جدول المحتويات

مجلة كلية العلوم الاسلامية

ISSN: 20578626
الجامعة: جامعة بغداد
الكلية: العلوم الاسلامية
اللغة: Arabic

This journal is Open Access

حول المجلة

مجلة علمية محكمة تصدر عن كلية العلوم الاسلامية جامعة بغداد، وقد صدر العدد الاول منها عام 1965.
الهدف: نشر البحوث المتعلقة بالدراسات الاسلامية واللغة العربية.
سنة الاصدار: 1965
الاعداد الصادرة 51 عدد

Loading...
معلومات الاتصال

07735985333

journal@cois.uobaghdad.edu.iq
fatmahussen9090@gmail.com

جدول المحتويات السنة: 2014 المجلد: العدد: 40

Article
العِلَّةُ ومَظَانُّھَا عِنْدَ المُحَدِّثِی ن مِنْ خِلَال نُظْمِ الإبِرِیْسَمِیَّةِ فِيْ مُصْطَلَحِ الحَدِیْ ث

المؤلفون: أحمد علي بریسم الزبیدي
الصفحات: 9-47
Loading...
Loading...
الخلاصة

Islamic law on a number of sources in the significance of the rulings issued by including what is Genuine some of which is a sub, and it is known to all the scholars, that the Sunnah is the second main source after the Koran, which separated its entirety and allocated general and restricted the absolute, has adopted the Almighty God to obey its owner and his followers, and ordered that the obedience of obedience to God, he said: 'Whoever obeys the Messenger has God obeyed} (women: 80), then the farmer believed in him and help him, and followed, he said: {Those who believe in him and Azrōh and Nasroh and follow the light which revealed to him those are the successful} (custom: 157). It is understood that the year the government employees to follow them are fixed correct him (), unlike the weak Refunded Orbiter and the date of the year to find that the scientists, has consumed most of her many speeches criticism and scrutiny on the basis of knowledge of the wound and the amendment, the distinguished properly talk of a weak, because over the acceptance of hadith based on free from illness Kadhh, hence the interest of scientists of Balalh, to enable the people of competence and workmanship Alhdithip to stand for what they are, but they may have the base from which distinguish true talk of weak, may God Ali as guided me to systems Ghalib what was termed modern vocabulary Haddithih system called (Brisemeh), which included types of conversations dealt a reasoned that Vodaftha, Frgbt in the study applied research I called (the illness and Mazanha when modernists through Brisemeh) systems, and is intended to extend and facilitate the concept of illness, defined statement Mazanha, and to cite examples of each type, the statement citizen illness in every conversation teacher, and necessitated the nature of this research that includes the following introduction to pave and two sections and a conclusion, according to the fore the importance of the subject and the reason for writing it and end it, and dealt with in the boot definition of the illness, types and Mazanha and knew systems Brisemeh and reasons for their systems, and then reported the full board , the first section devoted to talk about the ills contained in Sindh, upping it of Applied examples, and made the second topic of the ills contained in Sindh and tenderloin together with Applied examples areاعتمدت الشریعة الاسلامیة على جملة من المصادر في الدلالة على احكامھا الصادرة عنھا منھا ما ھو اصلي ومنھا ما ھو فرعي، ومن المعلوم عند جمیع أھل العلم، أن السنة النبویة ھي المصدر الرئیس الثاني بعد القران الكریم، والتي ف صلت مجملھ و خ صصت عامھ و ق یدت مطلقھ، وقد أمر لله سبحانھ وتعالى بطاعة صاحبھا واتباعھ، وبین ان طاعتھ من طاع لى فقال:{مَنْ یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَدْ أَطَاعَ للهََّ} (النساء: ٨٠ )، ثم بین فلاح من آمن بھ ونصره واتبعھ فقال:{ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِھِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِي أُنْزِلَ مَعَھُ أُولَئِكَ ھُ م .( الْمُفْلِحُونَ} (الأعراف: ١٥٧ بخلاف ،() ومن المعلوم ان السنة المأمورین باتباعھا ھي الصحیحة الثابتة عنھ الضعیفة المردودة والمتتبع لتاریخ السنة یجد ان العلماء، قد تناولوا غالب احادیثھا بالنقد والتمحیص على اسس علم الجرح والتعدیل، لمیزوا صحیح الحدیث من ضعیفة، لان مدار قبول الحدیث النبوي الشریف قائم على خلوه من العلة القادحة، ومن ھنا جاء اھتمام العلماء البالغ بالعلة، لیمكنوا اھل الاختصاص والصنعة الحدیثیة من الوقوف على حقیقتھا، ولتكون لھم القاعدة التي من خلالھا یمیزوا صحیح الحدیث من ضعیفھ، وقد منَّ لله عليَّ اذ وفقني لنظم غالب ما اصطلح علیھ المحدثون من مفردات حدیثیة بمنظومة اسمیتھا (الابریسمیة)، كان من بینھا انواع من الاحادیث التي اعترتھا علل فأضعفتھا، فرغبت في دراستھا تطبیقیاً ببحث أسمیتھ (العلة ومظانھا عند المحدثین من خلال نظم الابریسمیة)، والھدف منھا بسط وتیسیر مفھوم العلة ،بتعریفھا وبیان مظانھا، وإیراد الامثلة لكل نوع،وبیان مواطن العلة في كل حدیث معل، واقتضت طبیعة ھذا البحث ان یتضمن بعد المقدمة على تمھید ومبحثین وخاتمة ،ذكرت في المقدمة اھمیة الموضوع وسبب الكتابة فیھ والغایة منھ، وتناولت في التمھید تعریف العلة وأنواعھا ومظانھا، وعرفت بنظم الابریسمیة ودواعي نظمھا ،ثم أوردت متنھا كاملا، وخصصت المبحث الاول للحدیث عن علل ترد في السند معززا ایاھا بالأمثلة التطبیقیة، وجعلت المبحث الثاني لعلل یرد في السند والمتن معا مع امثلتھا التطبیقیة.

الكلمات الدلالية


Article
ENTRANCES TO MAKE A MODERN INTERPRETIVE MIND A CRITICAL INDUCTIVE STUDY
مداخل لتكوین عقلیة تفسیریة معاصرة دراسة استقرائیة نقدیة

المؤلفون: Jassim Muhammad Harchan جاسم محمد حرجان
الصفحات: 9-49
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. Thaqafat Al Mufassir in Zarqashi's "Al Burhan fi Uloom Al Quran". By Dr. Layla Muhammad Masud where she mentioned the general and special education of the interpreter. 2. Making an Interpretation Ability. Dr. Al Shareef Hatim bin Arif Al Auni wrote an essay entitled "Making an Interpretation Ability" where he put forth a practical plan to make such an ability. This paper most resembles mine except the fact that I focused on the general framework rather than details of the subject. 3. Essays of Prof. Hameeda Al Nafeer particularly his symposiums "Modern Methods of Quranic Study" and "Islamic Sciences, a Crisis of Methods or of Reveelation?". 4. Recent books and essays of Dr. Taha Jabir Al Alwani. Problems of the Study: - Is it possible to make new entrances of a modern interpretive mind? - How can we deal with the new alien readings of the Quran? Are they fruitful as a positive incentive of Muslims to wake up? - What are the modern Quranic studies that relate a present-day Muslim to the Holy Quran? Are there modern examples?تعد قضیة تطویر الد ا را رسات القرآ رآنیة من أجل المهام ، وأولى ما تفاكرت فیه العقول وتعددت الألأفهام ، وأثمن ما صرفت فیه الألأفكار ، وطرحت فیه البدائل ، وتنوعت الرؤى، ولالا سیما ونحن نعیش في عصر تتفجر معارفه ، وتتعقد اف ا را ر ا زا زته، وتتدافع أفكاره ره ، ومن أجل ابتكار مقاربات فكریة لتحقیق الشهود الحضاري في قوله تعالى ( لتكونوا شهداء على الناس) سورة رة البقرة رة / ١٤٣ حضوا را ر ومشاركة في الإلإنجاز وتفاعلالا ایجابیا مع . المشتركات الإلإنسانیة والحضاریة في ضوء قوله تعالى ( لتعارفوا) الحج ا را رت / ١٣ لذا لالابد من الخروج من النظرة رة ذات البعد الواحد الى القرآ رآن الكریم الى العقلیة المركبة التي تستوعب رسالة القرآ رآن وآفاق العصر، وهذا لالایتحقق إلالا من خلالال رؤى تفسیریة جدیدة وفق الضوابط المعروفة ، فوودت مستعینا باللهلله تعالى أن أكتب بحثي الموسوم (مداخل لتكوین عقلیة تفسیریة معاصرة رة ) د ا را رسة استق ا را رئیة نقدیة. وهو محاولة لطرح حزمة لأبرز المداخل لتكوین العقلیة التفسیریة المعاصرة ومنها:( المدخل الثقافي، والمنهجي ، والمعرفي، والمقاصدي ، ومدخل التدبر، وق ا رءة في نماذج تفسیریة معاصرة) .

الكلمات الدلالية


Article
مفهـــوم الحشـــر فــــي العقيدة الإسلامية

المؤلفون: ثائر ابراهيم خضير الشمري
الصفحات: 48-89
Loading...
Loading...
الخلاصة

- Hashr: Dead is a collection of parts after the Plate and dispersed in Twaya ground or stomachs of whales or the depths of the sea or the air atoms, then revived, and then market to the land of the resurrection, which did not commit any sin on her back for the account and the weight of the business. - Body jammed reincarnated is the first body, related by the Spirit to be rewarded or punished, and this is to be dress in the verse:  Iې eBay eBay - Mental evidence is Hashr: All refunds envoy all crammed envoy = All refunds crammed Health submitted: small and large have shown. - Recycled relationship Balhacr relationship to Zumih particular sense, when I imagined or mentioned in your mind re-stated Hashr; because the mind thousand accustomed to their inherent strength and depth of interdependence in perceptions on the face if attended one in mind attended the other depending on him. Was inherent in their mind. - The human body under the results of laboratory analysis more like a small mine co-authored twenty-two component, and so it goes after his death two phases: The first stage of disintegration and secession. The second stage of melting and disappearing. In the first stage the members of the Dead disintegrate slowly, and cut off communication between the parts, and separated from each other gradually, and then end up in a small Vtatat. In the second phase of this small Afattataat melt into the ground and go away completely, but tailbone text him the right to talk. Based on this, it is said: Dead cornered after dispersing its parts, quoted above is true for the first phase. It said: Dead cornered after a lack of eye and its impact, quoted above is also true for the second phase. And Allah knows best في هذا البحث سلط الباحث الضوء على عظمة اهوال (الحشر) مستنيراً بالقرآن الكريم، شارحاً تفصيلاته الخطيرة، وأهواله الجسيمة، وتغيراته المخيفة،  ﯺ ﯻ ﯼ ﯽ ﯾ * ﰀ ﰁ * ﰃ ﰄ * ﰆ ﰇ ﰈ ﰉ ﰊ ﰋ  .عبس:34-35-36-37 ولعل من ابرز بواعث البحث ومسوغاته هو تذكير الناس بأيام الله تعالى، وإنَّ ذكر الحشر على الدوام، يدفع المؤمن لفعل الكرام، وتجنب الآثام، على مر الأيام، والاستعداد لوقت القيام، بين يدي العليم العلاّم . ومن أجل التعرف على موضوع الحشر وما فيه، اسند الباحث دراسته الى المناهج العلمية، فقد نقب عن أصل الحشر ومعانيه، ومُظهراً أقوال مثبتيه وناكريه، وكاشفاً أنواع محشوريه. فضلاً عن التمييز بين الحشر والبعث، والحشر والنشر، ومن يحشر من المخلوقات ومن لا يحشر، وكيفية الحشر الجسدي يوم القيامة وما وقع فيه من اختلاف بين علماء الكلام، أهو الجسد القديم نفسه أم جسد جديد غيره

الكلمات الدلالية


Article
الحافظ المزي ومنهجه في كتابه تحفة الأش ا رف بمعرفة الأط ا رف

المؤلفون: أحمد شاكر محمود
الصفحات: 49-122
Loading...
Loading...
الخلاصة

مما وصل إلینا من هذا الت ا رث العظیم الذي خلفه لنا علماؤنا كتاب (( تحفة الأش ا رف بمعرفة الأط ا رف )) للحافظ المزي الذي قال عنه الإمام الصفدي ((شیخ الزمان ، وحافظ العصر ، وناقد الأوان، لو عاصره ابن ماكولا كان له مشروباً ومأكولا ، وجعل الأمر إلیه موكولا)).( ١) لذا ارتأیت بعد التوكل على الله أن أكتب بحثاً أسلط الضوء فیه على حیاة هذا العالم الكبیر وبیان منهجه في هذا الكتاب النافع الذي قال فیه الإمام ابن حجر العسقلاني : (( حصل الانتفاع به شرقاً وغرباً ، وتنافس العلماء في تحصیله بعداً ( وقربا ))

الكلمات الدلالية


Article
شهادة الله تعالى في المنظور العقدي

المؤلفون: محسن قحطان حمدان
الصفحات: 90-130
Loading...
Loading...
الخلاصة

Science, news, and Signifying, writing, and the judiciary, has counted some linguists certificate news associated with science, and others went to the news that they witness what he saw. 14:00 that commentators have gone to several statements reflect the reality of God certificate, and months Mayati these words: It's a self-certification anecdotal them in the afterlife, which is to prove the sincerity of the prophecy of the Prophets and Messengers, Prophet Muhammad (), or the administration of justice in the judiciary among people, which means that the certificate of real meaning. It's testimony to be moral and metaphorical sense, God is witness to the oneness including showed signs that cut uniting the Almighty. C It's a testament figurative sense of hand cutting honestly the message of the Prophet (), and in terms that God supported the Prophet () the signs and miracles function on honesty in the case of prophecy and the message لا يخفى على كل باحث أن اختيار موضوع للبحث فيه لا يخلو من أسباب موجبة وأهداف منتقاة، وفي هذا السياق فإنه قد بدا لي أن الكتابة في موضوع (شهادة الله تعالى) مهم من وجوه عدة؛ وذلك أنه قد سيقت هذه الشهادة في سياق آيات القرآن الكريم وفي مواضع عدة للدلالة على الوحدانية وصدق النبوة ومقاضاة العباد على أفعالهم في الآخرة ورقابة الله تعالى عليهم في الدنيا مما يفيد أن الموضوع له صلة بالعقيدة وأن العناية به والتوجه نحو دراسته يفضي إلى التعرف على معنى هذه الشهادة ومقاصدها في سياق ورودها ويرشد إلى الوجوه الدلالية التي تنصرف إليها.

الكلمات الدلالية


Article
مخالفات أصبغ بن الفرج للإمام مالك من خلال كتاب القوانین الفقھیة لابن جزي

المؤلفون: قصي سعید احمد
الصفحات: 123-163
Loading...
Loading...
الخلاصة

I found out from my research, that the forward repaint bin Faraj Egyptian, is a senior elders Maalikis, has taken the science of elders Maalikis, who lived through the forward Malik, and senior officers, has been praised by senior scholars, including Abouhatem Razi, Ibn Maajishoon, the companion, and was mentioned by Ibn Hibbaan in trustworthy, and Abu Ali said his son housing: the trust of confidence, and others . features a book of laws jurisprudence, Fu easy phrase, has said the dispute Higher unlike other books, and the division of thoroughbred nearly long, severe and unrelenting, and collect between Elijaz and the statement, that they rarely meet . gm lesbianism: agreed that the majority of scholars agreed on the prohibition of lesbianism, but differed in his sentence, said audience: Taziria Baquba, and syphilis, and repaint the front, said: Gqhobth skin . walatq Palmthelh: jurists difference between the aged slave who like him, but by virtue of the judge is the view of the public, and does not require either repaint the judge's ruling.فلقد تردد اسم الأمام أصبغ بن الفرج عند مطالعاتي وبحثي في كتب الفقه ولا سیما كتب المذهب المالكي … و أ ریت أن اقدم خدمة لهذا العالم المفضال، بأن أخصص له بحثا في المسائل التي انفرد بها التي خالف بها أحد أ ري الامام مالك (رضي الله عنه )، ومن خلال تصفحي لكتب المالكیة، فوجدت ما ابغي في كتاب القوانین الفقهیة، للامام محمد بن احمد بن جزي، فقد وجدت فیه ست مسائل، وهذه المسائل منها ما كان له بها أ ریا منفردا عن المذهب، ومنها ما وافق أحد أ ري الامام مالك ، وقد عرضت احكام هذه المسائل على المذاهب الفقهیة الأخرى، وبسطت بحثها فقارنتها من حیث الدلیل و الاستدلال، اثبتها من خلال عرض الآ ا رء حول كل مسألة من حیث التوافق والاختلاف، والاجابات والردود من قبل علماء المذاهب القدماء والمتأخرین . ثم قمت بد ا رسة للائمة الاعلام، الأمام مالك ،والأمام أصبغ، والامام محمد بن جزي رحمهم الله تعالى . ثم قمت بد ا رسة كتاب القوانین الفقهیة لابن جزي رحمه الله تعالى

الكلمات الدلالية


Article
ابن حبیب المالكي وأ ا رؤه الفقهیة في كتاب النكاح

المؤلفون: محمود بندر علي
الصفحات: 131-198
Loading...
Loading...
الخلاصة

After studying his life and his knowledge Ibn Habeeb was not only extraordinary in Doctrine, but also he was great in poetry and Hadeeth. But late in his life some defects were taken upon him, such as poor memorizing, which I out balanced and that due to the fact that his opponents were filled with envy, because of his fine political and scientific stature. Through all of the above I can score the following remarks: A- His life: 1. The historians differed about his date of birth, so I suggested it was in the one hundred and seventies. My goal was to gather all the narrations that happened in during his birth. 2. His death was in two hundred thirty nine H, yet some dissimilarities were found. 3. His fame was beyond Andalusia to reach out the whole of the Islamic world, which meant that he had students who were not of less cleverness than their master, whom took the knowledge and spread it around the globe. B- His jurisprudential views: To the followers of Ibn Habeeb jurisprudential views find a jurisprudential voice and had a fine position among the scholars and that would not had been unless he had clear mind, pierce vision and an extremely brilliant memory. Finally I recommend that Ibn Habeeb should take a supreme place in the study and show his high jurisprudential views which can not be ignored, done without or forgotten, because of what they have of clear significance in the flow of ideas that could not become from nothing, but were the results of the knowledge that he was brilliant in and he was affected by the habitat he was living in.فقد أكرم الله تعالى كثی ا رً من عباده العلماء بالمنازل الرفیعة لما بذلوه من جهود في بناء الصرح العلمي لهذه الأمة، من خلال بیان ما تمس الحاجة الیه من الأحكام الشرعیة لكل ما یجري بینها من علاقات، وما یصدر عنها من تصرفات، وقد أكثروا التصنیف في مجال هذه المهمات من المختص ا رت والمبسوطات، وأودعوا فیها من المباحث المتنوعة بعد التحقیقات الدقیقة والمسائل النفیسة الجلیلة وبینوا كل ما یحتاج الانسان في حیاته وما یتوقع وقوعه ولو على أندر الاحتمالات، وبجهودهم تلك تركوا الامة على حالات جلیات فشكر الله الكریم لهم سعیهم، و ا زد لهم خیرهم وأجزل لهم العطایا، وأسكنهم في دار ك ا رمته مع أفضل الب ا ریا، وجعل لنا نصیباً من تلك الخی ا رت، وأدامنا على طاعته ومرضاته حتى الممات، وغفر لنا وللمسلمین جمیع الذنوب والسیئات، لذلك أخترت علماً من تلك الأعلام لأبحث عن أ ا رئه في أمهات الكتب والمجلدات، المختص ا رت والمشروحات . موضوعاً لبحثي التي أسمیته: (ابن حبیب المالكي وأ ا رؤه الفقهیة في كتاب النكاح)، وهذا البحث مستل من رسالة ماجستیر اشرفت علیها في كلیة العلوم الاسلامیة علما ان الترقیات باستلال بحث أشرف علیه. فقد بحثت عن آ ا رئه وجمعتها وبحثت عن الموافقین والمخالفین له مع ذكر أدلتهم ومناقشتها وبیان وجه الدلالة منها ، وترجیح ال أ ري ال ا رجح منها .

الكلمات الدلالية


Article
الامام احمد بن محمد بن يزيد بن هارون ابو بكر الخلال واراؤه الفقهية

المؤلفون: محمد شاكر رشيد
الصفحات: 164-241
Loading...
Loading...
الخلاصة

After reconciling God now recall the results proved to me through my message of Imam Abu Bakr sorts of opinions and jurisprudence where proved me several things, including : First: The Imam is Khallaal Hanbali jurists of the founders of the Hanbali school, a thirdcentury scientists and beginning of the fourth century . Second: I found out after the search and investigation that Khallaal Imam Abu Bakr was the first of the collection, and arranged without demonstrated texts Imam Ahmad ibn Hanbal Allah have mercy on him . Third: Imam Khallaal has spared no effort in behind the texts and to seek the views of Imam Ahmad as requested in all Islamic countries, when we saw that he traveled to Persia and the Levant and the Arabian Peninsula traces the text and notation . Fourth: The Imam Khallaal has had a long history of more than science has many books we note that A book mosque, who did not compose like him in the jurisprudence of Imam Ahmad ibn Hanbal, and a thousand a year, and a thousand in ills, and a thousand in the classes, it was a scientific encyclopedia Almighty God's mercy . Fifth: I found out that it is applied in the doctrine of the scholars of the weighting in the view of Imam Ahmad ibn Hanbal, where it is likely to see an opinion from the views quoted by Imam Ahmad, and then comes the evidence on the weighted Sixth: Imam Khallaal Akhtar issues violated the public where, Fenrah has authorized the reading of the Koran postpartum if I stop her blood, and we see the scars and wailing authorized if the qualities that called Dead by matching the qualities in his life . And we see prohibits the sale of sheep skin and victimized by authorizing the sale of the cow and camel leather . Seventh: Khallaal did not come out to talk about the school where we see adheres to talk and that was as weak as we've seen in the issue of water spilling if the hand after it entered the bedroom where he was without Kultin rely on a weak increase, but it is likely to work out . Eighth: Imam Khallaal has nothing to do caliphs the Abbasids did not draw near them, not even the judiciary and Ifta received diligence in this has been the founder of the doctrine of Imam Ahmad ibn Hanbal, but it is a world factor, where he taught, where he studied approach advances in doctrine as stated in the book year Farahmh God from the world of Jalil was a world factor even passed away and left us Eartha culturally proud, great and ask God that I have been able to show the personal views of Imam Khallaal service great for our religion and labor and youth completes to my duty as a student science and God bless, praise be to Allah and peace and blessings be upon our Prophet Muhammad and upon his family and companions wholes.

الكلمات الدلالية


Article
العذر بالجھل في الشریعة الإسلامیة المعاملات المالیة

المؤلفون: صهیب سلیم عمیر الآلوسي
الصفحات: 199-228
Loading...
Loading...
الخلاصة

The subject of my research is the excuse of ignorance of Islamic law, has put the subject Introduction stating that this great religion forbade ignorance landed from as much as the owner Vhjb Islam all forms of ignorance, by contrast, has ordered this religion with science observed it, as quasi- science with light and ignorance, darkness, and stated that of the causes of research in this subject he an asset that should be Eetmrs her ruling, the judge and the mufti and industrious jurist, but the common man, he must identify the issues that excused the ignorance and issues that do not excusing them, although he claimed ignorance She wrote a conclusion the results, which are by definition an excuse in the language and in the terminology show that the meaning of idiomatic does not deviate from the linguistic meaning, and there are words related excuse: the license amnesty, and there are words related to ignorance: the doubt, and conjecture, and error, omission, and that matters relating to the transactions including the issue of a Muslim if he repents of usury and was gripping the funds usury gathered has a van was ignorant of the prohibition, it is not anything, and that was a world prohibition, the money taboo and origin of malignant, Fujb it reformatted in the faces of the mainland of the charity and the charity is so likely than words, and the price at which it is sold to Mstrsl if the unfairness obscene claimed Almstrsl ignorance of this, and asked him under oath and agreed that the right to recover the sale, and the rule of silent on the sale of the curious to his claimed ignorance, if the present Council contract and silent he has to sell and the seller price, the ever defect about a year and did not demanding the price is not something that has the seller not be excused for his ignorance in silence if called him , and the agent's true selling it is located to the principal if ignorant of the defect and the agent has the response of the defect and that the agent if he buys a defective ignorant Baiba, this is true and it is selling to a client as well as the agent has the defect and the unique response of termination on the public opinion of jurists, a likely consensus. She concluded Find a conclusion summarized the most important results, and recommendations for science students in particular and Muslims in general to follow the issues of legality and learn its provisions and to identify the do's and don'ts of legitimacy for not falling into ignorance, because ignorance of things made all the people known of the religion is not an excuse, although he claimed the owner of ignorance , and it the man was excused for ignorance, but it is no excuse in failing request the right, and in addition to that in our time, this is the whole world is a small village existence of the Internet and other means of communication, does wonder if ignorance is an excuse today, and God knows best .سلط الباحث في بحثه على موضوع هام یحتاج الیه الناس الا وهو العذر بالجهل في الشریعة الإسلامیة، فقد وضع الباحث للموضوع مقدمة ذكر فیها أن هذا الدین العظیم نهى عن الجهل وحط من قدر صاحبه فشجب الإسلام جمیع أشكال الجهل، وبالمقابل فقد أمر هذا الدین بالعلم وحظ علیه، إذ شبه العلم بالنور والجهل بالظلمة. ثم عرج الباحث ببیان أسباب البحث في هذا الموضوع إذ انه أصل من الأصول التي ینبغي أن یتمرس بها الحاكم والقاضي والمفتي والمجتهد والفقیه، بل العامي وجب علیه التعرف على المسائل التي یعذر فیها بالجهل والمسائل التي لا یعذر بها وٕا ن ادعى الجهل. ثم خلص الباحث الى أهم النتائج ، والتوصیات التي ا ا رد ان یضعها قواعد علمیة لطلبة العلم والمسلمین على وجه العموم، لتتبع المسائل الشرعیة وتعلم أحكامها والتعرف على الأوامر والنواهي الشرعیة لعدم الوقوع في الجهل، لأن الجهل في الأشیاء المبذولة لكل الناس والمعروفة من الدین بالضرورة لا تعد عذ ا رً وٕان ادعى صاحبه الجهل، وعلیه فان كان الإنسان یعذر بالجهل إلا انه لا یعذر في تقصیره بطلب الحق، وبالإضافة إلى ذلك ففي زماننا هذا یعد العالم كله عبارة عن قریة صغیرة بوجود الانترنیت ووسائل الاتصال الأخرى، فهل یاترى یعد الجهل عذ ا رً الیوم والله تعالى أعلم .

الكلمات الدلالية


Article
بيع النجَش حكمه وصوره في الشريعة الإسلامية

المؤلفون: محمد حسين عودة جمعة الكبيسي
الصفحات: 229-262
Loading...
Loading...
الخلاصة

1. The Nagh tells open Noon and stillness gym as he tells Bfathtin, low visibility, and also the excitement origin, and it is called the hunter Nagha; Because it scatters fishing for their dens. 2. Some scholars added the language of the people and the people of Fiqh alike and said that Nagh being in the marriage and the other, a deception and deceit ugly Gower this marriage in addition to the sale. And conducted by Ibn Hajar al in the wealth of the orphan-faceted. 3. The scholars are unanimously agreed that Najh disobedient so. 4. Nagh that increases in the price without desire, but it should if the item was not an orphan worth and there Arif and his purpose in buying it does not deny it even worth the increase. Rather privacy. 5. The difference in Nagh issue was the validity of the contract and the option of Admanma otherwise understand and agree on the sanctity disobedience actor. 6. came as reported by some of the books of fiqh Astrathm in Altathem science forbidden. They said the suitor sermon on sinning if other science forbidden, as well as in the Somme on Soma and sales to sell. As for Nagh disobey it, whether or not aware of the prohibition; Because vanity and treason is no secret that a haram in Islam other than the foregoing; Because it does not know the sanctity only properties. 7. bidding and is now called the auction, or sell Forestry: that the seller displays the item and call them, people and increases in each other, and then settle the sale to the person who presents the latest price takes it, he is selling is true is permissible, it is not forbidden, not inside the prohibition on the man som som brother and sell it to sell, there is no harm in it. 8. things that accompany the sale of bidding and private auctions when the socalled scientists Bnagh, and often have Nagh agreement between the owner of the goods and Najh which is religiously.جاء البحث من اجل الإحاطة بأنواع النَّجش وتبیین أحكامها ولأجل بیان بعض إمكانیَّات الشریعة الإسلامیة في جانب البیوع وقدرتها على التأثیر في الأسواق الإسلامیة، وتحقیق المستوى المطلوب واللائق من النَّتائج التعاملیَّة عن طریق تفعیلها في الحیاة الاقتصادیة، وٕاعطاء صورة واضحة عن أداء البیع في الشریعة وٕامكانیة تطبیق إحدى استخداماته في هذا الجانب، وتمكینها في الاستفادة من أسلوب ص ا رحة البیع من دون غبن الآخرین كأحد تلك الاستخدامات البیعیَّة النَّافعة.

الكلمات الدلالية


Article
Chapter grammar between flexor and his income
الفصلُ النّحويُّ بينَ العاطفِ ومدخولِه

المؤلفون: Emad Alwan Hussein --- عماد علوان حسین
الصفحات: 242-294
Loading...
Loading...
الخلاصة

This study highlights the syndromes (couples grammatical) in the door of the kindness of the layout, especially the flexor and Almatov according to the standard rule that control through correlation compositional elements of Arabic sentence and authored structural leading to the presumption of verbal relate to each other is called .(the presumption of control (convergence) or (correlation One of the syndromes which Me out as scientists are located between the flexor and his income, Vtaatbawa functional conditions and synthetics, has also noticed the phenomenon thereto lead to incompatibility from each other and prevents direct contact with through the occurrence of them break resulting in separation, .which is the so-called (Chapter grammar) The grammarians enemy Astelazem a elements analytic grammarians element of another form of convergence (correlation) in the syntax, and pointed to what is incompatible with it do not meet with him b (incompatibility) or (chapter), which is every indication separation between the twin Kalatef example and Almatov interval is below wholesale; it does not belong to the structural pattern, it is for a foreign vocabulary nor irrelevant to them; because of the strength of the link between them because of the (presumption correlation), and all this is in the preservation of .(the presumption of convergence)تسلط هذه الد ا رسة الضوء على المتلازماتِ ( الأزواجَ النّحویةَ) في باب عطف النسق وخاصة العاطف والمعطوف وفقَ القاعدةِ المعیاریةِ التي تحكمُ من خلالِ التّلازمِ التّركیبيِّ لعناصرِ الجملةِ العربیةِ وتألیفِها البنیويِّ مما یفضي إلى قرینةٍ لفظیةٍ تحكمُ ارتباطَها ببعضِها تسمّى بقرینة ( التّضام ) أو ( التّلازم ) . إنّ من بینِ المتلازماتِ التي عني بها علماءُ النّحو هي التي تقع بین العاطفِ ومدخولِه ، فتتبعوا أحوالَها الوظیفیةَ والتّركیبیةَ ، وقد لاحظوا أیضاً ظاهرةً تط أ رُ علیها تؤدي إلى تنافیها عن بعضِها وتمنعُ اتصالَها المباشر من خلالِ وقوعِ فاصلٍ بینها ینتجُ عنه انفصالُها ، وهو ما یسمّى ب ( الفصلِ النّحويّ ) . إنَّ النحویینَ عدُّوا استلازمَ أحدِ العنصرینِ التحلیلیینِ النحویینِ عنص ا رً آخرَ شكلاً من أشكالِ التّضامِّ( التلازم ) في التّركیبِ النّحويّ ، وأشاروا إلى ما یتنافى معه فلا یلتقي به ب ( التّنافي ) أو ( الفصل ) ، وهو كل ما یدلُّ على الفصلِ بینَ متلازمینِ كالعاطفِ والمعطوفِ مثلاً بفاصلٍ هو دونَ الجملةِ؛ لأنّه لا ینتمي لنمطِها التّركیبيّ، فهو أجنبيٌّ عن مفرداتِها ولا یمتُّ بصلةٍ لها ؛ لما بینَها من قوةِ الرّبطِ بسبب ( قرینة التّلازمِ) ، وهذا كلُّه یصبُّ في الحفاظِ على ( قرینةِ التّضامِ ) .

الكلمات الدلالية


Article
إيقَاد الضِّرام علَى من لَم يوقع طَلَاقَ العوام ١١٩٦ ه) - للعلامة محمد بن الحاج حسن الآلاني الكُردي ( ١١

المؤلفون: سؤران فرج عبد ا
الصفحات: 263-336
Loading...
Loading...
الخلاصة

This message is for leaflets in the door of divorce addressing the author of "lighting Aldharam on who did not sign the divorce Floater," and the name Wigley labeled, and the intention of the author through his writing, where written to respond to some of the known people of science among the common folk at the time Vovetoa non-occurrence of divorce Floater of the Kurds who do not know the meaning of the term linguistic divorce, although they knew that he put the word to cut the marital relationship! Of course this fatwas strange anomalies oblique for serious, but accused the author of the book of those taking bribes in return for those opinions misleading; therefore wrote this short letter in response to them strongly, and the statement of corruption Mokhzhm, depending on the forensic evidence, linguistic and scales sound and intuitively minds, and the right that he had succeeded in statement of what he wanted so that the demolition of their buildings and set aside their behavior and direct them, but what has taken it is the severity of his style with violators, and adoption of too many books scholar Ibn Hajar al- Haytami. You might find an excuse to him that magnitude but was against the bone error who responded to them, and denier Sniehm, and this was the penalty Similarly, and the adoption of the many books on Ibn Hajar God's mercy because the books were Mayor fatwa when scientists region, which is but a quote repeatedly them to show them that you Khafattm adopted, and Nqdtm your approach in your reliance upon in all Msaúlkm Mkhafattkm frank with him here, and this is the most powerful method to respond and undergo the violator as it Palmqpol response they haveمن العلماء الكرد الذين لهم بحوث حول مسائل فقهية صاحب هذه الرسالة الموجزة التي نحن بصدد تحقيقها؛ لإخراجها بحلة أفضل وسعياً منَّا للحفاظ على التراث الإسلامي، وإحياء ما يمكن إحيائه بعد أن قرب من الموت ببقائه في المكتبات هنا وهناك، بعيداً عن متناول الأيدي، حاملاً غبار سنين من النسيان والتهميش، وهذه الرسالة عبارة عن وُرَيْقَاتٍ في باب الطلاق عَنْوَنَه مؤلفه ب "إيقاد الضرام على من لم يوقع طلاق العوام"، ومن الاسم يجلى المسمى، ونية صاحبه من خلال كتابته، حيث ألفه للردِّ على بعض من عرف بأهل العلم بين العَوام آنذاك فأفتوا بعدم وقوع طلاق العوام من الكرد الذين لا يعرفون المدلول اللغوي للفظ الطلاق وإن عرفوا أنه لفظ وضع لقطع العلاقة الزوجية!! ولا شك أن هذا من الفتاوى الغريبة الشاذة المائلة هؤلاء بأخذ الرشى مقابل تلك الفتاوى المضللة؛ لذا كتب هذه الرسالة القصيرة في الرد عليهم بقوة، وبيان فساد مأخذهم، اعتماداً على الأدلة الشرعية ونقض مسلكهم وَوِجْهَتَهُم.

الكلمات الدلالية


Article
الإنصاف في مشاجرة الأسلاف في اجتماع الاستعارتین التبعیّة والتمثیلیّة

المؤلفون: عبد الناصر طھ مزھر
الصفحات: 295-325
Loading...
Loading...
الخلاصة

In the Name of Allah, the All-Merciful, the Ever-Merciful Praise be to Allah, The Lord of the worlds, and peace be upon Muhammad the master of former and latter people, and peace be upon His relatives, companions and those who followed Him to Judgment day. After recognizing the prescription which is called (Purpose of Wishes in the Science of Meaning , Thus, I wished to investigate the subject as being related to Arabic rhetoric. And there are alot of prescriptions of rhetoric which are scattered here and there in the role of prescriptions in parts of the earth, so i wished to shed light on that prescription in order that everyone who is specialized in Arabic rhetoric science and the student could make use of it, and to support the rhetorical library with a source. I have obtained that prescription from the Azhar-Library on line. And my work was as the following: After this introduction, I have divided my research into two: The first division: The study division: which involves two divisions: The first: the writer's life. The second: Description of the prescription and the two curricula in investigation. The second division is the investigation of the book The list of the resources and sources. And after that humble effort in frond of God's majesty-there is no god but God- I ask God to make my work this in my scale of charities in time when there is no benefit neither from fortune nor from sons except that who faced God with god heart. Praise to God former and latter.فبعد أنْ وقعت عیني على المخطوط الموسوم ب (الإنصاف في مشاجرة الأسلاف في اجتماع الاستعارتین التبعیّة والتمثیلیّة) استهوتني عملیة تحقیقه؛ لكونه یتعلق بالبلاغة العربیة، وٕانَّ هناك الكثیر من مخطوطات البلاغة غیر محققة متناثرة هنا وهناك في دور المخطوطات في بقاع الأرض ، لذا وودت أنْ أُخرج ذلك المخطوط إلى النور؛ كي یطّلع علیه المتخصصون بعلم البلاغة العربیة وطلاب العلم ، وارفد مكتبة البلاغة بأحد المصادر

الكلمات الدلالية


Article
Arabs Historical Knowledge in the era before Islam Quranic connotations
المعارف التاریخیة عند العرب في عصر ما قبل الإسلام

المؤلفون: . شذى عبد الصاحب عبد الحسین العبیدي
الصفحات: 326-351
Loading...
Loading...
الخلاصة

This research deals with the most important findings of Arab Knowledge and historical News (Akhbar) in pre – Islamic period, based on the koran, which is the best and most authentic written Islamic Arabic source absolutely ; being an essential source for this study . for it shows great concern towards history , specially that of Prophets , Akhbar of perished nations such as ‘Ad’ ,Thamud, Ashab al – Fil , as well as others , which are repeated in several Kuranic verses being as a sermon or lesson to those Arabs opposing Islam . Moreover , the Koran contains clear hints about history and important events that took place in pre – Islamic era . Historical facts and archeological discoveries have Proved the authenticity of what the Koran mentioned , concerning perished Arabs , However , we may go further to say that it is more possible that the Arabs have had “books” , “papers” and “Parchments” on which they wrote “Akhbar” , Historical Knowledge in pre – Islamic times especially in the period that preceded Prophet Muhammad prophecy , though it did not come down to us , as we learn from the Koran.یتناول هذا البحث د ا رسة أهم ما توصل إلیه العرب من معارف وأخبار تاریخیة في عصر ما قبل الإسلام بالاعتماد على القرآن الكریم الذي یعد أقدم واصدق المصادر العربیة الإسلامیة المدونة على الإطلاق ، باعتباره مصد ا رً أساسیاً لهذه الد ا رسة ، وذلك لتضمنه اهتماماً بالغاً بالتاریخ ولاسیما أخبار الأنبیاء ، ومواقف أممهم منهم ، وكذلك ذكره لبعض أخبار الأقوام العربیة البائدة مثل عاد وثم ود وأصحاب الفیل وغیرهم ، والتي تكرر ذكر بعضها في سور قرآنیة متعددة وبأسالیب متنوعة في العرض ، أوردها كعبرة وموعظة للمعارضین من العرب للإسلام وتذكی ا رً بما أصاب شعوب العرب الغابرة من العذاب لتكذیبهم الرسل والأنبیاء ، فضلاً عن ذلك ما تضمنه القرآن الكریم من إشا ا رت واضحة عن التاریخ والأحداث المهمة التي وقعت في عصر ما قبل الإسلام . وقد أثبتت الحقائق التاریخیة والكشوف الأثریة التي توصل إلیها المؤرخون والآثاریون في القرن التاسع عشر صحة ما جاء في القرآن الكریم من أخبار الأقوام العربیة البائدة ودقتها . وقد نذهب ابعد من ذلك فنقول انه من المحتمل كثی ا رً أن یكون لدى العرب كتب وصحف ورقوق قد دونت فیها الأخبار والمعارف التاریخیة في عصر ما قبل الإسلام ولاسیما عصر ما قبل البعثة النبویة الشریفة ، وان لم یصل إلینا شيء منها ، مستندین بذلك إلى ما تلهمنا به آیات القرآن الكریم.

الكلمات الدلالية


Article
ما اتفق لفظه واختلفت ماهیته من المصطلحات الأصولیة بین مدرستي المتكلمین والفقهاء

المؤلفون: أحمد علیوي حسین الطائي
الصفحات: 352-385
Loading...
Loading...
الخلاصة

عمد الباحث في د ا رسته الى اب ا رز اهم طرق التألیف في علمي اصول الفقه والكلام، واشار في د ا رسته الى الطریقتین الرئیستین التي اعتمدها علماء الأصول في مؤلفاتهم، هما: طریقة المتكلمین وطریقة الفقهاء ؛ وتمتاز كل طریقة من هاتین الطریقتین بما یمیزها من الطریقة الأخرى من حیث آلیة استنباط القواعد الأصولیة واستخ ا رجها وأسلوب الوصول إلیها؛ كما أنهما تمتا ا زن من بعضهما بأن لكل منهما تقسیمات خاصة لموضوعات أصول الفقه.

الكلمات الدلالية


Article
العقلية النقدية في فلسفة صدر الدين الشيرازي (ت ١٠٥٠ ه) ومفهومي أصالة الوجود وماهية الزمن

المؤلفون: تماضر مرشد سلیم
الصفحات: 386-426
Loading...
Loading...
الخلاصة

الكلمات الدلالية


Article
الأبعاد التركیبیة والسیاقیة لاتصال تاء التأنیث الساكنة

المؤلفون: أحمد خالد محمود
الصفحات: 427-460
Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to God that His grace is righteous and force pitfalls and gain Awardees and .prayed to God Bashir prognostic and OS enlightening and on his family and him After the completion of the God of this research and the statement of what you want to study and analysis of induction that you made on some of the Holy Quran :and some Arab poetry, came to some of the issues that appeared to me, namely 1-The V feminization static contact past deeds attributed to the act were not devoid of meaning to be disclosed the 2-na relating already past if entrusted with the verb to indicate the collection cracker Great Sphinx and the command, and punishment, and denial, and the shortage and lack of perfection, it said Bedouins, Thamood lied, lied returned ... etc . 3-The deleted na from the verb assigned to collect cracker indicative of the true feminine indicate Kamal matter and height, as well as telling about something, than that: the verse: ((wives) said), and the Almighty said: ((So whosoever receives an admonition from his Lord and ended )). 4-The obligatory na connection is already assigned to a real feminine lest confused news on the receiver between actor feminine or cause, of this: India has, and India by her brother, when you delete na in this case either to judge error on them, and either we are waiting for words afterwards. 5-A relates to acts of praise and slander is to differentiate between sex and same thing. 6-makrooh relates already separated between him and the perpetrator (b only) because the actor masculine sex, sex, The heart of the meaning and appreciation of what he had only one hand The. 7-passport already separated liaison between him and the perpetrator without the (only) supports the allocation of meaning. 8-act out may be related, although the act was assigned to the active masculine, but that meant that non-actor, be it with the actor who respond to the plural cracker; so had authorized the male and deletions, it says: metrology Ng Ng.فبعد النظر في كتب الأولین من النحاة رحمهم الله تعالى وأثابهم على ما قدَّموا لنا من قواعد خدمة لكتاب الله العزیز وخدمة للعربیة، لابُدَّ من تسلیط الضوء على بعض الأمور التي أ ا رد بیانها النُّحاة والتي لم تخرج عمَّا أثبتوه إلاَّ أنَّنا نعمل على بیان إطلاق حكم الجواز والوجوب بعض الأحكام من الصناعة النحویة، وهل أنَّ الم ا رد هو إثبات قاعدة ما من غیر غایة تضاف لبیان الكلام، ونحن نعلم أنَّ اللغة أي لغة كانت وظیفتها الإفهام؛ لذا قالوا: (الكلام هو اللفظ المفید الذي یدلُّ على فائدة یحسن السكوت علیها )، ومن هذا المفهوم بین الضوابط النحویة والعلاقات السیاقیة التي اعتمدها أهل اللغة، نعمل على بیان العلاقة بینهما وما أ ا رده النحاة، وقد بینت ذلك في استق ا رء لحالة الجواز والوجوب التي أثبتها النُّحاة لاتصال وحذف تاء التأنیث الساكنة وبیان الأبعاد التي ی ا رد منها حالة إثباتها وحذفهافولجت قضیة الأسس المعرفیة عند سیبویه ، وناقشت النظر النحوي والإعتقاد ، وعرجت على مفهوم العمل النحوي ، وبعدها فصلت القول في حقیقة العامل النحوي ، وما یتعلق به من تفسیر ، ورفض ، وقبول .

الكلمات الدلالية


Article
الأبعاد المعرفية للعمل النحوي عند سيبويه في ضوء معطيات الخطاب

المؤلفون: سلمان عباس عبد
الصفحات: 461-486
Loading...
Loading...
الخلاصة

تتسم النظریة النحویة العربیة في حقبة التأسیس بخصائص تمایزها عن بقیة اللغات ، إذ تقوم على منهج إطاره المعادلة الاتیة : ( المخاطِب – الخطاب – السامع ) ، ومن حیث المحتوى تمتاز بنظام محكم یدور على ( البنیة – التركیب – الدلالة –السیاق – الإع ا رب)، لیشكل بمجموعها نسقا لغویا متجانسا یمتزج مع الطابع الإجتماعي للعربي ، ومعتقداته ، وثقافته . وهذا یعني أن تلك النظریة ولدت ولادةً طبیعیة ، بعد مخاضٍ مفاده الحفاظ على می ا رثٍ متكاملٍ ، یبدأ بنصها الشرعي (الق ا رن الكریم ) ، وینتهي بسماته من سجایا متعددة

الكلمات الدلالية


Article
البا ا رسایكولوجي والإعجاز العلمي في الفكر الاسلامي

المؤلفون: رعد شمس الدین الگیلاني
الصفحات: 487-510
Loading...
Loading...
الخلاصة

یسلط البحث الضوء على موضوع البا ا رسایكولوجي باعتباره مجالاً مهماً لعرض القضایا الغیبیة بخطاب علمي معاصر وقد حاول الباحث أن یتتبع مسار هذا المجال في الد ا رسات الغربیة وعرض البا ا رسایكولوجي الذي حدث حوله خلاف كبیر بین أنصاره وعلماء العلوم الطبیعیة وخاضوا معارك طویلة الأمد لأكثر من قرن من الزمان والبا ا رسایكولوجي كلمة تعني (علم النفس الابتدائي) وهي لا تنطبق مع حقیقة هذا العلم ولذلك حاول البعض أن یطلق علیه أسماء أخرى مثل (الساي) وهو وحدة قیاس النشاط الطاقي للأشیاء والموجودات. وكذلك أطلق علیه المیتافیزیقیا أو ما و ا رء الطبیعیة ولكن الأمر استقر في النهایة على البا ا رسایكولوجي. ونحن نحاول أن ننتصر للإسلام والمفاهیم الدینیة بخطاب علمي معاصر. ویوظف البا ا رسایكولوجي وما حدث من تطور لهذا العلم في البیئة الغربیة فناقش الباحث قضایا عَجَزَ عن إد ا ركها وتفسیرها العلم الحدیث ووظف هذه المواضیع لإثبات حقائق الدین والإیمان وكما هو معلوم بأن الكون یمثل الكتاب المنظور للهدایة الإیمانیة في حین یمثل القرآن الكتاب المقرء والجمع بین الق ا رءتین هي وظیفة العلماء في العصر الحدیث لأن الكون كله معج ا زت أو كما یقول ١). فكانت قضایا )« المعج ا زت كلها طبیعیة لأن الطبیعة كلها معج ا زت » : الإمام الغ ا زلي الموت والسحر والحسد تؤكد حقیقة استم ا رر إعجاز الق آ رن إلى الأبد.

الكلمات الدلالية


Article
المبالغة في الجمل

المؤلفون: لینا طهماز علي
الصفحات: 511-542
Loading...
Loading...
الخلاصة

إن الغرض من الوصف بالمصدر عند بعض النحاة هو المبالغة، وأمثلة ذلك N M M : كثیرة في القرآن الكریم، فمن الاخبار بالمصدر عن الذات، قوله تعالى ١، أي: ذي كذب، كما یقال:" للكذاب" وهو الكذب بعینه، بعد ما كان LRQ P O نحاة الكوفة یوجهون الوصف بالمصدر على التأویل بالمشتق، ونحاة البصرة على تقدیر مضاف. اتفق القدماء والمحدثون على أهمیة سیاق الجملة وأثره في رفع الغموض، وتحدید المعنى، وعدم الاكتفاء بظاهر اللفظ وما یحمله من دلالات بمعزل عن المقام فلا یصل بالباحث إلى فهم النص فهماً صحیحاً، فعلیه أن ترجع إلى سیاق الكلام لإیضاح المعنى، مثال ذلك:" القطع إلى الرفع والنصب في النعت" یعني أن الموصوف مشتهر بالصفة معلوم بها حقیقة أو ادعاء.

الكلمات الدلالية


Article
شِعْرِ أحْمَدَ الصّافي النّجَفِ ي

المؤلفون: أحمد حمید كریم العزاوي
الصفحات: 543-594
Loading...
Loading...
الخلاصة

Praise be to Allah, Lord of the Worlds, and prayers and peace be upon the Messengers Muhammad and The God of the good and virtuous. After: Has remained poets late nineteenth century walk through the hair that traveled by poets from them in writing traditional subjects sunken in the decoration verbal praise and satire and pathos, etc., even if pollen twentieth century took poets reluctant subjects refined and consumed and indulge in national issues and any of the events due to developments political and social life in Iraq in particular and the Arab world in general and therefore appeared new images in poetry were not familiar before, including pictures of the withdrawal to the soul and search in depths and disclosure concerns, and such a phenomenon a range of poets including poet (Ahmad Safi al-Najafi) which pollen People poet was tissue alone, and the whole writers and critics who wrote in his poetry as a phenomenon worthy of research and study and meditation as I turned to themes of poetry, some strange not heeded by poets who preceded him and He attended horizons lattice not Ertdha other poets who have lived in his time, he refused to earn a living Hair and attacked hypocrisy, poets, critics, and refused festivals Hair (festivals on the sidewalk held) and called for renewal and renounce the tradition, and preached world New dominated humanism, and Aav money to his companions, and played for women and their world, and married with things and pains, and sincere to his poetry, poetry has inspired Aouhah to demon his hair, and a life of homelessness impact on stability, and he wants only to live according to his mood and whim. Preferably hut on the palace, and unity in his life is his companion, and angle in his café adjusted minimum him. Lived expatriate more old, nothing would please him or acceptable, clothing Ghraib and ate strange and reprinted strange, did not leave money or property but left fifteen Deewana and book prose and translation of the Rubaiyat of Khayyam and echo good between fans and know the value and Haarith, for all these reasons preferred writing find him; came entitled (Net hair Ahmad Najafi _ Technical Study) have to write about it before me virtuous researchers referred to their messages on placements reported and cited. Search contains introduction and preface and four sections, the first section had rhetorical phenomena The second section dedicated to the study of language while eating noodles third section is poetic, and the topic IV handled Amoosikhalcharih in his hair and it addressed, music internal and external music. Followed by the conclusion of research and the most important findings of the research and proven sources and references, and a brief search in English.الشاعر (احمد الصافي النجفي) الذي طلع على الناس شاع ا رً كان نسیج وحده ، وأجمع الأدباء والنقاد الذین كتبوا في شعره على أنه ظاهرة جدیرة بالبحث والدرس والتأمل إذ التفت الى موضوعات شعریة بعضها غریبة لم یلتفت الیها الشع ا رء الذین سبقوه وآرتاد آفاقاً شعریة لم یرتدها غیره من الشع ا رء الذین عاشوا في عصره ، فقد رفض التكسب بالشعر وهاجم النفاق وشع ا رءه ونقاده ، ورفض مهرجانات الشعر (مهرجاني على الرصیف یقام) ودعا الى التجدید ونبذ التقلید ، وبشّر بعالم جدید تسوده النزعة الإنسانیة، وعاف المال لأصحابه ، وعزف عن الم أ رة وعالمها ، وتزوج الإسقام والآلام ، وأخلص لشعره ، فالشعر عنده وحي یوحیه إلیه شیطان شعره ، وآثر حیاة التشرد على الاستق ا رر ، ولا یحلو له الا أن یعیش على وفق م ا زجه وهواه . یفضل الكوخ على القصر، ووحدته في حیاته هي رفیق سفره ، و ا زویته في مقهاه تعدل عنده الدنیا . عاش مغترباً اكثر عمره، لاشيء یرضیه أو یرتضیه، ملبسه غریب ومأكله غریب وطبعه غریب، لم یترك مالاً أو عقا ا رً بل ترك خمسة عشر دیواناً وكتاباً نثریاً وترجمة لرباعیات الخیام وصدىً طیباً بین محبیه وعارفي قیمته وشاعریته، لهذه الأسباب مجتمعة آثرت كتابة بحث عنه؛ فجاءت بعنوان ( شعر احمد الصافي النجفي_ د ا رسة فنیة )

الكلمات الدلالية

جدول المحتويات السنة: المجلد: العدد: