Table of content

Journal of Kirkuk University Humanity Studies

مجلة جامعة كركوك للدراسات الانسانية

ISSN: 19921179
Publisher: Kirkuk University
Faculty: Education
Language: Arabic and English

This journal is Open Access

About

Cilhjamah Kirkuk Humanist scientific journal issued by the University of Kirkuk.
Date of the first number was issued in 2006
The number of numbers that are published in year 2 numbers.
Number of issues during the period between 2006-2012.
Number is 14

Loading...
Contact info

joukirkuk@yahoo.com

Table of content: 2014 volume:9 issue:1

Article
السَّرد المُراجّعي في الشِّعر العَربي - دراسة تحليلية-

Loading...
Loading...
Abstract

(Reference Stating in Arabic poetry) Repetition is an Arabic term has its attendances among ancient Arab rhetoricians. It is derived from the word repeat which means going back or repeating. Terminologically, it is the repetition of the same word or phoneme more than once in a text either for the sake of emphasis, or increasing the payment of attention, magnifying or getting excitement of this repetition. This paper deals with one types of repetition called (Reference Stating) in which the poet repeats a word which indicates renewing or renovation expressing the poet's perspectives. It embodies the emotional state which controls the psychological state of the poet while narrating his poem. What the repetition of the verb does. At the beginning of the verses, is rendering a regular musical rhythm giving the poet's emotional experiences. It is never possible to look at repetitions of phonemes randomly and disconnected from the general meaning ; rather is should be closely related to it. This paper has dealt with a limited number of poet in different ancient eras. They used by manipulating (he/she said) and (I said). This research has not tackled lots because the subject may be expanded to expanded to scientific theses in literary criticism. Furthermore, I have exemplified verses containing this type of narration. Theses verses have been analyzed through which the function of repetition and exploration and exploration of phonemic music has been shown. الملخص التكرار مصطلح عربي كان له حضوره عند البلاغيين العرب القدامى، فهو في اللغة من (الكر)بمعنى الرجوع أو الإعادة، أما اصطلاحاً فهو تكرار كلمة أو لفظة أكثر من مرة في سياق واحدٍ إما للتوكيد أو لزيادة التنبيه أو للتهويل أو للتعظيم أو للتلذذ بذكر المكرر. وقد اقتصر هذا البحث على لون من التكرار سماه البلاغيون بـ(السرد المراجعي)،وفيه يكرر الشاعر مفردة تدل على التجدد والحدوث؛ فهو يُعبر عن رؤى الشاعر ويجسد الحالة الشعورية المسيطرة على نفسية المبدع وقت إبداع قصيدته وما يحدثه تكرار الفعل في بدايات الأبيات من إيقاع موسيقي منظم بحيث يمنح القصيدة جرساً موسيقيا متجددا مسترسلا تستريح له النفس الإنسانية.وهذا التكرار يعكس تجربة الشاعر الانفعالية، فلا يجوز أن ينظر إلى التكرار بتكرار ألفاظ بصورة مبعثرة غير متصلة بالمعنى أو الجو العام للنص الشعري, بل يجب النظر إليه على أنه وثيق الصلة بالمعنى العام.وقد تعامل البحث مع عدد محدود من الشعراء ورد في شعرهم السرد المرجعي بتوظيف (قال وقلت)، ولم أتوسع كثيراً ؛لأنّ الموضوع يحتمل رسالة علمية في النقد. وقد استشهدت بأبيات يرد فيها هذا اللون من السرد ثم حللتها وأبرزت وظيفة التكرار في تجسيد الموسيقى اللفظية.


Article
The Linguistic and Translational Aspects of Onomatopoeia: English and Arabic as a Case in Point

Authors: Asst .Prof. Dr.Mazin Fawzi Ahmed
Pages: 1-25
Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The present study investigates the linguistic and translational aspects of onomatopoeia. English and Arabic have been areas for investigation. It aims at finding out appropriate techniques to translate onomatopoeic words and expressions .It is found here that Arabic uses less onomatopoeia than English , because the former has well-established terms for sounding characteristics of most animals, people or things. It is also found that there are three translation techniques to render onomatopoeic expressions, namely, translating onomatopoeia by an equivalent onomatopoeia, translating onomatopoeia by paraphrasing or rewording it , and translating onomatopoeia by giving its phonemic translation and providing an explanatory gloss between brackets. المستخلص تستقصي هذه الدراسة المظاهر اللغوية والترجمية للكلمات التي يوحي لفظها بمعناها في اللغتين الانكليزية والعربية .أذ تستهدف إيجاد الطرق المناسبة لترجمة الكلمات والتعبيرات التي يوحي لفظها بمعناها.فتبين ان اللغة العربية أقل استعمالاً لهذه الكلمات من نظيرتها اللغة الانكليزية لما لها من مصطلحات راسخة للخصائص الصوتية لمعظم الحيوانات او الناس او الأشياء.وتبين ايضاً ان ثمة ثلاث طرق ترجميه لترجمة التعبيرات التي يوحي لفظها بمعناها وهي : ترجمة الكلمات التي يوحي لفظها بمعناها بكلمات مكافئة لها في اللغة الهدف، وترجمة الكلمات التي يوحي لفظها بمعناها عن طريق إعادة صياغتها ، وترجمة هذه الكلمات عن طريق تقديم ترجمتها الصوتية والإتيان بتفسير موضح لها بين قوسين.


Article
الضَّابِطُ مَنْهَجًا فِي التَّيسِيرِ النَّحْوِيِّ

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research aims to study the " standard" who is one of the most important pillars of facilitating the Arabic grammar, which is a manifestation of the analysis, which assigns about large in the application, as the significance University for the purposes of regulation and the Origins of the order, so counting compound investigators, and face-tempting tend to the ideas of many of grammarians to bring what is distant perception, and to facilitate what the difficulty in detail. As well as that term is characterized by its ability to cohabitation as with most topics, and reliable scientists in building the foundations that be a springboard in facilitation. The Plan for Research , has walked divided in three sections dealt first topic: the impact of the standard in facilitating minutes matters names , while taking second topic : the impact of the standard in facilitating minutes matters acts and letters , and came third topic to address the impact of the standard in the structure of the floor and to facilitate their understanding . الملخص: يهدف هذا البحث إلى دراسة " الضّابط " الذي يُعَدُّ واحداً من أهمّ مرتكزات تيسير النحو العربي ، وهو مظهر من مظاهر التحليل الذي يعين بنحو كبير في التطبيق ، إذ أنّ دلالته جامعة لمقاصد التنظيم وأصول الترتيب ، لذا عُدَّ مجمعا للمحققين ، ووجها مغريا تميل إليه أفكار كثير من النحويين لتقريب ما هو بعيد الإدراك ، وتسهيل ما فيه صعوبة في التفصيل. وكذلك يتصف هذا المصطلح بقدرته على المعايشة مع معظم موضوعات النّحو ، ويعوِّل عليه العلماء في بناء الأسس التي تكون منطلقا في التيسير. إنّ فلسفة تحديد النظر إلى الضابط تنطلق من رؤية إيجاز المسائل التي ترد في خضمّ القواعد والآراء ، فالفكر العلمي يطمئن دائما عندما ترصد الأمور الواضحة والمنضبطة ، وينفر من المسائل المشتتة التي تتناثر ، فتشتّت الأذهان. وهذا البحث يعوِّل على جملة من المستويات النظرية والفكرية ليرسلها إلى صفحات أهل البحث النّحوي ابتداء من المبادئ ، وهي أن يتمّ تحقيق الضّابط في اللغة والاصطلاح ، ويأخذ طرفا من مقدمة البحث حتّى ينجلي غموضه ، وتُفصَّل بعد ذلك في داخل البحث أصولُه وفروعه ، وانتهاء بالمعالجات التطبيقية في متن هذه الدراسة . وأمّا ما يتعلق بخِطة البحث ، فقد سار تقسيمه على ثلاثة مباحث تناول المبحث الأول : أثر الضّابط في تيسير دقائق مسائل الأسماء ، فيما تناول المبحث الثاني: أثر الضّابط في تيسير دقائق مسائل الأفعال والحروف ، وجاء المبحث الثالث ليتناول أثر الضّابط في بِنية الكلمة وتيسير فهمها.


Article
Oppressing and Discriminating Women as Depicted in Pearl S. Buck’s The Good Earth

Authors: Dlnya Abdalla Mohammed
Pages: 26-45
Loading...
Loading...
Abstract

The research contains the introduction which sheds light on Buck’s career and literary background. The second part deals with the status of women in the ancient Chinese culture. The third part presents women’s trauma through the practices of keeping concubine, foot binding, female infanticide, and selling daughters as slaves. The fourth part concludes the findings of the research on the subject. Pearl S. Buck was an enduring feminist, and she took a feminine tone towards the suffering of women in China. She depicted the inferior status of women in traditional China with sensitive impressions. Buck’s The Good Earth clearly portrays the cruelties and unfairness suffered by Chinese women. She uses the character O-lan to illustrate the extreme injustices suffered by Chinese women and the lack of options they have in life. Buck’s primary source for The Good Earth can be traced back to her own experience in rural China. Pearl S. Buck was born in Hillsboro, West Virginia, on 26 June 1892. She was the first American woman to win the Nobel Prize for literature in 1938. When she was three months old, her missionary parents brought her to China where she spent most of the first forty years of her life. She was raised by a Chinese nurse who told her popular tales and myths, and she could speak and write both English and Chinese by the age of four. Her life in the rural areas of China gave her deep understanding into the thinking of the Chinese people. Peter Conn, Buck's scholarly biographer, says that Buck lived in two distinct worlds “the small white clean Presbyterian American world of [her] parents and the big loving merry not – so – clean Chinese world” (Conn, 1998: 24). Consequently, she grew up a bilingual. الملخص كان المجتمع الصيني مجتمع ذكوري بشكل حصري حيث ان قوانين مكتوبة من قبل الرجال و كان المجتمع يدار بشكل رئيسي من قبل الذكور. ونتيجة لذلك، كان هناك اعتقاد باستمرارية تفوق الرجال على النساء. هذا الاعتقاد أصبح في نهاية المطاف فكر الحاكم في جميع أنحاء المجتمع. الثقافة الصينية لها تأثير كبير في سلوك الافراد. كانت المرأة الصينية معرضة للمساس منذ الولادة.فقد كانت النساء يتعرضن لسوء المعاملة باستمرار و تستخدم كأداة لجعل حياة أزواجهن أفضل. النساء في تلك الحقبة، مهما كانت ذكية، جميلة، أو مفيدة، كانت خاضعة للعمل في أدوارها كطفل، كزوجة، كأمهات، كعبيد، أو كأعضاء عامة للمجتمع. دور المرأة ومكانتها في مجتمع الكونفوشيوسية كانت محددة بوضوح ؛ حيث يجب على المرأة أن تطيع والدها كابنة، تطيع زوجها كزوجة و تطيع أبنائها في الترمل. كان للعديد من النساء الصينيات حرية محدودة بسبب التركيز على التبعية. ودائما ما يشار إليها بان النساء بشر من الدرجة الثانية في حين أن الرجال كانوا بشرا من الدرجة الأولى. . بيرل باك كاتبة إنسانية وكتاباتها تدور حول القضايا الأخلاقية التي تتعامل فيها مع الجو الدنيئ للعالم الحديث و العذاب النفسي للنساء. باك تعرض في الكتاب، القيم الزائفة للمجتمع المعاصر الذي ينكر أهمية شخصية الفرد.و صورت الكاتبة في روايتها. بنجاح، الجانب القبيح للمجتمع الصيني القديم التي تضطهد المرأة من خلال شخصية اولان، بيرل باك تستكشف موقف والصدمات النفسية للمرأة في الثقافة الصينية التقليدية، مع التركيز على المصاعب والقيود التي تواجهها المرأة، من سوء المعاملة في مرحلة الطفولة إلى العبودية في مرحلة البلوغ.في روايتها، الأرض الطيبة، صورت النساء بالشكل الدي يتوقعه لها مجتمعهم أن تكون؛ وكان من المتوقع أن تكون المرأة هادئة، صبورة و مطيعة. و تنور لنا الكاتبة المعضلات التي تواجهها المرأة الصينية. بيرل باك تؤكد وجود التمييز والاضطهاد ضد المرأة بقوة. وانها تؤكد المساواة بين الرجل والمرأة على حد سواء. كما و انها تنتقد دور المرأة السلبي وعدم القيام بأي شيء من أجل تحسين وضعهم في مجتمع يسيطر عليه الرجال.


Article
فاعلية المكان في شعر إبن حَمْدِيس الصَّقَلِّي( ت527هـ )

Loading...
Loading...
Abstract

The Efectiveness of place in the poem of Ibn-Hamdees Al-Saqali (527 Hijri) The present study aims at investigating the ways of employing place in the poetic purposes of Ibn-Hamdees’ works. This aspect aroused different questions. The poet was known for his use of most of the genres of poetry, moreover; the critical care of this aspect has been developed by the ancient as well as the modernist critics of the works of the poet, as mentioned in the first part of the research. In the second part, and in order to get to the main concern of the research and because of the interference in the space structure of poetry, the researcher intended to shed light on the main aspects of space which are repeated in his poetic texts which comprise certain elements of space, these elements are: 1- Land 2- Sea 3- Sky The ancients’ care of the poetic purpose of Ibn-Hamdees has started from the poet according to the poet himself and those who lived in his same period like Al-Mu’tamad bin-Abbad, Aby-el-Fadhl Ja’far bin-Muqtarah-el-Katib, Ibn-Bassam, as mentioned previously in the introduction of the poetic texts which were the concern of the ancient critics, described as poetic samples as mentioned by Ibn-Dahiya, Salahaddin-el-Safadi, Abdul-Raheem-el-Abbasi, and Shihab-el-deen Al-Khafaji have investigated his selected poems of which space has a great share, whereas Al- Maqarri has pointed to the idea of the aspect of space in the poetic purpose (description as an example). The agreement has come up with two matters: 1-there is no contradiction about the meaning of space in the previous purpose, whether by quoting from other sources or by self-diagnosis, as in the case of Al-Emad-el-Asfahani, Ibn-Khalakan, Al-Sfadi, Al-Khafaji, and Al-Maqarri. 2- the description of space is seen in the light of poetic plagiarism and in appreciating the additions of the poet in this field as mentioned by Al-Emad-el-Asfahani quoted from Bu-el-Salt, Ibn-Dahiya, and Al-Abbasi. It was presupposed that the previous efforts of the ancient critics have paved the way before the modern researchers who are interested in this field of study, especially the subject of the homeland and its downfalls which were one of the points described as pure expression of the poet’s deep feelings about space, and it seems that the scientific procedures have witnessed a remarkable progress about whether the poet was good in describing nature within the unique purpose, or not. Within the concept of ‘land’, patriotic poetry has become an alternative, which has been introduced by the artistic employment of the attendance as well as absence of space that appeared in connected, non-discordant look that led to the mortality of the enemies of the hero. It is natural that duality of concepts with their purposes is used, thus closeness and distance in space indicate antonyms, as mentioned in the dirge or lyrics sung by the lover. One cannot deny that the existence of space is connected to the space itself, thus unsafe places can be considered a source of horror in the whole area. The idea of getting out of the place has reached some other poetic purposes. So texts of pride, complain, alienation, and strangeness have become expressions of this idea though the reasons were different, yet they are united in one idea; separation. As mentioned earlier, the technique of the alternative place was there in some poetic purposes, the longing to what it yields (of real belonging) was seen in the elegies which were a live ground to spread this noble feeling. It is worth mentioning that the nature of such belonging in elegies is different from that of verses about wine and drinking, and it is different in the relationship between the places also in some descriptive texts. This means that there is a sort of truth in them which cannot be seen clearly in addressing the texts in this panegyric frame, though praising some of their space symbols with (self-patriotic) motivation may support the idea of belonging and compatriotism in terms of space. Concerning the artistic truth, it has a great deal of popularity in some other poetic texts; the characteristics of the sea especially the horrible one has been the concern of many texts, as it was a sign of the place rather than a symbol. Sometimes, it needs from the speaker to address the sea, chiding it without having a specific poetic purpose. Its main employment of this concept within the frame of panegyric verse was only a contemporary risky means to get to the target. Perhaps that urgent need led to stuff the context with emotional elements such as movement, color, and sound. The sky, on the other hand, works as an element of space of which the poetic purpose makes use of. It represented the value of the sublime of the addressee and the position of the lamented person in an elegy, especially after relying on the legality of this integration of the stable ancient criticism. The visual-kinesthetic imageries of the existence of such spaces served the emotional sides which indicate the superiority of the praised person (or addressee). Besides, these imageries were considered as live witnesses on the heroic deeds (epics) the hero has gone through. Some of these poetic texts of the meditative place have motivated man to stand in face of sorrow, it was not a static space, rather, it was an environment where the sounds were related to elegy, or a place concerned with light and color in a great part of poetry (that of patriotism and wine-drinking) in Arabic poetry. الملخص يهدف البحث إلى بيان فاعلية المكان في شعر إبن حمديس الصقلّي ، ولا شكّ في أن آليات هذا التوظيف الشعري تحتكم إلى أصول تتباين من سياق إلى آخر ، وهذا ما يطرح الإشكال القائم في البحث الحالي الذي يتألف من توطئة ثم الدراسة التي تُعالج (النصوص ) فيهما على وفق المنهج الوصفي – التحليلي الذي يسهم في الوصول بالتدريج إلى أبرز النتائج وذلك بتسليط الضوء على بعض الفقرات التي يتّسم المكان من جرّائها بسمة تميزه عن غيره ضمن إطار الفن القولي ولاتخرج به بالضرورة عن النطاق النقدي المُختط له سلفاً،كما تبلور عن إستخدام أسلوب الثنائيات في التعبير أُنموذجاً،والإنفصال والإتصال عن المكان على حسب ما يطلّبه الغرض للإفادة من أسلوب خلق التداعيات النفسية الناجمة عن التوظيف الفاعل ضمن مجال الإيصال وقناته اللا زمة لعملية التلقي الفني .


Article
القافية في شعر الطبيعة عند إبن وَكيْع التنيسي ( ت 393 هـ )

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This paper aims at showing the influence of nature on the rhyme of poetry andits structurd leuels . This inflnence has been clear in the poety Ibn wake Al- Taneesi . This paper consists of an introduction and two Sections . I have devoted the introduduetion to clarify the notion of rhyme an natune , and the biography of the paet and his paetry . I have dedicated Section one to stuaty the kinds of rhyme it's letters, section Two to showing the influence of nature in the aspeets of poetic structure , rhyme as rhythimic aspect , rhetorical , semamtic aspect , and structural aspect . The most prominent results are , the tamiliarity of double rhmes , absolute rhymes , the description of nature by the poet , the dominance of genitiue diacritic in the rhymes . The letter "R" has occupied the first yank in the paetry of nature , Also letter "M" , joint letter, and "H" The influence of nature has been clear in the rhyme and four aspec , rhetorical , semantic , and structural aspect . We can see that the inflnence is mutual struetural and between the subject and text / leuds and the rhyme. الملخّص يهدف البحث ٳلى تبيان أثر موضوع الطبيعة في قافية الشعر ومستوياته البنائية , وقد تجلّى هذا التأثير بوضوح في شعر ٳبن وكيع التنيسي . تتكون خطة البحث من تمهيد ومبحثين . خصصت التمهيد لتوضيح مفهوم القافية , والطبيعة , وسيرة الشاعر وشعره . ودرست في المبحث الأول أنواع القافية وحروفها وعيوبها في شعر الطبيعة. وخصصت المبحث الثاني لتبيان أثر الطبيعة في جوانب البناء الشعري والقافية ، كالجانب اﻹيقاعي، والبلاغي، والدلالي، والتركيبي . ومن أبرز نتائج هذه الدراسة شيوع القوافي المزدوجة والمطلقة والمصرعة في وصف التنيسي للطبيعة وطغيان حركة الكسرة – المجرى – على القوافي . وقد ٳحتل حرف الروي الراء المرتبة الأولى في شعر الطبيعة، ويليه الميم وحرف الوصل الهاء . ولم يسلم شعر الشاعر من عيوب القافية كالايطاء والتضمين. وتجلّى أثر الطبيعة في القافية وجوانب البناء الشعري الأربعة كالجانب اﻹيقاعي ، والبلاغي ، والدلالي ، والتركيبي. فالتأثير متبادل بين الموضوع ومستويات النص البنائية والقافية .


Article
الظروف المبنية المعرّفة بالقصد وأعاريبها في القرآن الكريم دراسة دلالية تحليلية

Authors: د. صدّام حمّو حمزة
Pages: 130-165
Loading...
Loading...
Abstract

- Abstract - This research deals with the adverbs which known by the grammarians as (the aims) through the Holy Qura'an represents the absolute eloquence and gives the Arabic Language a description energy and expresses the meaning in a style devoid of fake and confusion. - The nature of the research requires to divide it into two chapters precedes by the end that dealt with the meaning of the aim. The first chapter deals with the construction of the adverbs. And the second chapter deals with the state of the addition. The research finishes with an end dealt with the most important results that the research has reached to. After this study it appears that if the adverbs were added, so the job of the addition will be restricted. And if the adverbs weren't added, it will perform the job of the indefinite to indicate the adverbs that follow by the speaker and the listener. - This research prefers to name the adverbs by the definite adverbs because it is more specific from the idiom of aims which expresses its meaning by the grammarians. - These adverbs has come in many different positions and this research discovers that actions which associated by adverbs of time and adverbs of aim continuous into the speakers time without cease. الملخص يتناول هذا البحث الظروف التي تعرف عند النحاة بـ ( الغايات) من خلال القرآن الكريم لكون لغة القران الكريم تمثل الفصاحة المطلقة، وتعطي اللغة العربية طاقة تعبيرية تفوق الوصف وتعبر عن المعنى المراد بأسلوب بريء من التكلف واللبس . وقد اقتضت طبيعة البحث أن يقسم الى مبحثين تسبقهما خاتمة تناولت مفهوم الغاية وألفاظها، وأما المبحث الأول فتناول وظيفة بناء هذه الظروف وتناول المبحث الثاني وظيفة إعرابها في حال إضافتها وعند قطعها عن الإضافة ثم انتهى البحث بخاتمة تناولت أهم النتائج التي توصل لها البحث. وقد تبين بعد الدراسة أن هذه الظروف إذا كانت معربة مضافة فإن وظيفة الإضافة فيها هي الحصر، أي أن معناها يكون محصورا في لفظ المضاف إليه، وأما إذا كانت معربة مقطوعة عن الإضافة ففي الحالة هذه تلحقها تنوين تؤدي وظيفة التنكير لتدل أن هذه الظروف التي لحقها غير معروف لدى المتكلم أو السامع، وأما إذا كانت مبنية على الضم فإنها تكون معرفة بالقصد وهو معرِّف معنوي أي القصد إليه، وتكون حينذاك معلومة الزمان والمكان،وتؤدي ضمة البناء العارضة فيها وظيفة القصدية كما تؤديها في المنادى النكرة المقصودة. ولا تسمى هذه الظروف موضوعة البحث بالغايات إلّا في حال بنائها على الضم، وقد آثر البحث تسميتها بالظروف المعرفة بالقصد لكون أدق من مصطلح الغايات التي يتضح معناه حتى عند النحاة وهذه الظروف المعرفة بالقصد قد جاءت في مواضع غير مسبوقة بـ (من) وجاءت في مواضع أخرى مسبوقة بها، وتبين من خلل البحث أنها إذا سبقت بحرف الغاية (من) فإن حرف الغاية ستشمل كل الفراغ بين هذه الظروف، أي أن الحدث الذي اقترن زمانه الظروف قد حدث دون أن يكون هناك فاصل زماني أو مكاني يفصله عن هذه الظروف، كما أنها تشير في حال سبقها لهذه الظروف أن الحدث المقترن بظروف الغاية قد استمر الى زمن التكلم دون انقطاع.


Article
الشخصية الثانوية ودورها في المعمار الروائي في رواية (ملكة العنب) لنجيب الكيلاني

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Character is the essential element in literature . its however able to give an object image almost it depends on artistic formulas. It can recreate the language and the scenario can be received and transmitted. The sense acts are mutually described and done by straggling to achieve aims. The writer may personify the character several symbols and thoughts the most important in literary work is the second type to characters; it is the minor character this type has never been given the suitable position in analysis and study among researches. Intense, the role of this character has been taken into account throughout the scenes of action this also done through emergency of relevant setting main character to have their own role completely , in addition to the effect on their character and practice inside the literary work texture according to the important of this element and the novel is usually rich with this type of character we find that we have two step in this type , clarify the roles creating the action , and their interaction each others. It is actually the material to the writer to embody the image and express the feeling in reality. The current paper has been divided into introduction to the character has been treated this has been divided into three part according to the role in literary texture . the role of the minor character has also been seen in illuminating the main character and the role in illuminating each other . Finally , the role of narrator in illuminating the minor character the cases of deep in the analysis have been mentioned the study concluded some result that may bear the gist of notes and conclusion . الملخص الشخصية هي العنصر المهم من عناصر العمل الفني الأدبي، وهي القادرة على إعطاء الصورة الموضوعية إذا عمد الكاتب إلى تحميلها رموزاً أو أفكاراً ومنازعاً شتى، فهي التي تصطنع اللغة، وهي التي تبث وتستقبل الحوار، وتصف المناظر وتنجز الحدث، وهي التي تناضل من أجل الوصول إلى أهدافها، وما أردنا أن نسلط دائرة الضوء عليه في هذا البحث هو الشخصية الثانوية، التي طالما شعرنا أنها لم تحظى بالاهتمام الكافي من قبل نسبة ليست باليسيرة من الكتاب والباحثين والدارسين، فهي التي تمثل القسم الثاني من أقسام الشخصية، ولها دور كبير في مسرحة الأحداث وتطويرها، وخلق بيئات ملائمة للشخصيات الرئيسة لتقوم بدورها على الوجه الأكمل، فضلاً عن ما تمارسه من تأثيرات على غيرها من الشخصيات، وما يمكن أن تشغله من حيز في المعمار الفني الأدبي، ونظراً لأهمية هذا العنصر من عناصر العملية الأدبية، ولغنى الرواية بهذا النوع من الشخصيات، واختلاف مستوياتها، رأينا من المناسب أن نقف عندها لتوضيح أهميتها ودورها في صناعة الأحداث وعلاقة هذه الشخصيات مع غيرها؛ كونها تمثل وسيلة الكاتب في تجسيد رؤاه وفي التعبير عن إحساسه بالواقع. لذا تمّ تقسيم البحث إلى مقدمة تحدثنا فيها عن الشخصية ودورها في الرواية، ثم انتقلنا إلى الشخصية الثانوية ودورها في المعمار الروائي، وبيّنا الدواعي والأسباب التي حتّمت علينا دراستها، لننتقل بعد ذلك إلى دور الشخصية الثانوية في المعمار الروائي، ومن ثمّ ما للشخصية من دور في إضاءة الشخصيات الرئيسة، كذلك ما تقدمه من إضاءة لبعضها بعض، كذلك تحدثنا عن دور السارد في إضاءة الشخصيات الثانوية، ثمّ جاءت الخاتمة لتعلن عن النتائج التي خرج بها البحث، وأخيراً قائمة بالمصادر التي استنار بها البحث.


Article
نقد المجتمع في المقامات الُّلزومية للسَّرَقُسْطِي

Loading...
Loading...
Abstract

Abstrac Complaint of age in the AL Maqamat ALluzumei from al- saraqusti Andulisian authors were greatly influenced by the writing style" maqamat" which was firstly distinguished in the east.maqamat AL- Hariri had left immense effect on the Andulisisns authors. Among them was AL-saraqusti whose maqamat greatly reflected tge writing style that was used by Al- gariri. Complaining of the age time was the main characteristic of these maqamat in which AL saraqusti accurately presented the evry day life society andits its contradictories, maqamat of AL-saragusti depicted remakbiy the aimlessness,helplessness and luxury of the people livivvng in Andulisia in particular and the Islamic world in general. الملخص تأثر الأندلسيون بفنِّ المقامات الذي ظهر وبرز في المشرق، وكانت مقامات الحريري الأبرز تأثيراً في الأندلسيين. ومقامات السَّرَقُسْطِي أبرز ما كَتب الأندلسيون في هذا الفن، وقد برز حضورٌ لافتٌ للزمن فيها، وهذا الزمنُ زمنٌ نفسي كشف فيه السَّرقسطي عن شكوىً من الأوضاع التي يعيشها المجتمع بتقلباته وتناقضاته، وقد صوَّرت هذه المقامات حياة العبث والمجون والترف التي طغت في الأندلس وعموم البلاد العربية ، وبرز فيها نقد مظاهر الفساد التي صبغت المجتمع آنذاك، و استطاع السرقسطي في مقاماته رصدَ الأوضاع حوله، وكشف صعوبة الحياة التي كان يعيشها السواد الأعظم في الأمة، فلم يملك إلا أنْ يصورها في صورةٍ ترفعُ الإحباط عن كواهل هؤلاء المهمشين، وتمسح ما بهم من قنوط، وتنوعت أشكال نقد المجتمع في مقامات السرقسطي فقد لجأ أحياناً إلى السخرية ، وأحياناً أُخرى إلى الهجاء ، ووجه السرقسطي سهام نقده نحو شرائح مختلفة ممن رأى فيهم ملامح الفساد كالفقهاء والحكام والقضاة وغيرهم، وقد برزت في المقامات ظاهرة الكدية التي تُشير إلى ضعف الوضع الاقتصادي والاجتماعي الذي عاشته الأندلس نتيجة لتدهور أوضاعها السياسية، وبرزت في المقامات السرقسطية ظاهرة الوعظ والإرشاد. وقد لجأ السرقسطي إلى عنونة بعض مقاماته بأسماء الحيوانات وهو اسلوب رمزي استقدمه السرقسطي من أدباء مشارقة كابن المقفع .


Article
اسرة آل عساكر ودورهم العلمي في بلاد الشام في القرنين ( السادس والسابع الهجريين / الثاني والثالث عشر الميلاديين )

Authors: د. عذال ابراهيم حسين
Pages: 203-225
Loading...
Loading...
Abstract

This paper deals with the supreme position of Islamic civilization a mony man civilizations and the significant of muslim scholars tried a lot in serving humanity and noboday that role , so it is apparent that the study of civilized aspects of Arabic Islamic history is regarded an essence corner stone that reflects the scientific/literary/and ideological activity across the periods of history and as a response of that , this paper tackles an elite of scholars who participated in establishing the Islamic civilization these scholars are ,the scientific families known in Levant countries one of those families is the family of bani-askar during the era of the sixth and seventh centuries /twelfth and thirteen centuries b-a . bani-asakir are the families that became famous in knowledge and they belong to their grand father abu-al-qasism ali bin al hussien al- damashqi the so-calld lbin asakir –571h/1175 a-b that family shined in the domains of education and ir role in enriching the islamie civilizataion throngh different sciences . الملخص الحمد لله والصلاة والسلام على خاتم الانبياء محمد () وعلى اله وصحبه اجمعين : فالحقيقة التي يجب ان يعترف بها ويقرها كل باحث هي انه لا يوجد من بين الباحثين المنصفين من لا يعترف بالمكانة السامية التي امتازت بها الحضارة الاسلامية ضمن الحضارة الانسانية والدور المهم الذي اضطلع به المسلمون في الحضارة , من اجل تقدم الانسانية ورقيها وليس هناك من ينكر فضل العلماء المسلمين ومنزلتهم العليا بين قادة الفكر الانساني . لذا فان دراسة الجوانب الحضارية من التاريخ العربي الاسلامي تعد ركنا جوهريا عكست مجمل النشاط العلمي والادبي والفكري للامة الاسلامية عبر مراحل التاريخ واحد الشواهد على تطور حضارتهم وتكشف عن اصالتها وابداعها في المجالات كافة . واستجابة لذلك كان موضوع البحث الحديث عن نخبة من العلماء الذين اسهموا في بناء الحضارة الاسلامية من خلال جهودهم المعرفية وهم الاسر العلمية المعروفة والمشهورة في بلاد الشام ووقع اختيار الباحث على دراسة أسرة بني عساكر احدى العوائل العريقة التي نهضت بدور مهم في بلاد الشام ؛ نظرا لما قدمته من خدمات علمية وتعليميه في المدة خلال القرنين السادس والسابع للهجرة / الثاني والثالث عشر للميلاد . وبنو عساكر هم من الاسر التي اشتهر افرادها بالعلم والفضل وينتمون الى جدهم المؤرخ ابو القاسم على بن الحسن بن هبة الله بن عبدالله بن الحسين الدمشقي الملقب بابن عساكر المتوفى ( 571 هـ/ 1175م ) , وقد لمع اسم هذه الاسرة في مجالي التعليم والادارة فضلا عن دورهم في اثراء الحضارة الاسلامية من خلال اسهاماتهم في العلوم المختلفة، والبحث محاولة لتتبع تلك الادوار من خلال ما اوردته المصادر التاريخية من تراجم لأفراد هذه الاسرة على مختلف مستوياتهم واختصاصاتهم العلمية والمهنية . ومن المعروف ان التعليم الاسري ظاهرة شائعة في الحضارة العربية والاسلامية وان ظاهر الانتساب الى العلم وتوارثه وانتقاله من الأباء الى الأبناء هي ظاهرة مشابهة الى الانتساب للمهن وقد ارتأت الدراسة تقسيم البحث الى محورين المحور الاول حاولنا فيه التعريف بأصل بني عساكر , اما المحور الثاني فقد تم فيه تتبع وتأشير المعطيات الحضارية لتاريخ بني عسكر من خلال ما اوردته المصادر التاريخية .


Article
دور العلماء في تقديم المشورة للسلطان صلاح الدين الأيوبي (567-589هـ / 1171-1193م)

Authors: د.أحمد ميرزا ميرزا
Pages: 226-245
Loading...
Loading...
Abstract

Abstract There are many examples of ancient and modern history of heads of state and leaders, who have valid group of advisers, to benefit from them in access to the fact, (including internal and external, etc..,( pursued to correct opinion and on the basis of which issued right decisions, their country blessing stability and progress, the Salahaddin (567_589A.H/ _1160 1174 A.D) was one of those leaders who had been consulting trusted scholar in his era, the advice to them is one of the most important factors of his victories. Salahaddin s victory over the invaders crusade, and then he returning Egypt to the embrace of the Abbasid Empire after it was ruled by the Fatimid, were and other a lot, but the fruits of those consultations. For example, the choice between the destruction of the city of Ashkelon in the year (597A.H/1184A.D) for fear of its occupation by crusade, and taking a base, from which to attack Muslims, or keep them consulted his advisers, he considered sabotaging it, and he did it despite his love of that city, and it was the right decision. The most prominent advisors Isa Alhakari ,Qazi al-Fadil, Qazi Thiaaddin alshahrazori and others. . The reasons for the success of the Salahaddin at the political level, military rules and regulations, is that he did not take the decisions of himself, but he had to consult by advisors. Consultation is the most important guarantees of succee for leaders in the past, the present and the future. الملخص هناك أمثلة عديدة من التاريخ القديم والحديث لرؤساء وقادة، اتخذوا مجموعة صالحةً من المستشارين، ليستفيدوا منهم في الوصول إلى حقيقة أمور البلاد والعباد، الداخلية منها والخارجية وعلى كل المستويات، فتوصلوا بوساطتهم إلى الرأى الصحيح، وعلى أساسها أصدروا قرارات صائبة، فنَعَّم بلادهم بالأستقرار والصلاح والتقدم، وكان صلاح الدين الأيوبي (567_589هـ/ 1174_1160م) أحد القادة الذين يستشير العلماء الثقاة في عصره، وكانت مشورته لهم أحد أهم عوامل أنتصاراته . وما انتصار صلاح الدين على الغزاة الصليبين، ومن ثم إعادة مصر إلى أحضان الدولة العباسية بعد أن كانت خاضعة للحكم الفاطمي، وغيره الكثير، الا ثمرة من ثمار تلك المشاورات التي كان يجريها مع أولئك المستشارين، ومثال ذلك الاختيار بين هدم مدينة عسقلان في سنة (597هـ/1184م) مخافة احتلالها من قبل الصليبين، واتخاذها قاعدة، يهاجمون منها المسلمين، أم إبقائها، فاستشار مستشاريه ، فكان رأيهم أن يخربوها، ففعله على الرغم من حبه الشديد لتلك المدينة، وكان قرارا صائبا. من أبرز مستشاريه: عيسى الهكاري، والقاضي الفاضل، والقاضي ضياءالدين الشهرزوري، وغيرهم و كان من أسباب نجاح صلاح الدين على المستوى السياسي والعسكري والاداري، انه لم يتخذ القرارات من نفسه وانما كان له مجالس يستشيرهم، فالمشاورة اهم، ضمانات النجاح للقادة في الماضي والحاضر وكذلك المستقبل.


Article
التباين المكاني لاستعمالات الارض الزراعية قضاء جمجمال*

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract The determination of the role of geographical factors affecting agricultural production and diagnostic it's positive and negative aspects, and display the agricultural potential and knowledge of the compatibility of agricultural potential with the requirements of the growth of agricultural crops, to achieve an important aspect in the development of agricultural production, under the climatic conditions fluctuating current and the growing numbers of the population, through its contribution to the investment of resources of agricultural non-exploited or reference to aspects of failure and waste and improve it, and the improve or change the methods of agricultural practice for the better, and planning for investment best suited for different variables in the study of geographical analysis of the role of geographical factors affecting agricultural production and agricultural potential that are available, to get to the availability of agricultural requirements for each agricultural product, to cause in the result to clarify the features of existing agricultural and drawers recommendations necessary to determine the types of crops to be planted and to identify areas suitable for the cultivation of those crops, which leads to optimal investment of land resources in a sustainable manner, and an increase in agricultural production ,and to achieve change or an increase in the income of farmers in agricultural development. Therefore, research aims at studying the role of geographical factors in agricultural production, both plant and animal by studying the potential of geographic study area, and to disclose the reasons for the spatial variation of agricultural production in terms of size and relative importance in the study area, and show the problems related to agricultural production and the search for ways to develop it. The most important conclusions that the research researched is this, the study area owns the ingredients and natural and human resources have a role in highlighting the Agriculture Winter dimip, and agricultural diversity of the other crops, and provide livestock, and come to limit the north area of the cultivation of dense ,central region for the cultivation of vegetables, production of chewing gum, while the south preferred the cultivation of grain and forage crops and animal husbandry . In the light of what the study reached a number of recommendations related to the distribution of agricultural production and the development of agricultural potential in the district in order to enhance agricultural development there. الملخص إن تحديد دور العوامل الجغرافية المؤثرة على الإنتاج الزراعي وتشخيص الجوانب الإيجابية والسلبية لها,وعرض الإمكانات الزراعية ومعرفة مدى تطابق الإمكانات الزراعية مع متطلبات نمو المحاصيل الزراعية,يحقق جانباً مهما في تطوير وتنمية الإنتاج الزراعي,في ظل الظروف المناخية المتقلبة الراهنة والأعداد المتزايدة من السكان,من خلال مساهمته في استثمار الموارد الزراعية غير المستغلة أو الأشارة إلى جوانب التقصير والهدر وتحسينه,وتقويم أو تغير الأساليب الزراعية المتبعة نحو الأفضل,والتخطيط للاستثمار الأنسب للمتغيرات المختلفة في دراسة جغرافية تحليلية لدور العوامل الجغرافية المؤثرة في الإنتاج الزراعي والإمكانات الزراعية المتاحة,للوصول إلى مدى توفر المتطلبات الزراعية لكل منتج زراعي,ليؤدي بالنتيجة الى توضيح الملامح الزراعية القائمة وإدراج التوصيات اللازمة لتحديد أنواع المحاصيل الواجب زراعتها وتحديد المناطق الملاءمة لزراعة تلك المحاصيل ,والذي يؤدي إلى استثمار أمثل للموارد الأرضية بشكل مستدام، وزيادة في الإنتاج الزراعي،وتحقيق تغير أو زيادة في دخل المزارعين ضمن التنمية الزراعية.ولذا يهدف البحث دراسة دور العوامل الجغرافية في الإنتاج الزراعي بشقيه النباتي والحيواني من خلال دراسة الإمكانات الجغرافية في منطقة الدراسة,والكشف عن أسباب التباين المكاني للإنتاج الزراعي من حيث المساحة والأهمية النسبية في منطقة الدراسة,وإظهار المشاكل المتعلقة بالإنتاج الزراعي والبحث عن سبل تنميتهِ.ولتحقيق ذلك الهدف جاء تنظيم البحث (هيكلية البحث) ليتضمن ثلاثة مباحث، فضلاً عن المقدمة و الاستنتاجات وتضمن المبحث الاول الاطار النظري للبحث ,وبحث المبحث الثاني التمثيل التباين المكاني للإنتاج الزراعي في منطقة الدراسة,وتوضيح المناطق الأكثر مساحة وإنتاجا باستخدام برنامج نظم المعلومات الجغرافية(GIS), وتشمل (القمح,والشعير,والبقوليات,والخضراوات الشتوية,والخضراوات الصيفية, ومحصول زهرة الشمس, والبساتين)اما المبحث الثالث فتناول التمثيل الخرائطي للامكانات البيئية واثرها في التباين المكاني لاستعمالات الارض الزراعية في منطقة الدراسة من خلال مطابقة الامكانات البيئية مع التوزيع الجغرافية لاستعمالات الارض الزراعية في منطقة الدراسة باستخدام تقنيات نظم المعلومات الجغرافية أما أهم الاستنتاجات التي توصل اليها البحث فهي امتلاك منطقة الدراسة مقومات وموارد طبيعية وبشرية لها الدور في إبراز الزراعة الشتوية الديمية,والتنوع الزراعي للمحاصيل الأخرى ,وتوفر الثروة الحيوانية,والتوصل إلى تحديد المنطقة الشمالية للزراعة الكثيفة والمنطقة الوسطى لزراعة الخضراوات وانتاج اللبان,أما الجنوب فيفضل فيها زراعة الحبوب ,والمحاصيل العلفية,وتربية الحيوانات.وعلى ضوء ماذكر فإن الدراسة توصلت الى عدد من التوصيات ذات العلاقة بتوزيع الإنتاج الزراعي وتطوير الإمكانات الزراعية الموجودة في القضاء بهدف تعزيز عمليات التنمية الزراعية فيها.


Article
الاتجاهات نحو المرض النفسي لدى الأمهات الحوامل المترددات على العيادات النسائية الحكومية في محافظة رام الله والبيرة

Loading...
Loading...
Abstract

Attitudes towards Mental illness among Pregnant Women AttendinGovernment on Women's Clinics in the Province of Ramallah and Al-Bireh Abstract This study aimed to identify attitudes towards mental illness in pregnant female clients to clinics women in the province of Ramallah and Al Bireh, for this purpose applied to study procedures on a sample of (200) of pregnant mothers were selected a sample available, have reached results no statistically significant differences in the level of attitudes towards mental illness due to the variable age in mothers pregnant female clients to clinics for women. Ther were astatistically significant differences in the level of these trends depending on the variable-level scientific research for the benefit of pregnant class university students and older and then high school and so on all areas except the area of social interaction, The results also showed a statistically significant differences in the level of these attitudes towards mental illness due to a variable number of times the load on the field of treatment for the first time to download, and no statistically significant differences on the rest of the fields, and reached results are also statistically significant differences in the level of attitudes towards mental illness in Pregnant variable depending on the number of abortions and that the areas of social compliance and the total score for the lack of abortion, and there is no statistically significant differences depending on this variable on the rest of the fields. الملخص هدف الدرسة التعرف إلى الاتجاهات نحو المرض النفسي لدى الأمهات الحوامل المترددات على العيادات النسائية في محافظة رام الله والبيرة، لهذا الغرض طبقت إجراءات الدراسة على عينة قوامها (200) من الأمهات الحوامل تم اختيارهن بطريقة العينة المتيسرة، وقد توصلت النتائج عدم وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى الاتجاهات نحو المرض النفسي تبعاً لمتغير العمر لدى الأمهات الحوامل المترددات على العيادات النسائية، ووجود فروق دالة إحصائياً في مستوى هذه الاتجاهات تبعاً لمتغير المستوى العلمي لصالح الحوامل من فئة الجامعيات فما فوق ومن ثم الثانوية العامة وذلك على جميع المجالات ما عدا مجال التفاعل الاجتماعي، كما أظهرت النتائج وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى هذه الاتجاهات نحو المرض النفسي تبعاً لمتغير عدد مرات الحمل على مجال العلاج لصالح أول مرة للحمل، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً على بقية المجالات، وتوصلت النتائج أيضاً وجود فروق دالة إحصائياً في مستوى الاتجاهات نحو المرض النفسي لدى الحوامل تبعاً لمتغير عدد مرات الاجهاض وذلك على مجالات التقيد الاجتماعي والدرجة الكلية لصالح عدم وجود اجهاض، وعدم وجود فروق دالة إحصائياً تبعاً لهذا المتغير على بقية المجالات. الكلمات المفتاحية: الاتجاهات، المرض النفسي، الأمهات الحوامل، المترددات على العيادات النسائية.


Article
تحديد سن الزواج في الفقه الإسلامي وقانون الأحوال الشخصية النافذ في إقليم كوردستان دراسة مقارنة

Loading...
Loading...
Abstract

Research Summary The search is marked by ( ( determining the age of marriage in Islamic jurisprudence and the Personal Status Law in force in the Kurdistan region, a comparative study ) ) looking in a statement the views of scholars in various doctrines and personal status law in Iraq and in the Kurdistan region of Iraq in force ... And found through research that scholars with differences in defining marriage age or the emirate and marks appearing on the young man or young woman agree that marriage is a confirmed Sunnah through the Quranic texts and the texts of the Sunnah of what this year from the effects of social, economic , and spiritual benefits do not materialize than a decade , but the marriage in addition to that, the basis of family formation , which rejected the peace if society as a whole , and if it is corrupt and its effects stretch with the man in his life and after his death . The research is divided into three sections ... In the first section clarified the definition of marriage and the legitimacy and benefits , and in the second section shows the search to determine the age of marriage when the scholars of Islam and contemporary scholars , and in the third section briefs the reader on the history and the pillars and conditions of the marriage contract and determine the age of marriage in the personal status law . الملخص إن البحث الموسوم (( تحديد سن الزواج في الفقه الإسلامي وقانون الأحوال الشخصية النافذ في أقليم كردستان دراسة مقارنة )) يبحث في بيان آراء الفقهاء في المذاهب المختلفة وقانون الأحوال الشخصية في العراق وفي إقليم كردستان العراق النافذ ... وتبين من خلال البحث أن الفقهاء مع إختلافهم في تحديد الزواج بالعمر أو بالأمارة والعلامات الظاهرة على الشاب أو الشابة يتفقون على أن الزواج سنة مؤكدة من خلال النصوص القرآنية ونصوص السنة النبوية الشريفة لما لهذه السنة من آثار إجتماعية وإقتصادية ، وفوائد روحية لا تتحقق من عقد إلا الزواج بالإضافة إلى أنه أساس تكوين الأسرة والتي إذا صلحت صلح المجتمع برمته وإذا فسدت فسد وآثاره تمتد مع الإنسان في حياته وبعد مماته . والبحث مقسم إلى ثلاث مباحث ... ففي المبحث الأول يتوضح تعريف الزواج ومشروعيتهُ وفوائده ، وفي المبحث الثاني يبين البحث تحديد سن الزواج عند فقهاء الإسلام والمعاصرين من علمائه ، وفي المبحث الثالث يطلع القاريء على تأريخ وأركان وشروط عقد الزواج ـ وتحديد سن الزواج في قانون الأحوال الشخصية .


Article
زيد بن عمرو بن نفيل وجهوده في نشر عقيدة الأحناف

Authors: م.د. سامي عويد احمد
Pages: 356-395
Loading...
Loading...
Abstract

ZAID IBN AMR IBN NEVILLE AND HIS EFFORTS IN SPREADING THE DOCTRINE ALOHNAV Search made by M. D. Sami Ahmed Owaid Tikrit University / College of Basic Education / Sharqat Department of Mathematics Summary This research can be summarized into several axes guaranteed by looking at the following: 1 - after a study of the personality of Zaid bin Amr bin Neville appeared he supervision of his people , and middle one proportions , and submitted them in the hair , and political leadership . 2 - took personal Zaid ibn Amr wide area in the history of pre-Islamic heritage in terms of the capillary , and the large number of events , and the facts that over , especially after the conversion to the tap . 3 - Find afternoon during the considerable efforts made by Zaid ibn Amr in an attempt ÇáÍŢć request and call him traumatized and even expulsion . 4 - The large number of novels that relate to mention Zaid ibn Amr whether the correct ones or made or increases made on novels health ; to show how important this character in the history of religious dogmatic . 5 - by looking at the sources, who touched a male hair Zaid ibn Amr , we find that it was as important sources of evidence poetry quoted by Arab scientists to use them , which was mentioned in the Koran. 6 - Find proved that Zaid bin Amr bin Neville despite his search for the true religion of the Jews and the Christians, but he did not belong to them , but disowned them, and announced that he follow the religion of Ibrahim , the upright , a Muslim and was not of the idolaters . الملخص يمكن تلخيص هذا البحث الى عدة محاور تضمنها من خلال النظر الى ما ياتي: 1- بعد الدراسة لشخصية زيد بن عمرو بن نفيل ظهر انه من اشراف قومه, ومن اوسطهم نسبا, ومن المقدمين فيهم في الشعر, والريادة السياسية . 2- اخذت شخصية زيد بن عمرو مساحة واسعة في تاريخ ما قبل الاسلام من حيث الموروث الشعري, وكثرة الاحداث, والوقائع التي مر فيها خاصة بعد تحوله الى الحنفية . 3- ظهر خلال البحث الجهود الكبيرة المبذولة من قبل زيد بن عمرو في محاول طلب الحقو والدعوة اليه حتى اوذي وطرد . 4- ان كثرة الروايات التي تعلقت بذكر زيد بن عمرو سواء كان منها الصحيح او المصنوع او الزيادات المصنوعة على الروايات الصحية ؛ لتبين مدى اهمية هذه الشخصية في التاريخ الديني العقائدي . 5- من خلال النظر في المصادر التي تطرقت لذكر شعر زيد بن عمرو نجد انها كانت المصادر المهمة باعتبارها من الشواهد الشعرية التي استدل بها العلماء على استخدام العرب لها, والتي جاء ذكرها في القران الكريم . 6- اثبت البحث ان زيد بن عمرو بن نفيل على الرغم من بحثه عن الدين الحق عند اليهود والنصارى الا انه لم ينتسب اليها, بل تبرأ منها, واعلن انه على دين ابراهيم حنيفا مسلما وما كان من المشركين .


Article
واتا و ياسا لؤجيكييةكانى هةندىَ لة ئامرازةكانى بةستن لة زمانى كورديدا ليَكؤلَينةوةيةكى واتاسازى لؤجيكيية

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract Meaning and Logical rules of some Conjunction in Kurdish language This research is about Meaning and Logical rules of some Conjunction in Kurdish language, within the framework of mathematical logic, according to the descriptive analysis method; this research describes two important points which are: Identifying logical rules of Conjunction in Kurdish language and the role of these conjunctions in Economical language This research except the introduction and conclusion consists of two axes. The first axis refers to meaning and logic. The second axis belongs to the rules of some Conjunction in Kurdish language The most important target that we have reached in this paper is that: the logical rules in Kurdish language are the same as in the Arabic and English language. And the Conjunction have an important role in Economical language . In the conclusion the researcher mentioned the most important results which he has proven and abstract in English and Arabic languages. ثوختة واتا و ياسا لؤجيكييةكانى هةندىَ لة ئامرازةكانى بةستنى زمانى كوردي باسةكة لة ضوارضيَوةى لؤجيكدا باس لة ياسانى هةنديَ ئامرازةكانى بةستن دةكات، كة ضؤن يارمةتيدةر دةبيَت بؤ ئابوورى قسةكردن و كورتكردنةوةى رستة . ئامانج و طرنطى باسةكة لةوةداية باس لة دوو خالَى طرنط دةكات كة بريتين لة: دةستنيشانكردنى واتا و ياسالؤجيكييةكانى ئامرازةكانى بةستن لة زمانى كورديدا ؟ و رؤلَى ئةم ئامرازانة لة ئابووريكردنى زماندا . باسةكة جطة لة ثيَشةكى و ئةنجام لة دوو تةوةرة ثيَكهاتووة، تةوةرةى يةكةم تايبةتة بة واتا و لؤجيك، تةوةرةى دووةم تايبةتة بة ياساكانى هةندىَ لة ئامرازة بةستيَنةرة لؤجيكييةكان لة زمانى كورديدا، طرنطترين ئامانج، كة ثيَى طةيشتوين لةم باسةدا ئةوةية: ياسالؤجيكييةكانى زمانى كوردى هةمان ياساى لؤجيكى زمانانى ترة وةك : عةرةبى و ئينطليزى و دواتريش رؤلَيَكى طرنط دةطيَرِن لة ئابوورى زمان، لة كؤتايدا ئةنجام و ثوختةى باسةكة بة زمانى عةرةبى و ئينطليزى خراوةتةرِوو .الملخص دلالة والقواعد المنطقية لبعض أدوات الربط فى اللغة الكردية يتناول البحث دلالة و قواعد بعض ادوات الربط فى اطار علم المنطق الرياضى، وفق المنهج الوصفى، الهدف من البحث التعرف على دور هذه الأدوات فى اقتصاداللغة و قوانين هذه الادوات لربط الجملة فى اللغة الكردية . البحث عدا المقدمة والنتائج يتكون من محورين، المحور الأول يتناول العلاقة بين المعنى و المنطق، والثانى يتناول قوانين بعض ادوات الربط فى اللغة الكردية، اهم النتائج التى توصلنا اليها فى البحث هى : القوانين المنطقية لأدوات الربط هى نفس القوانين المحمول بها فى اللغة العربية و الأنكليزية،ان ادوات الربط لها دور فعال فى اقتصادية اللغة، وفى النهاية تم عرض ملخصين باللغة العربية والأنكليزية .


Article
زمــــــــانــــــــى شيعــــــــــــرى هـــــيَـــــمـــــــــن

Loading...
Loading...
Abstract

Abstract This research deals with the poetic language, its aspects, its relation with the people's spoken language and the differences between them. It shows the role of poetic language in concrete the style of poets. It also explains the sources of poetic language. Then it moves to the poetic language of Hemin, the poet. It talks about the characteristics of this language and its effects to appear poet's style. It also mentions to those reasons that have made the poetic language of Hemin to reach a level in masterpiece, fluency, and originality to be a model and pioneer in Kurdish poetry. الملخص تبحث هذه الدراسة اللغة الشعريةو ابعادها وعلاقتها بلغة محادثة الناس والفرق بينهما، ودور هذه اللغة فى تجسيد أساليب الشعراء، مع بيان مصادر اللغة الشعرية. ثم تتطّرق الى اللغة الشعرية عند الشاعر (هيَمن)و خصائص هذه اللغة وتأثيراتها على بلورة أسلوب الشاعر مع الأشارة الى الأسباب الّتى أدت الى وصول لغة هيمن الشعرية درجة من الروعة والسلاسة و الاصالة بحيث تكون اسوة يحتذى بها في الشعر الكردى ثيَشةكى: بآطومان زمانى شيعريى رِةطةزيَكى سةرةكيى شيَوازةء، ثردى نيَوان زمانء ئةدةبةء، لةسةريَكى ديكةشةوة، خويَنةرء شاعير ثيَك دةطةيَنيَت..... هةر شاعيريَك خاوةنى دةنطى خؤى بيَت، زمانى تايبةتى خؤى هةية كة لة شاعيرانى ديكة هةلَداويَرآ....هيَمنى شاعيريش يةكة لةو شاعيرة رِةسةنانةى، نةك هةر خاوةنى زمانى خؤيةتى، زمانةكةى ئةوةند نايابء ثاراوةء رِةوانة، فةرهةنطيَكى وشةء دةربرِينى رِةسنةء، لةوبوارةدا سةرمةشقء قامك نيشانة، بؤية لةم تويَذينةوةدا هةولَى رِِوونكردنةوةى ئةو زمانة ناوازةء بةرزة دراوة. تويَذينةوةكة دوو بةشة؛ بةشى يةكةمى لايةنى تيؤريى تويَذينةوةكةيةء لةمةرِ زمانى شيعريى بةطشتى جياوازيى لةطةلأ زمانى ئاسايىء، ثيَوةندى نيَوانيان دةدويَت. بةشى دووةميش تةواوكةرى بةشى يةكةمء، بةشة ثرِكتيكييةكةيةتىء، كورتء ثوخت باسى رِةهةندةكانى زمانى شيعرى هيَمنء خةسلَةتةكانى دةكاتء، لةهةر بواريَكدا ضةندان نموونة لةشيعرةكانى ديَنيَتةوة.

Table of content: volume:9 issue:1