( urbanite environment ) and the dialect of ( najed) that represented by ( nomad environment ). تناولت في هذا البحث تأثير البيئة على الصوت اللغوي في لهجتي ( نجد الحجاز ) لان دراسة اللهجات العربية القديمة تمثل جزءاً من تاريخ العربية ، لذا كان من الضرورة دراسة هذا اللهجات لتجديد طبيعة وخصائص كل لهجة دراسة لغوية وصفية من حيث السرعة والتأني في طبيعة الاداء بوصفه الاساس في نشوء الظواهر اللغوي. اما السبب في ان يكون موضوع البحث عن دراسة لهجتين عربيتين قديمتين وذلك لما لهاتين اللهجتين من منزلة عليا وشأن كبير اذ كانتا رافداً من روافد اغناء العربية الادبية يشهد على ذلك اهتمام اللغويين والنحاة العرب بها 0 وقد استطعت ان اوضح بوساطة ابرز الظواهر اللغوية للهجة الحجاز وتمثل ( البيئة الحضرية ) ولهجة نجد وتمثل ( البيئة البدوية ) 0

Keywords


Article
Say between (story), and (probably) with Sibaway Semantics and work
القول بين (الحكاية)و(الظّن)عند سيبويه - الدلالة والعمل

Pages: 181-200
Loading...
Loading...
Abstract

• The first pivot was the significance of saying on(story) or (doubt). • The second pivot was the effect of significance in make saying work as (suspicion & relatives’) the researcher prove this by:- 1- some of (suspicion & relatives’) verbs which show (doubt) or (certainty) or (conversion) when they exit from meaning their works would be rejected. 2-the significance of the verb (claim). 3- the contain. 4- the deference in conditions :- a- significance of speech b- significance of state c- weakness of significance d- the inquiry 5- Sulayims papules make (saying) like doubt without conditions. 6- since (story) was the origin in (saying). • The third pivot was the (work)that causes disagreement of Sibawayih & Al-akhshaf to Koffies & the most of Basries those go on permit of disconnect between inquiry & the verb of saying by foreign word يتناول البحث ثلاثة محاور: المحور الأول: المعنيان اللغويان لـ(القول) و(الظّن)، والمعاني المجازية التي يخرج لها (القول) و(الظّن). المحور الثاني : أثر دلالة (القول) على معنى (الظّن) في العمل ، وفيه ترى الباحثة أن إعمال (القول)عمل(ظن وأخواتها) يقوم على دلالة (القول) على معنى (الظّن) ، بغض النظر عن الشروط المشار إليها ، وإنّ المعنى هو الذي يجب الارتكان إليه والارتكاز عليه في إجراء (القول) مجرى (الظّن) واستدلت الباحثة على ذلك بـ : اولًا:إن بعض أفعال (ظن وأخواتها) التي تدل على:(الظن)أو(اليقين)أو(التحويل)عند خروجها عن هذه الدلالات يبطل عملها. ثانيًا: دلالة الفعل (زعم) ثالثاً:التضمين رابعاً: الخلاف في الشروط أ- دلالة الخطاب ب – دلالة مضارع (القول) على الحال (الحضور) ت – ضعف الدلالة ، أو بُعدها ث – الاستفهام:. خامساً:ذكر سيبويه أن بني سليم - الموثوق بعربيتهم - يجعلون (القول) أجمع مثل (ظن) من غير شرطٍ أو قيدٍ سادساً: جواز الحكاية، وإن اجتمعت. أما المحور الثالث فهو(العمل) وفيه مسائلُ أبرزها هو مخالفة سيبويه والأخفش للكوفيين وأكثر البصريين في مايذهبون إليه من جواز الفصل بين الاستفهام وفعل القول بلفظٍ أجنبي.

Keywords


Article
التفريق بين هاء السكت وهاء ذيل النداء

Loading...
Loading...
Abstract

This is a grammatical research in Arabic Language to investigate the difference between (Haa’ Al Sakt) and (Haa’ Theyl Al Nidaa’); that had not been done by linguistics before, as they considered the two Haa's as one letter. This research differentiates between them in the form and function by using the grammatical books, also it established its rules by using Quran, Hadeeth and poetry. هذا البحثُ بحثٌ نحويٌّ لغويٌّ للتفريق بين هاء السكت وهاءِ ذيل النداء، اللتين لم يفرق بينهما النحويون، بل عدوهما حرفاً واحداً، وقد فرق البحثُ بينهما في الهيئةِ والوظيفة، مستعيناً بكتب النحو ومستشهداً بالقرآن والحديث النبوي والشعر.

Keywords


Article
Reflections in the explanatory flood of Noah (peace be upon him)
تأملات تفسيرية في طوفان نوح (عليه السلام)

Loading...
Loading...
Abstract

Researchers presented their research with an introduction Pena in this research is an attempt to reflect the reality of flood and whether public or private where they define the flood with male citizen receipt in the Koran The researchers then moved to talk about the people who tortured the flood, and what are the reasons that led to their entitlement to the punishment of Allah Almighty. And then say chapter in the flood incident, where a male how to start where the flood mark hindsight how Njie God believers from drowning, and what are the orders issued to the sky and the earth, ending the flood. Ultimately researchers discussed the issue of public flood and finding a conclusion based on what offer they have evidence. قدم الباحثان لبحثهما بمقدمة بينا فيها أن في هذا البحث محاولة لبيان حقيقة الطوفان وهل كان عامّاً أم خاصّاً حيث قاما بتعريف الطوفان مع ذكر مواطن وروده في القران الكريم ثم انتقل الباحثان للحديث عن القوم الذين عذبوا بالطوفان، وما هي الأسباب التي أدت إلى استحقاقهم لعذاب الله سبحانه وتعالى . وبعد ذلك فصلا القول في حادثة الطوفان، حيث ذكرا الكيفية التي بدء فيها الطوفان وعلامة وقوعه وكيف نجى الله سبحانه وتعالى المؤمنين من الغرق، وما هي الأوامر التي صدرت إلى السماء والأرض لتنهي الطوفان. وفي نهاية المطاف ناقش الباحثان قضية عمومية الطوفان وخلصا إلى نتيجة بناءا على ما توافر لديهما من ادلة .

Keywords


Article
Theory arrangement mandatory statements hardworking
نظرية الترتيب الوجوبي لأقوال المجتهدين

Authors: أ.م. د رياض سعيد لطيف
Pages: 233-246
Loading...
Loading...
Abstract

Philosophy of this theory based on the state of the Shura which we read in advance, God (Allah) recommended the prophets and messengers of the need to establish a religion and not to disperse the van was the commandment of God to His prophets are uncertain in its guardians of scientists and hardworking in the law of Mohammed. Just as the prophets are brothers and mothers are different so too hardworking sayings of Mohammed is also the nation must be brotherhood and regardless of the mother Ajtahedth is not possible to prove this fact that only Quran through breathing life into this theory, the theory of the mandatory order of the sayings hardworking. This theory would lift the state of strife and schizophrenia bile that swept and sweeping Muslim eras backwardness and ignorance that have passed their quarrel candidate to repeat whenever offered and returned the case ignorance law of the Lord of Lords and as long as the event of default languishing beneath Muslims did not get rid of it was the duty of all the nation to contribute to the removable through vision people for God's law. We do not see the importance of essential as is the launch of this theory to achieve what we believe, we all remember reading of the history of imitators with views Mojtahdém how that case up to the Shafi'i does not married Hanafia or Malikia not pray behind a Hanbali or Sidea not walk behind a virtual funeral. This case we became imperative a time that Nnor duty nation need to find projects and unitary serve intact and help them in achieving development and growth satisfy the Lord of lords and Nabih saying ripen Aomah is aggrieved.سكن،(1/205) فلسفة هذه النظرية قائمة على آية الشورى التي قرأناها مسبقا ،فالله (عز وجل) اوصى انبياءه ورسله بضرورة اقامة الدين وعدم التفرق فيه، فان كانت وصية الله هذه لأنبيائه، فهي مؤكدة في اوليائه من العلماء والمجتهدين في شريعة محمد(ص). فكما ان الانبياء اخوة وامهاتهم شتى، فكذلك اقوال المجتهدين من امة محمد(ص) هي ايضا يجب ان تكون متآخية ، وبغض النظر عن الأم التي اجتهدت فلا يمكن اثبات هذه الحقيقة القرآنية الا من خلال بث الروح في هذه النظرية نظرية الترتيب الوجوبي لأقوال المجتهدين. هذه النظرية من شانها ان ترفع حالة الخصام والفصام النكد التي اجتاحت وتجتاح المسلمين في عصور التخلف والجهل التي مرت بهم، والخصام مرشح للتكرار كلما عرضت وعادت حالة الجهل بشريعة رب الارباب ، ومادام حال التخلف يرزح تحته المسلمون ولم يتخلصوا منه كان لزاما على جميع الامة ان تساهم في ازالته من خلال تبصرة الناس بشريعة الله. ولا نرى أهمية ضرورية كأهمية طرح هذه النظرية لتحقيق ما نعتقد به , فكلنا يتذكر قراءته لتاريخ المقلدين مع آراء مجتهديهم، كيف ان يصل الحال ان المقلد الشافعي لا يزوج حنفيا اوالمقلد المالكي لا يصلي خلف حنبليا اومقلدا زيديا لا يمشي خلف جنازة ظاهري. فلمثل هذه الحالة اصبح علينا لزاما كواجب وقت ان ننور الامة بضرورة ايجاد مشاريع وحدوية تخدم حالها ، وتساعدها في تحقيق التطور والنمو إرضاء لرب الارباب ونبيه (ص) في قوله " من استوى يوماه فهو مغبون"1.

Keywords


Article
Educational Movement In the Era of Prophecy Assist. Prof. Dr. Mahmood Turky Faris Al-Lahiby Baghdad University - College of Education (Ibn Rushd)
الحركة التعليمية في عصر النبوة

Loading...
Loading...
Abstract

The research aspect of Islamic civilization and the statement educational movement in the era of prophecy, research was divided into two parts: In the first part : We talked about the status of science in the Qur'an and Sunnah and how Successive verses and hadiths explicitly and implicitly calling for learning and teaching alike. And dedicated the second part, the nature of the educational movement in the era of prophecy and we dealt with education places of the house and madrassas, mosques and education and education ages. We have adopted in the writing of research on a number of primary sources mentioned in the list sources and references. يتناول البحث جانباً من جوانب الحضارة الإسلامية وبيان الحركة التعليمية في عصر النبوة، وتم تقسيم البحث إلى قسمين : الأول : تحدثنا عن منزلة العلم في القرآن الكريم والسنة النبوية وكيف تتابعت الآيات والأحاديث تصريحاً وتلميحاًَ بالدعوة إلى التعلم والتعليم على حد سواء. وخصصنا المبحث الثاني عن طبيعة الحركة التعليمية في عصر النبوة وتناولنا أماكن التعليم المتمثلة بالبيت والكتاتيب والمساجد وأوقات التعليم وسن التعليم. وقد اعتمدنا في كتابة البحث على عدد من المصادر الأولية ذكرناها في ثبت المصادر والمراجع.

Keywords


Article
Quranic miracles in metaphysical news
الإعجاز القرآني في الأنباء الغيبية

Authors: م.م. أنسام زيد محي
Pages: 277-288
Loading...
Loading...
Abstract

From the faces of Quranic miracle is to tell us regarding the invisibles which no one knows the angel nor a prophet without knowledge of Allah Almighty, and whether those invisibles were in the past, such as news about what happened to the nations previous which bucked the command of Allah, or invisibles which occurred at the time of prophecy or what will happen in the future. Therefore, Allah has been used character (Seine) to denote to the future and that the Quran is renewed continuously every time without interruption and not stopping at a border, or with a particular generation. Therefore, the miracle of the Quran in things unseen as a clear evidence that miracles are enshrined in the Quran to prove the divine origin of the Quran and acknowledge the prophecy of Prophet Muhammad,( peace be upon him and his family and him). Therefore this study comes to stand on the evidences which asserts on the miracle has been occurred in the Quran by shedding on the subject of the news about invisibles, which is a facet of miracles of the Quran.من وجوه الإعجاز القرآني إخباره بالغيبيات التي لا يعلمها ملك مقرب ولا نبي مرسل إلا بعلم الله سبحانه وتعالى، سواء أكانت تلك الغيبيات من الماضي ،كأخبار الأمم السابقة وما حدث لها عندما خالفت أمر الله سبحانه وتعالى، أم غيوب الحاضر التي وقعت في زمن النبوة أو ما سيقع في المستقبل وقد استعمل الله تعالى في اللفظ حرف (السين) للدلالة على المستقبل وعلى أن عطاء القرآن الكريم متجدد مستمر في كل زمن دون انقطاع ولا توقف عند حد أو مع جيل بعينه. ولئن كان إعجاز القران الكريم في الأمور الغيبية كدليل واضح من أدلة الإعجاز التي جاء بها القران الكريم لإثبات ربانية القران الكريم والإقرار بنبوة الرسول محمد صلى الله عليه واله وسلم. لذلك جاءت هذه الدراسة للوقوف على الشواهد و الأدلة على تحقق الإعجاز ووقوعه في القران الكريم من خلال تناول موضوع الإخبار عن الغيبيات الذي يشكل وجه من وجوه إعجاز القران الكريم.


Article
Prevent births because of a genetic disease (Doctrinal study compared
منع الإنجاب بسبب المرض الوراثي (دراسة فقهية مقارنة)

Loading...
Loading...
Abstract

The law of God Almighty our religion, and make it a mercy to the worlds, there is good but it called for and from the evil, but warned him, and drawing the human integrated approach stood up society to an elaborate system, and the decision of McCain, said that Islamic law has been marked interest Balencl and offspring called to increase the numbers of offspring and maintain it :as one of the five colleges which were sponsored by the laws the Prophet ((married fertile friendly I Marry the one)) In a novel ((I am your great numbers of the prophets the Day of Resurrection)) . But in the presence of the disease would it be to judge the case if the couple or one of them suffered genetic disease with their will in the continuation of conjugal life? What is the ruling in the prevention of child-bearing to protect the offspring from genetic diseases, particularly serious ones? This is evidenced in this research It is the most important findings of this research through the following: may b excluded if the temporary reproduction was a couple or one of them infected with the disease and genetic concerns for the health, economic, cultural and social development. does not prevent births may be permanent unless it necessary to let its standards of legitimacy and that according to scholarly consensus. that a simple genetic disease or not opposed to the serious and do to stay out of the principal duties and can be treated medically can not be considered to prevent births need to allow permanent (sterilization). that the very serious genetic disease, who opposes the survival and stability of the origin of life and integrity can be considered a legitimate excuse for permits necessary to prevent births, but this is not permitted on the launch, but should be controls do not even have to say this as a pretext for corruption. لقد شرع الله تعالى لنا الدين، وجعله رحمة للعالمين، فما من خير إلا ودعا إليه وما من شر إلا وحذر منه،ورسم للإنسان منهجاً متكاملاً فقام المجتمع على نظام محكم، وقرار مكين، إن التشريع الإسلامي قد أتسم بالاهتمام بالنسل والذرية فدعا إلى تكثير النسل والحفاظ عليه باعتباره أحد الكليات الخمس التي جاءت الشرائع برعايتها قال النبي صلى الله عليه وسلم: ((تزوجوا الولود الودود فإني مكاثر بكم الأمم)) وفي رواية((فإني مكاثر بكم الأنبياء يوم القيامة))(1) ولكن في ظل وجود المرض هل يبقى الحكم على حاله فيما لو أصيب الزوجان أو أحدهما بمرض وراثي مع أرادتهما في استمرار الحياة الزوجية بينهما؟ فما حكم الشرع في منع الإنجاب حماية للذرية من الأمراض الوراثية، ولاسيما الخطيرة منها؟ وهذا ما بينته في هذا البحث فإن من أهم النتائج التي توصلت إليها من خلال بحثي هذا ما يلي: 1ـ يجوز منع الإنجاب المؤقت إذا كان الزوجان أو أحدهما مصاباً بالمرض الوراثي وذلك للبواعث الصحية والاقتصادية والثقافية والاجتماعية. 2ـ لا يجوز منع الإنجاب الدائم ما لم تدع إلى ذلك الضرورة بمعاييرها الشرعية وذلك باتفاق العلماء. 3ـ أن المرض الوراثي البسيط أو الخطير الذي لا يعارض أصل البقاء والقيام بأصل الواجبات ويمكن أن يعالج طبياً لا يمكن اعتباره ضرورة تبيح منع الإنجاب الدائم (التعقيم). 4- أن المرض الوراثي الخطير جداً الذي يعارض أصل البقاء واستقرار الحياة واستقامتها يمكن اعتباره عذراً شرعياً ضرورياً يبيح منع الإنجاب ولكن هذه الإباحة ليست على إطلاقها ولكن يجب أن يكون ذلك بضوابط حتى لا يكون هذا القول ذريعة للفساد.


Article
andreinhold Degaer The Availability of Technical Design Skills for production of Educational Materials of College of Education Students at Sultan Qaboos University
درجة توافر مهارات التصميم الفني للمواد التعليمية لدى طالبات قسم طفل ما قبل المدرسة في كلية التربية بجامعة السلطان قابوس

Loading...
Loading...
Abstract

This study aimed to identify the degree of availability of technical design skills for educational materials in ،Production of Educational Materials،, a course offered to College of Education students; as well as students، attitudes to adding a ،Technical Design of Educational Materials، course for Early Childhood majors. It also aimed to identify the differences in the degree of availability of these skills between students of Science and Humanities majors. A questionnaire specifically designed for this study was administered to (70) female students enrolled in ،Educational Materials، during the Fall semester of (2011-2012). Results of the analysis of the data using analytical description research methodology revealed a mear 2.56, 51.3% and availability of design skills for educational materials in all categories. Insignificant differences, in favor of Humanities students, appeared between Humanities and Science majors. 92.87% of students strongly agree to adding a ،Technical Design of Educational Materials، course in the academic curriculum of College of Education.The study recommends conducting training courses for faculty members in the Early Childhood department for the acquisition of skills in technical design of educational materials. It is also suggested that further studies of the availability and application of technical design skills for modern educational materials in postgraduate studies should be carried out in the ،Fields of Design، majors.هدفت الدراسة إلى التعرف على درجة توافر مهارات التصميم الفني للمواد التعليمية لدى طالبات كلية التربية ممن يدرسن مقرر أنتاج المواد التعليمية، وتحديد فروق درجة توافر هذه المهارات لديهم التي تعزى للتخصص الأكاديمي، والتعرف على اتجاهاتهن نحو إضافة مقرر خاص بالتصميم الفني للمواد التعليمية في تخصص قسم طفل ما قبل المدرسة. أداة الدراسة تم بناء أستبانه لجمع المعلومات وتحليلها وصولا الى النتائج استخدم المنهج الوصفي التحليلي. تكونت عينة الدراسة من جميع الطالبات الذين يدرسون مقرر مواد تعليمية وعددهم (70) طالبة خلال الفصل الدراسي الأول للعام (2012- 2013). النتائج التي توصلت إليها: جاءت درجة توافر مهارات التصميم الفني في جميع محاور الاستبانة لدى عينة الدراسة قليلة، بمتوسط حسابي (2.65) وبنسبة مئوية(51.3%) . وجود فروق بين أفراد عينة الدراسة تعزى لمتغير التخصص (علمي، أدبي) لصالح الدراسات الأدبية، ولكنها دالة إحصائيا. الغالبية العظمى من الطالبات (92.86%) يؤيدن بشدة إضافة مقرر خاص بالتصميم الفني للمواد التعليمية لبرنامج الكلية. وأوصت الدراسة بعقد دورات تدريبية لأعضاء هيئة التدريس بقسم طفل ما قبل المدرسة لإكسابهم مهارات التصميم الفني للمواد التعليمية، وإجراء دراسات حول توافر، وممارسة مهارات التصميم الفني للمواد التعليمية الحديثة على مستوى الدراسات العليا في تخصص التصميم وفنونه.


Article
The skills of vocation of required educational teaching at students of Arabic language in college of education / Ibn Rushid
مهارات مهنة التدريس التربوية المطلوبة لدى طلبة قسم اللغة العربية في كلية التربية / ابن رشد

Loading...
Loading...
Abstract

The current research aims to introduce skills of vocation of required education teaching at students of Arabic in college of education / Ibn AL-Rushid and the statistical community of this research consists of students of fourth stage ( science ) in department of Arabic language – where their total in academic year ( 2004-2005 ) ( 168 ) students ( males & females ) are distributed into four studying classes , the researcher chose (80 ) students (males and females ) out of group of the research and they represented ratio ( 50 % ) Through the showing the researcher over literary &previous studies are related with educational skills – where reached to five fields which are as following : 1) skills of preparing to the lesson 2)skills of active teaching 3)skills of assessment 4)skills of reaction &instruction and solving students problems 5) skills of reaction &communicating classmates & administration and the charges of the students After specifying consequences of the field –paragraphs were arranged for every component as pronouncing ( utterances ) stances ,everyone has three replies in case of preference or closing to ideal answer and (66) stance were worded as utterance covered five fields of the test &its components in (4 ) paragraphs per one , except two components got (5 )paragraphs for everyone . After the researcher applied the research tool is stated , it was interpreted that counting average of the research samples of the research sample in measurements (86.72 ) has than by pathetical average of test reach (100 ) and when using T- test of one sample (T-test ) , the researcher found that there were statistical symbol difference for benefit of hypothetical average , where T value was counted (8.17 ) which has the less value than table of values that reached (1.96 ) at level (0.05 ) The skills of vocation of required educational teaching at students of Arabic language in college of education / Ibn Rushid يهدف البحث الحالي الى تعرف مهارات مهنة التدريس التربوية المطلوبة لدى طلبة قسم اللغة العربية في كلية التربية / ابن رشد وتألف المجتمع الاحصائي للبحث من طلبة المرحلة الرابعة في قسم اللغة العربية إذ بلغ مجموعهم للعام الدراسي ( 2004 – 2005 ) ( 168 ) طالباً وطالبة موزعين على اربع شعب دراسية. أختار الباحث ( 80 ) طالباً وطالبة من مجتمع البحث وهم يمثلون ما نسبة ( 50% ) ومن خلال اطلاع الباحث على الادبيات والدراسات السابقة المتعلقة بالمهارات التربوية تم التوصل الى خمسة مجالات هي :- 1- مهارات الاعداد للدرس . 2- مهارات التدريس الفعال . 3- مهارات التقويم . 4- مهارات التفاعل والارشاد وحل مشكلات الطلبة . 5- مهارات التفاعل والاتصال مع الزملاء والادارة وأولياء الامور . وبعد ان تم تحديد مكونات المجالات ، تم اعداد فقرات لكل مكون بصورة مواقف لفظية لكل منها ثلاثة بدائل متدرجة من حيث افضليتها أو قربها من الاجابة المثالية فقد تم صياغة( 66 ) موقفا لفظيا غطت المجالات الخمسة للاختبار ومكوناتها بواقع ( 4 ) فقرات لكل مكون ، باستثناء مكونين حصلا على ( 5 ) فقرات لكل منها . بعد ان طبق الباحث اداة البحث المشار اليها اتضح ان المتوسط الحسابي لعينة البحث في المقياس ( 86.72 ) اقل ان المتوسط الفرضي للاختبار البالغ ( 100 ) وعند استعمال الاختبار التائي لعينة واحدة ( T.test ) وجد الباحث ان هناك فرقاً ذا دلالة احصائية لمصلحة المتوسط الفرضي اذ كانت القيمة التائية المحسوبة ( 8.17 ) وهي اقل من القيمة الجدولية البالغة ( 1.96 ) عند مستوى ( 0.05 ) ويعتقد الباحث ان هذه النتيجة قد تعود الى ضعف المعلومات التربوية النفسية التي يتم أكسابها لطلبة أقسام اللغة العربية اذ انها لا تتجاوز الدرس الواحد او الدرسين في كل مرحلة فضلاً عن اهمالها من قبل الطلبة بوصف هذه المواد لها درو ثانوي وغير اساسية . واستنتج الباحث مايأتي: 1- عدم امتلاك الطلبة للمهارات التربوية اللازمة لمهنة التدريس . 2- طلبة قسم اللغة العربية بحاجة الى مواد تربوية اضافية لتعزيز مهارات التدريس . 3- تكليف ذوي الخبرة في تدريس المواد التربوية .


Article
The level of environmental awareness among university students the dangers of chemical contaminants
مستوى الوعي البيئي لدى طلبة الجامعة بمخاطر الملوثات الكيميائية

Loading...
Loading...
Abstract

Research problem: I've started human life on earth to exploit all that is around him for survival and continuity, and the relationship between man and the environment related to ancient passed through several stages, some positive complies with the delicate balance created by God Almighty, and over the years, and punish generations moved resources environment from one generation to another and continued its bid through the supply of rights, including needs of the ingredients for the continuity of his life and the lives of other objects, and was able rights to live in an environment without reactions m its various elements affecting his health, and did not appear in the environment any signs point to weakness breakdown strength ( Babtain, 2002: 16) Despite these environmental elements and means granted to man but the ongoing quest and the broad elements of the environment in breach of abiotic and dynamic balance in the ecosystem (Abu Arad, 2005: 10)) The Iraqi environment has been contaminated by war disastrous experienced by Iraq because of the use of ammunition depleted uranium and burning oil wells and leak contaminated materials from industrial plants and leave the waste without dumping healthy, and caused economic blockade biggest damage Balbsat green and livestock, as well as the draining of the marshes) scientific conference for the Iraqi environment 2005), comes the need for the development of environmental awareness at the individual through environmental education by publishing their own information in terms of the definition of environmental problems and to call for proper use of its supplier and non-destructive (Mansour, 2004: 4) Is determined by the research problem that environmental issues do not occupies the headlines in the newspapers, because the daily events of terrorism, explosions and poor services and unemployment impinge on, it is no secret to a what caused these circumstances and social and economic problems of a negative impact on the environment, which is the apathy and lack of interest cleanliness of the environment and dependency and thus the accumulation of garbage and poor health conditions in general, as well as failure to generators of fumes harmful to the environment and the health of citizens in particular and ill-health sector from all sides, and on the other side there is a part of the Iraqi people preoccupied with what is more important than the environment, get to the top live or function or treatment of مستعصي disease or maintain his home, which set up and indiscriminate methods, which does not leave a large area to make the importance of preserving the environment and protecting them from the dangers of priorities. Therefore, this study sought to determine the level of environmental awareness among university students the dangers of chemical contaminants to the importance of preserving the environment. The significance of current research: 1 - that the research highlights the social environmental problem not addressed by the media a lot of seminars 2. The importance stems from the importance of environmental awareness to preserve the natural resources and the importance of the role of environmental awareness in supporting economic and social development 3. The research highlights some university students are a cross section of youth society, and provides a diagnosis useful to what they see as violations of environmental effects in the environment, the university, and for this, the research benefit large numbers of students and people interested in their affairs .2 - cares Find one of the hot issues on the table of the world thought It is contemporary environmental crisis that resulted, however, rights, and the extent of awareness for the purpose of providing what is useful in the face of scientific manner scheme .3 - current research contributes to enlighten young university their rights and وجباتهم the towards the university environment and their access to a level of maturity or environmental security if you will fits the message that await them. The current research aims: 1. Measurement of environmental awareness among university students the dangers of chemical contaminants. 2. You know the difference in environmental awareness among university students the dangers of chemical contaminants on the variables according to sex (male - female) and specialization (scientific - Human) Find limits: This study was limited to students of Mustansiriya University Colleges (morning study) of (male and female), and specialization mode (humanitarian Scientific) for the academic year (2010-2011). Identified as search terms as follows: First: awareness, Second: the environment, III: environmental awareness, IV: chemical contaminants, and the second chapter addressed the theoretical framework and previous studies included Chapter III proceedings Find The fourth chapter has dealt with discussion of the results and their interpretation has listed the researcher set of conclusions The recommendations and suggestions and then offered a number of sources which used them in their research مشكلة البحث: لقد بدأ الإنسان حياته على وجه الأرض باستغلال كل ما هو محيط به من أجل بقاؤه واستمراره ،كما ان العلاقة بين الإنسان والبيئة علاقة قديمة مرت بعدة مراحل بعضها ايجابي يتوافق مع التوازن الدقيق الذي خلقه الله عز وجل، وبمرور السنين وتعاقب الأجيال انتقلت موارد البيئة من جيل الى اخر واستمر عطاؤها من خلال امداد الإنسان بما يحتاج من مقومات لاستمرارية حياته وحياة الكائنات الأخرى،و واستطاع الإنسان ان يعيش في بيئة دون ردود فعل م عناصرها المختلفة تؤثر على صحته،ولم تظهر في البيئة أي علامات تشير الى ضعفها انهيار قوتها (بابطين،2002: 16) وبالرغم من تلك العناصر البيئية والوسائل الممنوحة للإنسان إلا ان سعيه المتواصل والواسع لعناصر البيئة أخل بالتوازن الحيوي و اللاحيوي في النظام البيئي (ابو عراد،2005: 10) والبيئة العراقية تلوثت بالحروب الكارثية التي مر بها العراق بسبب استخدام ذخيرة اليورانيوم المنضب وحرق ابار النفط وتسرب المواد الملوثة من المنشآت الصناعية وترك النفايات من دون طمر صحي ، وتسبب الحصار الاقتصادي اكبر الضرر بالبساط الأخضر والثروة الحيوانية ،فضلا عن تجفيف الأهوار)المؤتمر العلمي عن البيئة العراقية 2005)، وتأتي ضرورة تنمية الوعي البيئي عند الفرد من خلال التربية البيئية عن طريق نشر المعلومات الخاصة بها من منطلق التعريف بالمشكلات البيئية والدعوة الى استخدام موردها استخداما سليما وغير هدام ( منصور،2004 : 4) وتتحدد مشكلة البحث في ان قضايا البيئة لا تحتل العناوين الرئيسة في الصحف، لان الاحداث اليومية من ارهاب وانفجارات وسوء الخدمات والبطالة تطغي على ذلك، ولا يخفى على أحد ما تحدثه هذه الظروف والمشكلات الاجتماعية والاقتصادية من اثر سلبي على البيئة،والذي يتمثل في اللامبالاة وعدم الاهتمام بنظافة البيئة والاتكالية وبالتالي تراكم القمامة وسوء الأوضاع الصحية بصورة عامة، فضلا عما تخلفه المولدات من ابخرة ضارة بالبيئة وبصحة المواطن على وجه الخصوص وسوء القطاع الصحي من كافة الجوانب، وعلى الجانب الاخر يوجد جزء من الشعب العراقي ينشغل بما هو اهم من البيئة،الحصول على لقمة العيش او وظيفة او العلاج من مرض مستعصي او الحفاظ على منزله الذي اقامة وبالطرق العشوائية ، الامر الذي لا يترك مساحة واسعة لجعل أهمية المحافظة على البيئة وحمايتها من الأخطار من الأولويات. لذا سعت هذه الدراسة لمعرفة مستوى الوعي البيئي لدى طلبة الجامعة بمخاطر الملوثات الكيميائية لأهمية المحافظة على البيئة. وتكمن أهمية البحث الحالي من:1 – أن البحث يسلط الضوء على مشكلة بيئية اجتماعية إعلامية لم تتطرق إليها الكثير من حلقات البحث.2. كما أن أهميته تنبع من أهمية الوعي البيئي للحفاظ على الموارد الطبيعية وأهمية دور الوعي البيئي في دعم عمليات التنمية الاقتصادية والاجتماعية 3. إن البحث يسلط الأضواء نحو طلبة الجامعة وهم قطاع عريض من شباب المجتمع، ويقدم تشخيصا مفيدا لما يرونه من مخالفات بيئية ضارة في بيئة الجامعة، ولهذا فإن البحث يفيد أعدادا كبيرة من الطلاب والمهتمين بشئونهم.2– يهتم البحث بواحدة من القضايا الساخنة على مائدة الفكر العالمي المعاصر وهى الأزمة البيئية التي نجمت بيد الإنسان، ومدى الوعي بها بغرض تقديم ما يفيد في مواجهتها بأسلوب علمي مخطط.3 – يسهم البحث الحالي في تبصير شباب الجامعة بحقوقهم ووجباتهم نحو البيئة الجامعية والوصول بهم إلى مستوى من النضج أو الأمن البيئي ـ إذا صح التعبير ـ يناسب الرسالة التي تنتظرهم. ويستهدف البحث الحالي: 1. قياس الوعي البيئي لدى طلبة الجامعة بمخاطر الملوثات الكيميائية . 2. تعرف الفرق في الوعي البيئي لدى طلبة الجامعة بمخاطر الملوثات الكيميائية على وفق متغيرات الجنس (ذكور – إناث) والتخصص (العلمي – الإنساني) حدود البحث:اقتصرت هذه الدراسة على طلبة كليات الجامعة المستنصرية (الدراسة الصباحية) من (الذكور والإناث) ،والتخصص الدراسي (العلمي ـ الإنساني) للعام الدراسي (2010-2011 ). كما حددت مصطلحات البحث بالآتي:أولا: الوعي، ثانيا: البيئة، ثالثا:الوعي البيئي، رابعا:الملوثات الكيميائية ،والفصل الثاني تناول الإطار النظري ودراسات سابقة وتضمن الفصل الثالث اجراءات البحث اما الفصل الرابع فقد تناول مناقشة النتائج وتفسيرها وقد ادرجت الباحثة جملة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات ثم عرضت عدد من المصادر التي استعانت بها في بحثهما.

Keywords


Article
College of Education / Ibn Rushud Professor magazine
الاتجاهات والأساليب في طرائق التدريس والتدريب الحديثة

Loading...
Loading...
Abstract

The issue of methods and teaching styles and modern training is consider one of the basic issues which were tackled by the educational thesis and studies in many of the world advanced countries in raising and teaching, and for the great role which is performed by the methods and the teachers in the educational process so it is important to teach and learn the new method and styles of education so it may assist them in process of teaching and learning in educational building and also connecting with this process will aid the making of teaching and learning the basic aim in building the modern society. So we tackle the modern trends and the styles in the method of teaching and training in using the techniques of demonstrating and listening and using self teaching technique so we can use them for the success of education in special and general where they were connected to the teacher, the role of the learner, time internal, the standard used in learning our goal of this research is the increasing the teacher information in modern methods of teaching and training which take place on the standard of teaching and the styles and training as a result of information development and inventing new methods and new dealing with the learner to reach in learning and teaching to the peek for the purpose of raising of the standard of recent and future educational process and to build an understanding generation by the modern way of learning.تعد قضية الطرائق والاساليب التدريسية والتدريب الحديثة من القضايا الاساسية التي تتصدى لها البحوث والدراسات التربوية في كثير من دول العالم المتقدمة والمتطورة تربوياً وتعليمياً، ونظراً لهذا الدور الكبير والمهم التي تؤديها الطرائق والمعلم في العملية التربوية فلابد من تعليم وتعلم الطرائق والاساليب التدريسية والتدريبية الحديثة لتعينهم في العملية التعليمية والتعلمية في البناء التربوي الحديث كذلك التواصل مع هذه الطرائق لكي نجعل من التدريس والتدريب الغاية الاساسية في بناء المجتمع الحديث. ومن هنا تناولنا في بحثنا الاتجاهات والاساليب في طرائق التدريس والتدريب الحديثة في توظيف تقنيات العرض والاصغاء وتوظيف تقنات التعليم الذاتي ولكي نوظفهما من اجل انجاح التعليم بصورة خاصة وعامة وحيث تم ربطهما بالمعلم ودور المتعلم الوقت المتاح والمعيار الحاصل في التعلم. ان هدفنا من هذا البحث هو زيادة معلومات المعلم في طرائق التدريس والتدريب الحديثة التي طرأت على معيار التدريس والاساليب والتدريب نتيجة تطور المعلومات واستحداث طرائق جديدة وتعامل جديد مع المتعلم ولكي نصل الى ارقى سلم في التعليم والتعلم لغرض النهوض في العملية التربوية الحالية والمستقبلية وبناء جيل متفهم بالطريقة الحديثة للتعلم.

Keywords


Article
Impact of the environment in the artistic self – expression to elementary - school students fees
اثر البيئة في التعبير الذاتي الفني لرسوم تلامذة المرحلة الابتدائية

Authors: م. عزيز مزعل شغناب
Pages: 409-432
Loading...
Loading...
Abstract

The concept of artistic expression distinct relationship with the (self-concept and social Raising methods, and the environment). Proceeding from this focused objective of this research as follows: - 1 -Disclosure of the impact of the environment (natural and built) in drawing artistic expression in the sample of primary school pupils. 2-Detect significant differences between (male and female) in artistic expression drawing among members of the sample variable depending on the natural and built environment. The researcher reached to some of the most important of the following results:- 1-There is a positive correlation for both environments is consistent with the type of units expressed in environmental fees, pupils do not meet their ideas, but each has a different environment, the achievement the voguish came fee is watching. 2-There are differences between males and females as characterized fee female Batavia the most Troika and accuracy and bias to the more decorative side of males who were interested in drawing composite synaptic space of forms. In light of the foregoing results following main conclusions emerged:- 1-The privacy of belonging to the geographic location affects the natural features and configuration features in terms of organizing things and engineered an objective which is reflected in the nature of perception and determine the type fonts and trends in the drawing. 2-Space perceptible capacity is closely linked to the student environment (natural and built) by the result of the selection of the disparity between things drawn and how to focus on each other and how to highlight their characteristics, among others. يرتبط مفهوم التعبير الفني بعلاقة متميزة مع (مفهوم الذات واساليب التنشئة الاجتماعية، والبيئة)، وبخاصه مع تلامذة المرحلة الابتدائية سواء أكانوا معبرين فيه عن أنفسهم أم عن احد زملائهم ام عن البيئة المحيطة بهم. ان موضوع هذا البحث قائم على أسس منهجية لتسليط الضوء على اثر البيئة في رسوم تلامذة المرحلة الابتدائية وضمن بيئة كل منهم. وعليه يستطيع الباحث ان يؤسس لمشكلة بحثه من خلال (تعرف الاثر الذي تتركه البيئة الطبيعية والمشيدة (الصناعية) في التعبير بالرسم الذي يظهره تلامذة المرحلة الابتدائية). انطلاقا من ذلك تركز هدف البحث بالاتي:- • الكشف عن اثر البيئة (الطبيعية والمشيدة) في التعبير الفني بالرسم لدى افراد العينة من تلامذة المرحلة الابتدائية. • الكشف عن دلالة الفروق بين (الذكور والإناث) في التعبير الفني بالرسم لدى افراد العينة تبعاً لمتغير البيئة (الطبيعية والمشيدة). لقد توصل الباحث الى بعض النتائج كان من أهمها ما يأتي: • وجود علاقة ارتباطيه ايجابية لكلا البيئتين تنسجم ونوع المفردات البيئية المعبر عنها في الرسوم فالتلامذة لا يلتقون بأفكارهم بل أن لكل منهم بيئته المختلفه لذلك فان تجسيدهم للرسوم جاء متساوقا مع ما يشاهدون. • وجود فروق بين الذكور والإناث حيث تميزت رسوم الإناث برسم التفاصيل الأكثر تزويقاً ودقة وانحيازاً الى الجانب ألزخرفي ، أكثر من الذكور الذين اهتموا برسم فضاء مركب ومتشابك للإشكال. في ضوء النتائج توصل الباحث إلى مجموعة من الاستنتاجات كان من بينها: • أن خصوصية الانتماء إلى المكان الجغرافي يؤثر في السمات الطبيعية وفي ملامح التكوين من حيث تنظيم الأشياء وهندستها موضوعياً مما ينعكس في طبيعة إدراك وتحديد نوع الخطوط واتجاهاتها في الرسم. • الفضاء وسعة إدراكه يرتبط ارتباطاً وثيقاً ببيئة التلميذ (الطبيعية و المشيدة )بفعل ما ينتج من انتقاء وتفاوت بين الأشياء المرسومة ومدى التركيز على بعضها وكيفية إبراز خصائصها من بين غيرها.

Keywords


Article
The objective treinds for geometry of technology and magazine : An analytic study
الاتجاهات الموضوعية في مجلة الهندسة والتكنولوجيا : دراسة تحليلية

Loading...
Loading...
Abstract

The Search Stri kes to Khow Lucubration in the gemtry and technology . field and the time of allo cation the propagated for Searches on the net work or internet daring that years ( 2010-2007) the method was come after had named for Searches Spread in maga zine and The Study praducet with many of results:- 1- The Searches be came propagated in mag azine 1100 many of seareches from the shape of manner the tcahing of al techonalogy calgcometry that speciali zation. 2- The Sehtence has Famoused that study subjet with good gvauity and arrahgement and aed- hevenceit with arrangement that appear becanse to side for maining it Academic Scientific that the University gts contain the International Number and Standard it 6900-168. ISSN The Seareh Take Care to :- 1- For Pr Saasion Themago zine of scient ifce grave it fron the unvversites and the network internet give it frome character og know legment of examiner and the study that manner of members and it has diffusion the searehes was Leafletit. 2- The magazine amnoun cing through the universities and colleges communications of Iraq and all the ministr vies and foregins It's take care with geometrical and scientific subject . يرمي البحث الى التعرف على النتاج الفكري المتخصص في مجال الهندسة والتكنولوجيا والتوزيع الزمني للبحوث المنشورة على شبكة الانترنت خلال الاعوام 2007-2010 ، اتبع المنهج المسحي للبحوث المنشورة في المجلة ،وقد خرجت الدراسة بعدد من النتائج منها : 1. بلغ عدد البحوث المنشورة في المجلة 1100 بحث من قبل اعضاء الهيئة التدريسية في جميع اختصاصات الهندسة والتكنولوجيا . 2. تمتاز المجلة موضوع الدراسة بالرصانة والتوبيب الجيد والتزامها بالصدور المنتظم وذلك لتبعيتها لجهة اكاديمية علمية وهي الجامعة ولها رقم دولي معياري ISSN 1681-6900 اوصى البحث الى 1. حث المجلات العلمية الرصينة من قبل الجامعة واتاحتها على شبكة الانترنت ما لها مميزات التعريف بالباحثين واعضاء الهيئة التدريسية وبث البحوث المنشورة . 2. الاعلان عن المجلة من خلال مراسلة الكليات والجامعات العراقية والاجنبية وكافة وزارات القطر العراقي التي تهتم بالمواضيع العلمية والهندسية . الكلمات المفتاحية : الأتجاهات الموضوعية ، الهندسة والتكنولوجية ، الجامعة التكنولوجية

Keywords


Article
تركيب در افعال واسماء

Authors: م.م ايمان مطشر
Pages: 451-468
Loading...
Loading...
Abstract

The Persian languages compositional contrast to the Arab, one of the languages derivative if they wanted to in Arabic composition of words, they put them in special molds according to certain rules and add or decrease the letter or letters at the beginning or the middle or the latest change movements letters but in the Persian languageare configured for the new word adding earlier or later or word to the firat or last single or material verb (root verb) remains the original of the word as the installation word is one of several words or parts of the few to use in the Arabic language and in other Semitic languages, except in some of the names or machines and other such ( Bethlehem, Ras spring, Baalbek) either in Aranic, Farsi, as in English , French and other Indo- European languages fifting words very salable in the names and adjectives and verbs.. And that connect the two names or the name of the recipe, an increasa from previous or subsequent to the name or capacity such as: شتر مرغ ) (شتر + مرغ) ( sentences + bird) separate a new word which is the ostrich. The researcher or student in the Persian language will notice that the Persian language contain a large proportion of compound words, and the phenomenon of installation and clear where they look at the names and adjectives and verbs, letters, and there are no fixed rules to find a compound words in Persian language, but language vocabulary that have survived through the ages to the present day describes how to install different kinds of words and the most important observations on the words Persian vehicle, first in the names of the vehicle . Composed composite names in Persian way of the following ways: 1. Combine two names, such as:(كتابخانه). 2. Combine the name and original source material such as: دانشجو)). 3. Combine recipe name like (تهى دست). 4. Combine exporters Mrukhm and linkage between them like( آمد ورفت). 5. Combine Source Almrukhm and original material from a single source like( كفتكو ، جستجو). Secondly, in the Acts vehicle: There is mountion in the Persian sources by a large source consists compound in Persian. 1. Combining an Arabic word and act like the Persian ( تبريك كفتن ، معزول كردن). 2. To combine Persian word and act like the Persian(دروغ كفتن، درآمدن). زبان فارسى يكى از زبانهاى تركيبى است بخلاف زبان عربى كه زبان اشتقاقى بشمار مى آيد، اكر زبان شناسان عرب ساختن كلمات تازه در كالبد خاص بر طبق دستور زبان عربى قرار مى كيرد، با اضافت يا حذف حرف در اول يا وسط يا آخر كلمه است. اما كلمات مركب در فارسى با افزودن بيشوند وبسوند يا كلمه در اول ، آخر كلمه يا بن فعل، بديده تركيب در زبان فارسى آشكار است در نامها وصفتها وفعلها وحرفها ودستور ثابت براى ساختن كلمات مركب در زبان فارسى نيست.

Keywords

Table of content: volume: issue: