Table of content

al-academy

مجلة الاكاديمي

ISSN: 25232029 18195229
Publisher: Baghdad University
Faculty: Fine Arts
Language: Arabic

This journal is Open Access

About

jornal of the college of fine Arts University of baghdad

web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Loading...
Contact info

email : al.academy@cofarts.uobaghdad.edu.iq
phone number: 009647703467114
web site : jcofarts.uobaghdad.edu.iq

Table of content: 2014 volume: issue:67

Article
The features of color in Gauguin’s painting
سمات اللون في رسومات غوغان

Loading...
Loading...
Abstract

With the beginning of the twentieth century the world has witnessed. Significant technical changes in the form of the emergence of technical schools sought to be free to approach modern ideas about innovations and new technologies. Bringing the work of art imposes its presence through the interaction of elements up to the beauty of the painting, to bring reality to the emergence of new forms of art through a culture of the artist and his relationship with reality A group of artists who have excelled in the use of color, which led to the emergence of a later artistic movements. It is outstanding in this area artist (Paul Gauguin), who tried to find work in the new laws for the color and reversed on the surface of the optical color and then load the spiritual and symbolic significance. This research came "The features of color in Paul Gauguin paintings". Which consists of four chapters. The first chapter where the methodological framework for research that is the problem of research, importance, objectives and then determine the terms. The research aims identify to: 1 - detection mechanism of operation and features of color in Gauguin paintings. 2 - revealed references affecting in the structural work of art. The second chapter included the theoretical framework. While the third chapter on research procedures included in the analysis of samples that included the work of Gauguin. The fourth chapter included, the results, including: 1 - confirmed Gauguin to solid colors in flat space which embodies the symbolic meanings through the liberation from the constraints of Impressionism. 2 - contrast, transitions between the surfaces, and different colors. Suggest a similarity between color and music. Which have benefited abstract movement مع مطلع القرن العشـرين شهد العالم تحولات فنية كبيرة متمثلة في ظهور مدارس فنية سعت للتحرر للاقتراب بأفكار الحداثة نحو إبداعات وتقنيات جديدة، فأصبح العمل الفني يفرض وجوده من خلال تفاعل عناصر ضاغطة وصولا إلى تحقيق جمالية اللوحة الفنية، التي تسعى لتمثيل الواقع في استنباط أشكال فنية جديدة تتمحور من خلال ذاتية الفنان وثقافته وعلاقته مع الواقع. ووفقا لذلك ظهر مجموعة من الفنانين الذين تميزوا بالجرأة والثراء اللوني والذي فتح الباب لمدارس فنية لاحقة. ومن المتميزين في هذا المجال الفنان (بول غوغان) الذي حاول في أعماله استحداث قوانين جديدة للون وتفعيل الذات وعكسها على السطح البصري ومن ثم تحميل اللون بدلالات روحية ورمزية. وقد جاء هذا البحث "سمات اللون في رسومات الفنان بول غوغان". والذي يتكون من أربعة فصول. حيث يتضمن الفصل الأول الإطار المنهجي للبحث الذي تمثل بمشكلة البحث وأهميته وأهدافه ومن ثم تحديد المصطلحات. ويهدف البحث إلى التعرف على: 1- آلية اشتغال وسمات اللون في رسومات غوغان. 2- المرجعيات المؤثرة في بنائية العمل الفني أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري والذي يحتوي على مبحثين، تناول الأول مفهوم اللون، بينما تناول المبحث الثاني تجربة غوغان واسلوبه . الفصل الثالث اشتمل على إجراءات البحث في تحليل العينات التي تضمنت أعمال للفنان غوغان والتي تم اختيارها بصورة قصدية من خلال تقسيم الأعمال إلى ثلاث مراحل ومن ثم اختيار عينة من كل مرحلة. أما الفصل الرابع فقد خصص لعرض النتائج ومنها: 1- اكد غوغان على دور اللون من خلال توظيف الألوان الخالصة بشكل مساحات مسطحة ليجسد من خلالها معاني رمزية عن طريق تحرره من القيود الانطباعية. 2- التناقض والانتقالات بين السطوح والألوان المختلفة عند غوغان ، توحي بوجود تشابه بينها وبين الموسيقى. والتي استفاد منها المدرسة التجريدية

Keywords


Article
Inherited effect for tributary in the potter falantinos caralummpos
اثر الموروث الرافديني في إعمال الخـــزاف فالنتينوس كارالامبوس

Loading...
Loading...
Abstract

The research is dealing with studying the effect of Iraqi environment with its different forms and details to produce art works of Potter (Falantinos caralumpos') . Choosing of this potter in particular in this current study because he has European artistic culture and affected by western environment which is different from. eastern environment (Iraq ) . Pottery art engaged great part in his life in his life course as international potter through artistic exhibitions and his participations in international festivals and bodies ,besides he worked as art professor in many countries. . From here, extracted the problem of the research . Does the Iraqi environment can enter in his life artistic field as a potter, spent three decades in the field of teaching the art of pottery in Iraq .The objective of the study is to introduce Iraqi environment vocabularies which had great effect in the productions of the potter (Falantinos ) regarding the block , color , idea , subject and the execution techniques for achieving Plastic art . Regarding theoretical frame of the study ;it included the concept of environment, its importance ,types and its influence on contemporary art. the procedures included the method of the research ,its society and sample analysis . By the 'analysis of the sample , the researcher reached the following results – 1. Through analyzing the pottery works , the potter adopted the tradition (form) and common one , inherited from Iraq environment in general and represented in ( dishes and mural) . 2. The effect of the environments as ( compressor ) dominant on the potter , and this reflected on his -pottery works through his obvious classic style in the form ; and denial of the vocabulary of his potteries in divestiture engineering forms or plants discover the harmony of the units with each other. i 3. Contemporary manner in achieving pottery works , gave the form that related to the Iraqi environment an important role to definite work environment ( time & place ) by giving the form meaning related to time has its importance and existing with in the potter ( Falantinos ) by the intend of finding organization of performance type and showing style for the theater of the event. يتناول البحث الحالي دراسة تأثير الموروث الحضاري الرافديني بمختلف أشكاله وتفاصيله على انتاج الاعمال الفنية للخزاف ( فالنتينوس كارالامبوس )، أن اختيار هذا الخزاف بوجه الخصوص في هذه الدراسة الحالية كونه يحمل ثقافة فنية أوربية ومتأثراً بالبيئة الغربية والتي تختلف اختلافا كبيرا عن البيئة الشرقية ( بلاد الرافدين )، وقد شغل فن الخزف جزءا كبيرا في مشوار حياته كخزاف عالمي من خلال المعارض الفنية والمشاركات في المحافل والمهرجانات العالمية ، فضلا عن ذلك فقد عمل كأستاذ فن في العديد من البلدان، ومن هنا جاءت مشكلة البحث هل استطاع الموروث الرافديني ان يدخل في ميدان حياته الفنية، علماً أن الخزاف قضى ثلاثة عقود من حياته في مجال التدريس لفن الخزف في العراق . هدفت الدراسة الى تعريف مفردات بيئة الموروث والتي كان لها الأثر الكبير في نتاجات الخزاف ( فالنتينوس ) من حيث الكتلة واللون والفكرة والموضوع وتقنيات التنفيذ للمنجزات التشكيلية . أما في يخص الاطار النظري للدراسة فقد تضمنت مفهوم البيئة وأهميتها وأنواعها واثر الموروث في الفن المعاصر ، أما الإجراءات فقد تناولت منهج البحث و مجتمعه وتحليل العينة . ومن خلال تحليل العينة توصل الباحث الى أهم النتائج : 1- من خلال تحليل الإعمال الخزفية اعتمد الخزاف ( الشكل ) التقليدي المألوف المتوارث من الموروث الرافديني بصورة عامة. 2- تأثير البيئات كـ( ضاغط ) مهيمن على الخزاف وهذا ما انعكس على أعماله الخزفية بأسلوب الكلاسيكية الواضحة في الشكل ، وتجريد مفردات زخارفها بأشكال تجريدية هندسية او نباتية في كشف تناسق الوحدات مع بعضها . 3- أسلوب المعاصرة في تنفيذ الأعمال الخزفية أعطى للشكل المرتبط بالبيئة المحلية دوراً مهماً للعمل في تحديد بيئة العمل ( الزمانية والمكانية ) بمنح الشكل مدلولاً ارتبط بزمن له مكانته موجودة عند الخزاف (فالنتينوس) بقصد أيجاد تنظيم بنوع الأداء وأسلوب الإظهار لمسرح الحدث

Keywords


Article
SCENES WAR CONFIGURATION BETWEEN THE GUERNICA AND ASSYRIAN APOPHYSIS SCULPTURE
تكوين مشاهد الحرب بين رسم الجورنيكا والنحت الناتئ الآشوري

Loading...
Loading...
Abstract

From the beginning of this research, it was necessary to present a general concept of straggling as we consider all the existence in nature, the smallest & the biggest one, are in state of struggling & even between the human desires & community.& a going over of some of the theorists & socialists view about this concept whether agreeing or disagreeing. Considering war is a part of this concept, thus, the precisely specification for the war horizon conception as it is pressing environment intervene the society of the artist that growing in exceptional environment & there is no community void of struggling and warfare, in past & present. Then the researcher mentioned in the second chapter of the theoretical framework of some war scenes in optical field & quick view about the subject of master pieces in this issue, we specify in the third chapter from the theoretical frame work a deep study in infrastructures showing for painting in war subject for each of Rubens (Massacre of the Innocents) Goya (The Executions of the Third of May) & she reached to the important point of the theoretical framework & considered it a main tool in practicing in the research. & the fourth chapter become to maintain the samples analysis that could be between the Guernica & the Assyrian wall paintings. the time edge of the research from 688 and to 1937. & finally she reached to the most important result of this study is to find resembles of morphological objective themes between the Guernica & the Assyrian apophasis sculpture منذ الشـروع بدراسة هذا البحث, كان من الضروري بدايةً ان نقدم مفهوماً عاماً لفكرة الصراع وعَد كل ما موجود في الطبيعة في حالة صراع, من أصغرها عنصـراً وحتى صراع الذات الإنسانية بينها وبين المجتمع, واستعراض لبعض آراء المنظرين وعلماء الاجتماع حول هذا المفهوم وإختلافهم أو اقترابهم منه. بما ان الحرب جزء من هذا المفهوم جاء التخصيص الادق للبعد المفاهيمي للحرب, بِعدّه بيئة ضاغطة تطرأ على مجتمع الفنان تنشأ في ظروف إستثنائية, ولا يخلو اي مجتمع قديماً أو حديثاً من الصراع والاحتراب. اذ أشارت الباحثة في المبحث الثاني من الاطار النظري الى بعض مشاهد الحروب في الحقل البصـري وفكرة سريعة عن موضوعات الاعمال بهذا الصدد. وخصصنا في المبحث الثالث من الاطار النظري دراسة أعمق للبنيات الإظهارية للرسم في موضوع الحرب لكل من لوحة روبنز (مذبحة الابرياء) ولوحة غويا (الاعدام في الثالث من مايو), ثم خَلصت الباحثة الى أهم مؤشرات الاطار النظري وعدها اداة رئيسة عند التطبيق في إجراءات البحث. لذا جاء الفصل الرابع ليضم تحليل العينات التي ستكون بين الجورنيكا حصـراً والجدرايات الاشورية , فكانت حدود البحث الزمانية بين المدة الممتدة من (668 ق.م الى 1937م) . وتوصلت الباحثة أخيراً الى أبرز النتائج من هذه الدراسة, كان أهمها إيجاد متقاربات من حيث السمات الشكلية والموضوعية بين الجورنيكا والجدارية الآشورية

Keywords


Article
Social communication in the arts of postmodern conceptual art a model
التواصل الاجتماعي في فنون ما بعد الحداثة الفن المفاهيمي انموذجا

Loading...
Loading...
Abstract

The research current (social networking in the arts of postmodernism (conceptual art a model) has this research contains four chapters, which included the first chapter methodological framework for research and which represents the research problem which manifested itself on the social networking and highlight the desired light in the arts landmarks postmodernism and how determine the modern concept of social networking as contained aim of the research is to identify the (social networking in the arts of postmodern conceptual art a model), while the boundaries of research has been limited to the study of social networking in the arts of postmodernism (1970-2000), citing the models pictured above with foreign sources and network information (online). The theoretical framework included the concept of social networking and the conceptual art, art, and the art of body language as indicators resulting from the theoretical framework included. The third chapter singled out (the rules and Research), which included the community research and analysis of the samples the (5) works of art, while the fourth chapter included the search results, and leading their findings researchers: - Invented trends postmodern new data for the synthesis of the visual, through the abolition of the distances between the shape and nature of the substance and form and ejected him. And between the signifier and the signified. And the introduction of new structures on the shape activating the total space for viewing and using innovative techniques and technology. As well as participate actual assembly of the recipients, to change the concept of the plate to plastic optical done as models in all samples. 2-use of photographs, documents and papers Almstnsschh to communicate with the receiver as a substitute for drawing shapes, for the intervention of an essential part of the work in the samples Alphena.kma models (1.3). 3. The idea is to become the actual target rather than the artwork itself in the conceptual art form and became a language overlap with collages, to find a novel form differs from the ordinary. As in the samples and models (2, 4, 5). 4-theatrical presentation is open and objective Bmatyate offsets about the semantics of conceptual communication and image with the receiver loses the functional significance of things through them in order to build a reincarnation Ignace fundamental spiritual as in Alnozj of the sample (2) تناول البحث الحالي (التواصل الاجتماعي في فنون ما بعد الحداثة (الفن المفاهيمي انموذجا) وقد احتوى هذا البحث على اربعة فصول ،تضمن الفصل الاول الاطار المنهجي للبحث والذي تمثل بمشكلة البحث التي تجلت على معالم التواصل الاجتماعي وتسليط الضوء المنشود في فنون ما بعد الحداثة وفي كيفية تحديد المحدثين مفهوم التواصل الاجتماعي كما احتوى هدف البحث الى التعرف على( التواصل الاجتماعي في فنون مابعد الحداثة الفن المفاهيمي انموذجا)،اما حدود البحث فقد اقتصرت على دراسة التواصل الاجتماعي في فنون مابعد الحداثة(1970-2000) نقلا عن النماذج المصورة المجودة في المصادر الاجنبية وشبكة المعلوماتية(الانترنت). واشتمل الاطار النظري مفهوم التواصل الاجتماعي وعلى الفن المفاهيمي وفن ولغة وفن الجسد كما تضمن المؤشرات التي اسفر عنها الاطار النظري. اما الفصل الثالث فقد اختص (بأجراءات البحث)والذي تضمن مجتمع البحث وتحليل العينات البالغة (5) اعمال فنية ،اما الفصل الرابع فقد اشتمل على نتائج البحث ، ومن ابرز النتائج التي توصلا اليها الباحثين : - ابتكرت اتجاهات ما بعد الحداثة معطيات جديدة للتوليف البصري، من خلال إلغاء المسافات بين الشكل ومادته وطبيعة الشكل واليه إخراجه. وما بين الدال والمدلول. وإدخال بنى جديدة على الشكل بتفعيل الفضاء الكلي للعرض وذلك باستخدام تقنيات مستحدثة والتكنولوجيا. فضلا عن المشاركة الجمعية الفعلية للمتلقين،ليتغير المفهوم من لوحة تشكيلية إلى منجز بصري كما في جميع نماذج العينات. 2-استخدام الصور الفوتوغرافية والوثائق والأوراق المستنسسخة للتواصل مع المتلقي كبديل عن رسم الأشكال، لتدخل جزءاً أساسياً للعمل الفني.كما في نماذج العينات (1، 3). 3- أصبحت الفكرة هي الهدف الفعلي بدلا من العمل الفني نفسه في الفن المفاهيمي وأصبح الشكل عبارة عن تداخل اللغة مع الفن التصويري،ليجد شكلا مستحدثا يختلف عن المألوف. كما في نماذج العينات (2، 4، 5). 4-يعد العرض المسرحي المفتوح وبمعطياته الموضوعية أزاحات أزاء دلالات مفاهيمية وصورية تواصلية مع المتلقي تفقد الأشياء دلالاتها الوظيفية من خلالهما لأجل بناء تناسخ أجناسي روحي جوهري كما في النوذج للعينة (2)

Keywords


Article
The Director and the virtual reality of the Theater
المخرج والواقع الافتراضي في المســـــــرح

Loading...
Loading...
Abstract

The dealing of the contemporary director with the optical techniques considers different of that it was in the past. Whereas many studies ,preformences,currents,and the European theatrical experiences, had confirmed and still confirming on the director's work ,the actor ,fashion, lighting ,decor , as a new theatrical performance ring ,starting with Greak , Abia , Arto, Maerhold , Krotovisky , Joseph Shaena , Brook , experiences, confirming on the importance of the director's work and the elements dynamism that are employed in space. That’s mean that the optical sight would be by the picture's rhythm and the theater reality to create elements and forms of a new meaning. The movement of the elements and the forms distinguished by their united and different rhythm within the performance, and that most of the pioneer experiences affirm on not using the ordinary places, and present performances in the street, museum and pool, and change it to un ordinary places, with noting the change in the place, reality and each work. While the director in the virtual reality deals with his other virtual techniques like fashion, décor, lighting, make-up by digital means depends on technique and technology in dealing with other techniques and elements يُعد تعامل المخرج المعاصر مع التقنيات البصـرية ، مختلفة عما كان عليه في السابق ، إذ إنَّ كثير من الدراسات ، والعروض ، والتيارات ،والتجارب المسرحية الأوربية ، أكدت ومازالت تؤكد على عمل المخرج ، الممثل ، الأزياء . الإضاءة ، والديكور ، كحلقة جديـــــدة في العرض المسرحي ، بدءاً من كريك ، وابيا ، ارتو ، ومايرهولد ، وكروتوفسكي ، وجوزيف شاينا ، وبروك ، وباربا ، واريان منوشكين إذ ارتبط هؤلاء بتجارب تؤكد على أهمية عمل المخرج وديناميكية العناصر المشتغلة في الفضاء . وهذا يعني إنَّ هناك رؤيا بصـرية تتم عن طريق إيقاع الصورة ، وواقع المسرح من أجل خلق عناصر وأشكال ذات معنى جديد ، وقد أمتازت حركة العناصر والأشكال بإيقاعاتها الموحدة والمختلفة داخل العرض ، وإنَّ معظم التجارب الطليعة تؤكد على عدم استعمال الأماكن التقليدية ، وتقدم العروض في الشارع والمتحف والمسبح ، وتحويلها إلى أماكن غير تقليدية ، مع أختلاف المكان والواقع في كل عمل . أما المخرج في الواقع الإفتراضي يتعامل بشكل مختلف مع تقنياته المفترضة الأخرى مثل ، الأزياء ، الديكور ، الإضاءة ، الماكياج ، بوساطة رقمية تعتمد التقنية والتكنلوجيا في التعامل مع تقنيات ، وعناصر العرض الآخرى

Keywords


Article
THE Dismounting's of Jack Dryda and its Usage in Theatre Scene
تفكيكية جاك دريدا واشتغالاتها في المنظر المسرحي

Loading...
Loading...
Abstract

The research falls in four chapters, the first chapter study the methodology which includes the problem of the study which represented by the following question; what are the aspect of jack Dryad's dismounting approach? And how to employ these aspects in the theatre scene? The aim of the study is to find out the aspects of dismounting approach of jack dryad and its usage in the theatre scene. Definition of basic terms are also mentioned in this chapter. Chapter two study the (theoretical background) in two sections; the first treated the "the concept of Dismount in". according to jack Dryad's strategy which consist of ( Demolition of duet or logic Centering , separation , repetition , Origin trace ) all these material come in chapter two under the title (Dismounting and theatre scene ) in which the researcher study how the directors '' Robert Wilson '' and '' Richard Former'' deals with the theatre scene and employ the most aspects of Dismounting approach . the chapter ended by the directors of theoretical background and the previous study were mentioned in chapter three which include the population of the study which consist of plays show . The sample depends on '' Women No'' of the director Bashar Abdul- gain '' In chapter four contain the results of the study and conclusion and references being usedيقع البحث في أربعة فصول ، عني الفصل الأول منها بالإطار المنهجي للبحث الذي تضمن مشكلة البحث المتمثلة بالاستفهام الآتي :- ما هي سمات المنهج ألتفكيكي لجاك دريدا ؟ وكيف اشتغلت في المنظر المسرحي ؟ في حين حدد الباحث هدف البحث بالاتي : تعرف سمات المنهج ألتفكيكي لجاك دريدا واشتغالاتها في المنظر المسرحي . ومن ثم ختم البحث بتعريف لأهم المصطلحات التي وردت في عنوان البحث . واحتوى الفصل الثاني من البحث ( الاطار النظري ) على مبحثين . الأول منها عالج موضوع ( مفهوم التفكيك ) عند جاك دريدا حيث ستراتيجيته الخاصة بالتفكيك والمكونة من ( تقويض الثنائيات او التمركز المنطقي ، الاختلاف ، الانتشار او التشتيت ، التكرارية ، الأثر الأصل ) . وجاء المبحث الثاني تحت عنوان ( التفكيكية والمنظر المسرحي ) وتناول فيه تعامل كل من المخرجين ( روبرت ويلسون ) و ( ريتشارد فورمان ) مع المنظر المسرحي وتجسيد اغلب سمات المنهج ألتفكيكي فيه . وختم الفصل الثاني بمؤشرات الاطار النظري والدراسات السابقة أما الفصل الثالث ( إجراءات البحث ) فقد ضم مجتمع البحث الذي احتوى على ستة عروض مسرحية ، واعتماد عينة بحث واحدة هي ( لاءات امرأة ) للمخرج بشار عبد الغني وتحليلها . وختم البحث بالفصل الرابع الذي ضم نتائج البحث والاستنتاجات وثبت المصادر

Keywords


Article
Connotations rhythm in the play chromatography
دلالات الايقاع اللوني في العرض المسرحي

Loading...
Loading...
Abstract

It is known that the color of a strong influence on the human and creates the special cases certain psychological and still literature and poetry using similes and metaphors color and also that countries take of colors characteristic symbolic it highlights the flags of those countries have conducted studies and statistics and experiences of the psychological impact of color, especially in the construction of optical image as a value aesthetic and intellectual cipher broadcast semanticمن المعروف ان للون تأثيرا في خصوصية الانسان يخلق فيه حالات له فيها مدلولات في مجالات العلوم التطبيقية والاكاديمية ,ومازال الادب والشعر يستخدم التشبيهات والمجازات اللونيه وكما ان الدول تتخذ من الالوان دلالات رمزية لها ويبرز ذلك باعلام تلك الدول وقد اجريت دراسات واحصائيات وتجارب التأثير النفسي للالوان وخاصة فـي بنـاء الصـورة البصـريـة بوصفها قيمة جمالـية وفكـريـة تبـث الشفرات الدلالـية لغرض مسرحي، ثـم يـأتي اثر المتلقـي فـي استقبال تـلك الشفـرات وفـك رمـوزهـا الـدلالـية ، ويعـد الايقاع اللوني مـن أهـم عناصر الـتكويـن ، متساوقا مع العناصر الأخرى ، مثل التكرار, التدرج,التنوع, الاستمرارية.وعلى ضوء المدرك المعرفي فقـد رأى الـباحث ان من الضـروري ان يحاول الافادة من الاجابة على السؤال الآتي: هل لدلالات الايقاع اللوني تأثيرات يمكن تطبيقها فـي مجال العـرض المسـرحي .ضمـن تشكــيل الصـورة


Article
Multi functionality in children's furniture to the age of(less than a year to 3 years)
التعدد الوظيفي في أثاث الأطفال لعمر(اقل من سنة إلى 3سنوات)

Loading...
Loading...
Abstract

Study examines the tagged (multi functionality in children's furniture to the age of less than a year to 3 years), the subject of the products used locally in terms of its suitability with the Iraqi children and their safety is envisaged when in use and its power of attraction and the economic impact, ensuring the first chapter the research problem and of the following question(What is the effect of multi functionality on the General Authority for a family of children to the age of less than a year to 3 years?), as was T. importance of research to shed light on the multi-functional furniture child at this stage of life as a stage of development task and that is where the tracks with his physical and mental, cognitive and a customs and traditions up to the objectives of the research in the study of the reality of the multi-functional children's furniture, the study of the safety aspects of access to better performance. As identified in the study designs furniture (beds) used locally and age (less than a year to 3 years) and used during the 2008 to 2009 AD. Has formed the study of five chapters, the first chapter the research problem, its importance and its objectives and its borders and determine the terms, and contained a second chapter on the theoretical framework, as contained third chapter on research procedures and methodology, while ensuring the fourth quarter analyze and describe models, Chapter V, containing the findings, conclusions and recommendations. تبحث الدراسة الموسومة (التعدد الوظيفي في أثاث الأطفال لعمر اقل من سنة إلى 3 سنوات)، موضوع المنتجات المستخدمة محليا من حيث ملائمته مع الطفل العراقي ومدى الأمان المتوخى عند الاستخدام وما له من قوة جذب والتأثير الاقتصادي, فتضمن الفصل الأول مشكلة البحث والمتمثلة في السؤال التالي(ما هو اثر التعدد الوظيفي على الهيئة العامة لأسرة الأطفال لعمر اقل من سنة إلى 3 سنوات ؟)، فيما جاءت أهمية البحث في تسليط الضوء على التعدد الوظيفي لأثاث الطفل في هذه المرحلة من العمر كونها من المراحل العمرية المهمة والتي يتم فيها مسارات نموه الجسمي والعقلي والإدراكي وتشكل عاداته وتقاليده وصولا إلى أهداف البحث في دراسة واقع حال أثاث الأطفال متعددة الوظائف، ودراسة جوانب الأمان فيها للوصول إلى أداء أفضل. فيما تحددت الدراسة في تصاميم الأثاث (الاسرة) المستخدمة محليا ولعمر(اقل من سنة إلى 3سنوات) والمستخدمة خلال 2008 – 2009م. وقد تكونت الدراسة من خمسة فصول، الفصل الأول مشكلة البحث وأهميته وأهدافه وحدوده وتحديد المصطلحات، واحتوى الفصل الثاني على الإطار النظري، فيما احتوى الفصل الثالث على إجراءات البحث ومنهجيته، فيما تضمن الفصل الرابع تحليل ووصف النماذج، أما الفصل الخامس فقد تضمن النتائج والاستنتاجات والتوصيات .


Article
Renewal in the design of interior spaces Cosmetic clinics
التجديد في تصميم الفضاءات الداخلية العيادات التجميليه

Loading...
Loading...
Abstract

This study titled ”the renewal in designing of the inner spaces of the cosmetic clinics” : aims to discover the role of the renewal and its kinds that sharing the designing cosmetic and functional. Valuucs inside the spaces of the cosmetic clinics as well as presentation of designing measurement which associated to the study of the renewal in the artishic field of the inner design. The importance executive awareness towards the renewal in the spaces of the cosmetic clinics and the achievement of pillars that belong to the workers in the inner design field .so that it strengthen the design idea within the development and the renewal that expresses the achicrcment of the country and its human and civilized value. For the aims of the research, the researcher designed the form of the analysis which include the following centers: 1- Acquirement of the renewal within levels. 2- The designing connection in the spaces of the cosmetic clinics. 3- The formation of the functional and cosmetic connection. The research depends on the analysis process of one sample that represents the samples of the research which are selected from the original research society that is made of (7) cosmetic clinics the analysis process is working out many results: 1- Weakness of constructed foundation for the front heading and appearance of significant role that leads to be weak in its power and to get ready in its ability of its front and there isn’t any intro duct ion or transitional spaces to have special shapes. 2- Most societies of the research depend on the industrial lighting about 85%. Carrying out paths serve the spaces of the cosmetic clinics but it looks for organization. 3- Al though some of the clinics worked on mechanicals that present cosmetic identity but generally it agree with the symbols of the designing renewal which is demanded as cosmetic clinics إن هذا البحث الموسوم بـ: " التجديد في تصميم الفضاءات الداخلية للعيادات التجميلية " يهدف إلى التعرف على دور التجديد وأنواعه في إظهار القيم الادائية والجمالية التصميمية داخل فضاءات العيادات التجميلية.. فضلاً عن تقديم مرتكز تصميمي يستخرج عبر التنظيرات العلمية والمعرفية المرتبطة بدراسة التجديد في مجال فن التصميم الداخلي . تكمن أهمية البحث في تنمية الوعي التصميمي والتنفيذي تجاه التجديد في فضاءات العيادات التجميلية، وتحقيق ركائز لدى العاملين في مجال التصميم الداخلي وشاغلي فضاءات تلك العيادات. وبذلك يمكن لها أن تعزز الأفكار التصميمية ضمن التطور والتجديد التي تعبر عن منجزات البلد وقيمته الحضارية الإنسانية، ولتحقيق أهداف البحث قام الباحث بتصميم استمارة للتحليل تضم المحاور الآتية : 1- أكتساب التجديد ضمن مستويات 2- العلاقات التصميمية في فضاء العيادات التجميلية 3- تكوين الاتصال والترابط الأدائي والجمالي اعتمد الباحث الأسلوب الوصفي في عملية تحليل عينة واحدة تمثل جزءاً من عينات البحث التي اختيرت بصورة قصدية من مجتمع البحث الأصلي البالغ (7) عيادات تجميلية . أسفرت عملية التحليل عن استنباط مجموعة من النتائج ومنها : 1- ضعف التأسيس البنائي لعنوان الواجهة وظهور دورها الدلالي دون الجمالي أدى إلى ضعف قوتها الإثرائيه وقدرتها التحفيزية في شكل الواجهة إذ لم تحقق الشفافية الوظيفية .وعدم وجود أي توطِئة أو فضاءات انتقالية ذات أبعاد مُتناسبة لتمتلك أشكالاً خاصة في المُحددات الأفقية ، وافتقارها للأشكال التعبيرية. 2- اعتمدت أغلبية مجتمعات البحث على الإضائه الصناعية بنسبة لا تقل عن 85% حيث حققت مسارات أدائية تخدم فضاء العيادات التجميلية ما بين علاقتها بالشكل الكلية، ولكنها افتقرت بجماليتها في تنظيمها، 3- على الرغم من أن بعض العيادات اشتملت على آليات تتوسم تقديم رؤية انتماءيه وهوية تجميلية إلا أنها بشكل عام لم تتناسب ومؤشرات التجديد التصميمية التي تتطلبها كعيادات تجميلية


Article
The Effectiveness of the Materials of Termination in the Design of Household Kitchens
فاعلية مواد الأظهار في تصميم المطابخ المنزلية

Loading...
Loading...
Abstract

The aim of the design process is to find an internal environment that meets the functional and aesthetic human needs; this is done through the selection of materials of termination based on the foundations and principles of the design of household kitchens. Therefore, this study is aimed at search at the effectiveness of the materials of termination in the design of household kitchens. The study is a result of a problem that the researcher found interesting and worth researching. This problem is embodies by the question: What is the effect of the materials of termination in the design of kitchens? The importance of this study lies in its research of the effectiveness of the materials of termination in the design of the household kitchens. Household kitchens are one of the most important spaces in the house as it witnesses a continuous movement during most of the day and is often a place where the whole family gathers. Therefore, and as a result to its functional nature, the kitchen should have some kind of aesthetic properties. The study of the effectiveness and efficiency of the materials of termination are responsible in making the kitchen space either a comfortable or non-comfortable place to work in; and this is the objective of this research: a guide for the selection of materials of termination with efficiency in the design of kitchens, and to identify the characteristics of the materials of termination used in designing the kitchen. The specific objective of the research is: the effectiveness of the materials of termination in the design of kitchens. And the space objective is: the cooking space in home kitchens with spaces between (300-400 m2). This Includes identifying the terms that came in the research title and need to be defined. The second chapter discusses the theoretical framework consisting of two sections, the first is on the concept of material of termination in the design of kitchens; and the second is concerned with the basics of organizing spaces of kitchens. The third chapter included the descriptive research methodology to analyze the contents in the models. And the research community space included the cooking space concerned with the kitchen areas between (300-400 m2). While in the research sample, the researcher selected three models by which she achieved the goal of the research. And the fourth quarter includes the results found by the researcher. Among these results تهدف العملية التصميمية إلى ايجاد بيئة داخلية تفي بأحتياجات الانسان الوظيفية والجمالية , ويتم ذلك عبر أختيار مواد أظهارية ترتكز على اسس ومبادئ لتصميم المطابخ المنزلية. على وفق ذلك جاءت الدراسة لتبحث في فاعلية مواد الأظهار في تصميم المطابخ المنزلية, لذا وجدت الدراسة نتيجة لمشكلة وجدتها الباحثة جديرة بالاهتمام والبحث, تجسدت عبر التساؤل الأتي:- ما هومدى فاعلية مواد الأظهار في تصميم المطابخ المنزلية ؟ فأهمية هذه الدراسة كونها تبحث في مدى فاعلية مواد الاظهار في تصميم المطابخ المنزلية , إذ إن المطابخ المنزلية من الفضاءات التي تشهد حركة مستمرة أكثر ساعات النهار, وغالباً مايكون مكان لأجتماع العائلة. وعلى الرغم من طبيعته الوظيفية, لابد أن يتسم بمسحة جمالية خاصة,لذلك فأن دراسة فاعلية المواد هي المسؤولة في جعل هذه الفضاءات مكاناً مريحاً للعمل اوتجعله غيرمحبب, من هنا جاء هدف البحث:- وضع دليل لأختيار مواد الأظهار ذات الفاعلية في تصميم المطابخ المنزلية,والتعرف على خصائص مواد الأظهارالموظفة في المطابخ المنزلية. ومحدد البحث الموضوعي:هو فاعلية مواد الأظهار في تصميم المطابخ المنزلية.والمحددالمكاني: هوفضاء الطبخ في المطابخ المنزلية ذات المساحات بين(300-400م٢).وتضمن تحديد المصطلحات التي جاءت في عنوان البحث. شمل الفصل الثاني الاطار النظري المتكون من مبحثين,الاول عن مفهوم مواد الأظهار في تصميم المطابخ المنزلية, والثاني عن أسس تنظيم فضاء المطابخ. وتضمن الفصل الثالث منهج البحث الوصفي لتحليل المحتوى في النماذج. ومجتمع البحث شمل فضاء الطبخ الخاص بالمطابخ ذات المساحات بين(300-400م٢).أماعينة البحث فقد انتخبت الباحثة ثلاثة نماذج توصلت عبرها إلى تحقيق هدف البحث.والفصل الرابع تضمن النتائج التي توصلت اليها الباحثة ومن ضمنها :- -ان الأبعاد التي كونت الشكل المستطيل للمطبخ حققت مرونة في عملية التنظيم. -ان سطوح الجدران المكسية بمادة السيراميك محققة للجانب الوظيفي والجمالي. كما تضمن الفصل الاستنتاجات والتوصيات,كما تضمن الفصل المصادر العربية والاجنبية التي ارتكزت عليها الباحثة في بناء اطارها النظري


Article
Design methods for household electricity generators
الاساليب التصميمية لمولدات التيار الكهربائي المنزلية

Loading...
Loading...
Abstract

The research aims to study the systems designs electricity generators in the Iraqi market. In addition to finding the pillars of design contribute to the improvement of functionality and aesthetic of the generator voltage. The researcher, as the descriptive approach (case study) in the search, as an appropriate approach to get to achieve the goals of the research, and the desire to reach the scientific results depends on it. Also included Research community, generators, electricity produced by the Company (ester Chinese) ability (3KV) in the year (2010) and are available in the Iraqi market. As the researcher selected a sample (not likely) be intentional and by 33.3% of the research community, and thus the number of sample models (3) models for analysis. Which were selected according to the following reasons: 1 - they contain rubber wheels. 2 - the operation of the generator by hand drawing (Hinder) .3 - How to run the generator by Operating Electromechanical (predecessor), as were the conclusions include: 1 - the diversification in the use of techniques to link the effect is clear in increasing the efficiency of generating by affecting the functionality and aesthetic with .2 - adopted the durability of the steel structure of the generator on the strength and durability of sites linking to the structure of the adopted method welding arc as well as the adoption of roads linking the fixed recoverable break of some parts of the generator, which has provided free maintenance and switch to these parts. 3 - Failure to pay attention to the importance of environmental design will lead to negative effects on the environment and human .4 - the flexible design of dimensions and ranges and suitability cannot Mechanism body of the user contribute to the widening use of generating electricity. The pillars were of 1 - prefer to employ material of plastics in the manufacture of the fuel tank in the generator voltage instead of iron wrought, because of iron are not incurred for operational conditions where the rust after a period of use, while characterized by material plastics weighing appropriate and to provide ease of movement, as well as resistance and carry operating conditions not to rust. 2 - employment with the operation of mechanical rely on the use of voltage muscle of the foot rather than the use of lever drag hand to ensure the use of easy and security of the generator. 3 - employ new technology to address the parts that cause noise, especially the exhaust manifold and through the use of Alkatm which helps to mitigate the effects of noise 4 - employment in the manufacture of plastics raw parts to prove its creditors on the structure of generating works to protect the generator from the surrounding circumstances as well as the mitigation of noise in addition to the acquisition of generating aesthetically pleasing form plus يهدف البحث الى دراسة انظمة تصاميم مولدات التيار الكهربائي الموجودة في الاسواق العراقية. اضافة الى ايجاد مرتكزات تصميمية تساهم في تحسين الاداء الوظيفي والجمالي لمولدات التيار الكهربائي. اذ اعتمد الباحث المنهج الوصفي (دراسة الحالة) في البحث، بوصفه المنهج الملائم للوصول الى تحقيق اهداف البحث , ورغبة في الوصول الى نتائج علمية يعتمد عليها . كما ضم مجتمع البحث, مولدات التيار الكهربائي المنتجة من قبل (شركة استر الصينية) قدرة (3KV) في العام (2010) والمتوفرة في الاسواق العراقية. اذ قام الباحث باختيار عينة(غير احتمالية ) بصورة قصدية وبنسبة 33.3% من مجتمع البحث، وبهذا بلغ عدد نماذج العينة (3) نماذج لأغراض التحليل. والتي تم اختيارها وفق الأسباب الاتية:1- احتواؤها على العجلات المطاطية. 2- طريقة تشغيل المولد بواسطة السحب اليدوي (الهندر).3- طريقة تشغيل المولد بواسطة التشغيل الكهروميكانيكي (السلف), كما كانت الاستنتاجات تضم: 1- كان للتنويع في استخدام تقنيات الربط الاثر الواضح في زيادة فاعلية المولدة من خلال التأثير على الاداء الوظيفي والجمالي لها.2- اعتمدت متانة الهيكل المعدني للمولدة على قوة ومتانة مواضع الربط للهيكل التي اعتمدت طريقة اللحام بالقوس الكهربائي فضلاً عن اعتماد طرق الربط الثابت القابل للفك لبعض اجزاء المولدة الذي وفر حرية الصيانة والتبديل لهذه الاجزاء.3- ان عدم الالتفات الى اهمية التصميم البيئي سيؤدي الى اثار سلبية على البيئة والانسان.4- ان المرونة التصميمية في الابعاد والمديات وملاءمتها لا لية جسم المستخدم تسهم في اتساع استخدام مولدة التيار الكهربائي. اما المرتكزات فكانت تضم 1- يفضل توظيف مادة اللدائن في تصنيع خزان الوقود في مولد التيار الكهربائي بدل مادة الحديد المطاوع وذلك لان مادة الحديد تتسم بعدم تحملها للظروف التشغيلية حيث تصدا بعد فترة من الاستخدام , بينما تتصف مادة اللدائن بوزنها المناسب ولما توفره من سهولة الحركة والتنقل , وكذلك مقاومة الظروف التشغيلية وتحملها في عدم الصدأ. 2- توظيف الية تشغيل ميكانيكية تعتمد على استخدام الجهد العضلي للقدم بدل استخدام عتلة السحب اليدوي لضمان الاستعمال السهل والامن للمولدة .3- توظيف تقنية جديدة لمعالجة الاجزاء التي تسبب الضوضاء وخصوصا مجمع العادم وذلك من خلال استخدام الكاتم الذي يساعد على التخفيف من اثار الضوضاء 4- توظيف خامة اللدائن في صنع اجزاء لدائنيه تثبت على هيكل المولدة تعمل على حماية المولدة من الظروف المحيطة وكذلك تقوم بتخفيف الضوضاء اضافة الى اكتساب المولدة شكلا جماليا مضافا

Keywords


Article
Modernism and postmodernism in Graphic Design
الحداثة ومابعد الحداثة في التصميم الطباعي

Loading...
Loading...
Abstract

This study tackles modernism and postmodernism in Graphic Design as a new form. The controversy with modernism formed the bases of technical and cultural development that ruled European countries that led, in turn, to the development of a completely different design compared to the traditional design. As we al know, what is now considered modern will soon become traditional in itself and so on thus we introduced the concept of postmodernism. Post - Modernism means the visual culture through which the concentration is focused on visual and technical communications in modern time and fulfilling the psychological needs of individuals. The concept of (modernism and post modernism in graphic design) is a new topic that hasn't been ventured yet by other scholars. The study consists of three chapters. In the first chapter, the researcher stated the importance and the problem of the study. Chapter two concentrated on the theoretical aspect that is subdivided into three sections. Section one tackles the concept of modernism and post – modernism and its application in arts, section two included modernism and post – modernism and its application in graphic design while section three tackled the applications of this study. The third chapter of the study included the results that the researcher came up with. This chapter also provides a comparison between two ages, modernism and post – modernism in the light of the findings of this study. This comparison and results fulfilled the aims of the study to mention few: 1. Due to modernism artists broke the artistic rules and limitations by using a new language of design to achieve benefits to the society and its individuals. 2. During modernism age the function of the graphic design matched its expression while in the post – modernism age the design was encoded and in many causes the function was opposite to the design thus becoming more symbolic. 3. New styles and means were used during the modernism age like mixing pictures with drawings and relationships to achieve design unity. In post – modernism age used technical criteria, the development of communications as well as many other new technologies in design. Finally the researcher came up with the recommendations and suggestions of the study تُعنى هذه الدراسة بموضوع الحداثة ومابعد الحداثة في التصميم الطباعي التي هي أحدى إشكاليات ومظاهر التحديث في التصميم الطباعي، وتكمن إشكالية الحداثة أساساً في التطور التقني والثقافي الذي ساد المجتمعات الأوربية، المؤدي الى بلورة تصور تصميمي جديد مختلف كلياً عن التصور التقليدي، وكما نعلم فإن ماهو حديث في التصميم يعطي انطباعاً بأنه سيصبح قديماً، وكما إن للحداثة ماقبلها، سيكون لها مابعدها وهذا ماتبينه مابعد الحداثة التي توحي بالتجاوز والبعدية، وتجاوزاً للمشروع الحداثي. فهي الثقافة المرئية التي يتم عبرها التركيز على أهمية النظر والرؤية لتحقيق القوة الاتصالية عن طريق وسائل الاتصال المرئية والتقنيات الحديثة للعصر، والقدرة على إشباع الحاجات النفسية للأفراد. إذ إن هذا البحث يرفد الجانب المعرفي بدراسة حديثة ومتطورة لفهم أوسع للموضوع . ولعدم وجود دراسة تُعنى بموضوع الحداثة ومابعد الحداثة في التصميم الطباعي بما تستحق أهميتها في العملية التصميمية وبنائها الفني الذي يلبي متطلبات الرسالة التصميمية في التأثير والايصال. تأتي هذه الدراسة الموسومة (الحداثة ومابعد الحداثة في التصميم الطباعي) عبر ثلاثة فصول، تضمن الفصل الاول مشكلة البحث والحاجة إليه. وجاء الفصل الثاني ليشمل الاطار النظري فقد تضمن ثلاث مباحث تركز المبحث الاول عن (الحداثة ومابعد الحداثة فكر ومفهوم وتطبيقاتها في الفن)، وتضمن المبحث الثاني (الحداثة ومابعد الحداثة وتطبيقاتها في التصميم الطباعي)، أما المبحث الثالث فقد تضمن (تطبيقات البحث) التي تمثلت في نقد وتحليل الأتجاهات الفكرية للحداثة ومابعد الحداثة، أما الفصل الثالث فهو تضمن نتائج البحث التي توصلت الباحثة إليها، ومن ثم تقدم البحث بالمقارنة العملية للفترتين في ضوء النتائج المستخلصة والخروج بالاستنتاجات العلمية التي حققت فيها الاهداف المرسومة. ومن هذه النتائج:- 1- نتج عن تأثير الحداثة في التصميم الطباعي، الخــروج عن القيود الفنية وتوظيف الاتجاهات والاساليب الجديدة في لغة التصميم المتمثلة بالاسس والعناصر والخصائص الفكرية والجمالية لتحقيق الاداء والمنفعة للأنسان والمجتمع. أما تأثير مابعد الحداثة، فكان الأعتماد على الحرية والبساطة والرمزية وإشراك المتلقي على فهم المعنى في تركيبته التصميمية الجديدة، أي الاعتماد على الثقافة المرئية التي تحقق القوة الادراكية والاتصالية للمتلقي لإضفاء الطابع الجديد العالمي. 2- وظهر تطابق الفعل الوظيفــــي للتصميم مع صيغ التعبيـــر الجمالي في فتـــرة الحـــداثة، أما مابعــــد الحداثة فكانت حرية ربط العناصر والاساليب التصميمية، بطرق حتى وإن كانت مضادة لوظيفة الموضوع فإنها ترتبط بطريقة إيحائية وفكرية لتحقيق التعبير الوظيفي والجمالي لتلبية حاجة المجتمع ولكن بطريقة رمزية ورؤية بصرية. 3- ظهرت أساليب أستعملت في فترة الحداثة وظفت لصالح التصميم الطباعي، منها إستعمال الاسس والعناصر وكذلك تقنية دمج الصور بالرسوم والعـلاقات الرابطة لتحقيـــــق الوحدة التصميمية والبساطة والتجريد والتأكيد على مبـــــدأ الدال والمـــــدلول وربط العناصــــر الكتابية بالشكل التصميمي لتحقيق المضمون الفكري للعمل التصميمي. أما الأساليب التي أستعملت في فترة مابعد الحـــداثة فقد حققت تأثيرات لشكل فني تصميمي جديد عن طريق المعيار التقني، وتطور وسائل الاتصال، وأستعمال تقنية التوليف والاستنساخ والتكاثر وتجاور الصورة مع نقيضها. مما أدى الى تحرر الانسان ولوظاهرياً من سيطرة ثقافة معينة أو قواعد تفرضها ثقافة متفرقة. ومن ثم تقديم التوصيات والمقترحات للبحث

Keywords


Article
Theater puppetry as entry to make Educational device
مسرح الدمى بوصفه مدخلاً لإعداد الوسيلة التعليمية

Loading...
Loading...
Abstract

We consider theater of puppetry one of the preference educational media to anyone because its language is definite to many ages , this theater transport child to the world of enjoyment, imagination , and existent accord to characters of this age , and it works to find the behavioral problems that some children suffer , so it is affective educational media that make easy teaching, so this research aims to determine the characters and kinds of this theater and the basic historical , educational and experimental of it, with trying to knew if it able to be educational media. The first section deals with the problem and important of this research that search for the affectivence way to study educational side of puppet theater in production educational medias according to the kind of puppets, so the important of this research come from the important of this theater according to the stage of ages of childhood, and the second section deals with many subjects which investigated the characters of this art (Puppet Theater) in historical , artistically and educational style , while the third section goes to show some experimental applications which make by researcher to activate theater as educational media in educational situations by presenting play view for the concept of cleanness to ages of childhood between (9 - 6 ) years . The fourth section ends to some conclusions that emphasize at the important of educational side of Puppet Theater in production educational Medias and fosterage the process of educational imitation by using puppet in illustrate educational situation يعد مسرح الدمى أحد الوسائط التعليمية المفضلة للمتلقي فلغته مفهومة بالنسبة للكثير من الفئات العمرية ، اذ ينقله إلى عالم من المتعة والخيال والإثارة بشكل يتفق مع خصائص المرحلة العمرية ، ويعمل على كشف المشكلات السلوكية التي يعاني منها بعض الأطفال ، وهو بذلك يعد وسيلة تعليمية فعالة تسهم في تبسيط المواقف التعليمية ، وإزاء ذلك هدف البحث الحالي الى تعرف خصائص وأنواع هذا المسرح والمحاور الأساس التي يرتكز اليها تاريخيا وتربويا وإجرائيا ، بالإضافة الى تعرف امكانية توظيفه وسيلة تعليمية . لذا فقد تناول الفصل الاول مشكلة البحث وأهميته التي تجسدت في البحث عن اليات وصيغ اجرائية لتفعيل الية دراسة الدور التربوي لمسرح الدمى في انتاج الوسائل التعليمية وفقاً لأنواع الدمى التي يمتاز بها ، وفي ضوء ذلك تحددت اهمية البحث بأهمية هذا المسرح بالنسبة للفئات العمرية في مرحلة الطفولة ، وفي ضوء ذلك فقد تناول الفصل الثاني عدداً من المباحث النظرية التي تتقصى ملامح هذا الفن ( مسرح الدمى ) تاريخياً وفنياً وتربوياً ، فيما ذهب الفصل الثالث الى استعراض بعض التطبيقات الاجرائية التي اعدتها الباحثة لتنشيط دور هذا المسرح على انه وسيلة تعليمية داخل المواقف التعليمية من خلال تقديم مشهد مسرحي لمفهوم النظافة مقدم الى الفئات العمرية في مرحلة الطفولة ( 6 – 9 ) سنوات ، وقد انتهى الفصل الرابع بتقديم بعض الاستنتاجات التي اكدت على اهمية الدور التربوي لمسرح الدمى في اعداد الوسائل التعليمة وتعزيز عملية المحاكاة التعليمية باستخدام الدمية في إيضاح الموقف التعليمي

Keywords

Table of content: volume: issue: